Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
13. Kattprat i allmänhet

Behöver hjälp med att hitta finsk hittekatt.

2013-07-21 18:17 #0 av: Thiah

Nu är det tyvärr så att min ena katt var tvungen att bli avlivad under semestern.  Detta gör att min 4 åriga, kastrerade, hona lämnas ensam vilket gör varken henne eller matte/husse glada. 

Det enda som gäller är att skaffa en honkatt, korthårig, helst kastrerad från ett katthem. MEN jag har svårt att hitta runt bland katthem här i helsingfors. Så jag tänkte höra med er om någon har kunskap om  några bra organisationer här i finland? Jag bor i närheten av helsingfors och jag har hittat deras "allmänna" djurräddningsplats men jag undrar om det finns flera? För det måste ju finnas mer än 10 vuxna katter i Helsingfors regionen som behöver hem?!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Anmäl
2013-07-21 18:49 #1 av: Vinterdag

Har du frågat här:

http://www.kyrkslatt.fi/prime_999.aspx

Anmäl
2013-07-21 19:27 #2 av: Thiah

#1 Djurskyddsföreningen i Helsingfors är den som jag menar är den "allmänna" platsen. Jag söker kanske mera efter de katthemen. 

Anmäl
2013-07-21 20:28 #3 av: Josefa

Varför vill du tvunget ha en hona till? Jag rekommenderar alltid en hane om det finns en kastrerad hona i hemmet sedan innan.

Anmäl
2013-07-21 20:33 #4 av: Thiah

För att hanen som just blev avlivad hade stora problem med urinröret/urinblåsan och jag har förstått att honor inte löper lika stor ris att få problem med sådant. 

Anmäl
2013-07-21 21:05 #5 av: Djungelkottens

Här är en länk till hemlösa katter i Helsingfors med omnejd. Men det är kanske den allmänna djurräddningsplatsen du redan känner till?

http://www.loytoelaintalo.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=83

Här finns en sida med en mängd länkar till katthem.

http://www.karkurit.fi/linkit

Anmäl
2013-07-22 07:44 #6 av: Thiah

Tack Ler

Anmäl
2013-07-22 13:09 #7 av: Procat

Här kan du också hitta katter som behöver ett hem:

http://www.lemmikkipalstat.net/apula/kissat.htm

Anmäl
2013-07-22 19:56 #8 av: sagan

För att förebygga eller att katten inte drabbas i yngre ålder är det bra att se till att katten får i sig vätska. Ges inte blötmat så är mina rekommendationer att börja ge det samt hälla på extra vätska. Då spolas urinblåsa och urinrör ur ordentligt. Vilket förhindrar att det klumpar och bildas kristaller. Lycka till med nya kisse.

Anmäl
2013-07-22 20:37 #9 av: Thiah

Jo jag kan alla tipsen. Hankatten som drabbades fick blötmat hela sitt liv kombinerat med torrfoder. Han var duktig på att dricka men det verkar som att han reagerade på vissa stressmoment som gjorde att allt utlöstes.

Anmäl
2013-07-22 21:44 #10 av: sagan

Inget torrfoder ska ge så att kombinera med blötfoder är inte en bra kombination vid urinproblematik.SkämtarOm han drabbades av stress är det säkert FIC han led av mot slutet och då är det ännu viktigare att bara ge blötfoder och extra vätska på maten.

Anmäl
2013-07-22 23:19 #11 av: Thiah

FIC?  Vi försökte ge så lite torrfoder, och då dietfoder som veterinären godkänt, som möjligt. Gav i huvudsak  Mjau blötfoder samt ökade antalet vattenskålar.  

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.