Annons:
Etikettsajten
Läst 1501 ggr
Imasy
2013-07-19 20:03

Hemlös (?) katt på min gård

Har haft en katt som sprungit på gården i flera kvällar i rad, men nu kom hon mitt på ljusa kvällen.

Ställde ut en skål med mat och den slank ner som sjutton, men hon sticker iväg när jag kommer för nära.

Trodde först det var grannens katt men nu när jag ser hur hon ser ut, en blåpadda, så ser jag att det var inte den grannens katt. 

Så, nu ska den fångas in, men jägarförbundet får jag inte tag på förräns tidigast på måndag om de inte har semester.

Tips på vart man kan få tag på en fälla typ pronto?

Ser ut att va en ungkatt, eller hon är iaf liten i kroppen. Ser dock hyfsat välvårdad ut för att va hemlös.

Kan inte heller hitta några efterlysesannonser på nätet.

Annons:
seve_ina
2013-07-19 20:45
#1

Vart bor du och vart finns katten?
Antar att du redan ringt polisen 11414 hittegods anmält katten som upphittad, lappat området, och annonserat på olika fbsidor och fbgrupper där man kan skriva inlägg om upphittade katter, plus lagt in upphittat annons på olika katthem? Har för mig jag sett dig tidigare i fb…..
Med vänlig hälsning Ina.

Imasy
2013-07-19 21:19
#2

#1

Hur jag ska göra när hon väl ör infångad är inga problem, problemet ligger i att jag behöver en fälla snarast.

Funderar på om hon är dumpad. Tog ett par bilder jag ska lägga upp senare.

Imasy
2013-07-19 23:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Såhär ser hon ut. När jag tob bilderna var jag bara en halvmeter ifrån henne. Men när jag sträcker fram handen lite så blir hon jätteskraj.

Imasy
2013-07-19 23:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vad tror ni om magen, kan hon ha nån unge där? Kunde inte så någon tatuering så hon kanske är okastrerad (om hon nu inte är en vilsen innekatt på rymmen).

Imasy
2013-07-19 23:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Igen.

Imasy
2013-07-20 09:45
#6

Vad tror ni, kan hon ha småkottar i magen?

Annons:
ilb
2013-07-20 10:01
#7

Svårt att säga men hon ser ju rund ut om magen!

Katthemsmatten
2013-07-20 13:07
#8

Dräktig eller mask, svårt att avgöra, men så här års är det dessvärre inte otroligt att hon är dräktig.

Finns det inte något katthem i Falun med omnejd som kan hyra ut en fälla?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Imasy
2013-07-20 15:50
#9

Jag vet inte. Annars tror jag att jag kan få tag på jägarförbundet på måndag.

Hon har troligen vart hit i natt, hälften av maten jag ställde ut är borta.

Lena
2013-07-20 16:49
#10

Vilken jättesöt blåpadda! Bra om hon blir infångad så snart som möjligt och blir kollad både vad gäller ev. ID-märkningar och tillstånd i övrigt. Om hon visat sig hemlös blir det nog inte så svårt att hitta en ny matte/husse år henne.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
2013-07-20 19:24
#11

Hon ligger i vår syrenhäck och har gkort det sen i eftermiddags. Hon har varit hit och ätit också och jag kunde komma henne så nära att hon luktade mig på fingrarna. Får en känsla av att hon inte är en van utekatt, utan anyingen är hon på rymmen och är vilse eller så är hon nyligen utslängd. Hon verkar liksom inte veta vatt hon ska ta vägen.

Djurälskaren87
2013-07-20 19:28
#12

Stackarn då:( hoppas du hittar en fälla så hon kan få komma in

Katthemsmatten
2013-07-20 19:35
#13

Lilla vännen, då. Antingen råkat komma på avvägar eller haft familj och kanske blivit utslängd. Med tanke på att hon vågar nosa på din hand är hon inte utefödd. Kan du inte ringa katthem i Falun för att få låna/hyra fälla? Känner mig alltid skeptisk till 'jägarförbund'. Hoppas det finns såna som kommer utan bössa i näven…….

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Imasy
2013-07-20 19:51
#14

Fälla behövs inte. Lyckades gräva fram henne ur busken efter att jag postat mitt sista inlägg.

Tam och hanterbar. Korta nyklippta klor.

Ringde polisen men ingen saknade henne, men nu är hon anmäld upphittad iaf.

Katthemsmatten
2013-07-20 20:18
#15

Fint jobbat Imasy! Märkligt att ingen har anmält henne försvunnen. Nyklippta klor tyder ju definitivt på att hon inte kan ha varit borta särskilt länge. Gissar att du lappar området för att hitta ev. ägare. Skönt att hon är omhändertagen innan det händer henne någonting oönskat.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Imasy
2013-07-20 21:00
#16

Nej hon började ju campa på vår tomt nu i veckan, minns inte vilken dag jag såg henne första gången, men en vecka bör hon ju ha varit borta iaf.

Jag hoppas ju att det finns ett hem som saknar henne och att hon inte bara var ett besvär nu till semestern.

Men utifrån hennes beteende så tycker jag inte hon verkar vara en van utekatt iaf. Vet inte hur hon fått i sig mat/vätska men jag tyckte hennes nackskinn gick tillbaka lite för sakta för att vara ok, så det känns bra att hon sitter i trygghet för det har varit många varma dagar här utan något regn.

Imasy
2013-07-20 23:38
#17

#13

Såg ditt inlägg om jägarförbundet. Jag hyrde en fälla av dem när min skyggis rymde, och de var jättetrevliga att ha och göra med och tyckte inte alls jag var galen som skulle fånga "förvildad" katt, utan de gillade alla djur sa det.

Hur som haver, nu har jag ringt polisen och anmält henne upphittad, jag har varit i kontakt med "djurreportern" på lokalblaskan. Fick dock veta att hon slutat på tidningen men jag tror ändå hennes namn är så pass inarbetat att folk kontaktar henne om de hittar/saknar ett djur.

Och nu på kvällen har jag och hunden varit ute och lappat närområdet.

Men ingen har hört av sig ännu.

Katthemsmatten
2013-07-20 23:47
#18

#17 Vad roligt att det finns jägareförbund som har hjärta för katter!

Hoppas att det finns en ägare som ger sig till känna, ju förr desto bättre. Lilla kissen hade i alla fall tur som råkade springa framför dina fötter så hon fick hjälp. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Imasy
2013-07-20 23:52
#19

#18

Ibland tror jag banne mig de har ett sjätte sinne. Tror jag är relativt ensam om att vara kattägare på området och jag kan nog garantera att jag är ensam med titeln "katthjälpare".

Det är 44 hus i vår lilla fyrkant och av alla hus så väljer hon just vårt.

Katthemsmatten
2013-07-20 23:57
#20

Inte bara söt, hon är smart också 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Imasy
2013-07-21 00:27
#21

Hon sitter just nu och äter blötmaten jag serverat henne. Satt och klappade henne medan hon åt, men då fick jag höra på morret.

Jag kan garantera med all säkerhet i världen att jag tänker inte ens försöka stjäla maten av henne ;)

Lena
2013-07-21 07:44
#22

Katterna vet vart du ska söka hjälp i nödens stund! Så bra att hon är i tryggheten nu! Hoppas det finns en vettig ägare någonstans som ger sig tillkänna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Imasy
2013-07-21 15:25
#23

Var upp till djursjukhuset, och katten heter Tila, och bor i grannområdet enligt vad som är reggat på chipet.

Nu återstår bara att komma i kontakt med ägaren.

Imasy
2013-07-21 15:56
#24

Så, nu har Tilas "mormor" varit här och hämtat henne då ägaren jobbade tills i natt.

I två veckor har hon varit borta och de hade börjat ge upp hoppet om att hon skulle komma tillbaka då vi har mycket rävar här.

Hon är innekatt som hade smitit ut, och nu hittade hon hem tack vare id-märkningen.

Jag ringde ju polisen igår och de hade iiiiingen som helst efterlysning på denna katt, men "mormorn" berättade att de anmält henne saknad hos polisen och fått hem papperen för bara några dagar sedan.

Ännu en gång detta inte funkar hos polisen.

Men men, slutet gott för denna gång.

ilb
2013-07-21 17:04
#25

Så skönt att kissen var saknad!  Och id-märkt och registrerad! Och så bra att du tog hand om henne så hon kunde komma hem igen. 🌺

Uppkatten
2013-07-21 19:03
#26

Vore nog bra om du eller ägaren tar kontakt med polisen och ifrågasätter varför det inte fungerat. Handlar det bara om nonschalans från polisens sida eller vad handlar det om?

Oerhört skönt att lillmissen var saknad, id-märkt och registrerad!!! Och att du märkte att något inte stämde så att missen fick hjälp att hitta hem!

Dagens 🌺 till dig!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Imasy
2013-07-22 09:50
#27

#26

Jag tror inte att polisen medvetet skiter i det för att de tycker det är tråkigt att jaga katter, utan jag tror att de dels inte har kunskap om kattfärger/ras t.ex.

Jag uppgav henne som blåsköldpaddsfärgad. Han frågade vilket kön det var på henne, och jag sa att jag har faktiskt inte kollat i rumpan på henne men att en katt i denna färg kan endast bli en hona, så jag antog att även denna var det.

Detta visste inte den killen (polisen?) jag pratade med. 

Sedan så när jag pratade med "mormorn" i telefonen så beskrev hon Tila som som silverfärgad. 

Jag vet inte om dottern/ägaren hade anmält henne som silverfärgad också, men ingen av de katterna han rabblade upp som var anmälda saknade stämde överrens i varken utseende eller bostadsområde.

Jag vet inte vad de har för system, men jag tror inte det fungerar riktigt som det ska iaf.

Annons:
Uppkatten
2013-07-22 13:12
#28

#27 Nej, det där med kattfärger är inte helt lätt. Man ser ofta väldigt målande beskrivningar av katters färger t ex i efterlystannonser…  Såsom "gul-röd strimmig med matta fläckar och prickar".

Begrepp som "blåsköldpaddsfärgad" är nog något som "vanligt folk" oftast inte har grepp om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2013-07-22 16:58
#29

Härligt att höra att kissen fått hjälp att hitta hem och att det fanns ett hem som väntade. :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

seve_ina
2013-08-06 09:08
#30

Så underbart att höra att det hela har löst sig!

Upp till toppen
Annons: