Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 1021 ggr
malinhanak
2013-07-15 22:16

Med stigande tilltro

Detta är kanske en tidig solskenshistoria för bara 6 månader har gått, men jag vill dela med mig av mina små mirakel flickor. Min svarta lilla prinsessa Cookie köptes från en bondgård i skåne där hon bodde i ett litet rum med sin helsyster. I rummet fanns kattlåda, kattmat och ett skabbigt gammalt klösträd. Ägaren var en djurälskar men kanske inte med tiden och orken för att klara av kattungar utöver alla andra djur.

Det luktade illa och de var så skygga att mänsklig kontakt betydde att man försvarade sig med tänder och klor. Vi skulle egentligen bara haft Cookie som jag sett i annonsen men när jag och min vän såg dem båda som var ensamma kvar kunde vi inte med samvetet ibehåll lämna den ena kvar till det där rummet. Det tog minst 30 minuter innan vi lyckats fånga in dem båda två och vi båda gick där ifrån med rivsår på händerna, men katterna var med oss. De sa inte ett ljud medan vi körde och när vi kom hem till min kompis var det första vi tvingades göra var att bada dem, kändes inte helt ok men de satt förvånande still och jag kan bara säga att de stank av avföring och något annat. Detta var i Januari. Redan i December hade jag införskaffat en katthona från ett katthem men eftersom jag inte fick min bostad förrän i februari fick hon stanna på jourhemmet så länge.

I februari fick jag min bostad och Cookie var först hem, mer tillitsfull nu, busig och ganska gosig av sig. En vecka senare efter många om och men fick jag hämta katthonan. Hon hade fått någon typ av lugnande medel sprayat i buren inför resan. Och hon låg helt still hela tiden. När vi kom hem släppte jag in henne på toan och introducerade katterna försiktigt. Zäta som jag döpte katthonan till fräste åt både mig och Cookie och då det stod klart efter över en dag att hon inte tänkte äta eller dricka utan bara apatiskt låg i kattkorgen så lyckades jag med grannens hjälpt få henne vatten med en spruta och la mat i kattkorgen vilket hon åt.

Det tog en månad innan jag kunde röra henne utan att hon fräste eller försökte försvara sig, och Cookie kom inte inärheten av henne. Ett tag kändes det hopplöst men så sakta började det vända.

Idag sex månader senare är Cookie och Zäta bästisar och både busar med varandra, myser på sängen eller hjälps åt att tvätta varandra. Zäta hoppar gärna upp till mig om jag sitter på sängen vilket är ett av de ställena som är en säker zon enligt henne. Sitter jag vid datorn så hoppar hon upp på skrivbordet och stryker runt mig för att få uppmärksamhet. Hon litar inte helt på att bli upplyft från golvet och flyr gärna tar ofta ett tag innan jag får tag i henne men när jag får det är det alltid lugnande ord och mjuk behandling för att hon ska veta att hon aldrig kommer att komma till skada hos mig. Jag har fått höra att hon ska vara innekatt, hon ville inte gå ut och det är hopplöst att ha koppel på henne. Numera älskar hon att gå ut med selen. Bor på bottenplan med gräsmatta och träd utanför fönstret så både hon och Cookie får komma ut och inte hur de vill genom fönstret när vädret är bra. Nu klarar hon också att gå ut och gå i koppel även om det är lite farligare enligt Zäta, det är få utöver mig hon låter komma närma men jag fortsätter träna med henne.

Vad hon varit med om tidigare det vet jag inte men jag tror hon har blivit illa behandlad tack vare hennes reaktion om man håller fram en hand ovanför henne, aldrig mer säger jag. Nu har hon ett hem för livet.

Skickar in lite bilder på henne och Cookie!

Annons:
malinhanak
2013-07-15 22:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Zäta

malinhanak
2013-07-15 22:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Avnjuter en tidig vårsol!

malinhanak
2013-07-15 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Zäta på sängen där hon älskar att sova om dagarna!

malinhanak
2013-07-15 22:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Gos på sängen.

malinhanak
2013-07-15 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bytet att stirra på idag var några stackars fåglar!

malinhanak
2013-07-15 22:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Cookie har äntligen lärt sig hur man ska klättra i ett träd.

Annons:
Lena
2013-07-15 23:31
#7

Vilka fina kissar du har! Så fint att du delar med dig av deras historia och visar oss dessa fina bilder.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sabbekatt
2013-07-16 20:20
#8

 🙂❤️🌺

Djurälskaren87
2013-07-17 21:24
#9

Underbar historia! Men vad hände med cookies helsyster?

malinhanak
2013-07-25 17:26
#10

Cookies helsyster bor kvar hos min förra klasskamrat så vitt jag vet, men har inte hört något från henne på jätte länge. Sist jag träffa henne var hon dock vid god hälsa, lite egen av sig och inte allt för glad i främlingar men mycket bättre än i februari.

Upp till toppen
Annons: