Annons:
Etikettkattprat
Läst 1186 ggr
zorro2
7/6/13, 9:25 PM

HJÄLP!!! en spök gnagare

hej! jag har altan med en liten uteplats, rundt är det syrenbuskar….i jorden där sytenbuskarna står fins nånting…..VAD KAN DET VARA? ärligt så är jag lite rädd, dels att den ska komma in i lägenheten men mest pga kissen. Han forsöker ta den med tassen.

Den verkar inte stor, också har den lagat lite små väger….är det en mus?…fins det möss som lever under jorden, gräver under jorden.

tacksam for svar

ska googla lite och se om jag hittar nåt……….vad ska jeg googla på???…..

Annons:
PaaatyPalm
7/6/13, 9:29 PM
#1

Sork? Mullvad?

20 årig djurgalen moder* 

 Www.windsoropalm.weebly.com

ivanhoe81
7/6/13, 9:29 PM
#2

en liten sork kanske?? de gräver men de finns ju mest på åkrar, men mina tammöss gräver för fullt, en av mina gamla tammushanar fick ett lager på 25cm tjockt spånlager och han grävde en fin grotta som han låg och sov i på nätterna

zorro2
7/6/13, 9:38 PM
#3

men är dom farliga, för katter, människor?…kan få för seg at den vil komme in i lägenheten???

var kommer den ifrån………..j…skit!….

uräkta språket men iblandt blir jag såååå trött på alla dessa gnagare ty dom måste också få leva.

ivanhoe81
7/6/13, 9:41 PM
#4

katterna äter sorkar, de är inte farliga alls, de är mer rädda för oss än vad vi är för dem och de försöker alltid att fly men de kan hugga om man tränger in dem i ett hörn

jag älskar gnagare och ställer gärna ut mat åt dem som lite torkade brödskivor, ost etc

Andina
7/6/13, 9:46 PM
#5

Jag kan tänka mig att det är en sork, vattensork kanske om det finns vatten i närheten (bäck, å, diken, sjö e d). Sorkar gräver gångar under jord och livnär sig mycket på rötter från växter, inkl träd. 

De är inte alls farliga. Varken för katt eller människor! Min lilla kattprinsessa här hemma är suverän på att fånga möss, vattensorkar o annat (tyvärr släpar hon hem en och annan också för att dela med sig med oss…). Har du katt så är det bara bra, för de är de bästa 'medlet' mot just möss o sorkar! Och katten brukar älska att få vara just katt, som jagar sin egen mat! ;)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

zorro2
7/6/13, 9:48 PM
#6

tycker inte alls om dom, du får ursäkta mig men…usj…

men kan den jag har ofrivilligt på min uteplats foröka sig, det vill jag definitivt inte…hur kan jag bli av med den?….

ska jag ge mat så den kommer fram sen får katten fiksa resten. jo, jag vet jag känner mig elak men vill absolut inte ha den her.

ehhmm, forresten jag skulle kunne legge ut bröd och ost som går bort från mitt området…långt långt bort😃

tack for tipset om brödet och osten

Annons:
Vinterdag
7/6/13, 9:55 PM
#7

Det finns fällor som inte skadar djuret. Sedan kan du släppa ut den någon annanstans.

ivanhoe81
7/6/13, 9:56 PM
#8

det att göra en väg är inte alltid bra, den går ju åt 2 håll så du kan ju locka till dig fler med ju 😛

där jag växte upp hade vi råttor som åt utav griskultingfodret så de blev enorma (min favoritkatt under uppväxten kom släpandes på en råtta som var runt 65cm lång och vägde närmare 2kg

jag bryr mig inte om gnagare så länge den inte går in och äter på min mat som jag ställt på bordet (har hänt 1 gång), en mysig sak var då jag brukade ligga på hörännet och sova i en sovsäck varje morgonvaknade jag och upptäckte att det krypit in en mus eller 2 i sovsäcken och sov bredvid mig (rörde jag mig försiktigt så kunde de vakna och börja putsa mig, de märkte att jag inte var något hot heller ju)

zorro2
7/6/13, 10:01 PM
#9

😮ja, just…suck!!

ok, jag får förlita mig på min katt, han är duktig jägare så får hoppas att han löser detta för mig.

Andina
7/6/13, 10:08 PM
#10

Ja, Zorro2, jag tror det kan vara bra att förlita dig på din kattvän! Och din katt kommer bara att gilla det! Det är ju ändå en katts natur att jaga, fånga och äta. ;) Så två flugor i samma smäll!

På senvåren och i början av sommaren kom min katt hem med vattensorkar var och varannan dag, ibland två-tre gånger om da'n. (Och då säger man att en katt bär hem ca 30% av sina byten…) Men nu har jag inte sett en sork på länge, så jag tror han fångat 'hela familjen' i princip. (Nu är det en och annan liten skogsmus eller, tyvärr…, en eller annan ungfågel… som han bär med sig hem. Jag bor i skogen och katten kommer o går som hon vill, så hon har många valmöjligheter till naturlig mat.)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
7/6/13, 10:14 PM
#11

Möss finns överallt i naturen. Jag har själv inte sett några gångar de grävt under jord, men vad jag har förstått, så gör de det. Men de är så små, så jag tror inte att de "underjordiska gångarna" är så lätta att upptäcka för oss människor.

Åkersorkar håller gärna till och stökar (d v s äter på växter och träd) ovan jord, men gräver även lite under jord. Gillar öppna ytor, som just t ex åkrar och dylikt. 

Vattensorkar är fenomenala på att gräva underjordiska gångar där de också samlar mat (som blir som små kullar ovan jord ofta). Jag har en stor yta här hemma som är "kuperad" av våra vänner VattensorkFamiljen.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

zorro2
7/6/13, 10:25 PM
#12

min katt kommer också med litt av värt, mest möss har det varit, näbbmössen har jag börjat vänja mig vid och har även lärt mig ett sett att fånga dem och släppa ut dom.

Men för 2dar sen hadde han haft partaj på altanen tydeligen, en död näbbmus, en måsunge, också en halvuppäten vet ej vad, antagligen nån möss. senere när jag precis hadde rensat rent ute, kommer han in med en större mus, 2,5gånger större enn en näbbmus, och levande. jag var skakis, ingen panik men svettig och skakis och rädd. denne gömde sig under mattan och katten orkade inte mer så han lämnade den till mig………efter 1h eller 2 klarade jag av att fånga den och släppe ut den. den var så stor och så livlig på nåt sett vilket skrämde mig mkt, väldig mkt.

forresten när börjar måsungerna att flyga, vill inte att katten tar fler sånna.

Andina
7/6/13, 11:10 PM
#13

Jag vet att det är jobbigt att se vad våra kattvänner tar med sig hem åt oss (eller fångar hemmavid). Men jag tror vi måste lära oss att det är just vad katter gör, jagar, fångar och äter. Och det de inte äter tar de gärna hem till oss andra familjemedlemmar. Det är ibland svårt att se det som en "gåva" - men det är ju faktiskt vad det är, en gåva från vår kattvän… Tack min vän! ;)

Vattensorkar kan bli ganska rejält stora, så har du sett underjordiska gångar eller ganska stora "kullar"/"bulor" på marken så kan det vara just vattensork. 

Oavsett, de är ingenting du ska vara rädd för, tvärtom. De är helt harmlösa (men kanske livrädda för sin egen del). Och tittar man på dem så är de väldigt söta djur. Möss, näbbmöss, åkersorkar eller vattensorkar. Söta är de och rädda för faror som de utsätts för.

Fågelungar börjar flyga så snart de (naturligt) tar sig ut ur boet. Så måsungarna hos dig flyger nog redan. Däremot så kanske de inte är rädda nog, för katter t ex. Det tar lite tid för dem att lära sig vad som kan vara farligt och fågelungar, precis som alla ungar (inkl människobarn) är väldigt nyfikna av sig.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Annons:
zorro2
7/6/13, 11:19 PM
#14

ok, vilket som så hoppas jag at det inte blir måsungar……heller en liten näbbmus. 😃

Upp till toppen
Annons: