Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4418 ggr
Roslyn
7/6/13, 12:14 AM

Kortisonspruta/allergi

Katten Sofia är allergisk. Förra året fick hon en kortisonspruta långtidsverkande som fungerade super.

Sedan har det gått lite hit och dit, men inga allvarliga skov förrän ett par veckor sedan.

Fick en tid på Blå Stjärnan (Glimåker hade sem). Sprutan Sofia fick  var  1ml Depo- Medrol.

Denna gången blev Sofia extremt trött eferåt och är fortfarande en vecka efter.

Dessvärre kliar hon sig fortfarande.

Jag kommer inte ihåg vad hon fick förra gången men är det någon somj vet om det finns olika sortes kortison och vilka doser som gäller?

Annons:
Vinterdag
7/6/13, 9:03 AM
#1

Har Sofia matallergi?

Roslyn
7/6/13, 10:27 AM
#2

Troligtvis både mat och atopisk (miljö) allergi 😕

Lena
7/6/13, 11:22 AM
#3

När Glimåker ger behandling med cortison brukar man märka förbättring ganska snabbt. Hade tidigare en katt med slickdermatit som behandlades av honom. Någon trötthet har jag aldrig märkt. Tyvärr vet jag inte namnet på cortisonet. Om det finns flera sorter? Det kan även ha med dosen att göra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vinterdag
7/6/13, 12:05 PM
#4

Har du testat mat för allergiska katter?

Clariiz
7/6/13, 3:51 PM
#5

Man ska akta sig att ge för mycket kortison eller kortison under längre perioder då det hämmar eller helt tar bort binjurarnas produktion av kortison. 

Så det bästa du kan göra är att hitta ett foder som hon tål istället för att fortsätta låta henne gå på kortison :)
Annars kan man behöva öka mängderna mer och mer för att få samma effekt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Roslyn
7/6/13, 7:35 PM
#6

Sofia äter allergifoder. Dessvärre hittar hon säkert någon bit från de andra katternas foder då och då trots att jag är noga med att hålla isär.

Nej gillar inte heller kortison men 1 spruta om året kanske inte är så farligt? Eller är det det? Klart är att det inte alls hade önskvärd effekt denna gång. 

Finns misstanke om gräs. Men kan en f.d förvildad katt vara allergisk mot gräs?

Jäkla helvete det här.

Annons:
Vinterdag
7/6/13, 9:39 PM
#7

Mat- och vattenskålar i plast kan också orsaka allergi.

Har du gräs hemma eller går katten ut?

Det är viktigt att katten inte får i sig något annat än allergifoder. Jag har själv haft en katt med matallergi. Han åt kortisontabletter, men detta var över 15 år sedan. På den tiden fanns inget allergifoder. 

En granne hade också en katt med matallergi. Katten fick inte en bit något annat än allergifoder. Då mådde den bra.

Upp till toppen
Annons: