Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2470 ggr
Uppkatten
2013-07-05 16:18

Hårbollar/Bezo-Pet

Är det någon härinne som har testat Bezo-Pet mot hårbollar? Hur serverar ni det till misse, gömt i blötfoder eller på annat sätt…?

Min skyggisflicka har varit hos veterinär i dag, och den sammanvägda bedömningen av röntgenbilder, provsvar och symptom tyder på att hon har hårbollar som ligger och stoppar upp lite i tarmen, man räknar dock med att det ska ordna upp sig utan ytterligare åtgärder då det ligger långt ner i tarmen. Hon har blivit uppvätskad och veterinären har rekommenderat oss att prova Bezo-Pet. Finns det andra bra tips när det gäller hårbollar hos långhåriga skyggiskatter? Blötfoder äter hon ogärna (liten mängd per dag brukar kunna fungera), rakar henne gör jag helst inte om det finns bättre alternativ, hon kammas redan 1-2 ggr per dag (jag får passa på när hon äter) och hon är inte inne i ngn fällningsperiod just nu. Hon har ständig tillgång till kattgräs, och äter ett torrfoder avsett för långhåriga missar. Vill inte använda paraffinolja/laktulos så länge veterinären inte rekommenderar den typen av preparat. Hon är snart tre år och är en pigg och glad missa i övrigt, dock kräkts ordentligt (mkt foder) några ggr den här veckan (en ordentlig hårboll vid ett tillfälle) därav dagens veterinärbesök. Hon har en mjuk ”silkespäls” – inte ”grova täckhår och underull” därför har jag hittills inte testat furminatorn, men kanske borde jag ändå testa en sådan? Veterinären sa att hennes erfarenhet var att sådana här besvär är särskilt vanliga hos Birmor, ngn som har erfarenhet av hur man hanterar problemet hos Birmor (hittar inget ”Birmakatter i fokus”)?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
emjon
2013-07-05 17:30
#1

Bezo Pet känner jag inte till och kan inte uttala mig om.

Furminator kan jag verkligen rekommendera även att jag inte har några långhåriga missar men den gör att de fäller mindre.

Mina kissar är så kärleksfulla mot varandra och tvättar och pysslar om varandra så jag försöker också förutom kattgräs ge maltpasta som har hjälpt mycket. Då kräks de inte utan det kommer ut den naturliga vägen brukar också ge Sanal maltbits som godis och den älskar de också.

Det är också stor skillnad på vilken sort för vissa ratas men alla kissarna älskar den från Trixi. Jag beställer väldigt mycket från Zooplus och de har mycket bra priser så det lönar sig alltid. Det lönar sig också att kolla både com de och se för priserna varierar mellan olika tillfällen.

Hoppas hårbollarna kommer ut nu så kissen snart är besvärsfri igen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Uppkatten
2013-07-05 18:26
#2

Tack för tips! Bezo-Pet ska vara någon slags oljebaserat kattmalt som de sålde på veterinärmottagningen (nytt märke som de inte har haft tidigare sa de), men det där med maltbits lät ju intressant, liksom beställningar över nätet. Ska absolut kolla det och försöka leta mig fram till ngt som blir bra för missen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: