Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1961 ggr
mikkan01
2013-07-04 00:54

Kattunge och kattmamma(?)

Hittade en kattunge ikväll när jag var ute och åkte en sväng, kattungen låg utmed vägkanten och brydde sig inte alls om att bilar åkte förbi men sprang genast och gömde sig när jag gick ur bilen. 
Kollade efter en eventuell mamma men såg ingen, försökte kalla på kattungen men den sprang bakom ett stängsel.
Åkte hem och hämtade kattmat, katten var nog runt 8-9 veckor gammal…. kastade mat och mjauade lite, katten svarade och när jag hållt på så i snart 1 timme så dök en annan katt upp som jag hoppas och tror är kattmamman.

Nu undrar jag hur pass vanligt det är att katter med hem föder sina katter ute? Det var rätt långt ifrån ett bostadsområde…och inte skulle folk väl släppa ut katten med kattungar? Hur troligt är det att katten har ett hem? Ska man försöka plocka in den och ungen? Vet inte riktigt vad jag ska göra…låta dem vara? Vad hade ni gjort? Har ingen som helst erfarenhet av sånt här…

Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden så någon får ändra om den inte ligger där den ska 😇

~mikkan

Annons:
Alexej
2013-07-04 08:37
#1

Var bor du?

Finns ca 150 000 hemlösa katter i Sverige så många föder ute. Mamman och ungen (ungarna) måste ju in.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-07-04 11:01
#2

Försök hjälpa henne genom att mata, kontakta katthem, lappa om upphittad katt (om det mot förmodan skulle vara en ägd katt). Har du möjlighet att ta in henne och ungen själv under tiden de står i kö för att få hjälp via katthem?

Medarbetare Hittekatter iFokus

mikkan01
2013-07-04 11:38
#3

Katterna hittades i ett industriområde i Bro. Tror ni att katten kan ha ett hem? Har kollat runt lite efter bortsprungna katter annonser på nätet och i tidningar men inte sett någon som liknar kattmamman, kollat en bit tillbaka då hon måste varit ute länge…

Tänkte åka tillbaka idag och kolla ifall ungen var med samma katt, jag menar det kan ju vara vilken katt som helst…jag stod ju trots allt där och mjauade i en timme haha…det kanske till och med finns fler ungar?

Jag har en okastrerad hankatt hemma som väntar på kastrering men jag skulle nog kunna ta in båda (ev. flera) och kolla om katten är chippad eller liknande…hade kunnat hålla dem i ett enskilt rum under den tiden.

~mikkan

Katthemsmatten
2013-07-04 11:43
#4

#3 Det låter jättebra att du kan försöka ta in dem så de slipper gå ute. Ett industriområde låter inte så hälsosamt. Koll av chip kan du göra gratis hos polis och hos veterinär.

Försöka spana litet efter eventuellt fler ungar. Det skulle kunna finnas någon eller ett par till även om det inte är ovanligt att utefödda ungar omkommer tidigt.

Har du kollat hemsidorna på katthemmen i Stockholmsområdet för att se om någon annonserat sin katt som bortsprungen? Du får nog räkna med att leta minst 3-4 månader tillbaka.

Tack för att du bryr dig om katterna!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

mikkan01
2013-07-04 11:50
#5

Det ska jag absolut göra, katterna var i ett instängslat område under massa containrar…ska fråga om jag möjligtvis kan gå in där för att locka ut katterna och kolla lite extra efter andra också.

Kollade lite snabbt igår men ska kolla lite mer nu innan jag går…hur som så vill jag plocka in dom eftersom de vistas så nära vägen…läskigt nära vägen alltså så jag var helt säker på att mamman skulle vara påkörd någonstans…

Ska jag ha med mig något speciellt? Har som sagt aldrig gjort något sånt här förr 🤫

~mikkan

Katthemsmatten
2013-07-04 12:00
#6

De flesta katter lockas av mat som doftar starkt, t ex tonfisk, grillad kyckling, makrillfiléer i burk. Försök få kontakt med någon som arbetar på platsen så du kan få komma in och på en skyddad plats mata. Ta med någon gammal burk att lägga maten i och se till att de kan få vatten också. Om du förklarar för dem som arbetar där att ditt mål är att få katterna därifrån för omplacering kanske de blir mer välvilligt inställda. Det är inte säkert att de har uppmärksammat katterna och om de gör det är det bra att förankra ditt syfte med dem. I annat fall får man nästan se om det går att komma in någonstans ändå. Ändamålet får helga medlen.

När du har konstaterat hur många katter det verkligen är, be att få hyra fälla från ett katthem så du kan fånga in dem. Om inte katterna är tama kommer du knappast att lyckas fånga dem på annat sätt. Fortsätt skriva här inne om hur det utvecklas. Du kommer få många tips från gänget här inne.

Lycka till!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
martdat
2013-07-04 12:00
#7

kolla med företaget som är på industritomten om det är deras också.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

mikkan01
2013-07-04 13:01
#8

#6 Tack för hjälpen, guldvärt! Ska åka och köpa lite tonfisk och makrill….om katterna inte är kvar så har jag en liten här hemma som får äta upp det. 

#7 Det ska jag göra. 🙂

~mikkan

Katthemsmatten
2013-07-04 13:06
#9

#6 Det är inte säkert att du ser dem. Lägg upp mat och gå sedan därifrån. Om du har möjlighet, sitt kvar någon timme och spana. Eller gå dit igen imorgon för att se om maten är kvar. Om du matar när det är sen kväll så är chansen större att det inte är fåglarna som äter upp den. Läste i en annan tråd om någon som sällan såg katten som matades och som därför var osäker på vem eller vad som åt. Hon satte dubbelhäftande tejp runt kanten på skålen för att se vad som fastnade. Det var katthår och idag är katten lyckligt och väl infångad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Uppkatten
2013-07-04 18:18
#10

Om du ger grillad kyckling så ta bort alla ben först - de kan vara skadliga för misses mag-tarmsystem. Har du inte använt fälla tidigare så be att få ordentliga instruktioner ang. hur fällan ska användas/fungerar. Ännu bättre om du kan få hjälp på plats av någon som är van att fånga katter o kattungar med fälla. Väl hemma med missarna så ska du börja med att ha dem i ett enda rum. Fäll ner persiennerna så att missarna inte försöker ta sig ut genom "stängt" fönster. Låt missarna få vara ifred så mkt som möjligt de första dagarna. Gör rent åt dem och ställ in mat/vatten, men låt dem i övrigt "få landa" i lugn och ro. Ställ dem i kö till ngt katthem om du inte själv kan behålla dem/omplacera dem. Är nog bra att kastrera kattpojken (och även kattmamman!) omgående så att du inte får två kärlekstörstande missekatter som ställer till husfriden för dig där hemma ;-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mikkan01
2013-07-04 22:29
#11

Dåså, då har jag varit där och kollat efter mamma med unge men såg inga… Kanske de ligger o sover, har blivit bortskrämda av arbetarna eller helt enkelt flyttat på sig. 😮
Lämnade lite blötmat och tonfisk där och ska dit imorgon och titta om någon ätit av det, la det på samma plats som ungen matades på igår.
Lyckades inte få tag på någon som jobbade där heller. 

Hoppas verkligen att dom båda mår bra i alla fall…

~mikkan

Katthemsmatten
2013-07-05 09:30
#12

Det händer att man inte ser en familj på några dagar. Om du har möjlighet, bege dig dit sent på kvällen. Sannolikheten att få syn på dem ökar sena kvällar och mycket tidiga morgnar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-07-05 10:46
#13

Hur verkade katterna? Tänker särskilt på den större katten som kan ha varit mamman. Verkade hon rädd, hur nära dig kom hon, kunde du klappa någon av katterna? 

Som andra skriver är det troligen hemlösa katter. Kan även vara en katt som sprungit bort. Det är nog ganska troligt att det kan finnas flera katter i området. Just industriområden är ganska vanliga tillhåll för hemlösa katter. Det kan säkert vara någon som matar katterna vilket göra att fler och fler katter söker sig dit och att de som finns förökar sig. Prata med dem som arbetar i området. Om de brukar se katter där, vet om någon matar, hur många katter de observerat och om det finns flera kattungar.

Jättebra att du engagerar dig för dessa katter!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
mikkan01
2013-07-05 11:02
#14

#12 Då åker jag dit och kollar sent ikväll också. Var där sist 22 och det kanske var för tidigt? Ska snart åka och kolla om de har ätit något av maten. 🙂

#13 Den större katten stod vid en av containrarna och tryckte bara….sneglade lite på mig men ville inte alls komma, testade kalla på den på många olika sätt men den drog sig tillbaka…därför misstankarna om att den inte har ett hem var så stora. Ska försöka få tag på någon som jobbar där nu när jag åker dit.

~mikkan

Lena
2013-07-05 11:06
#15

#14 Det verkar ju tyvärr som det var en hemlös kisse. Pröva med att blinka med ögonen när de ser katterna nästa gång. Det betyder på katters språk att du är vänligt sinnad. Ibland brukar katterna blinka tillbaka och då har man börjat etablera en slags kontakt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-07-05 14:50
#16

Var medveten om att fåglar är riktiga mat-tjuvar dagtid…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

mikkan01
2013-07-08 20:25
#17

Liten uppdatering… katterna har inte setts till de senaste dagarna, har varit och matat och maten är ju borta men som ni säger så kan det ju vara vem som helst som äter.
Idag ska jag åka förbi och ta med en hink blöt sand och lägga runt maten och se om jag får se några tassar…funkar det tro? 🤔
Åker förbi och kikar varje kväll och tidig morgon. 🙂

~mikkan

Katthemsmatten
2013-07-09 09:53
#18

#17 Jag tror mer på metoden att fästa dubbelhäftande tejp runt kanten på skålen och se vad det är för något som fastnar där. Om du kör med våt sand, se till att den är riktigt genomblöt eftersom vinden torkar ur den ganska fort.

Lycka till och hoppas du får några spår!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-07-11 07:05
#19

#17 Bra att du fortsätter att "spana" och mata på platsen. Mjöl på marken kan också fungera - om det är torr väderlek. Dubbelhäftat tejp verkar annars vara säkrare eller både och. 

Berätta gärna hur det går.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mikkan01
2013-07-22 19:47
#20

Åkte på en veckas semester till turkiet och jisses så många hemlösa katter vi såg.

Kollat de senaste dagarna vi varit hemma och katt och kattunge har inte synts till, hoppas verkligen att dom hittat något säkrare ställe att vara på. 🙂

~mikkan

Annons:
Upp till toppen
Annons: