Annons:
Etikettsajten
Läst 1241 ggr
hamsternlukas1
2013-06-29 00:50

Katthem som tar in ungar men inte mamma?

Annons:
hamsternlukas1
2013-06-29 00:51
#1

citerar från katthemmet: "Kattungarna är ungefär 8 veckor så visserligen kan de behöva sin mamma i några veckor till men om de får vistas mer med henne kommer även kattungarna att ta efter hennes vilda beteende vilket inte är önskvärt alls. "

hamsternlukas1
2013-06-29 00:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tveksamt om deras uppskattade ålder på 8v stämmer..men det är min egen personliga åsikt dock…

Fjordell
2013-06-29 01:09
#3

Jag tycker verkligen att detta inte sköttes direkt exemplariskt, det känns som att kattmamman inte är någon prioritering för dem alls. Man kunde ha sett till så att kattungarna har det varmt och gosigt om nätterna, och i skugga när solen skiner, inuti i en kattfälla tillsammans med mat, för då hade kattamman alldeles säkert kommit dit, och man hade aldrig behövt sära på mamma och ungar.

hamsternlukas1
2013-06-29 01:16
#4

Precis…finns bättre alternativ än att göra så här! Man blir ledsen…kattmamman värderas inte alls, och jag tycker det är vansinnigt för ungarna behöver sin mamma tills de är 12 v minst. Min katt förlorade sin mamma vid 6 veckor och jag har även haft kontakt med andra katter som tagits för tidigt och de jag träffat inklusive min egen katt har fått bestående men. Det mamman har att lära ut går aldrig att ersätta på annat vis!

Att ett katthem verkar ha sådan brist på kunskap och tvärtom tror att det är dåligt för ungarna att vara med sin "vilda" mor är skrämmande 😕

[Skyggisen]
2013-06-29 08:23
#5

Vilket katthem är detta?😡

martdat
2013-06-29 08:32
#6

katthem ska verkligen gå i spetsen och hålla på lagen! hur fxn ska man annars kunna säga till vanligt folk att det är 12 veckor som gäller!!! stackars mamman,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Lena
2013-06-29 11:08
#7

Inte bra naturligtvis att lämna kattmamman kvar därute. Det bästa hade varit att ta in hela familjen. Mamman behöver kastreras annars har de snart en ny kull på platsen. 

Ser att det är många som har skrivit på deras facebook och haft synpunkter på detta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rödis
2013-06-29 11:20
#8

Lena, undrar om man kan få veta nåt mer… kanske "saneringsbeslut" från Lst på gång? Nu kommer det storma som det gjorde med Dockan o Ture… vet inte om det gagnar katterna precis… Känns dock svårt med mamman därute som naturligtvis borde fångas med sina ungar. De senare är väl i avvänjningsfasen, en ganska så riskabel period om de vistas på olämplig plats som här är fallet.

Svårt att inte kunna gå ut med all information då debatten kanske blir helt snedvriden just på grund av den bristen…

Lena
2013-06-29 11:52
#9

#8 Ja du vad säger man och vad gör man? Brukar ju bara tas fel om man blandar sig i leken där. Av tråden att döma var det personalen på COOP som hört av sig till TDP. Vet inte om det är föremål för åtgärder från Lst sida än? Hur som haver ingen höjdare. Det bästa hade givetvis varit att hela kattfamiljen tagit in och att mamman sedan kastrerats.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

KattkoloninBotkyrka
2013-06-29 12:07
#10

Har just varit inne och läst där. 😮*Hur kan man lämna mamman och bara ta bebisarna som dessutom är för unga?? :( Stackars lilla mamman som går där säkert nu och letar efter bebisarna helt desperat.

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Lena
2013-06-29 12:22
#11

Såg i ett svar som låg under ett inlägg att TDP planerar att ta in mamman med. (På Facebook sidorna lägger sig svaren liten underligt nu för tiden och man missar dem därför lätt).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Rödis
2013-07-03 16:01
#12

Och nu är kattmamman med sina ungar igen, länstyrelsen inlandad i allra högsta grad verkar det som. Skulle Malin (TDP) få tillstånd av Lst att driva igenom projektet hon skriver om så är det väl "en första gång" i Västra Götaland..? Önskar av hela mitt hjärta att det får startas en TNR-koloni där o att den sedan sköts o blir ett bevis för Lst att den vägen är möjlig! Vågar inte tro men önskar…

Alexej
2013-07-03 16:26
#13

#12 Kanske jag blandar ihop men var det inte en boende som matade och fick uppmaning av LS att göra sig av (avlivar) med katterna som han gjorde. Men inte fick ta i de skygga som katthemmet nu istället fångar in. Så vilket projekt skulle det vara för första gången i VG?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2013-07-03 18:24
#14

#12 Det var glädjande att höra att mamman är infångad med nu. 

#13 Det ev TNR-projektet är tydligen i ett annat område än där kattmamman varit. Ett område där det varit problem i många år.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-07-03 18:55
#15

Men TNR är väl knappast första gång inom VG?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: