Annons:
Etikettkattens-status
Läst 2239 ggr
Kaiia
2013-06-28 00:29

"Oönskade" färger

Om jag lyckas övertala pappa så tänker jag skaffa en kattkompis åt min katt Muffe. Jag tänkte jag skulle gå till närmaste katthem och be om den katt som var mest avlivningshotat. Dock ingen svart katt, för vi hade en svart som avlivades förra veckan, så det skulle inte kännas riktigt rätt…

Vilken färg är det som är mest oönskad? Svart korthårig kommer väl först, men sen då? Svartvit kort? 

Av dom som är mest önskad gissar jag istället på röd långhårig.

Lite intressant ämne ändå tycker jag :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Tarotstollan
2013-06-28 00:44
#1

Svarta, röda och randiga korthår är det som jag hört. Tror nog att det kan vara annorlunda på olika ställen runt om i Sverige.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Kaiia
2013-06-28 00:47
#2

#1 Röda trodde jag var jättepopulära? :O

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Tarotstollan
2013-06-28 00:51
#3

Alla färger har folk som gillar just den färgen men den finns säkert lika många som aldrig skulle vilja ha den färgen!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

carlas
2013-06-28 02:11
#4

Men Kaiia, din Muffe är ju skadad och sjuk nu, enligt andra trådar. Och du har noll ekonomi säger du där. Är väl inte riktigt läge att skaffa en kompis då? Oavsett färg. Tanken är annars riktigt god, menar inget annat, men just nu - i ditt och Muffes liv - verkar det oövertänkt. Hoppas det går fortsatt framåt för Muffe! 🌺

Alexej
2013-06-28 07:33
#5

Svarta och svart-vita är minst populära -antar att de är för "vanliga". Röda katter är rätt populära. Långhåriga ser mer som en raskatt ut men som tur finns det vettig folk som föredrar korthåriga som utekatter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kaiia
2013-06-28 08:55
#6

#4 Nej, jag tänker ju inte göra det förrän svansen har läkt och jag fått pengar. Har sommarjobb just nu, och kommer få därifrån. Sen kommer jag ju plugga igen, och få pengar därifrån. Det här är ju nåt jag vill göra i framtiden :P

#5 Men jag kan nästan tycka att bruntabby är ännu vanligare, men i kattungetrådar säger nästan alla "åh, vad söt" till röda och bruntabby, medan nästan ingen säger det till svarta.

Själv föredrar jag korthåriga framför långhåriga alla gånger :P

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
kattassen
2013-06-28 16:59
#7

Svartvita och svarta utan tvekan!

Får vi in en tigrerad får den hem direkt - svartvita blir sist - alltid!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Seglarina
2013-06-28 17:21
#8

Röda är helt säkert populärast. Jag fick för en del år sedan ta hand om en dräktig, röd honkatt. Hon fick 4 ungar varav två (hannar) var röda. Jag kunde säkert ha haft 6 röda kattungar och alla hade fått hem direkt.

Lena
2013-06-28 17:59
#9

Säger som andra redan sagt - helt svarta och svart-vita är i regel dem som är svårast att hitta hem till. Vet egentligen inte varför. Röda katter fick ett uppsving i samband med att Katten Gustaf blev så populär. Då ville alla ha en röd katt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2013-06-28 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Svart/vita alla gånger. Helsvarta är inte heller så eftertraktade, men kan gillas för panterliknelsens skull.

johnnys girl
2013-06-28 21:24
#11

Jag har parat ihop katter med nya ägare under många år på ett av de större katthemmen i landet, så jag tror jag har rätt stor vana att göra en bra match. Många kommer som du och säger att de vill ha den det är mest synd om eller den som varit längst på katthemmet. Tanken är god, men jag brukar avråda bestämt från ett sådant val. Jag ber dem att gå runt och titta på katterna och se vilken katt som väljer dem. Man ska inte välja katt bara för att man vill göra en god gärning, Man ska välja den katt som vill ha en, då brukar det bli som allra bäst. Det ska vara magkänsla och kärlek när man väljer katt. Det ska kännas rätt helt enkelt. Så mitt råd är att gå till ett katthem och välj den där katten som säger att den vill flyta hem till dig. Sedan spelar det ingen roll om den är röd, svart, tabby, lång eller korthårig. Alla behöver de ett hem och det bästa med att adoptera en katthemskisse är att man inte bara hjälper en katt. Man hjälper faktiskt två eftersom det blir en plats ledig till en annan behövande liten kisse.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

annebeate
2013-06-28 22:13
#12

Varför är det så att svarta och svart-vita katter ratas mest? Hos mig är det just dessa katter som är de mest personliga katterna och som sätter mest avtryck hos mig och omgivningen.❤️

Kaiia
2013-06-28 23:19
#13

#11 Jo, klart att det är det som är det viktigaste, men jag tror ändå det är bra att ha den inställningen snarare än "jag vill ha den som ser sötast ut". Sen är det ju kanske i första hand inte till mig jag skulle skaffa katten, även om vi såklart också måste klicka, men till min andra katt.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Alexej
2013-06-29 08:09
#14

#11 Det beror alltid vad man vill ha katten för. Jag har alltid valt den som är mest avlivningshotad och svårast att omplaceras. För jag kan erbjuda ett hem till katten och kräver inget tillbaka- förutom att den är förhoppningsvis rumsrent. Hade jag kunnat välja själv hade jag nog tagit med allihopa för jag gillar alla katter och skulle aldrig kunna bestämma mig. Jag har aldrig fastnad för bara en katt och skulle därför alltid ta den som behöver mest ett nytt hem.

Och jag tycker det är underbart när folk har samma inställning och tar en skygg svart-vit katt istället för den vackra sköldpaddan som alla vill ha. För de kommer att älskar sin katt iaf för också svart-vita skygga katter har otroligt mycket personlighet och charm. Och de med rätt inställning kommer inte att bli besvikna för de vet hur det kan bli-kanske en lång väg tillsammans tills de får en tam katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Skyggisen]
2013-06-29 08:20
#15

Jag personligen struntar blankt i både färg och pälslängd.Jag har inte själv valt ut mina katter,,de valde mej.Att svarta och svart/vita är svårare att omplacera kan jag inte förstå annars,de är ju otroligt läckra.

Seglarina
2013-06-29 14:29
#16

TS frågar ju vilka färger som är minst attraktiva, för att TS gärna vill göra en god gärning antar jag.

För egen del har jag nu en fd hemlös som jag hittade här på siten. Jag visste inte hur hon såg ut förrän hon hade åkt från Ronneby till  en bensinstation vid Kungens Kurva utanför Stockholm, där jag hämtade upp henne från den som kört henne dit. Hon är den sötaset och mildaste lilla varelse som finns.

Min hankatt hittade jag hos Kattjouren på Facebook. Han satt på en polisstaion i Hälsingborg och var lycklig. Att jag valde honom var att det sades att han var en snäll katt och det kände jag var en bra egenskap för att min lilla honkatt inte skulle bli olycklig. Att han är en speciell katt (är ju alla då man lär känna dom) är enbart ett bonus.

Men det kanske inte är så alla tänker. Såg på ett kattehemssida att man ska låta katten välja ägare och inte tvärt om. Det är nog en bra regel tror jag. Katten är bättre på att se bortom utseendet. Den ser dig genom alla lager och vem du är innerst inne och hur den kan trivas hos dig. Den tänker inte "den människan var snygg den vill jag ha", vilket vi ju har en tendens att göra många gånger i våra val. Det är därför ett bra förslag tycker jag; låt katten välja.

polgara
2013-06-30 08:02
#17

O jag bara älskar svart/vita katter, har en sån hemma nu, gammelman som dog i vintras var också svart/vit

Annisangel
2013-07-02 07:12
#18

Ja, jag tillhör nog också dem som inte går efter färgen. Sist jag hade katt så valde hon (katten) ut mig på katthemmet och det klickade direkt mellan oss. Den personligheten hos en katt har jag aldrig stött på förut… Jag tänkte aldrig på vad hon var för färg…

🤔…

🤫*viskar* för de som vill veta färgen ändå var hon svartvit!!🥳❤️

Många Goa Kramar

Annisangel

Seglarina
2013-07-02 13:47
#19

Såg i mitt förra inlägg att jag skrivit fel, ni förstår säkert men för ordningens skull så rättar jag: " Han satt på en polisstaion i Hälsingborg och var olycklig" Ska det förstås vara!

Gatukorsning
2013-07-02 20:19
#20

Jag tycker att man ska gå en del på känsla men även att det är otroligt viktigt att jag funderar länge och väl på vilken typ av katt som skulle må bäst hemma hos mig. Det är viktigt att ställa sig några av dessa frågor till exempel:

  1. Vilket hem kan jag erbjuda en katt?

  2. Vilken typ av katt tror jag skulle må bra hemma hos mig?

  3. Vilken erfarenhet har jag själv av skygga/rädda/försiktiga/sjuka katter?

  4. Hur mycket tid är jag villig att spendera med katten?

  5. Vilken typ av katt tror jag skulle fungera med min andra katt/hund?

Hemma hos mig bor en försiktig, skygg, blyg och sjuk katt (Leon). Vi har ett mycket lugnt hem utan barn. Det bor även en annan fd skyggis här som är ca 5 år yngre än den andra katten. Denna katt har naturligtvis lärt mig väldigt mycket om hur en apatisk katt kan bli trygg på sina egna villkor och även om kattsjukdomar (hjärtsjukdomar, forl och astma bland annat). Och när jag och min man träffade Leon första gången på katthemmet så visste vi bara att han var en rädd katt och inget mer. Men det kändes att han var katten för oss, och att vi skulle kunna ge honom ett fint hem. Minman sa även att "de gosiga fina katterna finns det alltid hem till, vi ska öppna upp vårat hem till den katt som behöver oss".

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Lena
2013-07-03 19:54
#21

#20 Kloka frågor att ställa sig som du nämner här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: