Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2889 ggr
SofiaLoow
2013-06-27 19:38

Vaccination

Hej!

Nu finns det risk att jag får en del bitska kommentarer här men det får jag väl ta.

Jag och min familj har sedan tidigare en äldre honkatt och om 2 veckor ska jag till Göteborg och hämta två kattungar, båda hanar. Katten vi har sedan tidigare har vi tagit över från en före detta granne som flyttade till China. Katterna som jag ska hämta kommer vara 8 1/2 vecka när de flyttar. För tidigt enligt vissa ja. Anledningen till att de ska hämtas då är för att jag startar min 3 veckor långa semester då och jag vill kunna vara hemma med dem den första tiden. Jag och hon som har katterna just nu har vägt fram och tillbaka mycket om när de ska flytta men kommit fram till att 3 veckor med konstant sällskap, aktivering och omhändertagande i ett nytt hem är bättre än tre veckor med kattmamman och sedan få vara ensamma i det nya hemmet 8 timmar varje dag direkt från början. Kattmamman är inte direkt intresserad av sina ungar längre nu och ungarna struntar i henne också, hon är knappt ett år gammal (ej planerad parning) så vi anser inte att de kommer må dåligt utan sin mamma.
Det är fritt fram att säga till om man tycker detta är ett dåligt beslut. Vem vet med riktigt dunder-bra argument så kanske vi tänker om.

Nu till den stora frågan. Vaccination.
Kattungarna ska ju vaccineras vid 9 veckors ålder, tanken var att göra det här hemma i Stockholm när jag kommit hem med dom, jag har ju ändå semester och all tid i världen att lägga på dom. Men så kom jag och tänka på våran andra katt, jag har inte den blekaste aning om hon är vaccinerad som liten, de åren vi har haft henne har hon iaf inte fått några vaccin. Hon är pigg och frisk men jag undrar om hon ändå kan bära på något som smittar kattungarna. Ungarnas mamma är inte vaccinerad, hon är född stallkatt, mer vet vi inte om henne. Hur gör vi? Kan ungarna vaccineras med första dosen tidigare och så tar vi påfyllningen som ska göras 3 veckor senare när de flyttat? Kan vi ta båda vaccinen efter de flyttat? Måste de ha båda vaccinen innan de flyttar?
Jag har haft katt i massa år men aldrig från kattunge.

Lite hjälp vore väldigt uppskattat, vi vill absolut inte riskera att ungarna blir sjuka men samtidigt vill vi att de kan flytta om två veckor så jag kan vara hemma med dem så mycket som möjligt

Tack på förhand (om Ni orkar läsa ända till slutet ;)) 🙂

Annons:
Uppkatten
2013-06-27 20:10
#1

Ett dunderbra argument är att det är olagligt att ta så unga kattungar från sin mamma. De måste enl. lag vara MINST 12 veckor innan de får skiljas från sin mamma och sina syskon.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jourhemmet
2013-06-27 20:12
#2

Det är enligt LAG förbjudet att skilja kattungar från sin mamma innan dom är MINST tolv veckor så jag har god lust att gör  en anmälan till Länsstyrelsen!! Kattungarna kan få beteenderubbningar när de tas för tidigt, såsom felkissande och aggressivitet. De sista veckorna mellan åtta och tolv veckors ålder är den absolut viktigaste tiden när det gäller uppfostran, så mammans beteende är fullt normalt då hon ska lära ungarna att bli självständiga.

Din katt måste omvaccineras med grundvaccination med två sprutor hon också. Kattungarna kan mycket väl dra hem något till din katt så att hon blir svårt sjuk, ffa som dom kommer från en stallkatt, är det värt att riskera att du gör din katt sjuk?? Dessutom täcker inte försäkringen när du inte har vaccinerat.

Kattungarna måste ha båda sprutorna innan flytt. Dom kan mycket väl ha kattsnuvevirus som ligger latent som vid flytten aktiveras pga av flytten som är oerhört stressande för kattungar, ffa som dom är alldeles för små för att flytta. 

Tror du lagen finns för skojs skull?????

INLÄGGET MODERERAT. TÄNK PÅ TONEN!

Jourhemmet
2013-06-27 20:15
#3

Det finns dessutom HUR många kattungar som helst i Sthlm denna årstid. Ska kattungarna även åka 50 mil och för tidigt från sin mamma så lär dom garanterat bli sjuka.

Josefa
2013-06-27 20:17
#4

Det är en del i kattungarnas utveckling att mamman emellanåt fräser och lappar till ungarna. De får inte tas från mamman innan de är 12 veckor gamla. Förklara gärna varför du inte skulle behöva följa denna regel. Det finns orsaker till att man kommit fram till varför ungarna bör stanna kvar hos mamman så länge. Åldern är inte gripen ur tomma intet.

Lena
2013-06-27 21:03
#5

Mycket är redan sagt när det gäller att kattungar ska vara minst 12 veckor enligt lag innan de skiljs från mamman. 

I den här artikeln kan du läsa mera om varför det är så viktigt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

SofiaLoow
2013-06-27 21:10
#6

Hoppsan sa, ja det får jag väl kalla för dunder-bra argument, blir till att tänka om alltså och erkänna att jag inte har läst om den lagen, jag vet ju att 12 veckor är standard men att det var en lag och inte en rekommendation var jag inte medveten om. Ja fy skäms på mig, sånt ska man självklart ha koll på.

#2 Jag ska fixa så att både ungarna och min gammelkatt är vaccinerade innan de kommer hit.
Angående anmälan är det fritt fram, kör på bara! Eller så tar vi det lilla lugna och är glada över att jag ställde frågan här och nu faktiskt är medveten om vad lagen säger och vad som är bäst för katterna innan något tokigt hände. Du får va hur arg och bitter du vill på mig :)
Anledningen till att jag ska ha just dessa katter är för att de är från min moster, hon har kattungar som behöver nya hem (vid 12 veckors ålder ;)), jag och familjen funderat på kattunge ett tag och vi har följt dessa ungar från att de föddes med dagliga foton och uppdateringar på hur de utvecklas och så har vi ju hälsat på dem och fastnat för två av dem.

#4 Självklart finns regeln av en anledning, min förklaring till varför vi tänkte som vi gjorde är för att inte behöva lämna ungarna ensamma i vårt hus tillsammans med gammelkatten 8h om dagen på en gång. Jag vill fortfarande kunna vara hemma med dem i början men går det inte så går det inte, det var inte egoism och lagbrytar-tankar som styrde oss till den idén.

Och ja vem vill ha katter med beteenderubbningar som felkissar och är aggressiva. En sjuk gammelkatt, dyra veterinärkostnader, död, elände och helvetets alla plågor är heller inte så lockande.

Tack för hjälpen!

Annons:
SofiaLoow
2013-06-27 21:11
#7

#5 Tack Lena! Ska ta mig en ordentlig titt där på din länk :)

Lena
2013-06-27 23:02
#8

#6 Att anmäla någon innan ett brott är begånget är nog inte så fruktsamt. 😉Lagarna är ju främst till föra att vi ska tänka efter innan och inte föra oss skyldiga till brottsliga gärningar. Även om lagändringen funnits några år nu (2008) är det fortfarande långt ifrån alla som känner till den. Vår roll här inne är att upplysa om vad som gäller. Förr fanns en 8 veckorsgräns, men den gick efter hundars beteenden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Vixxen
2013-06-27 23:20
#9

Bra att du kollade upp vad som gäller innan du tog hem dina kattungar! Lycka till med de små!

Katthemsmatten
2013-06-28 10:27
#10

TS, det är bra att du tänkt om i fråga om att sära ungarna från mamman innan det är tillåtet enligt lag.

Din huvudfråga tycks de flesta här inne ha glömt att svara på, nämligen den om vaccination. Se till att såväl den vuxna katten som ungarna omgående får en första vaccination. Om jag inte minns helt fel måste det gå minst 28 kalenderdygn från första vaccinationen till att man ger 'boost' injektionen. Sedan är det 1 år till du behöver fylla på skyddet mot kattsnuva och 2 år för kattpest. 

Tänk på att katter som levt i kolonier (som man får säga att dina kattungar gjort eftersom mamma är en ovaccinerad stallkatt) ofta bär på kattsnuva latent. Skyddet för din äldre katt är alltså extra viktigt när du får hem kattungarna. Kontakta din veterinär idag för att få katten vaccinerad.

Medarbetare Hittekatter iFokus

majvi
2013-06-28 12:00
#11

Kattungarna är extra känsliga från 8-12 veckor, antikroppar som de har fått från mammas mjölk avtar och de har inte hunnit utveckla egna antikroppar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

SofiaLoow
2013-06-28 16:22
#12

#8 Nej det var därför jag tyckte det var fritt fram att skicka in en anmälan mot mig, tycker bara synd om den som måste åka hit och inse att det inte finns några för små kattungar här, det finns nog värre banditer de kan jaga än mig som nu faktiskt vet vad som gäller.
Jag vet ju att gränsen var på 8 veckor förut men jag trodde bara den va uppflyttad till 10 veckor, därför kändes det inte så jätte allvarligt att hämta dom vid 9 veckor… Dumt tänkt av mig..

#9 Tack så mycket, det ska bli riktigt spännande, jag har haft katt i många år men aldrig någon kattunge så det lär bli liv i luckan. Det enda jag oroar mig för är hur gammelkatten ska reagera.

#10 Härligt, det blev så mycket annat att jag själv nästn glömde bort min egen fråga här. Jag ska ta och ringa veterinären och kolla upp allt med vaccination ordentligt, nu vet jag iaf att alla katterna måste vaccineras innan ungarna kan komma hit.
Varken jag eller ägaren vet ju inte speciellt mycket om kattmamman, det kan hända att hon inte är född stallkatt utan bara född i stallet. Men det gör ju ingen skillnad i det här fallet, att hon aldrig är vaccinerad vet jag däremot. Tack för svaret :)

Thaeri
2013-07-01 20:02
#13

#12, det är inte du som köpare som begår ett brott, utan uppfödaren som säljer kattungarna alldeles för tidigt.

Men varje vecka är viktig, och 12 veckor är den absoluta minimigränsen så det är absolut ingen nackdel om de får stanna ytterligare 3-4 till och med. Hade gränsen varit 10 veckor och du tagit den vid 9 hade det inte varit någon bra idé alls alltså.

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-02 00:34
#14

Det är valpar som ska vara 8 veckor. Många blandar ihop detta med kattungar.

Eine
2013-07-02 13:08
#15

Vuxen katt behöver bara en vaccination,de små ska ha 2 st. 1 vid 9 veckor 1 efter fyllda 12 veckor. Lycka till .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Mustangcab]
2013-07-02 15:58
#16

# 15 Vaccinföretagen rekommenderar även två vaccinatioer för vuxna katter och det är deras tolkning som gäller ifall katten blir sjuk i kattsnuva eller kattpest. Annars så håller jag med dig.

Katthemsmatten
2013-07-02 16:39
#17

De vuxna djur som kommer in på katthemmet där jag är volontär och som kan befaras sakna grundvaccination (=99,9%) får dubbel vaccination.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Mustangcab]
2013-07-02 18:53
#18

Man beräknar att 75% av kattpopulationen som vistas utomhus har antikroppar mot kattpest. Men det är läkemdelsföretagens rekommendationer som gäller ifall de blir sjuka.

Alexej
2013-07-03 08:58
#19

Det är inte möjligt att ni "lånar" kattmamman ett tag? För det är helt klart bra om ni är hemma första tiden med ungarna.

Många misstar det med att "mamman är inte intresserad" längre. Det tillhör uppfostran, kattungarna ska lära sig rangordningen och att lyda och visa respekt. Det är för att de ska må bättre sedan i livet och vet hur de ska beter sig. Ungefär så som ungdomar måste lära sig att det finns regler och gränser i livet.

Också viktig att mamman blir kastrerad, vi har för många katter i Sverige.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

SofiaLoow
2013-07-07 22:58
#20

Våran katt fick två sprutor 2009 men har inte fått påfyllning sedan dess,   hon ska åtminstonde ha en spruta sen får vi se vad veterinären rekomenderar. Kattmamman kan vi tyvärr inte låna eftersom hon bor i Göteborg och jag i stockholm, sen har hon ju två ungar till där i Göteborg, chansen att kattmamman och vår gamla katt skulle komma överens är rätt så lten eftersom de båda är bestämda damer

Annons:
Gatukorsning
2013-07-07 23:47
#21

Vilken tur att TS ställde sina frågor här, så att hon fick reda på vad lagen säger och info om vaccinationer.

#20 Kanske har du eller någon annan i familjen möjlighet att vara hemma lite mer än vanligt ändå när katterna väl har åldern inne?

Det finns mycket att tänka på ävennär du sätter ihop katterna, jag tycker att det kan vara en bra idé att ha kattungarna instängda i ett helt eget rum till en början så att de och din gammelkatt kan bekanta sig med varandras dofter till en början. Och en annan sak för att undvika att din gammelkatt blir sur eller så, kan vara att du ser till så att någon annan tar in katterna i hemmet, på så sätt så blir ju inte du den stora brottslingen som har tagit innya krabater i den vuxna kattens revir.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[Mustangcab]
2013-07-08 12:20
#22

# 21 Precis det är vad jag alltid gör när någon ny kommer in.

[Emma--]
2013-07-08 13:19
#23

Tänkte bara påpeka att även om det hade gått att ta mamman och ungarna så står det även att ungarna inte får lämna uppfödaren förrän vid tidigast 12 veckor.  

"9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder. 
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger"

Nu blev det ju inte aktuellt för dig TS, ville bara påpeka det . 🙂

Kattungarna kommer ju i alla fall ha varandra så blir ju inte att man skaffar en katt och lämnar den helt ensam. 🙂

SofiaLoow
2013-07-08 17:33
#24

#21 De va bra tips, det ska jag komma ihåg!

Gammelkatten har precis fått sin första vaccinationsspruta och om 3-4 veckor ska vi tillbaka för nästa. 

På fredag efter jobbet sätter jag mig i bilen mot Göteborg för en mysig helg hemma hos min moster och kattungarna, det ska bli riktigt trevligt :)

Rafflan
2013-07-08 19:12
#25

Ang vaccination har jag lärt mig att har katten fått ordentligt grundvaccination som små (2 doser) behöver dem bara få 1 dos även om man missat några år, men tex hittekatter eller liknande vet man ju inte om dem fått det som ungar eller inte därför bör man vaccinera om helt då (2 doser)

SofiaLoow
2013-07-08 22:12
#26

Ingen av katterna är någon "hittekatt" däremot är mamman till kattungarna född i ett stall och aldrig vaccinerad. Min gammelkatt vet jag inte om den förra ägaren brydde sig om att vaccinera när hon var liten men hon fick två vaccinationer 2009 och skulle alltså fått påfyllning 2010 i Januari, det blev inte av. Jag frågade veterinären vad han tyckte angående antal sprutor och vi kom fram till att det var lika bra att ta nästa också om 3-4 veckor.

Rafflan
2013-07-08 23:57
#27

Alla kattungarna måste få 2 sprutor för att få fullt skydd men är du säker på att din gamla katt haft fullt vaccinering så ska det räcka med 1 spruta :)

Annons:
Eine
2013-07-09 13:39
#28

..en vuxen katt har inte antikroppar kvar från sin mor…Det är ju anledningen till att vi vaccinerar små ungar 2 ggr.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Mustangcab]
2013-07-09 14:45
#29

Men om vaccintillverkaren säger två vaccinationer och katten insjuknar i någon av dessa  sjukdomar så gäller inte försäkringen.

SofiaLoow
2013-07-09 19:49
#30

#27 Jag är säker på att min gamla katt fick två sprutor 2009 men fick inte påfyllningen hon skulle haft efter ett år, vad hon fått innan 2009 har jag inte den blekaste aning om då hon bodde hos en annan då, hon är född -96.

#29 Ska jag vara helt ärlig så är inte gammelkatten försäkrad utan vi har hittills hostat upp pengarna som behövts vid olika skador och sjukdomar, tack och lov har det inte varit så mycket. Det enda som har kostat en del var en av katternas medicinering mot struma som vi gav honom det sista året han levde. Kattungarna kommer såklart få försäkringar tecknade men när vi hastigt och lustigt tog över tre katter från en granne för snart 10 år sedan fanns det inga försäkringar och det blev aldrig av att det skaffades heller. Jag ska tillägga att jag var 9 år då och hade noll koll på sådant. Jag är den i familjen som har det stora intresset för djur och kommer se till att ungarna blir försäkrade. Det jag vill komma till är att jag intresserar mig inte för vad jag kan få ut på en försäkring om katten blir sjuk utan det jag bryr mg om är att katten ska må bra och därför väljer jag att följa veterinärens råd att ge henne två sprutor på nytt. Om katten ändå skulle bli sjuk betalar vi ju alla veterinärkostnader även om en försäkring finns.

Har man inte utrymme i budgeten för oväntade veterinärkostnader för sina djur ska man heller inte ha några djur.

[Mustangcab]
2013-07-09 21:30
#31

# 30 Men om katterna blir sjuka i kattpest eller kattsnuva och de är vaccinerade enligt läkemdelföretagens rekommendationer så behöver du enbart betala självrisken själv. Ett tips är att försäkra katten 3 veckor inna du tar hem dem då har du dem försäkrad för sjukdom om de skulle bli sjuka när du får hem dem. Det är nämligen 3 veckors karens för just sjukdom, olycksfall gäller från dagen efter du försäkrat katten.

SofiaLoow
2013-07-09 22:01
#32

#31 Jajemen! Men den senaste delen av diskussionen har handlat om hur många sprutor gammelkatten ska ha, hon är inte försäkrad så det är strunt samma vad läkemedelsföretagets rekommendation säger i försäkrings-frågan, däremot är det högst relevant i huvudsaken-är-att-katten-mår-bra-frågan. Jag ska inte ha katten vaccinerad för att jag bara ska behöva betala självrisken om hon blir sjuk utan för att hon inte ska bli sjuk what so ever, eller åtminstone göra allt jag kan för att hon inte ska bli sjuk.

Jag har andra djurförsäkringar så jag har koll på karenstiden, däremot så är det 10 dagar för olycksfall. Iaf på igelkottar men vad vet jag det kanske är olika på olika djur?

Katthemsmatten
2013-07-10 11:26
#33

#32 Karenstiden för kattförsäkringar (i alla fall Agria) är 20 dagar för sjukdom om jag inte missminner mig helt.

Gillar din attityd att katten ska vaccineras för att den inte ska bli sjuk. Basta. 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Mustangcab]
2013-07-11 19:31
#34

# 32  Det är ingen karens på olycksfall för katter.

Annons:
Rafflan
2013-07-11 21:52
#35

Kan jag försäkra ett djur innan jag inte ens äger?

För uppfödaren äger ju kattungen tills den är 12 veckor och jag hämtar den, så försäkrar jag den 20 dagar innan jag hämtar den är det verkligen okej?

[Mustangcab]
2013-07-11 22:15
#36

# 35 Det gjorde jag med en av mina britter när vi skrivit kontrakt och jag betalat handpenning.

SofiaLoow
2013-07-11 23:10
#37

Annars kan ju uppfödaren teckna försäkringarna och så skrivs de bara över, eller måste båda betala då? 🤔

Lena
2013-07-11 23:26
#38

#35 Det ska man kunna göra. I alla fall på Agria.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
2013-07-11 23:30
#39

# 37 Om uppfödaren har  en indivuell försäkring på katten så kan man bara skriva över den samma dag som man hämtar den. Finns det ingen individuell försäkring så kan ma nteckan en själv under förutsättning att man tingat (skrivit kontrakt) katten och betalat handpenning.

SofiaLoow
2013-07-11 23:35
#40

Ja men när du tecknar en försäkring så ska du direkt göra första inbetalningen på den och om du skriver över en försäkring till någon annan(ny ägare) så får den nya "försäkringsinnehavaren"(den nya ägaren) en räkning på en första inbetalning direkt efter överskrivningen. Det var det jag syftade på… Hänger du med? :)

[Mustangcab]
2013-07-12 19:26
#41

# 40 Nej du behöver inte göra en inbetalning  direkt för  försäkringen. Det kommer   ett inbetalningskort som jag använder. Skriver du över försäkringen så får du också ett inbetalningskort i ditt namn. Det är aldrig någon som begärt att jag ska betala direkt? Samma sak när det gäller alla sakförsäkringar. Köper jag en bil så ringen jag mitt försäkringsbolag innan jag kör från bihandlaren så att den är försäkrad.

Annons:
Katthemsmatten
2013-07-12 23:05
#42

När jag köpt bil (riktigt OT 🙂) så har jag kört på bilhandlarens försäkring till jag kommit hem i alla fall. Ny försäkring kommer sedan.

Det katthem jag är volontär på har en 'stamförsäkring' (tror jag det heter) som innebär att våra katter är försäkrade även under karenstiden när de nya ägarna tecknar försäkring för kissen. Det är en form av övertagande, även om försäkringen omformas till de nya ägarna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Mustangcab]
2013-07-13 13:12
#43

# 42 Hur kan du köra på bilhandlarens försäkring då du äger bilen? Det är du som är försäkringsksyldig.

SofiaLoow
2013-07-15 00:05
#44

#41 men snälla rara, jag känner att vi verkligen inte förstår varandra. För det första var din bil något av det knasigaste man någonsin kan jämföra med men strunt samma. Jag ska försöka göra mig förstådd en sista gång innan jag ger upp. Tar ett exempel på när jag köpte min första igelkott; igelkotten bodde först hos en tjej somm tecknade en försäkring. När hon tecknat försäkringen betalade hon in de 150 kronorna som ska betalas en gång var 6e månad. När jag köpte igelkotten av henne 2 månader senare skrev vi över försäkringen på mig. Men enkel matematik kan man du räkna ut att försäkringen var betald för 4 månader framåt men några dagar efter överskrivningen fick jag en faktura på150 kronor. Alltså tog agria dubbelt betalt för de där 4 månaderna Det jag funderade på är ifall min moster som har kattungarna nu, alltså den så kallade uppfödaren tecknar en försäkring några veckor innan de ska flytta kommer det bli samma sak då som med igelkotten att vi båda betalar för samma period när de skrivits över på mig som kommer bli den nya "försäkringsinnehavaren". Om det är så är det ju ingen ide att hon tecknar en försäkring utan det mest ekonomiska blir att jag som blivande ägare tecknar försäkringen direkt… Nu är jag bara ute efter raka ja eller nej svar. Inga bilförsäkringar, handpenningar eller andra orelevanta faktorer behöver blandas in. Visst kan de låta som spinnande bilar ibland men de är av kött och blod, inte plåt och gummihjul. Handpenning eller kontrakt existerar inte här eftersom vi får katterna gratis av min moster… Jag tar förresten tacksamt emot namnförslag som passar två bondkatter, de är bröder. Gärna namn som hör ihop som bill och bull till exempel. :)

Jourhemmet
2013-07-15 09:57
#45

Lägg in bilder på pojkarna så är det lättare med namnförslag.

[Mustangcab]
2013-07-15 16:12
#46

#  44 Nu förstår jag vad du menar. Jag läste att  du omedelbart skulle erlägga försäkringspremien😂

Jag tror nog att den förra ägaren fick tillbaka pengarna för premien på igelkottarna. Och det blir samma sak med katterna men du kan försäkra dem ifall du vill.

Gatukorsning
2013-08-10 16:20
#47

#44 Angående namnförslag så tänkte jag på dessa två namn. Om du inte vill att de ska heta något vanligt alltså.

Misste och Måsste

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

SofiaLoow
2013-08-13 21:18
#48

#44 Va kul att du föreslog namn på M just eftersom det är lite av en tradition med djur på M här. Katterna flyttade in i söndags och kallas Måns och Max, det är inte helt invant än men jag tror att de kommer fortsätta heta så :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: