Annons:
Etikettmedia
Läst 1167 ggr
Magi-cat
2013-06-19 09:15

Semesterkatten....

Hur kan man bara lämna sin katt för att man ska åka på semester?? Kunde man inte tänkt på det innan man skaffade katt? Och hur känner man sig när man kommer hem igen?

http://www.expressen.se/husdjur/de-lamnar-sin-katt-i-en-vaska-pa-bussen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lena
2013-06-19 11:10
#1

Det är för bedrövligt! Tyvärr inte helt ovanligt heller. När det gäller just huskatter tror folk de kan göra lite hur som helst. Som det står i artikeln skulle detta inte hänt om det istället hade varit en hund. Troligen inte heller om det varit en raskatt. 

Andra går till veterinären och avlivar katten innan de åker på sin semester. Hur sjutton är sådant folk skapta som tar död på katten och sedan reser bort och har kul. Eller dumpar den som i denna artikel. Jag ser det inte som annat än höjden av egoism och ondska. Man tänker bara på sig själv helt enkelt. Sådant folk ska inte ha djur. 

Citat från artikeln: 

"Får man ingen kattvakt, då får man antingen betala för ett kattpensionat eller stanna hemma, om man inte kan ta med den".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Magi-cat
2013-06-19 11:19
#2

Precis, det kan ju inte komma som någon överraskning att de vill åka på semester! Har man ingen lösning skaffar man inte katt! Man kan inte bara avliva den eller bara släppa ut den….

Den älskade kissen, bara dumpad…..😢


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lena
2013-06-19 11:28
#3

Människor måste planera för sitt kattägarskap. Att det har inverkan på deras livsföring helt enkelt. Tyvärr verkar många ha blivit med katt mer av slumpens hand än av riktig känsla för katten.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
2013-06-19 12:43
#4

Den jade jag in på katter i fokus och huskatter iFokus.

Issa
2013-06-19 14:38
#5

Det är inte ovanligt att de dumpar katten/katter på folks trapp i något villaområde när de ska åka på semester. Det har vi varit med om flera gånger. Kattkrakar som hoppar förtvivlat på dörrhandtaget och vill in.

Ännu värre när de stänger in katter i transportburar och ställer i skogen eller på en rastplats. Ett år fick vi in två katter, en helsvart och en vit, instängda i en transportbur upphittade av en kvinna med hund som stod i skogen. Det var veckan före midsommar.  En vuxen hona satt i en transportbur på en större rastplats och hur länge hon suttit i solen där vet vi inte. Hemskt!

zorro2
2013-06-19 15:45
#6

fatter inte hur folk tänker, idioter. en katt er også en levande varelse, och har man skaffet seg en katt eller et husdjur så har man banna meg sin mänskliga plikt att ta hand om den.

Kattpensionat, det fins manga kattpoensionat och jeg har kollat land och rike även utanför gränsen har jeg varit och tror meg ha hittat en bra kattpensionat til min lille kisse. ty det svider endå litt i hjärtat för att jeg skal lämna honom der. 2760NOK kostade det och jämnfört med det som min pälskling ger meg varje dag, är denne kostnad ingenting.

forresten vill ni kolla på kattpensionatet och säga vad ni tycker, jeg vori väldig tacksam…om ni har tid och lust.

kari´s kattepensjonat, ligger i fetsund i norge. Joda, har kollat upp både med kattpensionatet.

ok, man for vara ute i god tid om man vill ha en bra kattpensionat!

Annons:
Lena
2013-06-19 18:34
#7

Såg just ett avlivningshot på Facebook. En snubbe hotar avliva sin katt om han inte får kattvakt inför semestern. Hade dessutom publicerat en bild på katten där den stod genomblöt i duschen. Man kan bli fundersam för mindre? Vederbörande tyckte att vi kattfolk skulle få något riktigt att bita i (= rädda katten han avlivningshotar). Vad är det för fel på folk nu för tiden? Man får hoppas det bara var ett osmakligt skämt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
2013-06-19 18:45
#8

# 8 De har inte betalat tillräckligt mycket för sina katter. Så enkelt är det. Hade de betalat några tusenlappar så hade de inte gjort på detta sätt.

Magi-cat
2013-06-19 19:53
#9

#7 Hemskt! Borde anmälas! 😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rödis
2013-06-20 09:16
#10

På FaceBooks "Kattkedjan" pågår en diskussion (e-mail mellan journalist o privatperson) angående artikel i Expressen som hävdar att dessa begrepp (sommar- o semesterkatt) är en myt.

Jag undrar om det blivit vanligare med denna typ av brott mot djur? Finns någon statistik? Min upplevelse är att dessa handlingar förmerats de senaste åren… Kan bero på media, en större spridning, mer information. T ex har många fler djurföreningar nätsidor nu, själv hade jag inte dator överhuvudtaget före 2009.

Den allmänna slit-o slängmentaliteten, billiga varor som uppdateras hela tiden så folk måste byta upp sig… en brist på stabilitet, att "inget" är bestående längre…

Att även huskatten ska kosta i inköp tror jag vi alla tycker men här uppstår ett annat problem; vi har sååå många hemlösa övergivna katter så VEM ska ta hand om dem om alla "mindre bemedlade" kattälskare o goda blivande hem inte kan vara med på grund av ekonomiska skäl? Jag menar då inte inköpspriset enbart, katten kostar pengar om den ska skötas som de flesta av oss här anser att den ska. 

Några funderingar som ofta snurrar i min tankevärld…

Thaeri
2013-06-20 22:21
#11

Ja herregud…

Och det handlar ju om folk som har ett stabilt liv, ofta med hus och barn och grejer.

Upp till toppen
Annons: