Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4884 ggr
skrollan
2013-06-10 18:09

Njursjuk katt?

Tror jag mest behöver skriva av mig. Har under helgen känt att jag vill göra en hälsokoll på Sid enligt magkänslan. Ringde veterinkliniken jag känner mest tillit för och dem hade inga tider. Tjatade att jag ville inte behöva åka till en annan veterinärklinik och fick tillslut komma in idag. Blodprovet gick inte alls bra i vaket tillstånd så frågade om dem kunde ge honom lugnande. Vid lugnande togs blodprovet och Sid började andas tungt och ryckte i magen och började reagera med ögonlocken. Sa till dem att skynda sig ta röntgen bilder som även skulle tas och sedan gav dem honom uppvak. Andningen var fortfarande tung och Sid fick ligga med syrgas. Ca 1 timme senare mådde han bättre, dock trött. Röntgen bilderna helg ok. Men njurvärderna sämre. Fick med antibiotika hem om det kunde va en inflammation att ge en vecka. Men ger mig fan på att det kommer va värre. Blir min tredje älskling med njurfel och jag orkar inte förlora mina bebisar så kort. Groggie (illern) fick besked förra året maj, lämnade mig samma år i september. Skrollan (illern) fick besked maj i år och jag fasar varenda dag för att åka och jobba och är rädd att jag endast har sommarn kvar med henne. Och nu Sid. Känner mig fruktansvärt maktlös och jag orkar inte med detta mer :-(

Annons:
martdat
2013-06-10 18:50
#1

alltid jobbigt när djuren inte mår bra. jag förstår din oro. men försök att andas nu .antar ni ska  på återkontroll för att kolla värdena. så vi hoppas på att de är bättre då.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Katthemsmatten
2013-06-10 20:14
#2

Jag förstår att du känner dig uppgiven, eftersom lever och njurar är kattens svaga punkter. Men ge inte upp hoppet om att kisse kan få en hyggligt lång och dessutom fin tid. Försök stimulera vattendrickandet med t ex fontän. Så får vi dessutom hoppas att Sid gillar njurfodret. Det ger i alla fall mer kvalitetstid i livet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

skrollan
2013-06-10 21:04
#3

Tack! Ska försöka tänka positivt nu och släpa rädslan inför återbesöket om ca en månad. Fontänen älskar djuren, katterna har en och illern en :) dock har jag aldrig sett att han skulle kissa mycket eller dricka överdrivet. Svårt att dela upp katternas foder, Nisse och Nelson tycker det är orättvist att Sid har godare blötmat/torrfoder :(

Lena
2013-06-10 21:11
#4

Hur gammal är Sid? Njursvikt har ganska god prognos om det upptäcks i tid. Det finns mycket bra foder på marknaden idag. Försök att ge honom dietfoder av mjukvariant då det är att föredra. Brukar vara aptiliga de där fodren som finns.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-06-10 22:04
#5

Det finns flera olika sjukdomar/tillstånd som kan orsaka förhöjda njurvärden. T ex så kan en uttorkad katt få förhöjda njurvärden.

Vid kronisk njursvikt så brukar man ge speciellt "njurfoder". Man kan också ge fosfathämmare (Renalzin). Det ska man dock ge först om veterinären tycker att det ska användas.

En katt med kronisk njursvikt tappar muskelmassa, går ner i vikt, får försämrad aptit, dricker och kissar mer än vanligt. Kronisk njursvikt är vanligast hos äldre katter, men kan förekomma även hos yngre katter.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

skrollan
2013-06-11 18:15
#6

Vi fick med oss njurfoder av märket royal Canin både blöt och torrfoder. Det är just det, på skrollan, illern som har njursvikt märker jag hur hon kissar samt dricker mycket. Kollade Sid när han gick på lådan i morse. Tycker inte alls han kissar mycket, kissar Nelson mera när han går på lådan ibland. Men vi håller absolut ögonen öppna, tycker det vore fruktansvärt orättvist och hoppas det är infektion eller som ovan skrev uttorkad tex. Sid fyller 4 år i december. Igår kände jag mig bara så hjälplös. Det var extremt jobbigt igår och hade svårt att tänka positivt :(

Annons:
Uppkatten
2013-06-11 20:48
#7

Jag har själv haft en äldre katt med kronisk njursvikt.

Det var väldigt tufft, både för matte och misse.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

skrollan
2013-06-13 19:18
#8

Sid väger ca 3,8 kg. På torrfoderpåsen (njurfodtet) står att han ska äta 55 gram om han vägt 4 kg. Hur mycket bör han äta med tanke på att han även varje kväll för ca 50 gram blötfoder (för njurarna) och typ varannan dag en kycklingvinge? Någon som kan hjälpa mig? :-) ska även hålla koll på hans vikt nu också.

Uppkatten
2013-06-13 21:02
#9

Äter han upp det han "ska"? Njursjuka katter äter ofta dåligt så man brukar vara tacksam för allt de får i sig (=min erfarenhet). Annars får du räkna!

Däremot skulle jag kolla med veterinären om den där kycklingvingen är bra för missen. Tänker då på att njursjuka katter ska ha en diet med lågt protein-innehåll, eftersom protein belastar njurarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

skrollan
2013-06-14 18:03
#10

Oj visste jag inte, han äter inte allt torrfoder. Däremot blötmaten. Pratade faktiskt med veterinären om det, men hon sa inget. Konstigt :(

Katthemsmatten
2013-06-16 20:11
#11

#10 Öka på mängden blötmat i så fall. Det är ju bara positivt om det är mest blötmat som går åt (även om det kanske blir dyrare för dig) eftersom katten då får i sig mer vätska.

Medarbetare Hittekatter iFokus

sagan
2013-06-17 23:53
#12

Går att köpa billigare veterinärfoder på nätet. Och ge hellre bara blötmat då vätska är jätteviktigt när en katts njurar är dåliga. 

http://www.medicanimal.com/product/~product_id=469

Lena
2013-06-18 12:34
#13

#10 Helst ska en njursjuk katt bara äta blötmat. De behöver få i sig så mycket vätska som möjligt. Vätskan gör jobbet som njurarna inte klarar. Det är därför de dricker och kissar mycket. Kan man då hjälpa dem med att ge dem mjukfoder så är det gynnsamt. Det finns flera olika fabrikat av njursviktfoder. Det brukar vara smart att ha några olika varianter att tillgå. En njursjuk katt får problem med aptiten ibland och då kan ett nytt njursviktsfoder göra susen. Mjukfodren luktar mera och uppfattas mycket aptitliga. Du kan beställa dietfoder via animail (före detta Foderbilen). 

Jag hade en njursjuk katt för många år sedan. Han klarade sig i 4 år med dietfoder. Under sjukdomstiden hade han svackor när han tappade aptiten. Då fick jag lirka med honom och ge olika slags mjukfoder. Brukade handmata honom med mycket fjäsk och gulligull. Gav en bit i taget på ett litet fat. Då kom han igång igen med sitt ätande tills en dag när det inte gick längre. Då var det dags att ta farväl.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
nofi
2013-07-26 12:12
#14

Hej alla ni med njursjuka katter. Vill dela med mig av en länk som hjälpt mig mycket att förstå vad det handlar om när min katt fick diagnosen kronisk njursvikt. Bra att vara insatt i problematiken … för det är mycket att ta in … för din egen skull och för kattens, samt för att kunna ställa bra frågor till veterinären som inte alltid är så bra på att informera djurägaren. Men inte minst för att hjälpa din katt till ett så bra liv som möjligt under sjukdomstiden och minska din oro, då du får mer förståelse för sjukdomen och vad du ska vara observant på hos katten. Men främst….det gäller att förebygga njurskador och andra sjukdomar för den delen så långt som möjligt. Läs allt ni kan komma över om kattens konstitution, naturliga beteende och behov , vad gäller mat/näring/vård så att ni ger den optimal förutsättning för att hålla sig frisk. Fabriksproducerat foder tex, speciellt torrfoder (även om det säljs hos veterinär) är inte alltid det optimala för en katt och orsakar många sjukdomar hos katter tror jag. Notera att de flesta veterinärer har mycket bristfälliga kunskaper i foderlära. Det gäller att vara en mkt ansvarstagande djurägare och se till att det du stoppar i katten inte skadar den … när den helt och hållet  förlita sig på dig. 

http://www.felinecrf.org/index.htm

skrollan
2013-07-28 20:14
#15

Oj nu va det länge sedan jag va här inne. Men måste berätta det underbara nyheterna, i måndags va vi hos veterinären och tig nya prover på lever och njurar, och dem låg helt normalt! Grät nästan i luren när jag fick beskedet efteråt. Otroligt tung sten som lossna! Vi har dock kvar skrollan (illern) med njursvikt som vi håller tummarna för. Mina älskade djur :-)

Lena
2013-07-28 21:21
#16

#15 Det var glädjande att höra att värdena normaliserats!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-07-28 22:56
#17

#15 Grattis!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Upp till toppen
Annons: