Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 2186 ggr
Anathawa
6/6/13, 6:26 PM

Kattungar i Skåne, Södra Sandby, (Lund)

Små kattungar i Sandby förefaller behöva hem.

Annons:
Josefa
6/6/13, 6:29 PM
#1

Om det finns en mamma så får ni inte ta ungarna ifrån henne innan de är 12 veckor gamla. Det borde Greta på Rädda Katten veta.

Katthemsmatten
6/6/13, 6:32 PM
#2

Vad hade ni tänkt göra med mamman? Så länge det finns en mamma får ni välja på att antingen ta in hela familjen eller låta dem vara där de är. Att sära dem är olagligt!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
6/6/13, 6:36 PM
#3

Mamman finns där också enligt inlägg på FB.

Katthemsmatten
6/6/13, 6:38 PM
#4

I så fall ska hela familjen in!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anathawa
6/6/13, 6:39 PM
#5

ok

Josefa
6/6/13, 6:40 PM
#6

Undrar också varför det bara söks hem till två ungar på FB. På bilden här ser det ut att vara fyra.

Annons:
Katthemsmatten
6/6/13, 6:44 PM
#7

#5 Om vi ska vara konstruktiva behöver vi veta vad som är tänkt för hela familjen och varför man bara söker hem för två av 4 ungar. Jag inser att det inte är du som söker hjälpen, men lägger man upprop på den här sidan måste det finnas kött på benen, så lägg upp all information du kan få så ska vi starta våra konstruktiva delar av hjärnan. Under förutsättning att det verkar vara en seriös aktion vill säga. Kalla oss cyniska, men hellre luttrade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anathawa
6/6/13, 6:59 PM
#8

Backar hellre. Finns det en diskussion på faceboo (jag hittar ingen?) så har jag inget att tillföra, då är katternas situation redan känd och uppmärksammad.

Josefa
6/6/13, 7:00 PM
#9

Oj vad kvickt bilden på ungarna plockades bort.

Anathawa
6/6/13, 7:04 PM
#10

Ja, jag försöker ta bort hela tråden, eftersom ni skrev att den finns på facebook, då är det bättre att diskussionen hålls på EN plats, väl? Men jag hittar inte hur jag kan ta bort inlägget. Och inte heller tråden på facebook, länka gärna!!

Katthemsmatten
6/6/13, 7:10 PM
#11

Josefa, kan du länka?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
6/6/13, 7:24 PM
Anathawa
6/6/13, 7:28 PM
#13

Suck..
Det är INTE samma kattfamilj.

Annons:
Anathawa
6/6/13, 7:29 PM
#14

De här är uphittade IDAG. Är inte två. Är en annan plats..

Josefa
6/6/13, 7:33 PM
#15

Så du menar att Rädda katten har som rutin att plocka in kattungar och lämnar mamman kvar? Eftersom  ungarna på sidan också hittades med mamman.

Josefa
6/6/13, 7:35 PM
#16

Är det inte ungarna och mamman som hittades i ett skjul i Almåsa?

Katthemsmatten
6/6/13, 7:42 PM
#17

#16 Måste bekänna min okunnighet när det gäller de mer specifika geografikunskaperna runt Lund, men det står Södra Sandby i rubriken. Om Almåsa är en del av Södra Sandby går långt förbi mina kunskaper.

Om det är 2 olika familjer som håller på att splittras känns det riktigt illa!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anathawa
6/6/13, 7:57 PM
#18

"Så du menar att Rädda katten har som rutin att plocka in kattungar och lämnar mamman kvar? Eftersom  ungarna på sidan också hittades med mamman."
- Jag menar ingenting om Rädda Katten. 
"Är det inte ungarna och mamman som hittades i ett skjul i Almåsa?"
- Nej.

Josefa
6/6/13, 8:07 PM
#19

Men det är ju hemskt om föreningen har för vana att bara ta kattungarna. Låter de mammorna stanna kvar blir det snart nya ungar. Men det är kanske just det de är ute efter. Kanske dags att göra en anmälning mot dem. De borde veta bättre.

Katthemsmatten
6/6/13, 8:11 PM
#20

Det fanns ju ett gäng tonårstjejer i Skåne som ägnade sig åt den verksamheten tidigare. Var så otroligt stolta över att de 'räddat' 100 kattungar ett år. Men mammorna såg de till att lämna kvar alt. få avlivade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Josefa
6/6/13, 8:14 PM
#21

#20 Det där låter som föreningen Skånekatten. Tydligen flera föreningar som gör så, förstår jag nu. Kanske därför det finns så otroligt många hemlösa just i Skåne.

Katthemsmatten
6/6/13, 8:18 PM
#22

Så hette de #21! Ja, finns det flera av den kalibern så lär ju inte antalet hemlösa minska tyvärr.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
6/6/13, 8:20 PM
#23

Skånekatten är tyvärr inte ett gäng tonårstjejer utan vuxna kvinnor som sysslat med detta i många år. Hade det varit tonårstjejer så hade man kunnat ursäkta det med oförstånd.

Anathawa
6/6/13, 8:28 PM
#24

Ointresserad av att finnas i denna diskussion mer.
Greta var SUPERTYDLIG med att man måste lösa hela situationen, att mamman måste fångas in och kastreras. Vad ÄR detta för kampanj mot henne, Josefa??

Ingen av er vill ändå hjälpa till med det aktuella fallet, och jag förutsatte att ni visste vad ni talade om när ni skrev att det redan fanns en diskussion på facebook, utan att ni hade nån koll alls.

Tack och hej.

Katthemsmatten
6/6/13, 8:30 PM
#25

Den som fick mig att bli vansinnig hade 19 år i sin profil så jag tog för givet att det var ett gäng bimbos. Det du skriver är ju fullständigt vidrigt. Vuxna människor borde ha litet mer vett i huvudet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
6/6/13, 8:52 PM
#26

19-åringen är dotter till bossen i föreningen.

Josefa
6/6/13, 8:58 PM
#27

#24 Jag för ingen kampanj mot Greta. Men det finns regler som ska följas. En av reglerna är att kattungar inte får tas från sin mamma innan de är 12 veckor gamla. Och en kattförening ska väl, om någon, föregå med gott exempel. Nu har denna förening tydligen plockat minst 2 kullar från sina mammor på bara några dagar. Så nej, sådant ska inte stödjas. Varför söker de inte hem till både mammorna och ungarna? Det räcker inte med att kastrera mamman. Ungarna ska vara med henne tills de är 12 veckor.

Annons:
Katthemsmatten
6/6/13, 9:12 PM
#28

#24 Var i ditt ursprungliga inlägg stod det att det var viktigt att få in hela familjen? Du har själv skapat det misstroende såväl Josefa som jag själv givit uttryck för grundat på tidigare erfarenhet. Det finns således ingen som helst grund för ditt sura inlägg.

Att man inte har tvärkoll på varenda plätt i landet tror jag inte är så konstigt. Vi bor alla på olika håll och har, i bästa fall, extremt god koll på områden i vår omedelbara närhet. Finns 2 fall som är till sammanblandning lika på en fb sida är det inte konstigt om missuppfattningar uppstår.

Det man ska ta med sig är att om man inte har förstahandsuppgifter ska man inte starta en tråd utan att länka vidare till förstahandsuppgifterna.

Jag står fortfarande för att jag inte är beredd att  hjälpa någon som inte är tydlig med hur man ska lösa helheten. Dvs inte bara ta ungar från sin mor och låta henne fortsätta gå ute och bli dräktig 3 gånger per år.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anathawa
6/6/13, 10:14 PM
#29

Det FINNS ingen tråd med förstahandsuppgifterna att länka till.

Katthemsmatten
6/6/13, 10:25 PM
#30

Hur har du då kommit över uppgifterna och hur säkra är de? Att starta en tråd på rykten är inte så jättebra eftersom allt som kommer ut är spekulationer. Bästa lösningen om man vill ha ett gott resultat: Be källan till informationen att skriva här inne under eget konto. Andra, tredje och 99onde person i kedjan blir litet som viskningsleken när man var barn: Inte en bokstav rätt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Anathawa
6/6/13, 10:56 PM
#31

Så, om jag vet att det finns fyra kattungar som avlivas imorgon, och har en bekant som vet var de finns och kan hämta upp dem, då ska de dö för att upphittaren själv inte kommer skapa ett konto?

Så bra.

Katthemsmatten
6/6/13, 11:11 PM
#32

Om du vet att 4 kattungar under 12  veckor kommer att tas från sin mamma och du medverkar till detta så gör du dig skyldig till ett brott.

Om det är så att det är 4 kaatungar vars mor är försvunnen så bör du har mer på fötterna än du la upp i din ursprungliga, nu av dig själv starkt nedkortade tråd. Du får förstå att läsarna på Hittekatter är så luttrade av diverse nödrop utan ordentlig bakgrund att vi kräver källdata. Om inte den som sitter med katterna själv skriver bör det ändå finnas vissa fakta genom budbäraren för att vi ska ta saken på fullt allvar:

Plats
Ålder  och antal
Varför finns det ingen mamma?
Om det funnits en mamma, när sågs hon?
Vad är planen för att hjälpa ungarna?
Andra relevanta fakta såsom omständigheterna kring upphittandet, är det en bonde som underlåtit att kastrera sin hona och som för vilken gång i ordningen nu avlivningshotar ungarna för att några hittekattskärringar ska ta ansvar för det h*n har ställt till med genom att inte bry sig om att kastrera sin hona?

Och så det lilla dödshotet då. Varför hämtar du inte själv upp dem tillsammans med din bekant för att se till att det finns tidsmässigt utrymme för att göra någonting långsiktigt bra för ungar och mamman? Det finns så många som vill ta hand om kattungar som är dödshotade och som inte inser att så länge man inte innefattar mamman i projektet så kommer historien att upprepas inom 3 månader då honan har lagt nästa kull som hotas med avlivning. Eller död genom kyla, svält och andra umbäranden. Vill du göra skillnad - rädda MAMMAN tillsammans med ungarna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Greta_räddakatten
6/7/13, 2:39 PM
#33

Eftersom diverse påståenden om Rädda Katten kommit upp i denna träden känner jag att vi bör skriva något här.

Kvinnan som skapade tråden (som förövrigt bor i sthlm) kontaktade oss för att hitta hem till ungarna som riskerade att avlivas. Vi sa att vi absolut ville hjälpa till men att man också måste se till att mamman kastreras. Ålder på ungarna var inte helt säker men dom bedömdes klara sig utan mamman. Vi vet att man ej ska ta kattungar från mamman innan 12 veckor men om döden är alternativet tycker vi att det är bättre att plocka in kattungarna.

Sen till det andra. Kattungarna på vår FB sida är INTE samma som kattungarna i denna tråd. Vi jobbar med väldigt många kattungar samtidigt och att ANTA att detta är samma katter skapar bara frågetecken hjälper ingen.

Jag vill tillägga att jag INTE har läst igenom alla kommentarer i denna tråd då jag faktiskt inte anser att jag har tid med det. Det kanske låter arrogant men jag menar det inte så. Jag lägger hellre tiden på att hitta hem till hemlösa katter. 

Jag vill passa på att uppmana alla därute att inte anta en massa saker. 

/Greta, rädda katten

Anathawa
6/7/13, 2:46 PM
#34

Katthemsmatten: Mm, det är inte dig jag är arg på utan att Josefa kastade sig över och avrättade föreningen Rädda Katten utifrån det jag sa, helt utan grunder.
Läs tråden igen och se hur hon (med dig som stöd) bestämmer sig för att Rädda Katten redan tagit ungar från två kuller på kort tid fast hon inte har nån aning om nåndera fallet, hur de bör anmälas, etc etc.

Och hur hon VET vilka katter det är, och därför blandar sig i diskussionen.

Jag visste själv att jag hade för lite info för att kunna göra så värst mycket. Men det är INTE ett lagbrott att försöka hjälpa någon som UTSATTS för ett lagbrott. Som du såg på fotografiet VAR kattungarna redan upplockade, det är inte JAG som bryter mot lagen om jag vill hjälpa dem. Stockholm är för långt bort från Skåne för att jag skulle hinna dit.

Jag försökte inte lägga över nån "skuld" på nån annan, eller tänka att "nån annan" har ansvaret.

Min bekant fick höra att de skulle avlivas under dagen igår. Så skedde också. Därför gjorde han ett försök att se om han kunde rädda någon eller några av dem. Jag fick höra det, och eftersom jag vet att jag själv skulle räddat dem om jag kunnat, ville jag höra om det fanns nån som jag såpass nära att de haft en chans att äka ut och hämta dem.

Det är varken brottsligt eller moraliskt förkastligt att meddela folk att det finns en sådan situation.

Vad gäller den bristande informationen var det ju inte relevant om ingen var beredd att åka dit och ta hand om dem. Var någon beredd hade jag kontaktuppgifter så att den som var genuint intresserad hade kunnat ta den kontakten och få veta allt via upphittaren. Men det förvånar mig INTE efter den här tråden att upphittaren INTE startade ett konto själv och utsatte sig för attacker. 

Ja, man får vara både cynisk och luttrad, men att omedelbart bestämma sig för att man vet mer än den man talar med (mamman finns hos dem, det har jag läst på facebook), och sedan dra felaktiga slutsatser om detta (då fattas det två, och ni skiter fullständigt i mamman) och börja lägga in en arg hatkampanj mot en tredje inte närvarande part (Greta borde veta bättre, nu har de satt i system att sno knattungar från mammorna, de borde anmälas), det är INTE konstruktivt.

De fakto var det det som dödade fyra kattungar i den här situationen.

Om ni kunnat agera som normala människor, ställt en FRÅGA om mamman istället för att tro att ni visste allt, eller bara låtit bli att lägga er i när ni båda redan visste att ingen av er hade nån som helst tanke på att hjälpa, då hade min energi räckt till att lösa situationen.

Så, gör rätt: Fortsätt vara luttrade, fortsätt att INTE rädda bara ungarna, för det är självklart fel, men sluta med att kasta syra på andra (Greta) om saker ni bara hittar på själva utan att känna till nånot alls om den verkliga situationen. Eller: Gör det inte i en akutsituation, med folk som inte redan är lika involverade i syrabadet. Josefa får gärna muttra om hur DUMMA folk är som inte räddar kattmammor, men eftersom det aldrig var meningen i det här fallet att mamman skulle försakas, bara att man skulle BÖRJA med att AKUT rädda fyra kattungar, och jag ALDRIG knyckt ungar från en mamma var det liksom inte helt nödvändigt att slänga den debatten i ansiktet på mig med anmälningshot mot den enda som erbjöd sig att försöka låta dem leva.

Ja, jag tycker i efterhand att det var rätt av mig att skapa tråden. 
Hade de bott närmre hade jag hämtat dem och sett till att få mamman infångad och återförenad med dem (vad TRODDE ni??). Nu hann jag inte. Trist, men ingen katastrof ur globalt perspektiv. Sånt händer. Massor av gånger varje år.

Ändå tycker jag att varje försök att göra räddningsinsatser ÄR befogad och tillåten. Oavsett att jag inte från början hade ner info än den jag kunde presentera. Kan tillägga att mina första kommentarer på min kontakts sida var lika "elaka" som era och innehöll exakt samma sak:
Varför är de så små? Var är mamman? Vad ska hända med mamman? Varför är det så akut? etc. Han blev lika nedstämd av mina reaktioner som jag av era, och svarade att det inte var hans katter, at han bara försökt göra NÅT hellre än INGET, att är det så här man bemöts ska jag låta bli att försöka hjälpa till nästa gång..

Vi har nämligen samma grundinställning, ni två och jag. Kattungar SKA inter tas från mamman, SKA få bli 12 veckor, honor SKA kastreras. Man ska INTE lägga ut dödshot. Jag la först ut notisen på kattforums hittekattssida, och klippte ut hans text och klippte bort att de skulle avlivas, för att jag alltid vetat att det är mot forumreglerna att skriva dödshot. De får bara folk att må dåligt..

Men Greta sa att det i de flesta andra forum ÄR OK at meddela om det finns en "deadline", så folk vet om och vad de kan hinna göra. Har nån en tid hos veterinären kl 13.00 är det ju lika bra att den som läser tråden kl 14 ser det och vet att den inte ska engagera sig.

Så, den information ni ville delge mig var i sig helt oproblematisk. Men aggressiviteten mot mig och Greta och Rädda Katten, talar igen om Josefa, inte om dig, var fullständigt omotiverad, elak, och onödig.

Annons:
Josefa
6/7/13, 3:31 PM
#35

#34 Nu har jag inte läst hela ditt senaste långa inlägg, men det var du själv som skrev i ditt första inlägg, som du sedan plockat bort, att mamman vad "vildkatt". Och det var du som i ett inlägg skrev att Greta på Rädda Katten lovat att hjälpa kattungarna, om något jourhem hittades, när det ifrågasattes varför ungarna skulle knyckas från mamman. Så försök inte smita ifrån ditt ansvar i varför tråden utvecklade sig som den gjorde. Smart av dig sedan att städa undan dina fel, innan du börjar skyller ifrån dig.

[eskils]
6/7/13, 3:36 PM
#36

#34 Min bekant fick höra att de skulle avlivas under dagen igår. Så skedde också.

??? Är de döda nu? Var finns/fanns de, var det ägaren som hotade avliva dem?

Det blir ju lätt missförstånd om man uttrycker sig oklart, som #0.

Josefa
6/7/13, 3:40 PM
#37

#33 Jag måste bara säga att varken de ungarna på den bilden som Anathawa satte in här eller den bilden på kattungen i den andra kullen  som var inlagd på er FB var 12 veckor gamla. De var inte mer än ca 8 veckor. Varför har förresten inlägget på den andra kullen på en FB blivit borttaget? Ni måste ju förstå att sådan får en att undra.

Anathawa
6/7/13, 4:55 PM
#38

#36 ??? Är de döda nu?

-Ja.

Josefa
6/7/13, 5:32 PM
#39

#38 Jag för min del kan inte låta bli att spekulera i om inte ni tagit dem och säger att de är döda för att undkomma en anmälan om att ni plockar kattungar från sina mammor innan de har åldern inne. Men om ungarna verkligen är döda så hoppas jag att ni gör det enda rätta och polisanmäler den som tagit ihjäl dem. För tvivlar på att det isf gått till på rätt sätt.

Vilket som, så hoppas jag att ni ändå ser till att mamman blir kastrerad.

Upp till toppen
Annons: