Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 8209 ggr
Marinas Mix
2013-06-06 11:45

Hemlös katt-vad gäller?

Kompisen och hennes grannar, som bor på nedrebotten, med altan på baksidan av huset, har börjat mata en hemlös katt-tjej, men nu kommer kompisen och gnäller till mig att hon minsann inte har råd att mata den längre. Hon har två egna katter, varav den ene inte är "hennes" Han flyttade bara in eftersom han kände doften av kattmat, då hon hade fönstret öppet så hennes katt kunde gå in och ut som den ville.
Hennes katt är kastrerad, men inte den som bara flyttade in.

Vem är det som har ansvaret, för den nya lilla katt-tjej?

Denna lilla katt-tjej, följer nu efter mig, när jag är ute med min katt och katt-tjejen vill mer än gärna komma in här.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Josefa
2013-06-06 11:52
#1

Börja med att kolla upp så inte katten är id-märkt. Om katten inte är märkt så anmäl till polisen. Det kan finnas en anmälning på henne där. Annonsera även på tex Blocket. Sätt upp lappar om upphittad katt. Sätt halsband på katten med lapp med ert tel.nr med meddelande till ev att kontakta er. 

Man ska inte ta för givet att en katt är hemlös bara för att den vill ha mat. Katter är sådana att de gärna kommer tillbaka till platser som det bjuds gott på. Många katter kommer bort från sitt hem just på grund av folk som tvunget ska mata katter så fort de får syn på dem.

Marinas Mix
2013-06-06 12:06
#2

Vi fick sällskap på promenaden idag och jag kollade i öronen på kattan, men ingen märkning.
Tycker ju synd om katten, det ser ut som om hon ska ha ungar.
Sedan har vi ju det lilla problemet, med alla andra som bor på nedrebotten och har fönster som vetter mot baksidan av husen. De kan ju inte ha sina fönster öppna, för katten hoppade in i två andra lägenheter i går och där blev det ett sabla liv. I en av lägenheterna fanns det en hund.
Jag ska vidarebefodra dessa tips till väninnan och hennes grannar.
Missförstå mig rätt nu. Visst vill jag hjälpa till, men samtidigt har jag inte ekonomi eller tid till det.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Rafflan
2013-06-06 12:16
#3

#2 du behöver inte vidarbefodra nåt till din kompis, tar tag i det själv! Ring närmsta katthem i närheten, berätta att ni har en dräktig hemlös katt utanför er och att du ska ringa polisen och anmäla den upphittade men vägrar polisen ta in den måste katten få ett annat hem så inte ungarna föds ute och ingen av er kan ta in den. 

Sen ringer du polisen på 11414 och berätta att ni har en misstänkt dräktig hemlös katt utanför er och vill att dem kommer och hämtar den så den inte föder ute. För då tar polisen den (förhoppningsvis) och kollar efter chip.

Katthemsmatten
2013-06-06 14:14
#4

TS du kan ta med dig katten till polisstation alt. veterinär för att kolla om den är chipad. Det är gratis. Om så är fallet kan du få hjälp att söka i id-registren för att kunna spåra ev. ägare.

I övrigt håller jag med Rafflan. Om en dräktig hona inte kommer in så har du hjälpt till att öka problemet x4-6 eftersom dessa ungar också kommer springa runt för att söka mat. Och inom 6-8 månader har problematiken ökat rejält igen.

Jag har förståelse för att du inte har ekonomi att ta dig an, eller ens mata, ytterligare djur men du har tillsammans med din kompis banne mig ett moraliskt ansvar att se till att katten får hjälp. Om alla väntar på att 'Någon Annan' ska ta tagi saker skulle inte mycket ske. 'Någon Annan' har nämligen redan fullt upp.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2013-06-06 14:26
#5

Precis!

Katter har bara oss, både hemlösa och ägda.

Steg 1 är alltid att ta hand om katten. Kan man inte göra det själv och känner ingen då kontaktar man ett katthem. Särskild akut när katten är dräktig.

Tycker det är fruktansvärd hur ofta man läser om en katt som söker kontakt och blir avvisad för att pengar, hem och kunskaper fattas eller pga "det är inte min katt"-tänkandet. Vad ska en katt göra om den nu har kommit på villovägar? Ja, den försöker få kontakt med någon snäll människa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Marinas Mix
2013-06-06 14:34
#6

Vad jag funderar på är vem som är ansvarig.
Kompisen säger att hon ringt om den andre katten som bara flyttade in till henne och då fick hon veta att det var hon som var ansvarig för katten eftersom hon hade matat den och så vidare.
Jag har inga möjligheter att ta mig någonstans med den nya katten  de har börjat mata. Ingen bil eller körkort.
Så ni behöver inte kasta skit på mig. Jag vill katten bara väl, men jag har INTE möjligheterna att hjälpa till på något sätt alls.

Och är hon inte dräktig nu, så blir hon det snart, med tanke på att den andre katten som flyttade in hos kompisen inte är kastrerad och så säger kompisen att de blivit ett par.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Alexej
2013-06-06 14:40
#7

Har du eller dina vänner ingen med körkort och bil??

Vi alla är ansvariga som människor att hjälpa andra i nöd. Enligt lagen kan den som matar en katt anses som djurägare. Det är för att förhindra att folk matar en katt men inte tar ansvaret för veterinär eller kastrering eller skydd på vintern.

Var bor du? Då kan vi hjälpa dig att kontakta ett katthem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Eine
2013-06-06 14:42
#8

Släpp in kattan och släpp inte ut henne mer.Stackars katt! Något litet krypin kan hon väl få?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Katthemsmatten
2013-06-06 14:42
#9

#6 Ingen har kastat skit på dig (eller din kompis). Du har bett om råd och det har du fått. Dessutom har vi, som varit verksamma i hittekattssvängen länge givit dig bakgrund till våra ståndpunkter och vädjat till dig och din kompis att faktiskt ta tag i problemet mer handfast än att bara mata. Enligt länsstyrelsens tolkning är man ansvarig för en katt om man matar den, så sett ur den synvinkeln har ni alltså ett ansvar för katten/katterna. Och ni  har också ett ansvar för att inte förvärra situationen genom att katterna parar sig och ger upphov till än fler hemlösingar.

Be om hjälp med transport till polis eller veterinär för chipkontroll. Öronmärkning blir allt mer ovanligt, så det finns en möjlighet att det är en ägd katt ni har framför er.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marinas Mix
2013-06-06 14:53
#10

Jag bor i Borås. Vi hade Djurens vänner här för många år sedan, men nu finns ju inte dem kvar, så en av frågorna jag har är var kompisen och hennes grannar ska vända sig.

Kompisen vill ju inte ringa någonstans efter som hon i hennes tycke blev så snorkigt bemött förra gången hon pratade med någon på Djursjukhuset.

Sedan tvekar väl kompisen att ringa eftersom hon inte har råd att betala för en kastrering.

Jag ska i alla fall ta kameran med mig nästa gång jag tar ut min fröken och se om jag kan få den andra kattan på bild, så får kompisen skriva ut flygblad och sätta upp i området.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
2013-06-06 14:57
#11

Efter att ha läst i denna tråd ser jag att trådstartaren inte äger katten, inte har något ansvar för den, men gärna kan tala om för kompisen att hon är den nuvarande ägaren och då också har ansvaret. Mycket konstigt, tycker jag, att man kan bli ägare till ett djur bara genom att ge det mat. Kan det verkligen stämma? Det borde ni ta upp på Brott i Fokus.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Katthemsmatten
2013-06-06 15:04
#12

#11 Min kommentar är hämtad ur hur lst behandlar folk som matat katter. Det finns t ex en man i en ort norr om Stockholm som belagts med vite för att han matat men underlåtit att ge katterna veterinärvård. Utgångspunkten är att han anses som ansvarig för djuren då de regelbundet matats. Visst, det låter helt sjukt att man hellre ska låta katterna svälta, men så har lst alltså valt att tolka lagstiftningen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Katthemsmatten
2013-06-06 15:05
#13

#10 Här är en länk tilll alla katthem i Sverige. Den finns f ö nålad på Kattpolisen iFokus.

http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/4d714f3bb9cb462221062e90-lista-pa-alla-katthem-i-sverige?discussions-1

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Marinas Mix
2013-06-06 15:50
#14

Tack. Nu har jag skrivit av några av telefonnumren så får kompisen ringa.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Rafflan
2013-06-06 15:52
#15

Du behöver inte åka någonstans, ring katthemmen och kan dem ta dem kan någon av dem säkert komma förbi och hämta katten och om polisen vill kolla chip tar dem med sig katten.

Men börja med att RINGA katthemmet först och prata med dem! Börja någonstans, sitt inte här och säg "jag har inte körkort", nej men du har telefon, börja där så hjälper katthemmet eller polisen dig med resten :)

Marinas Mix
2013-06-06 15:55
#16

Nej jag har inte telefon just nu. IP-telefonin är utslagen och har ingen mobil

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Katthemsmatten
2013-06-06 16:03
#17

#15 Att ett katthem kan fånga in och hämta katten när den väl kommit i tur för att tas in kan jag hålla med om, men att polisen skulle åka och läsa av ett chip - det kommer säkert hända när det är sju torsdagar i rad. De har ju inte ens resurser att åka på alla inbrott.

#16 Det bästa är att maila till katthemmen i din närhet. Mail kan man läsa när man hinner. Ringer du är det inte säkert de hinner svara. Och jag upprepar: fråga om inte någon kan hjälpa dig som har bil.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Rafflan
2013-06-06 16:21
#18

#17 då har det hänt här får några veckor sen, en katt strök runt och skrek som ingen kände igen så dem ringde polisen som kom och tog katten, en granne ringde sen upp och frågade hur det gått med katten och dem hade vart hos veterinären då dem hade trott den var skadad och kollat chip men den mådde bra och inget chip så fanns nu på en "uppstallnings plats" (kattpensionat typ?) sen vet man ju inte vad som hände.
och en katt jag tog hem som polisen plockat in från en koloni ringde en tjej från någon form av katthjälpen, infångaren (inhyrd av polisen) hade ringt dem och bett dem ta denna katt men när dem fick reda på det hade jag redan tagit över honom annars skulle han avlivats. Så här där jag bor är dem inte helt hopplösa :)

Katthemsmatten
2013-06-06 16:30
#19

#18 När det handlar om skadade djur har polisen skyldighet att snarast undsätta, men i fallet i den här tråden föreligger inte skada eller ens att någon tror att katten är skadad. Om en av polisen inhyrd kattfångare ringer är det ju också en helt annan sak än vad som relateras till i tråden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Emo
2013-06-06 16:38
#20

#19 Kan du hänvisa till en lagparagraf och dessutom upplysa om hur länge den lagen funnits. Jag krockade med (blev påsprungen av) en hund en natt när jag var ute med bil. Polisen ville inte ta tag i det trots att vi och en boende i närheten letade efter hunden i skogen. När jag påpekade skadan på bilen för att göra polisen mer motiverad fick jag svaret att ta det med försäkringsbolaget, så där fanns inget intresse för att bistå en hund, som kanske låg skadad i närheten.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Katthemsmatten
2013-06-06 16:48
#21

#20 Det finns gott om poliser som inte är medvetna om sina skyldigheter. Tråkigt för både den arme hunden som dig att det var den typen ni träffade på.

http://www.polisen.se/Stockholms_lan/Service/Hittegods/Upphittade-djur/

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
2013-06-06 16:48
#22

tråkigt å höre at din kompis ikke blev trevlig bemött senast hun ringde djurskyddet, men det handler jo om et liv, endå. Og da kanskje hun kan legge bakom seg det otrevliga bemötande og ringe endå.

var i borås?

Marinas Mix
2013-06-06 16:53
#23

Ja det hoppas jag också att hon gör denna gång.

Man behöver ju inte ringa till samma ställe. Nu har jag ju fått en bra lista med många ställen i trakten.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Josefa
2013-06-06 17:41
#24

Hur ser katten ut? På Djurhjälpen Sjuhärads FB efterlyser de en liten honkatt som försvunnit från Östermalmsgatan i Borås. Vit med tigréfläckar.

[Skyggisen]
2013-06-06 17:45
#25

På Facebook finns en sida eller grupp som heter "Hemlösa katter i Borås"tror den heter så,någon här som känner till den?

Alexej
2013-06-06 17:47
#26

Det finns en bra och aktiv facebookgrupp. Hittekatter i Borås. Kontakta de: https://www.facebook.com/groups/145626618790451/?fref=ts

#18 Katter som hamnar på pensionat genom polisen brukar avlivas.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Marinas Mix
2013-06-06 18:14
#27

tack för tipsen. Har kollat sidorna. Hittade dock ingen bild på katten.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
[Skyggisen]
2013-06-06 19:02
#28

Men ni kanske kan lägga in foto på katten där?

Alexej
2013-06-06 21:40
#29

Och framförallt ber om hjälp för katten. Finns några kunniga aktiva hittekattmänniskor där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vinterdag
2013-06-07 19:28
#30

Djurhjälpen i Sjuhärad hjälper katter, finns i Borås. Kontakta dom.

https://www.facebook.com/djurhjalpensjuharad

De har även efterlysningar.

Djurälskaren87
2013-06-08 16:22
#31

Hur haf de gått? Har din kompis ringt?! Annars ringer fasiken jag…

Marinas Mix
2013-06-08 16:40
#32

Vet inte. Har inte träffat kompisen på några dagar, men hon fick numret sist jag såg henne.

Vi tar numera promenaderna på annat ställe, då den lilla katt-tjejen var aggressiv mot min lilla dam

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Djurälskaren87
2013-06-09 23:41
#33

Ok PMa mig uppgifterna du vet om katten så ringer jag imorgon och lämnar ditt eller kompisens nummer? För vidare kontakt

polgara
2013-06-11 13:40
#34

Var i Borås finns katten, jag bor där o har både bil o körkort, kanske jag kan hjälpå till på något vis

Annons:
polgara
2013-06-11 16:57
#35

Det visade sig att katten befinner sig i samma område där jag bor, var o tittade runt på den angivna adressen men hittade ingen katt, dock väntar jag på en beskrivning hur den ser ut  för att kunna hitta rätt kisse

Kommer att åka till min veterinär o kolla om katten är chippad

polgara
2013-06-11 19:00
#36

Nu har jag tagit in missen, imorron åker vi till veterinären o kollar ev chipp, inatt får hon iaf sova inne

Sen får tiden utvisa var hon hamnar lilla missen, själv kan jag ha svårt att behålla henne om ingen ägare hittas då jag redan har 2 katter, är sjukskriven o har inte som det är just nu råd att kastrera henne osv

Alexej
2013-06-11 20:40
#37

#36 Underbart. Hoppas nu att det är en saknad katt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

polgara
2013-06-11 21:51
#38

hon är inte särskilt trevlig, spottar o fräser när man kommer nära

Issa
2013-06-11 23:11
#39

Katten är ju bara rädd. Ha tålamod med henne.

polgara
2013-06-11 23:25
#40

Klart hon är rädd o förvirrad, hon vill dock vara inne i mellangrabbens rum, där har hon fått mat, vatten o låda, rumsren är hon iaf för hon gick på lådan direkt. Bara undrar hur jag ska få in henne i transportburen imorron när vi ska till veterinären o kolla ev chip

Eine
2013-06-11 23:31
#41

Sätt maten inne i buren,längst in..🤔

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Annons:
polgara
2013-06-11 23:46
#42

Det var så vi fick in henne idag Ska prova det imorgon med Hon har inte varit intresserad av mat ikväll men det blir nog lugnare när alla har lagt sig o det blir tyst

polgara
2013-06-12 08:22
#43

Tyvärr har katten lyckats rymma under natten genom en minimal springa i ett fönster, ska göra ett försök att hotta henne under dagen

Kaiia
2013-06-12 20:41
#44

Men nej vad synd… Hoppas ni får in henne igen…

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

polgara
2013-06-12 22:08
#45

Gör vad jag kan

Inte hittat henne än, varit ute några gånger o kollat, mkt troligt att hon gått tillbaka dit där hon blivit matad innan, ett par hus bort

vinteralvan
2013-06-14 10:58
#46

Ojojoj, hoppas du hittar henne igen. Lycka till.

skrollan
2013-06-15 15:46
#47

Hur har det gått?

polgara
2013-06-15 17:10
#48

Har inte hittat henne än

Annons:
Marinas Mix
2013-06-16 08:11
#49

Polgara. Jag har hittat henne, men hon kan inte stanna här, min lilla fröken blir superstressad

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Kaiia
2013-06-16 08:51
#50

#49 Åh vilken tur!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Marinas Mix
2013-06-16 12:03
#51

Nu är katten hos Polgara och annons på kattdamen finns på FB. Hoppas att de kan hitta ett bra hem till henne.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

zorro2
2013-06-16 12:36
#52

håller tummar och tassar for lille fröken

Marinas Mix
2013-06-17 21:11
#53

Katten är inte hemlös längre. Vi har återförenat den med dess husse. Dock har hon ungar ute någonstans, så nu blir det att leta efter dem!

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

polgara
2013-06-17 21:17
#54

Ja nu har vi verkligen gått i snårskog för att hitta ungarna, men skönt ändå att kunna återförena mammakatt med sin husse

Katthemsmatten
2013-06-17 21:31
#55

Släpp ut henne igen omgående!! Det är bara hon som kan hitta ungarna innan de avlider av uttorkning och svält!! Om ni inte sett var hon gått har ni lika mycket chans att hitta dem som den berömda nålen i höstacken.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
polgara
2013-06-17 21:32
#56

Hon är ute o går till sina ungar när vi inte ser, hon är väldigt social när vi är i närheten, nu ska husse också ut o leta

Katthemsmatten
2013-06-17 21:36
#57

Låt henne vara ifred så ni inte gör så att hon inte vågar fram till ungarna. Det är en känslig period för henne. När ungarna är gamla nog för att börja äta fast föda kommer hon att vara nära dem och då har ni också en chans att fånga in dem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kaiia
2013-06-17 21:38
#58

Kastrera henne sen, så det här inte händer igen

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

polgara
2013-06-17 21:42
#59

#57 Vi har hjälp av folk från Hittekatter i Borås, tror nog de vet vad de gör 

#58 Det är inte min katt så det får ägaren stå för själv

Kaiia
2013-06-17 22:13
#60

#59 Säg iallafall åt ägaren att göra det. Att hon inte är kastrerad är sannolikt en av anledningarna till att det tog så lång tid att få in henne igen. En okastrerad katt rör sig långt för att hitta en partner, och sen leder det till fler huskatter till en marknad som redan är mättad. DESSUTOM är det stressande för en katt att vara okastrerad, med massor hormoner hela tiden, vilket kan leda till massor problem och sjukdomar.

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

polgara
2013-06-17 22:17
#61

Vi har informerat ägaren om kastrering av katten

Kaiia
2013-06-17 22:22
#62

Bra ^^

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Annons:
Marinas Mix
2013-06-18 07:46
#63

I alla fall skönt att vi vet att hon har ett hem. Och tack till Hittekatter i Borås som kom och hjälpte oss och leta igår kväll.
Vi håller som polgara sagt koll på katt och husse nu också och försöker få husse att förstå allvaret i att det ligger små bebbar någonstans ute.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Marinas Mix
2013-06-18 17:01
#64

Vi har varit ute på kattunge jakt en stund och uppdaterat "kompisen" och de andra materskorna om situationen och tyvärr fått oss en hel skottkärra skällning, för att VI inte tagit katten ifrån husse.

Nåja, det viktigaste nu är ju att hitta kattungarna.
Det som oroar mest är att INGEN har sett mammakatt idag

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Katthemsmatten
2013-06-18 18:01
#65

#64 Mammorna är ibland osynliga några dygn. De måste ju hålla koll på ungarna och kanske behöver hon också hitta ett bättre boende för dem där de kan få röra sig utan att mamma ska vara allt för orolig.

Märkligt att det alltid är 'någon annan' som ska ta hand om katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marinas Mix
2013-06-18 19:00
#66

Vi har varit ute en vända till jag och kvinnorna från Katt i Borås. De hade sett mammakatt och matat henne sedan gick hon bara upp i rök igen, men bra att hon är ute hos sina ungar.

Fast jag helst av allt skulle se att vi hittade ungarna och fick in både dem och mammakatt

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Katthemsmatten
2013-06-19 16:38
#67

#66 Bra jobbat. Håller tummarna för att ni lyckas få in dem. Egentligen helst inte till mammans ägare, för jag är inte så säker på att jag litar på att de då kommer att få ett långt och lyckligt liv.

Medarbetare Hittekatter iFokus

santarc
2013-06-23 16:51
#68

Någon uppdatering än om mammakatt och bebbar så här efter midsommar?

Marinas Mix
2013-06-23 17:07
#69

Jo mammakatt dyker upp tidigt på morgonen, runt 4-5 och så går jag ut och matar, sedan kommer hon framåt kvällningen också och får mat.

Tror hon är inne hos Husse också, han vet nu att han inte får stänga in henne.

Vi tror vi vet var bebbarna är, men undviker att gå ditåt, för att hon inte ska flytta dem igen.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Katthemsmatten
2013-06-23 20:59
#70

#69 Klokt av er!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marinas Mix
2013-06-26 06:45
#71

Kattan vill inte visa oss bebbarna, men husse har börjat ta mera ansvar och hon få komma in, äta och sedan gå ut igen och så kommer hon till mig och får mat också.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Katthemsmatten
2013-06-26 10:25
#72

#71 Hoppas han tar så mycket anvar att han kastrerar henne inom några veckor också så hon slipper föda ytterligare kullar till hemlöshet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marinas Mix
2013-06-26 10:26
#73

Jo kastrering blir det och även registrering.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Katthemsmatten
2013-06-26 10:34
#74

#73 Jättebra jobbat av dig att få honom att inse sitt ansvar!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marinas Mix
2013-06-26 11:36
#75

Nu är jag ju inte ensam om att ta honom i kragen. De underbara personerna från KattiBorås är ju också med.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Katthemsmatten
2013-06-26 12:01
#76

#75 Stor eloge till alla som arbetar med att få kattägare att inse vad ett ansvarsfullt kattägande innebär 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Djurälskaren87
2013-06-29 13:56
#77

Hur går de för mammakatt? Hoppas innerligt katterna hittas snarast så dom får kärlek och vara inne i värmen. Hoppas också husse tar hand om dom bra och hittar bra hem till dom och inte säljer dom för tidigt..

Marinas Mix
2013-06-29 15:45
#78

Mammakatt fortfarande ute och härjar. Hon vet i allafall att hon kan komma och hämta mig och få mat. Har nu hänt några gånger att någon granne kommit och knackat på och då har mammakatt lyckats ta sig in i min port och traskat upp till mig, för att få mat och sällskap. Jag tar ut maten och så kan jag sällskapa henne en liten stund bara. Tycker att hon sak visa mig eller husse var ungarna är nu.

Idag har husse varit hemma, så jag hoppas att han varit ute med mammakatt.
Hon var snäll och lät mig sova till halv sex i morses, sedan tyckte hon att det var frukostdags.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Djurälskaren87
2013-06-29 17:40
#79

Synd att msn inte kan sätta någon kamera på henne o se vart hon kan ha kattungarna

Marinas Mix
2013-06-29 17:47
#80

Ja, eller GPS. För hon är en lurig en.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

polgara
2013-07-01 21:16
#81

Nu är iaf ungarna lokaliserade, de är runt 8v gamla, tyvärr går det inte att komma åt dem i den terrängen tyvärr, vi jobbar på att hitta nån med kunskap att ta sig fram i området

Marinas Mix
2013-07-16 20:49
#82

Ja nu är jakten över tre stycken små sötnosar har flyttat in hos mig. Mammakatt och två bebisar. Inga problem med mammakatt hon käkade och la sig sedan tillrätta i min säng

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Lena
2013-07-16 21:13
#83

#82 Så bra! :)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Djurälskaren87
2013-07-17 21:18
#84

Ååh underbart!! Visa gärna bild :)

polgara
2013-07-17 23:04
#85

Ja det är så skönt att jakten på de små liven är över. Du har gjort ett fantastiskt jobb Marina, du är verkligen guld värd

Känns så bra nu när man vet att de är i säkerhet o inte i den bergiga, snåriga skogen med oframkomlig terräng precis intill järnvägen, det var inget bra ställe för små bäbisar att bo på

Marinas Mix
2013-07-18 07:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Här är dem hela lilla fina familjen. Mammakatt tycker det är jätteskönt att vara inne, hon är ju van vid det, men bebisarna har lite svårare att fatta vad som pågår, men vi gör framsteg. Nu har jag fått klappa båda bebisarna och så ligger de gärna kvar på filten när jag kommer in och pysslar lite i rummet. Först låg de bara och tryckte längst in under sängen.
Vi har också haft några fina lekstunder med ett utställningsspö som de jagat runt.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Djurälskaren87
2013-07-18 15:53
#87

Men guud va söta:) hur tar din andra hona det?

Marinas Mix
2013-07-18 15:58
#88

Bättre än jag trodde. Fast de är ju instängda i sovrummet och min dam och jag kamperar ihop i vardagsrummet, som ligger väl avskilt från sovrummet.

Mammakatt är ju mycket lugnare nu, när hon har bebisarna i sin närhet.

De små är hur lekfulla som helst och mammakatt tycker det är skönt att vara inne, till viss del. Här kan hon verkligen koppla av och sova gott.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Katthemsmatten
2013-07-19 13:47
#89

Fantastiskt, Marina. Glöm inte att tvångsgosa bebisarna så att de snabbt blir sociala och omplaceringsbara. Och mamma blir väl kastrerad?

Fint jobb du gjort! 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Marinas Mix
2013-07-19 14:17
#90

Idag har de fått sina namn också och de blir tuffare och tuffare.

Den röde heter Zaffran och sköldpaddan heter Zammie och de gillar sina namn😉

Jo då klappar på dem så fort jag bara kommer åt, men de ena små raketer.

Kastrering av mamman är inbokad👍

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Eine
2013-07-19 20:58
#91

En kille och en tjej..😃

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Marinas Mix
2013-07-20 07:23
#92

Någon av gästerna hade vält ner den enda blomkruka jag hade kvar i fönstret, ingen fara jag hade planterat om ampelliljan i en plastkruka. I alla fall förde det med sig att Zaffran och Zammie inte låg under sängen och tryckte nu när jag kom in 😉
Har gosat och hållit i Zaffran flera gånger och igår kväll hittade jag ett äckligt kryp på Zaffran, en fästing och jag kunde plocka bort den utan problem. Seden var det färdiggosat😃tyckte Zaffran.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Alexej
2013-07-20 09:28
#93

Härligt att läsa tråden!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Marinas Mix
2013-07-20 11:02
#94

Måste ju dela med mig av det roliga också, så ni får veta att där finns historier med goda slut.

Att sedan de där som matade mammakatt attackerar och gapar och skriker på mig så fort de ser mig ute, är väl inget roligt, men det är ju dem som står där med lång näsa sedan.

Den ena av fd materskorna är ju en äldre kvinna som jag redan vet är på väg in i seniliteten. Hon gapade på mig på busshållplatsen idag och menade på att jag var en stor skit och att hon minsann matade den röde pojken (mammakatt) så sent som igår.

Bara rycka på axlarna. Mammakatt har ju inte varit ute sedan i tisdagskväll när bebisarna blev infångade.

Tror det retade upp henne ännu mer när jag inte låtsades se henne och bara traskade rätt förbi henne.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Eine
2013-07-20 12:16
#95

Du kan säga att du inte har dem,att de flyttat till okänd ort 🙂så kanske du slipper påhopp. Eller så får du se det som att du får Guldmedalj varje gång någon säger dumma saker om katterna. Var stolt över ett bra arbete, du gör med lilla familjen.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

polgara
2013-07-20 23:09
#96

Skit i kärringarna Marina, du gör ett fantastiskt jobb med hela kattfamiljen. Låt Lea tro att hon matat katten o att mammakatt är en pojke, hon har inte bättre vett. säg till om du behöver hjälp med nått

Marinas Mix
2013-07-31 20:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

En uppdatering till,
Mammakatt blev kastrerad i måndags och det gick bra. Hon fick en fin grön body, för att bebisarna inte skulle kunna tutta henne, men jag börjar misstänka att det är Houdinis reinkarnation i den kattan, för hon lyckades nästan ta sig ur bodyn 😉
Hon var lite groggy när hon kom hem, men vrålade ändå att hon ville se sina småttingar och när hon hade gjort det och pussat dem lite, så backade hon nöjd ut i köket, så de fick sova i varsett rum.
Så nu är hon med bebisarna hela tiden och det fungerar bra.

Det är också konstaterat att Zaffran är en pojke och Zammie är en tjej. Och vaccination av de små är inplanerad. sedan kommer det att finnas annons ute på dem på Katt I Borås sida  Jag har lyckats få till en hel del bilder på dem, så några lär väl duga😃

Här är några bilder på bebisarna, som beräknas vara tio veckor.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
polgara
2013-07-31 21:07
#98

Du gör ett fantastiskt jobb Marina

Marinas Mix
2013-08-01 08:18
#99

Ja att få gosa med de små gör det faktiskt värt all skit jag får höra. Tyvärr verkar det som om vi gått lite bakåt i utvecklingen, men det kan ju bero på att mammakatt var redigt grinig strax innan kastrationen och hennes humör har smittat av sig på småttingarna. Men nu börjar det arta sig igen. De kan ligga kvar där de ligger när jag kommer in och jag kan klappa och gosa med dem.
Min kattdam sitter ute på balkongen och spanar på dem genom nedre rutan i balkongdörren till sovrummet och det går bra.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Alexej
2013-08-01 09:01
#100

Härlig tråd!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

polgara
2013-08-01 13:06
#101

Är stall ledig i eftermiddag så jag kommer över o gosar lite kissemiss sen när jag tvättat klart

Marinas Mix
2013-08-12 07:31
#102

De små växer så det knakar och är ena riktiga busungar. Nu är ju mammakatt så trött på dem att vi har vant henne och de små av med varandra.
Det vill säga mammakatt har flyttat hem till sin husse igen, men kommer på familjevisiter till bebisarna, fast det damen ifråga är mest intresserad av här är maten och inte småttingarna.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Marinas Mix
2013-08-14 07:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

Idag ska de små få sin första vaccination och så till helgen flyttar de vidare till ett nytt hem. Det kommer att bli tomt efter dem😭. Samtidigt inser jag att de och jag har kommit så lång som vi kan i varandras sällskap och att de behöver mer än vad jag kan ge dem nu.
Vi har ju gjort stora framsteg, från att de var så skygga när de kom in och bara gömde sig under sängen till att de nu kommer till mig självmant när jag kommer in i rummet och att jag knappt behöver peta på dem innan de börjar spinna i stereo.

Zaffran är ju den som visar vägen för syrran Zammie.
Är de i varsett hörn av rummet och jag går och börjar kela med Zaffran, så han spinner loss dröjer det inte många sekunder innan Zammie kommer och ska visa att hon också kan.
Har ju lekt med tanken på att behålla Zammie, som sällskap till min dam, men insett att det inte kommer att fungera.
Däremot kan de träffas alla tre och vara i samma rum utan slagsmål.

Så här såg det ut när mammakatt kom och hälsade på

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Marinas Mix
2013-09-01 10:54
#104

En uppdatering.
Zammie har fått ett eget för alltid hem, utan brorsan Zaffran, som fortfarande är kvar i det andra jourhemmet.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
Lena
2013-09-01 11:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

#104 Tack för uppdateringarna och för att du delar med dig av ditt arbete med katterna. Du har gjort ett fantastiskt arbete som är värt många fång rosor! 

Att kattmatare är emot att man räddar katterna de matar är tyvärr inte allt för ovanligt. Det verkar som att matandet av katterna mer är något de gör för sina egna behov än för katterna.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Marinas Mix
2013-09-12 16:41
#106

Nu har även Zaffran fått ett eget för evigt hem, som han ska flytta till på lördag.👍

Fick några nya fina bilder på sötnosen Zammie i mail häromdagen. Hon trivs i sitt hem

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Fru Karlsson
2013-11-05 13:49
#107

Vilken underbar tråd! Tack!

Marinas Mix
2013-11-28 08:46
#108

Får uppdateringar lite då och då om småttingarna, som nu är ganska stora.
Sedan träffar jag ju på mammakatten lite då och då också. Så dem har det riktigt bra.

Katt i Borås som hjälpt till med katterna har nu en fin kalender ute för nästa år den kan man köpa  här: http://www.kattiboras.se/

Jag har köpt en, "mina" småttingar är med på en bild🙂

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Lena
2014-01-01 13:34
#109

Härligt att höra det gått så bra för dessa katter! Fint att Katt i Borås kunde hjälpa till! ❤️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Marinas Mix
2014-12-11 18:00
#110

Deltar i Royal Canins fototävling, med småttingarna, vill ni rösta, på dem vore det snällt. Om vi vinner, så skänker jag och Miss Felicia maten till Katt i Borås
http://kattensdag.royalcanin.se/fototavling/?pid=45430
Jag kan också rapportera att lillkillen Zaffran har det underbart i sitt nya "för alltid hem". Hade förmånen att få åka och hälsa på honom, för ett litet tag sedan och han är en stor stilig pojke nu

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Upp till toppen
Annons: