Annons:
Etikettkattmat
Läst 5099 ggr
skrollan
2013-05-30 21:24

Byta till foder för kastrerad katter?

Skulle behöva hjälp angående att byta foder från Carina lynx till något kastreringsfoder då veterinären tycker grabbarna behöver det. Nelson 1,5 år väger 5,9 kg, Nisse 1,5 år väger 5,5 kg och Sid 3,5 år 4 kg. Kluven pga detta då jag tycker Sid kanske inte behöver äta det. Men enligt veterinären är det inget bantningsfoder utan mer att dem ska behålla nuvarande vikt utan att gå upp mer. Sid äter dessutom råa kycklingvingar vid sidan av torrfoder så hoppas det även ska passa honom. Han flyttade till oss för ca halvår sedan och vägde då 3,7 kg, så lite har han gått upp. Beror förmodligen på bättre kvalitefoder och vingarna ;-) Har tittat på två olika foder hos foderbilen. Men är kluven med innehållsförteckningen samt kan ingen engelska. Så tänkte om ni har hjälp och tips till mig :)

Annons:
skrollan
2013-05-30 21:25
skrollan
2013-05-30 21:27
#2

Samt detta: http://animail.se/brit-premium-cat-sterilised-8-kg.html Vad tror ni? Betyg och erfarenhet?:-)

Kaiia
2013-05-30 21:29
#3

Byt inte foder… Veterinärer har sällan koll på foder, och förespråkar det foder som sponsrar dom. Carnia Lynx är ett bra foder, så fortsätt med det!

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Josefa
2013-05-30 21:34
#4

Om katterna inte ska gå upp i vikt så ska de definitivt inte ha specifikt kastrat eller bantningsfoder. I sådana foder dras det ner på kött och fett vilket innebär att de innehåller mer kolhydrater. Och det är kolhydrater katterna i första hand blir överviktiga av. De ska ha ett foder som inte innehåller spannmål. Som det fodret du ger dem nu. Eller blötmat. Det innehåller mer fett och proteiner som håller katterna mätta längre, som då gör att katterna äter mindre. Tänk på att veterinärer väldigt ofta är sponsrade av fodertillverkare och då gärna ser att djurägarna köper just "deras" foder. Veterinärer får tyvärr inte så mycket utbildning i foderlära.

Jourhemmet
2013-05-30 21:45
#5

Ge katterna blötmat och ha torrfodret som godis.

skrollan
2013-05-30 22:15
#6

Oj vilken tur jag skrev här iaf. Vad jag lär mig. Numera äter dem som sagt Carnia lynx med lite blötfoder på kvällen innan nattning, dock är det av sämre märke. Sedan får dem royal Canin baby som godis pga illern får det som godis, så delar dem gärna ;-) sedan äter ju även sid sina kycklingvingar. Tack för snabbt svar :)

Annons:
Jourhemmet
2013-05-31 16:26
#7

#6 Vad menar du med sämre märke på blötmaten? Blötmaten i matbutiken är oftast den bästa, tex Mjau i tetra.

sagan
2013-05-31 23:10
#8

Om du ger RC som godis var noga med att ta bort samma mängd av Carnian i den dagliga given. Det är av "godis" som många katter ökar i vikt av. Många tänker inte på att den mängden godis man ger ofta är ganska mycket. Det är komprimerat och ser lite ut.

Ge hellre blötfoder som bas. Mjau blötfoder i konserverna och tetrorna som innehåller färs är det näst bästa du kan ge din katt förutom en mus 😉 Det finns fler blötfoder som är bra, men Mjau har både bra innehåll och pris. 

Något att läsa om du är intresserad http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf

skrollan
2013-06-02 09:51
#9

Oj vad okunnig jag känner mig inom detta nu! Varför är torrfoder så negativt? Finns det inget positivt med det? Vad finns negativt och positivt med blötmat?:) Har förmodligen tänk precis som du skriver sagan, att "vadå rc är ju ändå ett bebis foder, det är ju mycket bättre som godis) men å andrasidan har ju det en helt annan innehållsförteckning mot vuxna katters foder just för dem är bebisar som går på det fodret. Vart köper jag mjau konserver och tetror? För mataffären är väl som med torrfoder, inte den bästa kvalitén? Sedan skäms jag nästan när jag skriver att vi har alltid torrfoder framme. Kanske blir dumförklarad och det är självklart att grabbarna är lite överviktiga. Hur portionerar jag till dem så jag vet att dem äter sig mätta? Och inte äter upp den andras mat? Tack för länken sagan, hann läsa lite och ska fortsätta vid ett bättre tillfälle :-)

skrollan
2013-06-02 09:54
#10

Oj såg nu visst att jag hade fått svar på min fråga angående blötmaten :) Trodde som sagt att matbutikens blötmat va av sämre kvalité som deras torrfoder oftast är. Men vill helt klart ha det bättre till grabbarna, tror det jag köper nu är en grön kartong, Friskis kanske? Så ska byta till mjau nu när Det tydligen funnits framför näsan på mig hela tiden.

Scorpio97
2013-06-02 12:58
#11

Torrfoder är dåligt eftersom det ofta innehåller mycket spannmål. Katter är rena köttätare och kan ej ta upp näring ur spannmål. Det blir istället bara bukfylla, som gör katten tjock (till skillnad från oss blir katter inte tjock av fett, utan av kolhydrater). Torrfoder innehåller dessutom för lite vatten. Katter är ökendjur, och är därför gjorda för att ta upp merparten av vätskan genom maten. Torrfoder kan därför leda till att katten får i sig för lite vatten och får problem med urinvägsinfektion exempelvis.

Vill man ge torrfoder ska det vara ett med så lite spannmål så möjligt, och det är en bra idé att ha flera vattenskålar lite överallt för att uppmuntra katten att dricka. Det finns inget bra torrfoder i matbutik, och knappt något hos veterinär/djuraffär heller. Men några är Taste of the Wild, Orijen osv

Bästa blötmaten är Mjau eller Bozita (torrfodret är dock inte bra). Förutom BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda) är dessa två foder det bästa du kan ge. Mjau/Bozita innehåller inge spannmål eller socker, och det går dessutom att välja dom fiskfria sorterna (fisk kan leda till allergi hos katter). 

Friskies, speciellt torrfodret är ett av dom sämsta du kan ge pga av mycket spannmål. I mina ögon är även det sämsta blötmaten bättre än dom flesta torrfoder.

På denna sida kan du räkna ut hur mycket blötmat katterna ska ha: http://www.kattstatus.se/sida97.html

Jag rekommenderar utan tvekan Mjau som bas, och kanske lite spannmålsfritt torrfoder som godis någon gång ibland. Men var noga med att ta övergången försiktigt, speciellt om du byter mat från torrt till blöt (eller från mycket spannmål till ingen spannmål). Många katter blir dåliga i magen vid snabbt foderbyte. Jag rekommenderar en matsked av nya maten i den gamla, sedan efter någon dag ökar man med en matsked till (blir dom minsta dåliga så backar man ett steg och tar det ännu långsammare)

Nu vart det en halv novell, hoppas det inte vart för mycket att läsa (:


//Jessie

elli-kleo
2013-06-03 15:27
#12

Mjau och Bozita är som sagt mycket bra mat för pengarna. En tetra på 370 - 380 gram får man för 9 - 13 kr ungefär. En sådan tetra kan dom 3 katterna dela på per dag och sedan ge torrfoder resten. Det finns även småtetror på 190 gram från Bozita som jag köpt. Vet dock inte om dom är lika bra. Men det kanske någon här kan svara på :) tror dom kostar en 10a

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Josefa
2013-06-03 17:28
#13

#11 Enligt den länken så ska en normalstor katt äta en tetra om dagen. Ger ni verkligen så mycket?

Annons:
skrollan
2013-06-03 19:46
#14

Köper man bozita på mataffären med?:) drygt att jag sitter med över 5 kg torrfoder just nu, men byter absolut ut deras Friskis blötmat mit bättre blötmat nu iaf :)

Scorpio97
2013-06-03 21:34
#15

#13 Enligt den ska våra katter ha ungefär 200g blötmat per dag, vi ger lite mindre. Använder den bara som ett ungefär, sedan märker man ju om kattern går upp/ner, och ändrar därefter.


//Jessie

skrollan
2013-06-04 19:26
#16

Åh trögfattad jag är, lyckas inte räkna ut vad grabbarna ska ha :-/

sagan
2013-06-04 20:00
#17

#16 Väger katterna det dem bör väga idag? 

Generellt går det inte att räkna rakt av med tanke på att nästan alla blötfoder har olika energiinnehåll. Bozita paté är det som är energitätast och ges mindre av och så vidare. Sen måste man ta med i beräkningen om katten är väldigt aktiv eller väldigt stilla sittande. För att hitta rätt balans bör man väga katten en gång i veckan och se vad den mängden mat man ger gör på respektive katt. Går den upp fast den inte ska så minskar man och tvärtom. När man sedan har hittat rätt proportioner för varje katt är det bara att utfodra med den mängden. Det kan skilja mycket bland katterna man har hemma. Den som väger mest kanske behöver minst och den som väger minst behöver mest för den kanske har bättre ämnesomsättning.

skrollan
2013-06-04 21:53
#18

Vikten jag skrev ned är den dem håller oavsett årstid. Trodde dem skulle gå ned till sommaren som illern, men Nelson gick upp några hekton. Sommartid är Nelson och Nisse aktiva, ute och springer. Sid däremot vill sällan gå ut och är gärna hemma och helst inomhus så han är mindre aktiv. Visst har Nisse och Nelson lite övervikt, men inte för mycket. Men för deras hälsa bör jag kanske portionera och byta foder.

sagan
2013-06-04 23:33
#19

#18 Att minska mat för häftigt är inte bra när det gäller katt. Ska man få en katt att minska i vikt ska det ske långsamt. 

Har du någon idealvikt på katterna? Det är svårt att göra någon form av uppskattning i matväg när man bara har en vikt och inte vet vad dem bör väga och hur mycket övervikt katterna har. Om dem är musklade, grov eller tunn benstomme, små eller stora katter.

Normalt ligger en vuxen katt på 4kg. Sen är det skillnader i ras och om katten är liten eller stor till växten, tunn benstomme eller grov bra musklad och så vidare. Muskler väger ju som sagt mer än fett. 

Om dina katter inte ökar i vikt skulle jag börja med att försöka aktivera dem och se om du kan få dem i bättre hull. För att kunna aktivera dem bör man hitta vad var och en tycker om att leka med. Men Da Bird http://www.supercat.se/kattleksaker/da-bird.html är nog den leksaken jag vet de flesta katter inte kan motstå. Men tänk på att dem oftast ökar i vikt när dem får mer muskler. Känn hellre på katten innan du böjar och kan jämföra vart efter veckorna går. Sen kan man ta bor en liten mängd mat varje vecka och se vad som händer på vågen. Dem bör inte minska med mer en 1% av kroppsvikten per vecka. Max 2%.

Är dina katter dessutom ute så äter dem nog ganska mycket då också. Så det kan vara svårt att avgöra exakt vad dem ska äta. Fångar dem fåglar och möss får dem kanske in sig halva dagsbehovet och då borde du bara ge andra halvan inne exempelvis. Men det är svårt att veta med tanke på att du inte vet hur mycket dem äter ute. Men vågen är till bra hjälp oavsett 😃

skrollan
2013-06-05 12:37
#20

Oj tack för jätte bra svar :) sån leksak har vi flera stycken, så ska försöka aktivera dem bäst jag kan :) Nelson låg ca 6 månader sedan som Nisse ca 5,4 kg och fick mycket beröm för hur fina muskler han hade. Så enligt veterinären nu har han gått upp i fett. Grabbarna ska in på tandstensskraoning så hoppas kunna få lite hjälp av veterinären angående deras muskler och fett utan att byta till deras foder. Däremot har vi bytt ut blötmaten nu :-)

Annons:
sagan
2013-06-05 22:17
#21

Bra att börja med att höra hur mycket veterinären tycker att dem ska väga först. Du behöver inte berätta att du inte kommer att utfodra dem med kastratfoder. Utan nicka bara och gör sen som du tänkt 😉

När ni kommer dit på återbesök och kissarna är i fint skick kan du meddela att du ger dem blötfoder endast. Så kanske veterinären tänker om. 😎

Lycka till!

skrollan
2013-06-09 15:08
#22

Ja absolut, det ska jag göra i samband med tandstensskrapningen och som du skriver, nicka och låtsas hålla med ;-) tyvärr är dem hör nere enligt mig inte så kunniga, så hoppas dem kan hjälpa mig med vad grabbarna för ligga runt på vågen :-) tack igen för alla svar :)

JossanH
2013-06-10 08:24
#23

Skrollan; du får tänka att katten är som en iller när det gäller foder. Ju mer kött desto bättre! :)sedan skiljer det lite i rekommendationer mellan iller och katt men grunden är att båda är köttätare. Katterna vi haft i vår familj har alltid haft fri tillgång till mat och de har aldrig varit överviktiga då de springer ute också. #11 "Det blir istället bara bukfylla, som gör katten tjock (till skillnad från oss blir katter inte tjock av fett, utan av kolhydrater)." Vi blir inte heller tjocka av fett, det är kolhydraterna som gör att vi blir feta.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Eine
2013-06-10 13:44
#24

Tänk på att bara för att en veterinär har medicinsk utbildning,så har de oftast ingen erfarenhet av katter och kattmat(om de inte själva har katter) Blötmat är bra. Jag köper svensk sådan och katterna får äta tills de är mätta av det. Ger även rått kött och rå kyckling med ben. Torrfoder står framme likaså vatten. Jag har aldrig några feta katter.. 😉 Och mina är förstås innekatter!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

skrollan
2013-06-10 18:01
#25

Usch idag blev det ett spontant veterinärbesök. Gick på magkänslan och tjata prompt på ett akuttid om blodprov. Visade sig att sid hade dåliga njurvärden. Fan min värld kommer rasa, tredje djuret med njurfel och jag vill bara gå under!!! :-((

Katthemsmatten
2013-06-10 20:30
#26

Ge inte upp! De kan leva länge och dessutom väl med hjälp av njurfoder. Kan du dessutom få katten att dricka mer, t ex genom att använda en fontän eller låta den dricka från kranen om den är road av det, så kan den få flera goda år. Dock kanske inte 15 år.

Medarbetare Hittekatter iFokus

skrollan
2013-06-10 21:01
#27

Vattenfontän har katterna och en illern en. Dem används flitigt :) är så rädd just nu, hoppas innerligt det är en infektion om inte annat få flera lyckliga år till genom njurfoder. Dock är det inte lätt, Nisse och Nelson ville gärna åt Sids njurfoder ikväll när blötmaten kom fram :-(

Annons:
Thaeri
2013-06-10 22:12
#28

Specialanpassad BARF i kombination med rätt medicinering kan funka ypperligt också, så du slipper problemet med förlorad muskelmassa pga låg proteinhalt i fodret.

sagan
2013-06-10 23:54
#29

Många veterinärer har insett att vätska är a och o även för njursjuka katter. Så tycker du ska ta till dig Thaeri´s råd om specialanpassad BARF till din njursjuka kisse. 

Hoppas att det bara ska vara något tillfälligt.

skrollan
2013-06-11 18:17
#30

Är super dålig på att barfa. Hade gärna gjort det med alla djuren men har inte tillräckligt med kunskap. Måste läsa på om det. Vad menas med soecialanpassad barf?

Upp till toppen
Annons: