Annons:
Etiketttips-råd
Läst 15969 ggr
Kattsthlm
5/22/13, 4:14 PM

Näta in fönster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu inför sommaren har jag tänkt att näta in fönstret.

Hittills har jag hittat två lösningar. Antingen göra en trä(?)ram med nät att sätta i öppningen eller att sätta upp ett permanent nät utanför fönstret.

Det jag funderar över är hur jag fäster nätet. Vet inte om jag litar på att en ram sitter fast tillräckligt hårt utan haspar eller något. Men hur sätter man en hasp så att fönstret går att stänga helt när man inte använder nätet?

Fönstret och det runt är trä alltihop så det borde vara lätt att skruva i.

Och om någon har satt upp permanent nät, vad har du använt för nät och hur har du satt fast det?

Fönstret kommer inte vara helt öppet när jag inte är hemma, men jag vill ändå att det ska vara iaf någorlunda klättersäkert ifall katten skulle få ett ryck.

Har försökt hitta gamla trådar om det här, men hittade inget. Om det finns en så skriv gärna det så kollar jag där.

Annons:
Kattsthlm
5/22/13, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Och så här ser fönstret ut i överkant.

Lite krångligare att ordna en ram då ni ser att kanten som blir att luta ramen mot är längre in i nederkant än runt resten av fönstret…

Mantissa
5/22/13, 6:00 PM
#2

Jag har vanliga myggnät i träram på mina gamla villafönster. Med vanliga fönsterhaspar på. På insidan har jag spikat fast hönsnät.

Sagolika
5/22/13, 6:17 PM
#3

http://kattstatus.se/ 

På den sidan finns lite tips.

Kattsthlm
5/22/13, 6:42 PM
#4

Mycket bra tips hade de på kattstatus.

Tack både Mantissa och Sagolika! Här ska byggas fönsternät och gallerdörrar.

Alexej
5/22/13, 9:06 PM
#5

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Kattsthlm
5/22/13, 9:45 PM
#6

#5 Alexej, det var precis det som på sista bilden jag tänkte mig. Jag undrar om det inte blir lättast att bara sätta upp ett nät permanent på utsidan. Jag ser att de har betongvägg, men jag har ju trä så det borde vara lätt att borra in iaf.

Vet inte vad de använder för nät men det var inte så groteskt fängelseaktigt som bilden jag får när jag tänker på hur det kan se ut. Kanske det inte är så hemskt iaf att ha ett permanent nät.

Fördelen är ju också att då kan jag öppna fönstret på glänt om jag vill. Om man har en ram man sätter in måste ju fönstret vara vidöppet.

Annons:
Alexej
5/22/13, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fast nätet är nog vanesak. Skulle aldrig köpa plastigt "kattnät" från tex Netty som har fått mycket kritik och går sönder när en katt klättra i nätet.

Vi sålde ett tag kattnät som egentligen var fiskenät. Små maskar(hål), väderbeständigt och väldigt hållbart. Först hade vi ljusgrönt sedan mörkgrönt men det gick lika bra. Vi har inget mer men kolla lite under fiskenät.

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d712dedb9cb46222d043f4c-kattnat-till-salu

Men jag skulle nog också fästa kattnätsramen i fönsterramen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
5/23/13, 6:55 AM
#8

Jag har en faster som virkade ett helt nät till sin balkong (stor balkong). Jag var alltid sjukt imponerad när jag var där! Men jag skulle själv föredra ett fast nät, för det finns trots allt en liten risk att katten fastnar och snor åt ett ben eller något i ett när som är lite stretchigt eller löst. Typ svetsnät eller vad det heter hade jag skaffat till ett fönster, med små fyrkantiga maskor. Finns flera bra på byggvaruhandeln.

Kattsthlm
5/23/13, 6:34 PM
#9

Först tänkte jag att jag skulle ta sånt grönt nät? Typ metallnät med grön plast runt (vet inte vad det kallas). Men nu när jag googlar svetsnät fönster så ser jag att det blir väldigt diskret. Verkar inte bekvämt att klättra i heller så förhoppningsvis gör inte katten det, även om jag tänker fästa det rejält.

Fiskenätet var inte heller en dålig idé, men min katt tuggar gärna på saker och kanske hon skulle kunna bita sönder tråden? Måste få kolla på det i butiken och känna lite på det.

Alexej
5/24/13, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Fiskenät kan ingen katt tugga på men nät är så klart också bra. jag har det i fönster och dörrar men då krävs det att nätet är bra fasthäftad.

Jag skulle inte ta hönsnät, går lätt av utan riktigt svetsad nät.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: