Annons:
Etikettertnrskygga-katter
Läst 2098 ggr
tetri
5/22/13, 12:15 AM

Kattkolonier Stockholm

Hej!

Har någon koll på vad det finns för "kolonier"/grupper med hemlösa katter i Stockholmsområdet? 

Den enda jag kan komma på är den vid Solvalla Camping.

feral jesus

Annons:
Uppkatten
5/22/13, 7:03 AM
#1

Har funnits flera kolonier i Stockholmsområdet de senaste åren, några vet jag att man har lyckats tömma, se t ex Elfvikskatterna. Vilket är syftet med din fråga? Vill du hjälpa kolonikatterna så hör av dig till ngt av de större katthemmen och berätta att du gärna hjälper till.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Katthemsmatten
5/22/13, 12:21 PM
#2

Det finns ett stort antal katter som bildar kolonier i Stockholmsområdet. Jag instämmer med #1, kontakta ett katthem om du vill hjälpa till och jag undrar också vad syftet med din fråga är.

Medarbetare Hittekatter iFokus

tetri
5/22/13, 3:50 PM
#3

Hej igen! 

Tänkte att det kunde vara bra med en lista över Sthlms kattsamhällen, det var därför jag frågade.

feral jesus

johnnys girl
5/22/13, 4:14 PM
#4

#3 Det finns kolonier med hemlösa katter  princip i varje del av Stockholm.

Jag undrar också vad som är syftet med din fråga. Vad ska listan sedan användas till hade du tänkt dig?

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

tetri
5/22/13, 6:44 PM
#5

Först och främst ett skolarbete men även som argument för att kastrera katter (min pappas fru vill ej kastrera familjens katt), dels ifall folk vill hjälpa katterna och dels för att jag själv är intresserad av var det finns hemlösa katter eftersom man hör så mycket om dom men aldrig ser några.

feral jesus

majvi
5/22/13, 7:23 PM
#6

Hemlösa katter har inget skydd från elaka människor därför är det bäst att inte säga eller skriva var katterna finns.Vill man hjälpa till kan man kontakta katthemmen.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
tetri
5/22/13, 7:48 PM
#7

Oj, ok! 

Kanske bättre att att stänga/ta bort tråden då?

feral jesus

Uppkatten
5/22/13, 9:10 PM
#8

#5 Man räknar med att det finns åtminstone 10 000 hemlösa katter bara i Stockholm. En del nämner siffror på 20 000 - 50 000 katter. I hela landet räknar man med att det finns 100 000 - 150 000 hemlösa katter. Det är katter som kommit vilse/dumpats och deras avkommor. Jättebra om du skriver om detta i ett skolarbete, men precis som #6 skriver så kan hemlösa katter råka riktigt illa ut om "fel" personer får veta mer exakt var dessa katter håller till. Det finns tyvärr många där ute som inte vill katterna väl… En lista över kattkolonier skulle därför kunna få allvarliga konsekvenser för missarna…

Jag tycker att siffrorna talar sitt tydliga språk - vi måste alla ta vårt ansvar och kastrera våra missar. En okastrerad katthona kan under sin livstid ge upphov till 120 kattungar… som i sin tur får ungar… som i sin tur får ungar… En okastrerad katthane kan naturligtvis bli far till ännu fler ungar… 

Ungar som föds ute överlever ofta inte, utan dör unga, vilket självklart medför lidande… Kattungar som föds "inne" men som är oönskade riskerar att slås ihjäl, dumpas, hamna i olämpliga hem o s v vilket medför lidande etc. 

Dessutom finns det i dag ett överskott av huskatter vilket medför att det är svårt att omplacera kattungar. Att medvetet låta katter föröka sig gör ju också att det blir färre hem "över" till de redan hemlösa katterna (vilka förstås är i desperat behov av ett hem).

Av vilken anledning vill pappas fru inte kastrera katten? Kastrerade katter mår ofta bättre än okastrerade och blir dessutom duktigare på att fånga möss. Dessutom håller de sig hemma i högre utsträckning, slipper hamna i lika många slagsmål, och blir kort o gott oftast äldre än okastrerade missar.

Om du tänker göra ett skolarbete om hemlösa katter så ta kontakt med något av Stockholms större katthem, (välj då ett no-kill katthem!), och be att du får komma dit på besök för att lära dig mer! Jag tycker att det är ett jättebra och viktigt ämne att göra ett skolarbete om! Då kan du också få träffa katter som gått hemlösa och få höra lite om deras bakgrundshistoria och vad de har varit med om.

Däremot får vi nog fortsätta vara försiktiga med att publicera uppgifter om var hemlösa katter finns - så de inte råkar ytterligare illa ut…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Marga
5/22/13, 10:07 PM
#9

# 5 En kastrerad honkatt löper mindre risk att få juvertumörer är en katt som äter p-piller. Det kanske din pappas fru vill lyssna på?

http://www.agria.se/katt/artikel/tumorer-hos-katt

[eskils]
5/22/13, 10:15 PM
#10

#5 Vad anger din pappas fru för skäl till att hon inte vill kastrera katten? Är det en hankatt eller honkatt? Ålder?

tetri
5/22/13, 11:25 PM
#11

Tack!! 

Läser och svarar i morgon. 🙂

feral jesus

Rödis
5/22/13, 11:39 PM
#12

Jättefint om Du gör ett skolarbete/fördjupningsarbete om detta, under tiden kommer ditt intresse säkert att växa och Du blir starkare i dina argument för kastrering, jobba på!

Du kan läsa mycket om olika katthems jobb på deras sidor på FaceBook, där kan du även samtala med dem!

majvi
5/23/13, 9:41 AM
#13

I den här tråden försöker jag och andra också visa varför man ska kastrera katten.

http://katter.ifokus.se/discussions/4db025d888f4726df10000f7-varfor-kastrera?participating-1

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
tetri
5/25/13, 5:27 PM
#14

Hej!

Förlåt för att jag inte har svarat än, men nu har jag i alla fall läst igenom allas svar och TACK! Har hela sommarlovet "ledigt" (oplanerat…) så troligtvis kan jag lära mig ännu mer och dessutom hjälpa katthemmen på ett eller annat sätt. Jag ska definitivt visa min pappa och hans fru ovanstående. 

Min lillebror visade dock en bild på Baileys (katten) där hon ligger med fyra kattungar som hon (pappas fru) hade laddat upp på facebook. Jag trodde att hon var på p-piller men fy fasen vad dåligt samvete jag har nu, även om det inte är min katt. Vi vet inte heller hur gammal hon är eller hur många kullar hon haft innan eftersom hon och hennes dåvarande kull på ca 6 veckor omplacerades från en bondgård. Det var förra sommaren så hon är i alla fall över två år och har haft minst en kull. Anledningen till att hon omplacerades var att deras hund ville ha ihjäl ungarna, så antingen var det hennes första kull eller så hade dom nyss skaffat hunden. 

Finns det något jag kan göra för att lindriga situationen ovan? Vaccinera  och ID-märka ungarna? Jag ska dit om en/två veckor. 

Och självklart se till så att dom kastrerar Baileys, men det tror jag att dom gör nu när hon fått en kull till… När kan hon tidigast kastreras, är det när kattungarna slutat dia? 

Tack igen.

feral jesus

Jourhemmet
5/26/13, 7:43 PM
#15

Tänk på att en kattmamma kan bli dräktig omedelbart efter förlossningen så hon ska absolut inte släppas ut förrän ungarna är tolv veckor.  Blir hon dräktig nu så vill hon inte veta av den kull hon har så då får dina föräldrar nappa ungarna varannan timme dygnet runt första veckorna. Mamman kan kastreras när ungarna är lite avvanda med diandet eller om dom håller henne inne när ungarna är tolv veckor.

tetri
5/28/13, 9:02 AM
#16

Ok, tack!

feral jesus

Upp till toppen
Annons: