Annons:
Etikettsajten
Läst 1758 ggr
seve_ina
2013-05-21 11:11

Fällvakt, hjälp hemlösa katter i Södertälje

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla hittekattsvänner!

Jag behöver er hjälp för att kunna fortsätta hjälpa hemlösa katter!
Kan du tänka dig hjälpa mig? Jag behöver akut hjälp med infångning, att fler kan hjälpa mig och agera fällvakt, avlösa mig.

Nästan två år har gått, över 52 katter har fångats in, fått vård, kastrerats och fått nya hem. Några flera har blivit kastrerade, med ägarnas samtycke, allt för att förhindra att fler hemlösa katter blir till ute. Några bortsprungna katter har jag hjälpt hitta hem igen. Jag uppskattar nu att ca 30-40 hemlösa katter återstår i den stora kolonin i Geneta, i Södertälje.

Anledningarna till att kolonin uppstod beror på är en rad omständigheter under åren som gått. Främst är det för att familjer tycks tro att kattungar är bra leksaker till deras barn och inte levande varelser, men också ren okunskap och ovilja att kastrera sina (främst) utegående katthanar men också okastrerade honor och innekatter.

Familjer flyttar och väljer dumpa katten ute, familjer förstår inte hur man sköter en katt och förstår inte kattens beteende och behov, familjens kattunge växer upp och är inte lika gullig längre, man vet inte hur man ska sköta och vårda sin katt, ekonomiska problem och att man vid införskaffandet grovt missbedömde hur mycket en katt egentligen kostar att ha, man har inte en aning om hur mycket tid och engagemang som faktiskt krävs för att ha katt, okunskap om vikten av kastration av sin katt av båda könen och inne som utekatt, okunskap hos räddningstjänst som i akuta lägen valt att slänga ut katter när ägare har insjuknat, ren egoism 'det är ju så roligt att ha hemlösa katter utanför huset' att bara dagligen se och träffa katterna och mata dem utan att ens tänka tanken på att hjälpa dem och ta ansvar för dem, utefödda ungar efter dumpade katter….listan på varför den här stora kolonin uppstod kan göras lång.

Att man som ägare inte kastrerar sina egna katter, honor som hanar, bidrar till att andra okastrerade katter, både de med ägare och hemlösa, dras dit. Flera små 'kattsamhällen' har bildats ute. Resultatet är att katterna förökar sig heldlöst här.

Jag behöver din hjälp för att kunna fortsätta hjälpa de här hemlösa katterna! Tyvärr så förökar sig katterna i kolonin snabbare än vad jag hinner fånga in dem. Jag skulle akut behöva hjälp ifrån snälla kattmänniskor att avlösa mig vid infångandet av katterna, att agera fällvakt under tider och dagar då jag själv inte kan. Allt för att snabba på infångandet. Eller iaf att hålla mig sällskap, det känns ensamt ibland. Jag är en ensam privatperson som redan lägger varje minut av min fritid på att hjälpa katterna. Jag kan inte lägga mer av min tid nu. 

Jag är ingen etablerad förening eller organisation, allt sker på helt ideell basis. Om du väljer att hjälpa mig ibland så gör du gör det frivilligt för att du vill hjälpa katterna, ideellt utan ersättning.

Jag är i ständigt behov av fällvakter, nya adoptinshem och flera jourhem. Kan du tänka dig hjälpa de hemlösa katterna så hör av dig till mig!

Jag älskar katter och tycker att alla katter har samma rätt till ett värdigt liv, med mycket värme, kärlek och mat.

Mvh Ina.
Facebook allmänna sidan Luffarkatten
mail: info@luffarkatten.se
www.luffarkatten.se

Annons:
Katthemsmatten
2013-05-21 11:50
#1

Hoppas det finns några i närheten av Södertälje som kan hjälpa Ina/Luffarkatten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sabbekatt
2013-05-22 09:30
#2

Putt Glad

[RMSLiners]
2013-05-22 20:11
#3

Finns det något jag kan hjälpa till med på distans? Försöker undersöka alla möjligheter.

Rödis
2013-05-22 23:49
#4

När jag senast besökte min bror o svägerska i Mariefred hade jag tänkt erbjuda sällskap/hjälp vid infångning men det uppstod sjukdom i hemmet så det blev inte möjligt, tyvärr! Sen behöver Du snarare varaktig hjälp från närheten, det var ju någon som skrev, o ville hjälpa till, på Djurskyddet Mariefred, blev det inget?

Hoppas sååå att någon seriös medhjälpare hittar vägen till "dina" luffarkatter! Ni har allt mitt moraliska-mentala stöd iaf, bor ju i Gbg.

Upp till toppen
Annons: