Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1454 ggr
Alexej
2013-05-13 22:50

Räddades till döden

Länsstyrelsen i farten igen. 24 katter var förvildade och tvingades avlivas. Tycker inte att katterna ser väldigt rädda ut trots den främmande fotografen. Mina tama hade nog gömt sig.

http://www.vk.se/867193/tvingades-avliva-24-katter

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
2013-05-13 23:05
#1

"Katterna fick vistas i huset som var full av avföring och ska inte ha fått mat och vatten dagligen.Länsstyrelsen beslutade att omhänderta samtliga katter den 1 mars tidigare i år. Katterna var förvildade och fick avlivas".

Hur kan katter som lever i ett hus anses förvildade? Nu får de väl ändå ta och ge sig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tyrisen
2013-05-13 23:07
#2

Nej de såg verkligen inte förvildade ut, sådana brukar man inte få på film. Gissar att katterna tvärtom sitter kvar pga att de äntligen fått mänsklig kontakt. Jag blir så j**la trött på Länsstyrelsen…

Har sett liknande ärenden där fler katter än såhär tagits omhand och fått nya hem tämligen omgående. De har mått bra direkt efter att de fått mat, tvätt och kärlek. Det är ju lustigt att det brukar vara så när det är katthem som får ingripa, men när LST är med i leken så brukar katterna bli väldigt vilda helt plöstligt…

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Tyrisen
2013-05-13 23:12
#3

Och nej, jag säger inte att varenda katt i just detta fall skulle gått att rädda, jag vet inget om deras hälsostatus. Givetvis kunde det ha varit så att vissa av katterna blivit så dåliga av misskötseln att de fått fysiska skador, såpass allvarliga att de skulle behövt avlivas. Visst kunde jag ha förstått om katterna haft svåra lever- och njurskador pga bristen på mat. Men som vanligt är det inte orsaken till avlivningen, nej de var förvildade. Men jag tror inte på det, inte en sekund.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Lena
2013-05-13 23:23
#4

#3 Nej det är egendomligt att katter så fort Lst får ögonen på dem tenderar att bli såväl dödssjuka som helt förvildade. Även katter med öronskabb anses ju det ibland…. Och som sagt förvildad blir ingen katt som levt i hus med människor. Det är ju skamligt att en myndighet för lov att vara så okunnig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Maria P.
2013-05-14 00:02
#5

Katterna på bilderna ser inte ut att vara förvildade. Om så vore fallet skulle de ha gömt sig för främmande och inte gått att fota. De på bilderna ser avslappnade ut och jag tolkar några som kontaktsökande.
Att döda friska och behandlingsbara katter i nöd är, förutom en brutal handling, ingen hållbar lösning. Lösningen är istället att hjälpa de till ett värdigt liv. Vilket det går.  

När kommer Lst att sluta släcka försvarslösa små kattliv? Handlingar som denna är ovärdiga en myndighet i ett civiliserat och rikt land som Sverige, som har både humana och ekonomiska resurser att hjälpa våra små pälsbollar.

Uppkatten
2013-05-14 06:56
#6

Intressant också att media skriver att länsstyrelsen TVINGADES att avliva katterna, när det sannolikt var ett VAL som länsstyrelsen gjorde.

Skulle man istället skriva att "Länsstyrelsen valde att avliva katterna" så skulle det förmodligen bli mindre accepterat av svenska folket…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Gatukorsning
2013-05-14 12:26
#7

Jo, länsstyrelsen anser sig nog vara tvingad av lagen på något sätt. Deras tolkning av både lag och annat har jag inte mycket för…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Uppkatten
2013-05-14 13:27
#8

#7 Vissa Lst skulle nog hävda att de "var tvingade av lagen" (och kanske t o m anse det), men vi har ju också sett att olika Lst tycks tolka lagen lite olika.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Rafflan
2013-05-14 18:09
#9

Svårt att avgöra från en bild, en förvildad katt som bodde nära/runt vårt gamla hus var inte speciellt rädd för oss, men kom vi för nära fräste den, reste ragg och sprang iväg. Om jag hade försökt ta på den hade den garanterat klöst och bitigt mig = förvildad.
Dem ni snackar om som man aldrig ser är ju bara livrädda katter, rädda katter ser man sällan, rädd är ju inte samma sak som vild :/

och tvungna, ja dem hade nog ingen lokal eller någonstans att göra av katterna viket är hemskt synd då säkert många av dem egentligen var tama/hyfsat tama :(

Uppkatten
2013-05-14 18:43
#10

#9 Jag antar att du inte läst om t ex katterna i Vargön…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tyrisen
2013-05-15 01:59
#11

#9 Visst kan vi inte 100% veta från en bild men det är så urtypiskt LST att vara "tvungna" att avliva alla katter för att de anses förvildade. Som du själv skriver var de nog inte det. Skulle inte kalla den katt du beskriver för förvildad heller, snarare skygg. Förvildad = nästintill som ett vilt djur. De brukar inte stå en bit ifrån och titta på oss människor ens.

Det brukar inte handla om lokalbrist utan de vill ju avliva katter även när det finns platser till dem.

Jag tycker för övrigt att det är bra att vara kritisk som du är, men när man följt några LST-fall så börjar man se ett mycket tydligt mönster av okunskap. De avlivar ofta katter som t ex kommer fram och äter medan de ser på. Inte OK om det dessutom redan finns väntande hem. Jag pratar om hur det generellt går till alltså.

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Rafflan
2013-05-15 16:15
#12

#11 jo LST är lite lata kan jag hålla med om, finns säkert undantag, men den har nog även begränsat med pengar = dem har inte RÅD för 24 katter, att hyra en lämplig lokal med allt vad det innebär för katterna dem pengarna finns inte. Och då tar man den "enkla" utvägen :/
Sen är det ju bara dumt att vägra om det finns någon som vill ta katten, jag har en katt som skulle avlivas och dem lätt mig ta honom, så det beror nog från LST-person till LST-person :)

Gatukorsning
2013-05-15 21:49
#13

#12 Jo men det är ju så fel tycker jag. Att det ska bero på VAR i Sverige och med vilken PERSON som man får kontaklt med vad gäller LST. Det finns vissa områden där LST verkligen gör mycket för attsamarbeta med ideella organisationer, och andra områden där de ideella organisationerna blir aktivt och vissa falla aggresivt motarbetade.

Tyvärr så är det mycket som fungerar på det sättet i Sverige, även vad gäller människor och våra rättigheter och särskilda behov. Mycket kostar enormt olika i olika län. Att mina hörapparater bara kostar mig 600 kronor är sjukt lyxigt, på andra ställen får man lägga ut flera tusenlappar själv. Och så ska det ju inte vara tycker jag. Oavsett vad det handlar om (hörisar eller förvildade herrelösa katter) så ska det vara lika för alla. Men nehejdå….så är det ju inte tyvärr.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Alexej
2013-05-16 09:52
#14

#12 Det är inte LS som betalar nånting utan de får sina löner oavsett hur de jobbar.

Vill de avlivar katten görs det antingen genom länsveterinären eller genom polisen/ kommunskytte/annan förening som skickar sina räkningar till polisen som betalar-dvs skattebetalare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rafflan
2013-05-16 16:39
#15

#14 jo dem får sin lön men dem har en budget med pengar dem får som dem inte får överstiga (i den budget finns inte deras löner med) och där finns det inte nog pengar, polisen har samma problem, dem kan inte ge upphittade djur sjukvård då dem inte har pengar till det…

Lena
2013-05-16 17:28
#16

#15 Fast det är enorma summor som polisen betalar dem de har avtal med. Oftast är det olika typer av djurpensionat som tjänar en extra hacka på att hjälpa till med uppstallningen innan katterna dödas. För tyvärr är det ytterst sällan en katt kommer undan med livet i behåll. I och med att man som "uppstallare" måste följa Lst beslut om avlivning är det inte många seriösa katthem som vill befatta sig med uppgiften. (Vem vill vara avlivningscentral på sin obetalda fritid)

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-05-16 21:08
#17

#15 LS har ingen pengakassa. Polisen får betalt genom skattemedel. Och de måste ge ett djur sjukvård om det är akut, alternativ avlivning.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

carlas
2013-05-16 23:34
#18

Rafflan, kan bara upprepa #10 "Jag antar att du inte läst om t ex katterna i Vargön…?" Gör det! Tråden/trådarna finns här på HiF.

Det kommer att förändra ditt liv. Men du måste sätta dig in i alla akter. Katterna där är redan dödade, genom länsstyrelsens försorg. Liksom alldeles för många andra, inkl dessa 24 katter.  Kan inte nog beklaga! Men du - alldeles som resten av oss - har fortfarande en chans. En chans att göra skillnad. Gör det!

Sluta gnäll och gnissla. Hjälp till!

Lena
2013-05-17 23:56
#19

#18 Gillar din formulering: "Sluta gnäll och gnissla. Hjälp till!"

Tänk vad mycket som skulle kunna bli gjort om den energin frigjordes som folk gnäller bort……

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: