Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 8358 ggr
Imasy
5/9/13, 1:03 PM

Starta katthem -hur?

Jag har länge tänkt tanken att starta ett katthem, men i vilken ände ska man börja i?

Sist jag var i kontakt med LST var det bara motgång på motgång och är det dessa regler som gäller så undrar jag hur det kan finnas katthem öht.

Annons:
ilb
5/9/13, 1:07 PM
#1

Hittade detta. Kan kanske vara till lite hjälp. Lycka till!

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4d71363eb9cb46222d04de39-oppna-katthem

Gatukorsning
5/9/13, 1:38 PM
#2

Jag tänker som så att det är nog bra att vara två eller tre som gör detta tillsammans. Det blir lättare tror jag.

Skulle det kunna vara ett alternativ att börja i liten skala, säg att du tar in 4-5 katter i början? Jag tror inte att man behöver tillstånd för det, men det krävs ju att du bor så till så att du har nöjlighet att bygga iordning för dem med burar och så kanske…men jag vet inte alls, bara chansar här.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Imasy
5/9/13, 1:39 PM
#3

#2

Jag skulle kunna bygga om garaget, men vart hittar man pengar till det liksom? 

Förutom att det ska inredas som ett hem, så behövs avlopp/vatten, fönster osv.

Gatukorsning
5/9/13, 1:52 PM
#4

Tror nog inte att det behöver bli så dyrt om man är duktig och händig själv (eller har någon vän som är det). Burar är ju ganska lätt att bygga egentligen, bara de håller jbv´s mått. Fönster är nog lite svårare att få till själv.

Känner du någon snickare eller så? 

Och om det ska vara i liten skala, krävs det då avlopp och vatten i rummet? Jag vet ingenting om detta faktiskt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Imasy
5/9/13, 1:55 PM
#5

#4

Jag antar att det krävs möjlighet till vatten för att kunna sköta städning, tvätta katter osv.

Och gällande byggnationen så ska ju ändå material köpas, och jag vet inte vart man ska få pengar till det någonstans. Det ska ju ändå läggas golv, isoleras, det måste finnas någon värmekälla osv, så det drar nog iväg på massvis av pengar endå.

[Mustangcab]
5/9/13, 4:21 PM
#6

# 5 Det går bra med friggebodar som inte har något rinnande vatten också. Bara du har tillgång på vaten från någonannanstans i hushållet.

Annons:
Imasy
5/9/13, 4:31 PM
#7

#6

Ja är det så så är det ju inga problem. Dock kvarstår det ju stora kostnader för övrig byggnation och ev nykelkopiering. Fördelen är ju att det inte blir några hyreskostnader (förutsatt att sambon kan övertalas).

Men är det ett tvång att det MÅSTE finnas en styrelse/förening bakom katthemmet eller kan man starta på egen hand till en början?

Josefa
5/9/13, 5:08 PM
#8

#2 Man behöver tillstånd om man omplacerar fler än 3 vuxna katter/år. Eller fler än 2 kullar kattungar/år.

Imasy
5/9/13, 5:13 PM
#9

#8

Grejen är ju den att LST här verkade sitta och titta i lagboken för att att hitta eventuella paragrafer de kunde åberopa för att allt skulle gå i stöpet.

Jag hade ju gjort en lista över saker som måste göras osv, som andra hade gjort/sätt andra katthem arbetar på. Men hon jag pratade med mer eller mindre idiotförklarade mig för på detta sätt arbetar man inte på.

Om vi leker med tanken att jag skulle kunna övertala sambon att ha ett katthem på hemmaplan skulle jag bara få plats med max två burar, och då har jag ingen karantän.

Att få lokal/bidrag/annan hjälp från kommunen kan man nog troligen se sig i stjärnorna efter då politikerna har tömt stadskassan på att bygga ett nytt resecentrum och hoppbackar ingen kommer använda efter VM 2015.

Känns bara som att hur man än vrider och vänder så stöter man på problem någonstans, och jag fattar inte varför det ska vara så svårt att bara få allt att funka.

Alexej
5/9/13, 6:33 PM
#10

Bidrag från kommunen får du knappast. Går du med i Djurskyddet/djurhemsförening kan du få lite bidrag men huvuddelen kommer alltid ligga på dig.

Du kan ha ett privat katthem men behöver tillstånd.

Jag skulle nog börja så att jag skulle bilda en intresseförening (utan styrelse). Bilda en FB-grupp, dela ut en massa lappar och söker frivilliga som vill jobba, ge pengar eller byggmaterial, kan bygga.

Alternativt bli jourhem för en annan förening. Ni har ju Katthjälpen Borlänge som är no-kill. Att jobba med katter betyder egentligen en massa minus hela tiden, kostnader för allt, sparpengar för sjuka katter och jobb 24 timmar. Du får in pengar genom marknader osv men alltid tar otroligt mycket tid och energi.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
5/9/13, 7:24 PM
#11

#10

Jag hade ju inte tänkt gå loss med 30 katter direkt, utan i betydligt mindre skala till att börja med, säg 2-3 katter åt gången.

Men katthjälpen i Borlänge, är det Djurens vänner du menar då eller?

Gatukorsning
5/9/13, 10:26 PM
#12

#8 Aha, där ser man, det visste jag inte. Visste det om antalet kullar men inte omplaceringar. Tack för infon.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Nosen
5/10/13, 1:26 AM
#13

katthjälpen borlänge är endast en fb-sida. Det var meningen att det skulle bli något mer men det lades ner. Djurens vänner katthemmet borlänge är ett katthem som funnits länge men de har inte no kill vad jag vet.

Annons:
Alexej
5/10/13, 7:47 AM
#14

Vad tråkigt att katthjälpen inte blev av. Det var fd volontärer från DV Borlänge som fick nog av avlivningar och skulle starta eget.

Imasy, det spelar egentligen ingen roll om du har 2 burar eller 10. Du behöver bygga om iaf. Det finns inga krav på vatten och karantän men det funkar inte utan. Sjuka eller smittade katter behöva du sätta själva och vatten märker man snabbt hur mycket det går åt för tvätt och städ.

Men ta kontakt med Naquita (Ronnebys katthem). Hon har katthem i sin källare. Hon har säkert bra tips.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Imasy
5/10/13, 9:13 AM
#15

#14¨

Finns det inga krav på karantän? Det tror jag LST var stenhårda på när jag pratade med dem, ingen karantän inget tillstånd.

Vet inte om jag vill ha det i vår källare heller. Sedan så använder ju vi den ytan också.

[Mustangcab]
5/10/13, 10:35 AM
#16

Jo det finns visst krav på karantän men däremot finns det inget som hindrar att du själv startar ett katthem helt privat.

Imasy
5/10/13, 11:14 AM
#17

#16

Men hur ska man då få ett tillstånd om man inte uppfyller kravet om karantän?

[Mustangcab]
5/10/13, 11:25 AM
#18

# 17 Du menar nog inte mig. Jag säger att du måste ha karantän dessutom så måste du har journaler för samtliga katter.

Imasy
5/10/13, 11:28 AM
#19

#18

Jo, det var dig jag menade men jag ser ju nu att jag missuppfattade dig.

Jag trodde du menade att man slipper undan kravet på karantän om man gör det privat, men att karantän är ett måste om man har en förening.

[Mustangcab]
5/10/13, 11:30 AM
#20

Nej karantän är ett måste oavsett om det är i privat regi eller en förening, tack och lov måste jag tillägga.

Annons:
Imasy
5/10/13, 11:33 AM
#21

#20

Ja jag fick det inte att gå ihop ;)

Någon som vet vilka krav det är för karantän? Hur den ska vara utformad, eller vart man kan läsa mer om det?

Imasy
5/10/13, 11:52 AM
#22

Jag tänkte också på en annan sak de sa till mig tidigare, det var att det krävdes en utbildning för att få starta katthem. Men vem som tillhandahöll den framgick inte.

Kändes emst som att det var trötta på att ytterligare en person hörde av sig och eventuellt skulle ta katter från dem så de fick mindre att skjuta av 😡

Mari
5/10/13, 2:09 PM
#23

Jag vet inte exakt vad det är för krav för karantän men vi håller just nu på att bygga upp vårat katthem för Bill & Bull. Det enda vi fått veta är att det ska vara en avskild plats så katter i karantän ej kommer åt de andra katterna, helst ett eget rum. Karantänen ska vara lätt att göra ren, dvs ytor ska kunna torka/sköljas av lätt. Allra bäst är om karantänen har en egen ingång. Karantänen ska även ha dagljusinsläpp och ha lagliga mått. Mycket tyngd verkar ligga på att det ska vara enkelt att rengöra.

Tycker det är väldigt svårt att i förhand läsa sig till exakt vad kraven är men har fått veta lite såhär i efterhand att det kan helt och håller bero på vilken inspektör som kommer och kontrollerar och hur denne tycker och tänker.

Utbildningar har jag hört att länsstyrelsen kan anordna samt även djurhemsföreningen

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Imasy
5/10/13, 2:14 PM
#24

#23

Men då betyder det i princip att karantänburen kan vara i andra änden av lokalen då i princip, så länge katterna inte kommer åt varandra rent fysiskt?

Trist att det ska bero på vilken inspektör man har. Jag var ju i kontakt med den som mig veterligen är skjutgladast här i länet :/

Mari
5/10/13, 2:26 PM
#25

#24 Ja det borde vara ok, vi satte karantän en våning upp och med slutna väggar och ventilation för att vara på den säkra sidan att det blir godkänt, är även en separat ingång då katterna kommer bo på nedre planet. Vet inte hur noga de är med luftburna saker men som jag förstått så är det ok bara katterna inte rör varandra fysiskt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Alexej
5/10/13, 6:46 PM
#26

Finns inga krav på karantän. #16 kan du visa mig någon sida eller lag där det står att det finns krav på karantän? Samtidigt borde man självklart har en. Karantän kan du också ha i ditt hus, tex ett extra badrum.

Vet ett katthem som fick tillstånd utan karantän. Som utbildning kan räknas erfarenhet som volontär tex. Be Niklas att skriva ut ett intyg att du är Sajtvärd för katter.

http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
5/10/13, 8:21 PM
#27

#26 Nej jag kan inte visa  vad det står men de katthem jag känner till har inte fått tillstånd utan att ha detta. Det har varit stränga krav också på hur den ska vara utformad exemplevis egen ingång och klädbyte.

Kattpest kan ta upp till 3 veckor att bryta ut så det finns anledning att ha karantän. Sen så kan det var så att de katter som kommer in kanske inte är i bästa skick heller och därför behöver vara isolerade från de andra katterna i katthemmet av den anledningen.

Förutom praktik på ett katthem så är det viktigt med kunskap i kattens lära och sjukdomar. Läs det du kan komma över både vad det gäller avel och skötsel av katter, friska såväl som sjuka. Och kunskap om djurskyddslagen.

Annons:
Alexej
5/10/13, 10:28 PM
#28

Tillstånd för katthem är detsamma som för tex jourverksamhet = 16§

Jag har tillstånd men ingen karantän (förutom mitt badrum). Som kunskapkrav räckte arbetet på katthemmet och egen omplaceringsverksamhet.

Vad som är viktigt är en bra veterinär med låga priser och som också går att kontakta akut på helger. Läste om en veterinär som tar 450 kr för en vaccinering, det blir 900 kr för en dubbelvaccinering. Vi betalar 150 kr.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
5/10/13, 10:34 PM
#29

Du behöver ett §16 tillstånd det är helt rikitgt.

Alexej
5/10/13, 10:59 PM
#30

Och karantänkrav ingår inte i §16-tillstånd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
5/10/13, 11:05 PM
#31

# 30 Det har jag inte påstått. Men vad gör du den dagen du får in kattpest i ditt badrum och det sprider sig? Och du kan inte ha fler katter där. Det har jag varit med om folk som råkat ut för.

Alexej
5/10/13, 11:28 PM
#32

Samma som vi gör om vi skulle få in kattpest i karantänen.

En infekterad katt sprider virus framförallt via sin avföring. Katten behöver inte själv ha några symtom, trots att den sprider smitta. En katt kan också vara smittsam under lång tid, i upp till flera månader. 

Katter kan smittas inte bara genom att träffa en infekterad katt, utan även genom att vistas i miljöer där parvovirus finns. Viruset kan leva i upp till ett år i miljön och under hela den tiden smitta nya katter. Ensamlevande katter som inte får gå ut smittas genom att virus kommer in i hemmet via till exempel kläder, skor, och andra föremål som tas in utifrån.  

Och kattpest är väldigt smittsamt. Flera katthem har drabbats.

Så vad gör man för att inte riskera få in en kattpestsjuk katt i karantänen eller badrummet? Slutar ta in katter? Eller var ser du skillnaden mellan ett badrum och en karantän. Får hellre in en kattpestsjuk katt i badrummet än att behöva stänga en hel karantän- och ev hela katthemmet.

http://www.sva.se/sv/djurhalsa1/katt/infektionssjukdomar/kattpest/

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
5/11/13, 9:49 AM
#33

De jag talar om fick sina katter sjuka och vissa av dem dog. Sen kan de inte vara jourhem längre. De drog även runt det tillandra katter innan de visste att de hade smittan. Mina katter var vaccinerade och jag var den ende som vågade köra pestsmittade katter i min bil då jag arbetat på sanatorium tidigarre och visste vilka åtgärder som skulle vidtas. Ja jag sanerade bilen och hade särskilda kläder när jag körde katterna och dessa kläder kastades sen direkt i tvättmaskinen tillsammans med virkon och jag själv gick direrkt in i duschen.

Josefa
5/11/13, 10:41 AM
#34

#30 Jo, Lst frågar om karantän när man ansöker om §16-tillstånd. Man måste ha någonstans att sätta sjuka katter för sig själva. Men det räcker med ett eget rum eller badrum som är enkelt att hålla rent.

Annons:
Alexej
5/11/13, 1:54 PM
#35

#34 Men krav på karantän finns ändå inte, också om de frågar. Det finns en punkt i deras checklista:

**Kraven avseende social kontakt eller att djuren ska hållas åtskilda är uppfyllt.
**L102 1 kap. 17,21 §, L80 4 kap. 1-2§§

L102:Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt

17 § Hundar och katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.Allmänna råd till 1 kap. 17 §

Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa. Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning.

Valpar och kattungar under 6 månader bör inte sitta i karantän.

21 § Djur som är främmande för varandra får inte föras samman i förvarings-utrymmen utan uppsikt. Aggressiva djur får aldrig föras samman i förvaringsutrymmen.

Karantän: lokal som genom särskilt beslut godkänts av Jordbruksverket för isolering av djur i samband med införsel, http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

L80: Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby

4 kap. Gemensamma bestämmelser för hållande av olika djurarter

Allmänt

1 § Djur som har behov av att vara tillsammans med andra djur ska hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov.

Allmänna råd till 4 kap. 1 §

Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem.

2 § De djur som konstant visar eller vid upprepade tillfällen har visat aggressivitet,jaktbeteenden eller andra hotbeteenden mot andra djur får inte hållas tillsammans med dessa på ett sätt som kan medföra att de skadar eller stressar dem eller själva skadas eller blir stressade.

**Allmänna råd till 4 kap. 2 §
**Djur av arter som i vilt tillstånd lever solitärt bör hållas ensamma. Djur som är starkt revirhävdande, såsom ödlehanar, bör inte hållas tillsammans om inte utrymmet är så stort att det medger ett tillräckligt antal revir. Köttätande djur och djur som är eller skulle kunna utgöra deras bytesdjur bör hållas åtskilda på ett sådant sätt att de inte skadar eller stressar varandra. http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Cheklista: https://www.jordbruksverket.se/download/18.77096ff13aab89f7ec80001121/Katt.pdf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
5/11/13, 3:11 PM
#36

335 Även om kravet inte står på deras lista, så lär man bli nekad tillstånd om man inte har ett utrymme där man kan hålla sjuka djur åtskilda från friska.

Alexej
5/11/13, 4:40 PM
#37

Det retar mig bara att djurskyddsinspektörer ljuger i sina krav men har man en karantän blir det många krav med ljus, storlek och temperatur.

OCH JAG TYCKER ABSOLUT ATT EN KARANTÄN ÄR VIKTIG.

Men vet som sagt ett katthem som fick tillstånd utan att ha karantän men extrarum ifall. Men alla katter borde först komma till en karantän.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
5/12/13, 10:00 PM
#38

För att inte bli påhoppad omgående: jag erkänner att jag inte läst alla inlägg, har bara skummat dem. MEN det jag skulle vilja framhålla när man går i tankar om att skapa ett katthem är att man måste se till att man har en ekonomi som möjliggör att ge de katter, oavsett antal, man tar in en relevant veterinärvård. Det innebär inte bara att man har pengar till kastration, id-märkning, vaccinationer, ev. behandling av skabb, ögoninfektioner och avmaskning, utan även dyra behandlingar som inkluderar inläggning på klinik och med veterinärkostnader på 5-siffriga (höga) belopp. Att ni redan räknat på hur mycket det kostar att bygga om garaget, höjd kostnad för el och varmvatten, foder, sand, leksaker och klösmöbler tar jag för givet.

Starta en förening och skapa tydliga stadgar, använd er av jourhem till att börja med och bygg upp en stabil ekonomi med hjälp av faddrar och medlemmar. Sedan kan man börja fundera på ett fysiskt katthem. Jag vet att det låter negativt och trist, men verkligheten är negativ och trist……. I alla fall i början innan man fått sponsorer som kan hjälpa en. Se dessutom till att ni inte lutar mot någon enstaka stor sponsor. Hellre 2000 personer som ger en tjuga var än en enda som slantar upp hela beloppet. Hoppar en donator som ger 20.- av är det lätt att ersätta, men en som lägger upp 40 KSEK blir svårt att hitta i alla fall snabbt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: