Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 1490 ggr
Alexej
2013-05-09 11:28

Kastreringsbidrag i Tyskland

I ett stort län i Tyskland (som typ Skåne) ska kattföreningar får kastreringsbidrag.

40 Euro/ hona och 25 Euro för en hane. Märkningskrav. Max 5000 Euro för varje förening.

1 Euro= ca 9 kronor

Kvar i fonden just nu 200 000 Euro.
http://www.lanuv.nrw.de/agrar/foerderprogramme/katzen.htm

Varför inte här??

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[eskils]
2013-05-09 12:29
#1

Underbart! Det är ju ca halva kostnaden för kastreringarna som subventioneras. Tänk om t ex Svekatt kunde samla in sådana här tips från andra länder och uppvakta svenska beslutsfattare med. Då kanske det kan ge dem inspiration till en framkomlig väg även här i Sverige, för att minska de hemlösa katternas antal.

Samarbete mellan ideella och myndigheter måste ju vara det enda rätta. Kan Tyskland så kan vi! 🌺

Lena
2013-05-09 12:34
#2

Det var ljuv musik i mina öron! 

#0 Vet du vem som står bakom fonden? I Nederländerna fanns det en fond som bekostade kastreringen för katter till kattägare med låg inkomst. (Det gjordes en inkomstprövning) Det var privata initiativ som låg bakom. Man kunde ge bidrag till fonden.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2013-05-09 13:06
#3

Vad kostar en kastrering i Tyskland?

Alexej
2013-05-09 15:35
#4

Pengarna är statliga och kommer från länets ministerium för djur, natur och miljö. Samma ställe som ger bidrag till djurhem för ny- och ombyggnad, ej tomtköp.

Man kan få upp till 80%, högst 40 000 Euro. Just nu finns 500 000 Euro att dela ut.
http://www.lanuv.nrw.de/agrar/foerderprogramme/tierheim.htm

Det här är Nordrhein-Westfalen mot gränsen till Nederlande/Belgien där alla industristäder som Düsseldorf, Köln, Bonn osv ligger. 34 000 km², 18 000 000 invånare. Tre gånger så stort som Skåne men 14 gånger fler invånare.

#3 Ungefär samma som här, kanske lite dyrare men där tjänar folk också bättre.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-05-09 16:04
#5

#4 Vad bra!

I Nederländerna var det lite dyrare än här med veterinärvård. Kastrering inbegripen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Mustangcab]
2013-05-09 16:17
#6

Om € ändå stått i 9kr den var 8,54 igår och då hade den gått upp😕

Bra att föreningar får bidrag till detta men vad krävs för att vanligt folk ska ta sitt ansvar för sina katter kastrera dem själva för att vi ska slippa hittekattsproblemet?

Annons:
Alexej
2013-05-09 18:23
#7

#6 Ja, inte länge sedan att man fick 13-14 kr för en Euro. Sedan stod den länge på 10 kr, då var det lätt att räkna. Nu har jag inte kollad sedan länge
men jag får pension från Tyskland och det blir bara mindre och mindre.

De har samma problemer där med oansvariga djurägare, många bönder som inte kastrerar. Sedan har de mycket fler omplaceringshundar än här. Sällan det finns katthem utan det är djurhem med kanske 3/4 del hundar, 1/4 del katter och ofta lite smådjur också.

Djurhemmet i Berlin är Europas största djurhem: På 16 ha finns tre katthus, 5 hundhus, ett hus för smådjur, ett hus för vattenfåglar, en djurklinik, egen djurkyrkogård, dessutom finns det plats för landbruksdjur som hästar, grisar, får och höns. Ett hus för exotiska djur och reptilier, ett hus för seniorkatter och en uteplats för TNR-katter.

Djurhemmet har 120 anställda, bl a 15 veterinärer och tar in ca 12 000 djur varje år. Bygget kostade 65 miljoner Euro men Berlin gav inga bidrag.

Jag har aldrig varit där men kommer jag till Berlin ska jag absolut besöka djurhemmet.

Dålig översättning:

http://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=de&u=http://www.tierschutz-berlin.de/&prev=/search%3Fq%3Dtierheim%2BBerlin%26rls%3Dcom.microsoft:sv-SE:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7NNVC_enSE476

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Rödis
2013-05-10 17:03
#8

Vi har att lära! Erfor nyligen att gåvor till djur o naturföreningar i Sverige inte är avdragsgilla som gåvor till människoinriktade organisationer är. Har skickat gåvor till franska kattföreningar och där är det avdragsgillt!

[Mustangcab]
2013-05-10 20:28
#9

Det är något som jag inte tycker om att det är avdragsgillt för det innebär att det är skattesubventionerat.

Alexej
2013-05-10 22:57
#10

#9 Skattesubventionering är ett annat sätt av bidrag. Och för ett katthem spelar det knappast någon roll om givaren kan få tillbaka en del i deklarationen?

Möjligheten finns också i Sverige men organisationen måste vara godkänd av skatteverket. Gåvor till tex Barnfonden, Erikshjälpen, Vi planterar träd, Kooperation utan gränser, Läkare utan gränser, Plan Sverige, Läkarmissionen och Svenska Afghanistankommittén är med 25% avdragsgilla.

Eller tycker du att katthem borde då ge tillbaka gåvan så att givaren inte kan göra avdrag i deklarationen? Vill staten inte bidra direkt vore det perfekt genom avdragsgilla gåvor ftån tex företag? Tänk om Ikea skulle ge 10 öre för varje tjänad krona till kattverksamheten?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Mustangcab]
2013-05-10 23:03
#11

# 10 Det var just dessa skattesubventioner som jag åsyftade de redan befintliga. Det ligger inte i mitt intresse att stödja en del av dessa. Vill företagen göra det så fine with me, men med egna pengar.

Jag vill inte ha några subvetioner i form av företagsbidrag till någon förening eller organisation. Det är var och ens privata intresse.

Upp till toppen
Annons: