Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 8095 ggr
nush
5/5/13, 9:15 PM

Kattunge med svullen mage?!?

Hej.

Har flaskmatat (med KMR) en kattunge lite extra ett tag nu som inte växte på sig. Han har nu börjat gå upp i vikt, och även börjat äta lite mat själv, men idag märkte jag att hans mage är väldigt svullen, hård, som en liten boll?! Är han förstoppad?
Måste jag akut åka till veterinären eller kan jag prova med någonting själv först? Läst massor om olja, messmör..
Och angående att massera magen efter mat, ska man göra på något speciellt sätt? Hur länge?

Hans syskon ser man själva går på lådan, inte sett han göra det ännu..

Undrar också angående KMR, hur ska man egentligen blanda det? På burken står "Kattungar över 7-21 dygn bör utfodras var 3-4e timme, blandas 2 delar pulver och 3 delar vatten." Om jag tar ett mått med 5cl pulver, hur mycket vatten tar jag? Är det otroligt viktigt att man blandar exakt? Han är ju dock äldre än 21 dygn nu..

Tacksam för svar snabbt…

Annons:
Sevgi
5/5/13, 9:22 PM
#1

Ingen expert på katter men jag skulle ringa en veterinär. När jag haft djur som varit förstopapde så masserar jag dem lite på magen, små cirklar med handflatan små stunder med jämna mellanrum. Låt kissen gå runt lite under mellanrummen också så kanske trycket lättar på sig lite.

Men ring ändå veterinär för att fråga, det skadar ju inte!

Jourhemmet
5/5/13, 9:30 PM
#2

7.5 ml vatten. Det är viktigt att man blandar rätt, men om du tror att den är förstoppad så ta då hellre lite för mycket vatten. Ta och blöt en bomullsrondell i varmt vatten som du duttar med i rumpan så ska du se att det kommer bajs. Håll inte på med olja och dyl på en så liten då finns risken att den får diarré och kattungar blir snabbt uttorkade av diarré.

[eskils]
5/5/13, 10:04 PM
#3

Jag skulle åka till veterinär direkt imorgon bitti med den lille!

Svullen och hård mage kan säkert göra ont och vara tecken på någonting farligt. Han kan t ex ha svalt något som har fastnat i tarmarna.

Josefa
5/6/13, 8:36 AM
#4

Svullen mage kan också bero på att han sväljer luft när han äter. Då rapar man bebisen. Kan göras ungefär som på människobebisar. Håll mot axeln och stryk med handen mot rygg och på sidan av magen. Funkar även att ha den stående på baktassar medan man knådar försiktigt med fingrarna på mage och sidan av magen nu när den är så pass stor. 

Paraffinolja någon enstaka gång om kattungen är förstoppad skadar inte.

Sen kanske avmaskning också är på sin plats.

nush
5/6/13, 10:34 AM
#5

Idag är magen inte alls lika hård.. Fortfarande rund men mkt mjukare..
Han är nyligen avmaskad..

Lena
5/6/13, 6:09 PM
#6

Många bra tips du fått av duktiga medlemmar! 🙂

Så bra att han är mjukare om magen nu!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Upp till toppen
Annons: