Annons:
Etikettkattprat
Läst 2982 ggr
Minka040
2013-05-01 13:07

*LÖST* Infångningshjälp, Lund

Hej kattvänner!

Vid Sölvegatan i Lund har jag hittat en liten kattherre(?). Han sågs till första gången rotandes i soptunnor i höstas, då såg han inte så gammal ut. Jag lade då ut mat en tid som aldrig rördes. Hursomhelst, där var han igen! Han satt och värmde sig i solen, ganska mager och trött. Jag kastade mig i väg till centrum för att köpa kattmat och hade tur för han satt kvar när jag med andan i halsen kom tillbaka. 

Jag skulle väl säga att han är mer reserverad än direkt skygg. Han kunde tänka sig att sitta 30 cm från mitt knä och äta, det var först när jag rörde händerna för att hälla ut mer mat som han backade och fräste till. När jag sänkte händerna kom han tillbaka för att äta. Det kom även två människor till dit för att prata och då satt han ganska coolt och fiskade upp blötmatsbitar med tassen ur förpackningen, max fyra-fem meter bort. Han ser förhållandevis fräsch ut, lite fästingar och ett gammalt nästan läkt sår på bakbenet, men ingen synlig skabb och fina ögon. Har visat min syster bilder på honom och hon föll handlöst. Hon och hennes sambo är villiga att erbjuda honom ett kärleksfullt och förstående hem med kattkompisar (givetvis förbehållet att han inte är chippad och/eller anmäld saknad hos polisen!).

Finns det någon i Lund med tillgång till fälla och infångningsvana som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig fånga in honom? Jag åker från Malmö varje dag bara för att mata vid samma tid (klockan 17) och kan tänka mig att fortsätta med detta tills han är inne. Men som sagt, jag behöver hjälp med det rent tekniska kring infångningen. Någon snäll själ i närheten som kan hjälpa både mig och katten? :)

Annons:
annebeate
2013-05-01 13:34
#1

Hoppas någon gärna med erfarenhet av infångning och med fälla kan hjälpa Minka. Om han nu är hemlös så underbart att han då kan få ett hem eller om han är bortsprungen få komma hem till sin ägare igen.

Tack Minka för din stora omtanke.❤️

Minka040
2013-05-01 13:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack annebeate för dina fina ord, de värmer. 🌺

Tänkte försöka visa upp den lilla prinsen också, hoppas att bilden funkar bara, är inte så värst high tech av mig… Ni kan se min skugga till höger på bilden så jag är rätt nära honom trots allt.

ilb
2013-05-01 14:34
#3

Betr. fälla har du kollat med Lundakatter? Finns på facebook.

Minka040
2013-05-01 14:58
#4

#3 Tack för tipset, men jag har tyvärr inte FB. Men hm, jag skulle ju kunna låna sambons eller systerns inloggning för att skriva. Tack!

Katthemsmatten
2013-05-02 13:34
#5

Kontakta katthem i din närhet och be att få hyra fälla. Här är en länk till listan över Sveriges katthem som jag hämtade från Kattpolisen iFokus.

http://kattpolisen.ifokus.se/discussions/4d714f3bb9cb462221062e90-lista-pa-alla-katthem-i-sverige?discussions-1

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
2013-05-02 14:45
#6

Putt

Annons:
Minka040
2013-05-02 20:08
#7

Tack så mycket för listan, jag ska höra av mig till de aktuella efter helgens jobb.

Har inte sett katten på några dagar nu, men maten är borta varje dag. Det är en katt som äter, det ser jag, då skålen är slickad upp på kanterna precis som en katt gör. Botten är renslickad så det är inga fåglar. Jag hoppas bara att det är rätt katt som äter, annars finns det snart en riktigt smällfet tamkatt där snart… ;) Till min fördel är detta dock mitt i universitetsområdet där få boende finns. Borde öka mina chanser. Jag matar på och tänker positivt!

Katthemsmatten
2013-05-02 20:34
#8

Fortsätt mata på samma tid. Katter lär sig snabbt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Minka040
2013-05-03 09:14
#9

Ja då, klockan fem varje dag öppnar köket på Sölvegatan. 🙂

Minka040
2013-05-15 09:00
#10

En fråga: Vilken fälla är den bästa att fånga katter i? Någon som rekommenderar kattfällan från Lotin?

Katthemsmatten
2013-05-15 19:01
#11

Har använt både Lotin och Havahart. Båda är lätta att använda. Om det är kattungar använder jag inte Lotin om jag inte kan utlösa den manuellt. Den slår igen väldigt hårt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Minka040
2013-05-15 20:50
#12

Okej, tack Katthemsmatten för dina synpunkter.

Jag har inte fått svar från de katthem jag mailat till för att hyra fälla, förstår att de har massor att göra. Men som man säger, en bra sås reder sig själv, så nu har jag beställt en egen Lotin. Yej!

Nu ska det snart fångas 🐱.

Katthemsmatten
2013-05-16 14:12
#13

#12 Du är toppen! Glöm inte att ladda med en riktigt god portion mat längst in i fällan så att katten verkligen kliver på utlösningsplattan. Och så ett tunt spår med mat som leder in.

Utrusta dig med mycket tålamod, det brukar behövas.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Minka040
2013-05-17 12:55
#14

Aha, jag suger åt mig alla tips, tack för att du tar dig tiden. :) Lite makrill och den vanliga maten borde väl kunna locka in honom. Ska tänka på det med att lägga ett spår in i fällan.

Jag har tänkt gillra fällan och sitta en god bit bort med systern och vänta. Han verkar äta på sena kvällar/natt så det kommer att ta tid… Vi får bunkra upp med god mat, mysiga sittplatser och en massa tålamod.

Däremot har jag inte fått svar än från Lotin, ingen bekräftelse på beställningen eller så. De är ju ett litet familjeföretag så det tar kanske tid. Men går man i väntans tider så är man lite otålig, hehe…

Uppkatten
2013-05-17 18:15
#15

Tänk på att inte försöka flytta över missen från fällan till transportbur utomhus, utan se till att ha kvar missen i fällan tills ni är på plats inomhus. Se också till så att fällan inte "går upp" av misstag när ni förflyttar den.

En del katter kan bli stressade i fällan, så lägg gärna en filt över. Däremot får man inte ha filtar eller liknande inne i fällan eftersom det kan påverka fällans funktion.

Matfatet som ställs längst in i fällan bör vara litet så att inte heller det påverkar fällans funktion.

Se till att vara varmt klädda - man blir frusen av att sitta och vänta. Kanske kan ni parkera bilen alldeles i närheten och ha span från den?

Väl på plats inomhus så börja med att ha missen i bara ett enda rum tills ni har lärt känna varandra lite bättre. Ge missen ordentligt med tid "att landa" i den nya miljön.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Lena
2013-05-18 14:18
#16

#15 Ja det där med "smitningsolyckor" är vanligare än man kan tro.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Minka040
2013-05-18 20:03
#17

#15 Stort tack för ditt svar, det liknar det tillvägagångssättet jag tänkt mig vilket känns betryggande. Noterade att Lotin-fällan hade ett handtag så han kommer att få åka i den till Malmö (med filt över). Min syster kommer sedan att upplåta ett rum med kompostgaller som dörr där han får börja att vara. De har inställningen att deras katter inte behöver vilja kela med dem, utan det är på katternas villkor. Det känns skönt .

Nu väntar vi bara på fällan här som sagt, uppdaterar sen hur det går. 🙂

Lena
2013-05-19 09:39
#18

#17 Låter som du har en riktigt bra planering! 

Gillar din systers inställning: "De har inställningen att deras katter inte behöver vilja kela med dem, utan det är på katternas villkor".

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-05-20 15:46
#19

#17 En skygg katt som kommer in kan börja slänga sig mot fönster och skada sig, så se till att dra ned persienner eller dra för gardiner i början till dess att katten har vant sig.

Som Uppkatten skrev, det blir kallt att sitta fällvakt så har  ni möjlighet att sitta i en bil är det bra. Då hörs man inte lika bra heller.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Minka040
2013-05-21 13:56
#20

#19 Ska tänka på det där med fönstren också, tack.

I mitt hushåll finns ingen bil, men jag har fixat så att vi har tillgång till en den aktuella natten. Känns bättre om man kan sitta i en parkerad bil bara en bit ifrån, kontrollen över situationen borde öka. Får en känsla av att vi kommer att få några frågor av bevakningsbolaget som patrullerar området, men men. 🤪

Annons:
Katthemsmatten
2013-05-21 14:13
#21

#20 Låt dem fråga 😛 Och så hoppas jag att det går på en natt. En del missar är kluriga och det kan ta ganska många nätter - dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

seve_ina
2013-05-21 15:03
#22

Hej Minka040!

Kan tipsa dig om att bitar av nygrillad kyckling som lockbete längst in i fällan är helt enastående suveränt bra lockbete.
Jag brukar ta skinnet, klippa det i små bitar, lägger på plattan i fällan eller i en liten bytta längst in, sedan lägga en liten bit utanför fällan och en på vägen halvvägs in i fällan. Spara saften/fettet från kycklingen om du grillat kycklingen hemma själv. Vätskan spritslar du ett spår med utanför fällan, fram till fällan.
Om kycklingen/skinnet/saften svalnat så micra på det ordentligt innan avfärd och håll det varmt, slå tidningspapper runt byttorna, så att det förhoppningsvis är varmt när du kommer fram. Eller använd en liten frysbox, fungerar omvänt också om man vill, håller värmen länge. Ju mer lockbetet luktar när du lägger ut det, desto bättre.

Jag brukar även använda sardiner i olja (spar oljan, spritsla spår fram till fällan) som lockbete. Luktar mycket och är mer vänligt mot fiskbeståndet, delfiner osv än tonfisk. Räkskal är också populärt lockbete. Variation av lockbete är viktigt, alla katter har olika smak, vissa gillar 'bara' vanligt torrfoder, andra blötmat som luktar mycket. Det gäller att testa sig fram om katten är listig och lurig, och vägrar gå in i fällan.

Om du lånat en fälla, tvätta rent den nogrannt. Lukt av annan nyligen infångad katt kan skrämma iväg katten du vill fånga in.

Kanske kan man behöva klä fällan innuti med tex friskt repat gräs, mossa. Ibland brukar jag också ta gamla grenar av tex barrträd och lägga utanpå fällan, för att dölja den. Eller lägg kartonger och bråte över (var försiktig så fällans funktion och stängningsmekanism inte påverkas). Katter är mycket nyfikna och en gång in bland en massa kartonger o bråte kan vara mycket spännande, speciellt om det luktar kyckling o kattmynta längst in.

En leksak som fästs längst in i Lotinfällans tak, tex en kattmyntamus med mycket kattmynta i, hängades i ett snöre ner från fällans tak brukar göra susen för den unge lekglada kissen. Eller köp Good Girl Catnip, torkad kattmynta på ICA och strö ut på plattan i Lotinfällan.

Om det är en könsmogen katt, så kan tex krossad valeriana göra susen. Valeriana liknar katternas eget könshormon. Köp på apoteket, går som naturläkemedel. Krossa ca 2-3 tabletter i en mortel. Lägg det i ett litet tygstycke och knyt ihop till en liten tygpåse. Akta, dina egna katter hemma, de kommer bli tokiga………

Lika lockande som Valeriana är för en könsmogen katt, så kan det vara lika avskräckande för tex en dräktig katthona, eller yngre katt som blivit hunsad o spöad av en dominant hane. Så det gäller att veta vilken katt man har att göra med. Ett noggrant arbete och kartläggning av katten kan vara nödvändig, om det visar sig vara en svårflirtad katt som vägrar gå in i fällan.

A och O är att man sitter knäpptyst i bilen, sällan går ut och inte rör sig så mycket utanför bilen, helst inte alls om möjligt. Skygga katter drar så fort de ser dig, hör dig eller känner lukten av dig. Jag brukar stanna bilen i närheten av infångststället och rigga fällorna med leksaker, valeriana, varma lockbetet så långt det går. Sedan kör jag fram bilen, lyfter under tystnad ut fällan till infångningsstället, öppnar fällans ingång, strör ut kattmyntan på plattan, spritslar med olja och kycklingsaft utanför, lägger en matbit utanför en på vägen in och går snabbt och tyst därifrån.
Skygga katter rör sig oftast sent på kvällarna och nätterna, när människor gått och lagt sig. På sommaren kommer de fram senare eftersom nätterna är så ljusa. På vintern kommer de fram precis vid skymningen, när det precis blivit mörkt men det ännu inte hunnit bli så himla kallt. Vintertid tidiga morgnar när det är som kallast precis innan solen går upp, hittar man nästan aldrig hemlösa katter ute.

Lycka till!
Mvh Ina
Facebook Luffarkatten
mail: inof@luffarkatten.se
www.luffarkatten.se

Minka040
2013-05-21 15:04
#23

Det hoppas jag också, men vi kan ta bilen fler nätter om det behövs. Det som bekymrar mig mest nu är att inget hörs från Lotin. Har skickat ett extra mail men inget svar. På torsdag åker jag 80 mil norrut för att jobba över helgen och då får jag pussla ihop att folk pendlar dit och matar. Så här är mina somrar så nu vill jag bara ha hem fällan så att man kan påbörja infångningen…

Usch, ledsen att jag lät negativ nu, men det blir klurigt när man inte känner någon i Lund som kan hjälpa mig med max en matning eller två i veckan när jag är ute och reser.

Katthemsmatten
2013-05-21 17:01
#24

#23 Jag förstår din frustration över att det ska vara så svårt att få någon att hjälpa till ett enstaka tillfälle med matningen. Betr. Lotin får du nog försöka ringa och stötat på om du inte kan hyra fälla via någon kattföreningen i Lund.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Minka040
2013-05-21 17:25
#25

#24 Tack vare din peppning fick jag nya krafter! Det visade sig efter en del telefonsamtal att Lotins hemsida är hackad (eller liknande) så min beställning var inte ens registrerad. Men nu kommer den snabbare än blixten och jag fick en ursäkt för krånglet av Lotin. :D

Sedan har jag snokat upp att en fd kursare gör ett projekt på att labb inte långt från där jag matar. Om jag ber snällt kan han kanske gå förbi och mata på fredag och måndag. De andra dagarna är fixade redan. Nu är jag gladare igen! 🥳

Minka040
2013-05-21 17:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Blev förresten lite osäker tidigare angående om katten var kvar där eller ej. Hur vet man liksom att det inte är Lunds numera mest välgödda skata som äter när man inte ser röken av en katt?

Jag gillrade därför en liten fälla. Skar precis nedanför kanten på burken och virade sårtejp runt den, givetvis då med klibbig sida utåt. På morgonen var där grus osv då burken låg uppochner, men även små mjuka strån av underull samt några tickade hårstrån. Alltså matar jag inte bara feta skator utan även en liten misse. ❤️

Katthemsmatten
2013-05-22 12:19
#27

#25 & 26 Vad bra att det fanns en förklaring till varför inte Lotin svarat. Skönt att du har fått hjälp med matning de flesta dagar. Om man ändå arbetar i närheten kan det inte ta så många extra minuter att gå förbi och hälla upp litet torrfoder.

Bra idé att göra en liten 'fälla' för att veta vad du har matat! Nu håller jag tummarna för att du snart har fått in kissen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Minka040
2013-06-06 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

#22 (seve_ina) Herregud och förlåt, jag hade missat ditt helt underbara och informativa inlägg, så mycket bra matnyttiga tips! Allt sparas inför framtiden! Guld värt med tips från folk med så mycket erfarenhet. :D 🌺

Kan dock härmed meddela att Lund i går klockan halv nio på kvällen blev en oönskad katt fattigare och Malmö en älskad katt rikare…

Minka040
2013-06-06 11:42
#29

Här kommer historien om hur infångningen gick till. :)

I går kväll skulle det ske. Fällan var levererad och undersökt, proviant packad och bete noga utvalt (hans vanliga blötmat, makrill och valeriana-tabletter). Eftersom jag förberedde en vaka över natten hade jag engagerat nästan hela familjen; min mor och två systrar skulle vara med som sällskap i bilen. Sagt och gjort, vi rullade in på parkeringen vid sex på kvällen, en tid då allt ligger öde inne på området. Iaf i vanliga fall. Dock inte dagen innan nationaldagen visade det sig. Gräsmattan precis bredvid mina buskar var full av ett tjugotal grillande och öldrickande utbytesstudenter, deras kursansvarige samt två hundar. 100 meter bort var ett annat firande sällskap på säkert 30 personer. Behöver jag säga att mitt mod sjönk djupare än djupast..?

Men, jag är inte den som ger mig så lätt utan riggade min fälla så som jag ville ha den, väl inkilad i kattens vanliga matbuske. Smetade lite god makrill vid öppningen och kravlade sedan ut mot det grillande sällskapet. Efter lite minglande (med kattmat och makrill i händerna) fick jag tag i den kursansvariga och förklarade mig. Hon försäkrade mig att de skulle kunna byta gräsmatta om ett tag. Jag fick även förklara för en del förundrade utbytesstudenter att jo, jag brydde mig om katten och nej, jag tänkte inte äta (!) den på nationaldagen i morgon.  

Med dessa fenomenala förutsättningar att fånga skygg katt i lommade jag tillbaks till bilen. Jag visste att det skulle bli enbart 8 grader på natten och med tanke på att alla i sällskapet bar shorts och T-shirt önskade jag dem alla omedelbara frostskador så snart solen bara behagade sänka sig.

Efter en och en halv timme skulle jag kolla till fällan (och det irriterande festsällskapet som tyckte att det räckte med att de satte sig i kanten på gräsmatten så långt bort från min fälla som möjligt. Suck.). När jag kommer runt hörnan sitter det en katt i fällan. En tigrerad katt. Rätt katt! Han hade alltså valt att gå dit och käka ändå, max 30 meter från det grillande sällskapet. Jaha, en filt över buren med dess småfräsande innehåll och hem till Malmö igen. Vilken obeskrivlig tur jag hade!

ilb
2013-06-06 12:08
#30

Så bra jobbat! 🌺🌺🌺

lillmymlan
2013-06-06 13:08
#31

HURRA va bra jobbat ❤️🌺🎈

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Katthemsmatten
2013-06-06 13:45
#32

#29 UNDERBART!! Fråga: förde han liv även i fällan under bilfärden? Skygga katter brukar sitta absolut tysta medan de som haft hem och är mer eller mindre trygga med människor gärna brukar tala om vad de tycker om att sitta instängda.

Stort grattis till kissekatten som nu slipper vara ute och oönskad och till dig och din familj som fått en kisse att älska. Vilket fantastiskt sätt att fira nationaldag på!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Minka040
2013-06-06 14:44
#33

Tack för alla lyckönskningar, vi är glada att han slipper livet som hemlös! :)

#32 Tyvärr vet jag inte om han lät eller ej… Min mor har en husbil som jag hade flörtat mig till att hon skulle ta med ifall vi skulle vaka fler dagar. Kissen satt i sin fälla (med filt över) i det stora lastutrymmet bak eftersom fällan var för bökig att ta in genom dörren in i själva bilen. Det tar bara ca 20 min med bil till Malmö så det kändes okej att han var där bak.

Han är inte vettskrämd av att vara inne iaf, studsade ut ur den hemska fällan och upp i fönsterkarmen. Man kan gå rätt nära utan att han signalerar obehag. Tror inte att han ätit under natten så jag ska gå dit under eftermiddagen med lite godsaker som kanske kan fresta. :)

Katthemsmatten
2013-06-06 14:50
#34

Ge honom några dagar att landa på. Sedan kan ni börja försöka er på att närma er innanför hans komfortabla zon. En pensel avsedd för att måla element med är ett utmärkt verktyg för att vänja honom vid att bli berörd.

Han borde också få en kontroll hos veterinären så snart som möjligt för att bli kastrerad, vaccinerad, id-märkt och kollad om han har skabb, mask eller andra sjukdomar som han bör behandlas för. Det är ingen dans på rosor att vara hemlös, så skabb och mask har de allra flesta som gått ute en tid.

Din envishet och goda planering borde bilda skola för alla som träffar på sin första hemlösing! 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Minka040
2013-06-06 16:06
#35

Han hade inte ätit så han fick leverpastej och makrill serverat i sitt fönster. Han nosade lite försiktigt åt leverpastejen men sen verkade han komma på att jag var där och backade bak huvudet igen. I dag är systern på jobbet hela dagen så han har tid att bara vara i lugn och ro. Hoppas att han vill börja käka snart bara… Det brukar kanske ta en del tid för vissa? *hönsmamma*

Så fort han landat lite ska han få lappas och lagas lite hos veterinären, tror han är okastrerad för kinderna är så tjocka.

Haha, tack, det var väldigt snällt sagt. 🙂

Katthemsmatten
2013-06-06 16:12
#36

Ge honom litet tid att förstå var han hamnat och att det är ofarligt. Ett par dygn kan det säkert ta innan han börjar äta och gå på låda nattetid eller när det är folktomt hemma.

Inser att det var litet överkurs att skriva till dig om det där med veterinären, men det finns andra som läser och som kanske inte tar med detta i beräkningen. Tjocka kinder = lycklig far till allt för många ungar 😛

Medarbetare Hittekatter iFokus

Minka040
2013-06-06 16:25
#37

Åh, så betryggande. Vi får fortsätta att byta ut godsakerna då och låtsas som att det regnar.

Ingen fara, jag tar inte illa upp alls. Bättre samla alla goda råd för som du säger vet man inte om någon annan kan dra lärdom av det. Det har ju redan kostat mig flera tusen (med fälla, bussresor och mat) så det är banne mig inte gratis. Men man måste vara tokig på något vis! 🤪

Katthemsmatten
2013-06-06 16:27
#38

Det är tur att vi är ett antal som inte är 'riktigt kloka' och lägger tid och pengar på dessa, för de flesta, osynliga katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

ilb
2013-06-06 16:41
#39

#37 Lite tokig 😉 eller riktigt stor djurvän. 🌺

Minka040
2013-06-06 17:39
#40

Det är så sant, Katthemsmatten.

#39 Aw, så snällt. 😞🙂

emjon
2013-06-06 18:03
#41

Har nu läst hela tråden och kan bara känna lycka över att denna kisse hade turen att komma i din väg🙂

Tusen rosor till dig för ditt engagemang och envishet som gjort livet bättre för denna kisse🌺

För varje person som ser och bryr sig om våra fyrfotade hemlösa vänner är en betydande person i mina ögon. Varje hemlös kisse som får hjälp så är en seger vunnen.

Tack för att du räddade kissen och till din familj som ger honom ett eget hem att bli älskad och ompysslad i.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Annons:
Minka040
2013-06-06 18:21
#42

Mitt allra varmaste tack, emjon. Som jag ser det har ni på hittekatter hjälpt otroligt mycket. Tipsen, råden och stödet har varit ovärderligt när man står som novis inför situationen. Jag kommer säkert att ha fler frågor men det känns tryggt att kunna vända sig hit och ventilera. :)

Uppkatten
2013-06-06 21:14
#43

Fantastisk läsning och fantastiskt bra jobbat! Ge misse lite tid och utrymme att finna sig till rätta nu och erbjud många olika godsaker. Minns att det tog några dagar innan mina skyggisar började äta ordentligt när de flyttade hem till mig från katthemmet. Men till sist kunde de inte motstå maten… 🙂Inom ett par veckor hade de tagit över lägenheten fullständigt…! Numera är jag gäst här! 😉

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Minka040
2013-06-07 15:14
#44

Åh, tack för det Uppkatten, det känns betryggande. 🙂 Man blir så orolig när de små änglarna inte äter…

I dag blir iaf nyheten grillad kyckling och jag hoppas att han ger sig snart. Han bor numera uppe på en garderob, men systern hörde att han var nere i rummet i natt. Hon har även köpt Feliway som är inpluggad nu.

Uppkatten
2013-06-07 19:04
#45

Mina missar låg under sängen mestadels första veckan (under dagtid). Jag märkte ärligt talat inte att de fanns i lägenheten. Men när det blev mörkt i lägenheten och jag släckte för natten kom de snabbt fram som två mörka skuggor från utrymmet under sängen. Jag häpnade över hur tyst de kunde röra sig! Samtidigt iakttog jag dem fascinerat från sängen. Det hände att jag gick och lade mig redan vid 8-tiden på kvällen bara för att få ligga och titta på dessa båda svarta katter som ljudlöst undersökte lägenheten. Det var verkligen något speciellt!

Någon vecka senare (eller två) dundrade de runt i 320 kilometer i timmen nattetid (och sömnbrist var bara förnamnet för min del…), och lägenheten, ja… den övergick som sagt i deras ägo…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

emjon
2013-06-07 19:33
#46

Minka 040 det här kommer gå galant för er med alla bra tips och olika erfarenheter som vi har om våra älskade hittisar. Det är också så roligt att följa med i det du berättar om kissen. 

Precis som Uppkatten skriver känner jag igen mig i den situationen och det är en ljuvlig känsla.

Toppen också att din syster skaffat Feliway som jag själv är flitig användare av då mina kissar uppskattar det så mycket.

En av mina töser som tidigare varit hemlös är så otroligt gullig med att hon varje dag går fram till adaptern och står en stund med nosen ovanför och snusar in. 

Om kissen nu går ner från garderoben så kan det vara kul med några leksaker med kattmynta i t.ex  möss och bollar. Finns ju också de som låter lite när de leker med dem.  

Blir roligt att följa er hur det går med kissen och vad som händer.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

soso
2013-06-08 11:36
#47

En tråd man blir glad av 🙂! Jättebra jobbat Minka040! 🌺

Minka040
2013-06-09 09:14
#48

Tack, så snälla ni är. :D Jag ska tipsa min syster om någon leksak emjon, och så sött det låter med den Feliwaysnusande katt. :) Är i väg på jobb som vanligt under helgen, men tänkte bara hinna med att uppdatera lite. Feliway i kombination med den grillade kycklingen blev visst för mycket och nu äter han sedan lördag som en häst, även dagtid. Min syster sätter upp lite mindre portioner till honom flera gånger under dagen utan att titta på honom så att han ska förstå att hon är något positivt. Han äter snällt. Vidare hade han samma natt gått på lådan, två kissar och en fin bajs på rätt ställe. Vilken gullunge. Jag fnissade lite åt min oro för det var ju exakt detta som ni skrev… :P Katten har fått för övrigt fått namnet Spatziba, vilket som ni kanske vet betyder Tack på ryska. Det känns passande i hela vår situation.

Annons:
emjon
2013-06-09 09:50
#49

Tack för din uppdatering och härliga nyheter🙂

Vilket fint namn och Spatziba har nog redan förstått att det här är riktigt bra och han nu fått en egen matte och husse som förstår vad han behöver❤️

Gullungar är de alla våra hittisar det dröjer bara olika länge hur lång tid det tar mellan knopp och blomning🐱

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Minka040
2013-06-10 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Tack emjon. Det var lustigt att du nämnde blomning då jag själv samlar på hoyor. Det är en evig cirkel av skötsel, vattnande, tjurande plantor och väntande innan man äntligen belönas med blommor då och då. Tålamod, tålamod, tålamod; men belöningen är ljuvlig. 🙂

I dag tar jag hunden och beger mig till en djuraffär. Systern och Spatziba ska få lite nya roliga leksaker, en fjädervippa borde ju vara bra bland annat då han är reserverad för just händer.

Jag kanske uppdaterar senare hur det går för oss om ni vill, samtidigt som det känns viktigt att inte ta upp en trådplats för de mer akuta fallen här.

Önskar er alla en härlig sommar och tack för all hjälp!
(Nedan: Hoya thailandica, en av mina absoluta favorithoyor.)

emjon
2013-06-10 13:24
#51

Oh så vacker den är och då passar det extra bra in i sammanhanget med tålamod tålamod och tålamod men senare riklig belöning🌺

Minka040 känn aldrig någonsin att du tar upp onödig plats här för vi behöver solskenshistorier i allt elände som händer runt om🐱.

Finns inget bättre än att se bilder och höra om kissarnas framsteg. Berätta och skriv hur mycket du vill och har tid till för det är så roligt att följa.

Din tråd är också lärorik för andra som kanske vill följa ditt exempel om de hittar en utsatt kisse🏆.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Minka040
2013-09-20 12:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Här kommer en uppdatering om Spatziba, kattherren från Lund som med hjälp av tips och stöttning härifrån fick sitt för-alltid-hem.

Efter någon vecka i sitt nya hem togs Spatziba till Haga-veterinären för lite "renovering". Han kastrerades, vaccinerades och ID-märktes. Veterinären hade fått fria händer att genomsöka honom, så de röntgade honom när de kände en knöl i magen och misstänkte cancer. Knölen visade sig dock vara ett ofarligt fågelkadaver som nog skulle ta sig ut den naturliga vägen. Däremot upptäcktes att en kindtand var spräckt rakt nedåt i käken. Veterinären sa trevande att man kunde försöka med antibiotika först, men min syster ville inte stressa sitt hjärtebarn med ännu ett veterinärbesök så tanden opererades ut i stället. Annars var Spatziba välmående! När min syster hämtade honom satte hon sig framför buren och sa hans namn. Vid åsynen av henne slappnade han nog av och resultatet blev en jättepöl med kiss. Sköterska ville torka upp det, men han fräste så fort hon närmade sig buren så hon vågade inte. Min syster fick greppa pappret och hon fick sticka in hela armen i buren utan att han sa något. ❤️

Introduktionen med övriga katter har gått bra och de har även hunnit flytta till en större lägenhet. På nätterna sover de tama katterna i sängen, Spatziba sover under den. Han gör hela tiden framsteg men det har visat sig att han helst tar initiativen själv. Bland annat har han gått fram och slagit min syster på handen nyligen, men tassen var mjuk och inga klor var ute. Han ville väl känna lite på henne. :) Allting går jättebra och min syster med sambo fortsätter att ge honom tid, utrymme och respekt. Det är skönt att veta att han slipper en vinter till ute, nu när löven snart börjar gulna och vinden vina runt knutarna.

På bilden (lite dålig, jag vet) ligger Spatziba på favvostället ovanpå mikron i gamla lägenheten. Tack igen till alla som kom med tips och snälla ord under infångningsprocessen! :)

Lena
2013-09-20 12:17
#53

#52 Tack för uppdateringen! Det var trevlig läsning! ❤️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

emjon
2013-09-20 18:35
#54

#52 Underbar läsning om hur bra det gått och så härligt med personlighet hos Spatziba inför sin matte.❤️

Detta är en solskenshistoria som jag önskar att varje hemlös kisse skulle få uppleva.🐱

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Minka040
2013-11-05 18:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Jag har blivit en soffpotatis! Tusen gånger bättre än att försöka få ett uns av värme vid kalla husväggar och med blöta löv under tassarna. Spatziba gör nya framsteg varje vecka och hans matte är så stolt.

Kram till alla kattvänner som inte ger upp i den eviga hittekatts-kampen! 🌺

Annons:
Uppkatten
2013-11-05 20:21
#56

❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Jassan
2013-11-05 22:26
#57

Sakta men säkert sprider det sig en värme inombords på mig då jag läser om dig! #55

Vilken underbar människa du är o även din familj.

Vilken lycka för Spatziba!

Tack för att du finns.🌺

https://jazzans.wordpress.com/

emjon
2013-11-06 10:10
#58

Vilken goding Spatziba är ❤️

Underbart att han funnit sig så väl tillrätta så härligt se honom mysa i soffan🙂

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Lena
2013-11-07 19:01
#59

#55 Underbart att se den bilden! ❤️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2013-11-10 01:18
#60

Kan bara instämma med föregående talare. All respekt och stora kramen till Spatziba med ägd familj ❤️

Minka040
2014-04-28 10:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

God början på sommaren på er! Nu är det snart ett år sedan en mager och något tilltufsad katt fångades in i Lund och fick ett hem hos min syster. Sedan sista uppdateringen har det hänt massor, Spatziba har visat sig vara en riktig liten gospropp! Först kelade han med hemmets katter; han nosbuffar, stryker sig mot dem och tvättar de yngre förmågorna mycket noga. Han kelar gärna med katterna precis när det är dags för blötmat och har tittat förundrat på hur de får kel av matte i samband med detta. Tack vare hans keliga attityd just runt maten så började min syster försiktigt att klappa honom medan han ändå hade sina mysstunder med de andra katterna. Hon lyckades klappa honom flera gånger på detta sätt - med honom gosandes järnet - innan han faktiskt en gång vände sig om och såg att det ju var en människa som petade på honom! Ahh! Det blev ett skutt rakt upp i luften! Efter den gången så fick min syster klappa honom allt längre stunder; men i ett väl avvägt förnekande så vände Spatziba alltid bort blicken så att han inte såg handen som klappade. Efter några veckor kunde han signalera att han ville ha gos genom att ställa upp sig med höjd svans, titta på min syster och sedan titta bort. "Klappa nu, tack", beordrade han och människo-slaven lydde. Idag fick jag en bild som jag vill dela med mig av (hoppas att den kommer med då jag skriver från mobilen). Numera sover han också på min systers ben i sängen och hennes pojkvän är inte farligare än att han får klappa honom lite också. Tänk vad lite tid och desto mer kärlek kan göra! ❤️

Katthemsmatten
2014-04-28 11:48
#62

Vilken härlig uppdatering! Tack för den och den fina bilden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Jassan
2014-04-28 14:59
#63

Åh, vad roligt att höra ❤️

https://jazzans.wordpress.com/

Lena
2014-04-30 12:50
#64

Det var riktigt goda nyheter i den uppdateringen! Sådant som gör att man blir glad! ☀️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: