Annons:
Etikettsajten
Läst 1071 ggr
Djurälskaren87
4/30/13, 11:30 AM

Ett oväntat besök

Imorse ringde det på dörren det var två tjejer som hade en kattunge med sig. Dom hade hittat denna lilla varelse utanför vår byggnad i "skogen". Dom skulle ringa på alla i huset och se om det var någon av deras vilket jag betvivlar. Jag frågade dom vad som händer om det inte är någon i byggnadens eller närliggande. Då sa dom att dom får ringa polisen:( vet inte vad jag skall göra.. Tog deras nummer iallafall och skall ringa dom om en stund! Men bad dom inte ringa polisen förrän jag ringt dom. Är rädd att den avlivas om polisen tar den:/

Annons:
Lena
4/30/13, 11:33 AM
#1

Inte bra att en sådan liten kattunge går lös ute. Om du kan ta hand om den tillfälligt vore det bra -om det nu inte finns någon ägare till den. Då kan du sedan ringa polisen och anmäla att den är upphittad men förvara den under tiden. Sedan brukar det ju gå att lösa med hem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
4/30/13, 1:15 PM
#2

Hoppas, för kattens skull, att polisen inte blir inkopplad utan att TS kan ta sig an katten och försöka omplacera den.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
4/30/13, 1:50 PM
#3

Jag ringde tjejerna och tyvärr så hittade dom inte ägaren så jag fick ta hit honom till mig. Just nu är han med min andra katt och dom har busat lite och nu sover han. Svårt att se åldern men tror han är 14 veckor:/

Katthemsmatten
4/30/13, 2:08 PM
#4

#3 Vad skönt att han kan få åtminstone en tillfällig fristad hos dig. 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
4/30/13, 2:16 PM
#5

4# jo men oron växer i mig för vet inte om hans mamma kanske fött uteoch det finns fler kattungar? Och tror inte han fått vaccin eller något… Plus vi har en kattmördare lös i Gbg så jag är orolig :(

Katthemsmatten
4/30/13, 2:29 PM
#6

#5 Sanolikheten att han kan ha mor och syskon ute är dessvärre ganska stor. Kan du få fram mer exakt var flickorna hittade honom? I så fall kan du ju försöka mata och speja i närheten. Gärna ganska sent.

En kattunge som hittas ute är knappast vaccinerad även om den skulle vara född inomhus. Det finns allt för många som får 'hoppsankullar' och skänker bort ungarna till folk som inte har den minsta kull.

Du skulle ju kunna lappa området för att se om någon hör av sig, men jag är tveksam. Kontaktar du polisen för att meddela att du har en upphittad kattunge, var noga med att säga att du stallar upp kattungen gratis och att du sedan vill behålla hittegodset om ägare inte kan spåras. Kontakta katthem i området och fråga om de fått in efterlysningar och be om att få ställa ungen i kö om du inte kan behålla honom. (Det är ingen som tycker att du är oansvarig om du inte har möjlighet att göra det. Du hjälper ju den lille att överleva i alla fall.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
kattassen
4/30/13, 3:44 PM
#7

Något är ändå mystiskt med detta. Min teori är nog mer att den lille blivit dumpad. Har en mor fött för sisådär 14 veckor sedan (lång tid) och familjen skulle vara hemlös är kattungarna tämligen skygga vid detta laget. Det känns osannolikt att den inte har haft ett hem och blivit hanterad av människor under sina första månader i livet. 14 veckors ohanterade kattungar tar man inte hur lätt som helst.

Heder åt att du öppnade din dörr åt kissen. Vi har också haft en del sådana småttingar som kommit och "landat" på trappan under mystiska omständigheter. Fullt hanterbara, trots idoga annonskampanjer har ingen ägare kunnat spåras. Sånt tyder tyvärr på dumpning :-(

Omplacera den lille bums medan du lägger ut annonser här och där. Skulle en ev ägare dyka upp så finns ju kissen kvar.

Kontakta inte polisen mer än på det viset att du anmäler kissen upphittad. Antar att den är omärkt?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
4/30/13, 6:19 PM
#8

Det ligger mycket i vad #7 skriver. Vet att det i Majorna funnits en människa som dumpat kattungar med jämna mellanrum. Det finns säkert flera av den kalibern. I vissa fall har det dykt upp flera kattungar samtidigt. Utefödd lär han inte vara. Då skulle han vara mera på sin vakt. 

Jättebra att du tagit hand om den lille! Du har räddat livet på honom!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Djurälskaren87
5/1/13, 11:57 AM
#9

Tur att kattmördaren inte hittade honom först . Såg att han sträcker sig i andra områden nu. Jo det är sant de ni säger,han är halv skygg men absolut van vid människor de märker jag så troligtvis dumpad:( tjejerna hittade honom jamades utanför här i vår skogsdunge. Han var frusen,rädd och hungrig. Jag har anmält till polisen och jag står som ansvarig. Han var väldigt uttorkad så tror inte ägaren direkt bryr sig om han inte lyckats rymma. Min moster tar honom ev om inte hans ägare hör av sig då hon länge velat ha en katt:) tycker ni hon kan hämta honom redan idag eller skall han vara hos mig ett tag och vila upp sig? Vill inte att han ska hoppa runt… Sedan så verkar de som han aldrig gått på toa förrut för jag fick visa hon den flera gånger igår sen lärde han sig och kollade nyfiket på vad min katt gjorde:) han har bra i magen och jag har gett honom blötmat. Tid för kastrering och vaccinering på fredag:)

Rödis
5/1/13, 12:53 PM
#10

Blir så glad när jag läser detta… menar att Du #9 tar så väl hand om den lille!

herrynel
5/1/13, 1:40 PM
#11

Tänk vilken tur kissen har som hittade till just dig via småtjejerna. :) Fast kastrering är för tidigt om kissen bara är 14 v. De brukar vara runt 6 mån när det är dags, men det ser och vet ju veterinären när du åker dit. :) Stor kram till dig som hjälper kissen och jag hoppas han kan bo hos din moster sedan. :)

Lena
5/1/13, 3:28 PM
#12

Man kan kastrera redan vid 12 v men det är inte så vanligt i Sverige ännu. Det finns veterinärer i Göteborg som utför detta. Det kan vara en fördel på många sätt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
5/1/13, 4:07 PM
#13

Kan han inte få vara kvar hos dig då och lära från din katt hur man beter sig som katt?

Annons:
herrynel
5/1/13, 4:46 PM
#14

#12 vad bra att det finns sådana i Gbg. Håller med om att ju tidigare desto bättre om vet kan detta. :)

Djurälskaren87
5/1/13, 8:50 PM
#15

Jag tänkte att jag tar vaccinering och kastrera samtidigt då det känns smidigast. Jag sa åldern på katten (ungefärlig) och det var inga problem att kastrera

herrynel
5/1/13, 9:40 PM
#16

#15 Det låter ju jättebra!!! :)

Katthemsmatten
5/2/13, 12:51 PM
#17

Jag tror att det vore bra för katten att han får vara kvar hos dig en tid för att säkert lära sig hur man ska bete sig som katt av din vuxne misse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Djurälskaren87
5/2/13, 2:43 PM
#18

17# risken finns att han stannar föralltid då;)

Josefa
5/2/13, 2:55 PM
#19

#18 Det gör väl inget? Det finns katter till din moster också.

Djurälskaren87
5/2/13, 10:37 PM
#20

18# hade inte tänkt ha en till :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: