Annons:
Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2096 ggr
elli-kleo
4/29/13, 1:38 PM

Kattunge från katthem?

Är det "säkert" att köpa en kattunge från ett katthem? Är den frisk osv? Brukar dom vara vaccinerade, avmaskade och undersökta? Vad jag förstått så om man vill ha en huskatt är katthem att föredra då privatpersoner ofta kan vara oseriösa och inte vaccinera kattungarna osv.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
Josefa
4/29/13, 2:11 PM
#1

Det värsta med att köpa kattunge från oseriösa privatpersoner är egentligen inte att de kattungarna är ovaccinerade. Det värsta är att privatpersonen spär på antalet katter som behöver hem. Antingen pga att h*n är för snål för att lägga pengar på att kastrera sin katt, eller för att h*n vill tjäna pengar på den, utan att ens kosta på kattungarna och mamman det mest basala. Så länge de enkelt blir av med sina kattungar, tycker de inte att det finns någon anledning att sluta upp med det. 

Många föreningar säljer sina kattungar vaccinerade, id-märkta och även kastrerade. Det är bara för dig att kolla upp med föreningen om det är gjort. Är det inte gjort så be dem att göra det innan du hämtar katten, eller välj en annan förening.

elli-kleo
4/29/13, 2:19 PM
#2

#1 jo jag känner till allt det där om BYB. Antar att det är det du menar. Jag " stödjer " då hellre en bra förening än att köpa från en BYB

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Mari
4/29/13, 3:35 PM
#3

Ett seriöst katthem ser till att sina kattungar (och vuxna katter) är både vaccinerade, avmaskade och undersökta innan leverans. 

Du får kolla upp så att det katthem du tänker ta en kattunge ifrån verkligen vaccinerar och undersöker ungarna, är de vaccinerade så ska ett vaccinationskort följa med.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

kattassen
4/29/13, 4:24 PM
#4

Man skall dock ha i åtanke att det går ALDRIG att vara 100% säker att kattungen är och förblir frisk. Man måste ta med i beräkning att det är nog inga katthem som tar en massa prover innan leverans. Att ta hand om en katt som ex. fötts ute eller varit ute en längre tid kan alltid innebära att sjukdomar finns latent eller visar sig successivt. Det går inte att skydda sig emot. Men dessa risker är ju tämligen små statistiskt sett.

Däremot ökar chanserna för att få en frisk katt oerhört genom att köpa från ett seriöst katthem än att ex. köpa "grisen i säcken" på Blocket. Det är där de stora riskerna finns!

Ett seriöst katthem ser till att kattungen är fullvaccinerad och besiktad vid leveransen. Det kan man inte förutsätta att någon privatperson har gjort även om de säger det. (Då skall det finnas vaccinationskort med som bekräftar)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Josefa
4/29/13, 5:32 PM
#5

#4 I gengäld så är inte kattungarna som föds upp av oseriösa BYB heller testade för diverse latenta sjukdomar. 

Sen måste jag bara påpeka att det inte är rätt att automatiskt säga att man inte ska köpa katt på Blocket. För många privatpersoner som tar hand om hemlösa katter, är Blocket och andra annonssidor det enda sättet att hitta hem till de omhändertagna katter. Och även många kattföreningar annonserar på Blocket. Men det är en sak som går att läsa ut av annonsen, och genom att fråga.

kattassen
4/29/13, 7:01 PM
#6

#5 Nej självklart är inte Blocket = oseriöst. Hann tyvärr inte utveckla mig längre i mitt svar. Även vi som förening använder Blocket som en utmärkt annonsmarknad. Då är vi naturligtvis noga med att tala om hur katten är "servad" och vad man får för pengarna förstås.

Mina "varningsklockor" ringer ju mest när man ser annonser med BYB-katter som läggs ut ex på Blocket där man i princip inte kan ge några garantier för vare sig test eller vaccinationer.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Gatukorsning
4/29/13, 9:05 PM
#7

TS - om du väljer att köpa katt från ett katthem så har de seriösa all information om vad som ingår i köpet. På mitt katthem där jag är volontär kostar alla katter lika mycket oavsett om de är vuxna eller kattungar. Och då ingår vaccinering, avmaskning, märkning, kastrering och besiktning av katten. Du kanm säkert även fråga om du kan få vara med när veterinären undersöker katten, det har jag gjort och det har inte varit några problem alls att vara med.

Sedan så kan man aldrig garantera att en katt förblir frisk och lever länge, oavsett om det är raskatt eller huskatt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

elli-kleo
4/29/13, 9:13 PM
#8

Självklart så finns det inga garantier på att få en frisk katt livet ut. Men man vill väll ha bra förutsättningar och en frisk katt frän början :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Gatukorsning
4/29/13, 9:16 PM
#9

# 8 Japp, så är det! Jag har två hittekatter hemma, en som är frisk som en nötkärna (kom hit som kattunge) och en som har en förmåga att dra på sig på den ena och den andra sjukdomen (kom som vuxen).

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

johnnys girl
4/29/13, 10:52 PM
#10

Fördelen med att köpa en katt från ett katthem är att man hjölper fler katter till ett bra liv. Inte nog med att du erbjuder en behövande kisse ett hem. Du gör så att det blir en plats ledig på katthemmet för någon annan behövande kisse. Bra va?

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

 

Rödis
5/1/13, 12:26 PM
#11

Vad står BYB för? Aldrig sett denna beteckning förut?

Gatukorsning
5/1/13, 12:35 PM
#12

#11 Back yard breeding. Folk som har okastrerade katter och parar katterna kors och tvärs oavsett ras och sedan säljes kattungarna som "bedårande söta 50 % perser och 50 % norsk skogkatt"

Med andra ord så säljer de huskatter men kastar in raskattsnamn för att de ska sälja bättre. Denna sk norska skogkatt är nog mest troligt en långhårig huskatt egentligen (tror jag i alla fall). Det kan också röra sig om huskattsuppfödning med "ojsanhoppsan-har vår okastrerade honkatt blivit dräktig IGEN - vad ska vi göra nu då - kullar".

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
5/2/13, 1:30 PM
#13

Jag skulle tro att det är säkrare att köpa kattungarna från ett katthem än från vem som helst. Inte alla blocket-annonser är seriösa även om det finns såna också. Kolla gärna tråden för katter som söker hem här på Hittekatter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: