Annons:
Etikettkattprat
Läst 814 ggr
Lena
4/28/13, 8:09 PM

Din syn? Utekatt i riskfylld miljö!

Hur ser du på att låta din/dina katter gå fritt ute i en miljö som du vet är riskabel? Utveckla gärna ditt svar i tråden nedan. 

OBS! Med riskfylld miljö menar jag en miljö med uppenbara och väl kända risker för katten. Alltså en miljö där sannolikheten är stor att katten kommer att råka ut för skador eller förolyckas. OBS!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
[Mustangcab]
4/28/13, 8:31 PM
#1

Om jag själv är medveten om att miljön är riskabel finns ingen chans att jag släpper ut mina katter. Sen är det en fråga vad som anses med riskabel. Det beror nog från person till person.

Gatukorsning
4/28/13, 8:47 PM
#2

Svårt det där, därför skrev jag "annat". Jag tycker att det dels beror på katten och dels på vad som ska anses vara riskabelt i sig. Även en innemiljö kan ju vara riskabel på många olika sätt.

Jag har tidigare sagt att om jag inte skulle bo i en lägenhet inne i stan utan ute på landet i stället så skulle jag låta katterna få bestämma själva, men även på landet finns det risker med bilar och andra djur. Jag tror att det är omöjligt att alltid låta katten befinna sig i en helt riskfri miljö oavsett, men befinner den sig i sitt eget område (ute eller inne) så minskar nog riskerna för att den ska skada sig.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Sagolika
4/28/13, 8:48 PM
#3

Absolut inte. Innätad balkong/uteplats/rastgård är lösningen om man bor nära stora vägar eller på andra olämpliga ställen. De ska absolut inte släppas ut inne i stan där man har farlig trafik nära inpå + risken att de råkar ut för kattplågare, blir stulna m.m. Kan berätta att en av mina avkommor blev ihjälkörd i ett lugnt villaområde. Efter det ordnade ägaren en rastgård med tak till sina katter. Men då var det försent för den katten.

Bor man långt ute på landet och det är tämligen bilfritt kan det kanske funka, men då finns förstås risken att de slåss med strykarkatter, blir tagna av räven osv. Jag skulle vilja bo så att katterna kunde gå ut i en stor helt inhägnad trädgård.

kattassen
4/28/13, 9:14 PM
#4

Svarade att det borde vara förbjudet. Nåväl, kanske lite drastiskt - men om förutsättningen "släppa ut katter där det är riskabelt" skulle innebära ex platser där katten löper direkt risk att mista livet eller bli skadad/lidande.

Ex. anser jag att man inte borde få släppa ut katter i stadsmiljö och vid starkt trafikerade vägar. Detta pga att man måste även ta hänsyn till att någon oskyldig människa oavsiktligt kan riskera att skada/döda katten vilket man då bidrar indirekt till om man släpper ut sin katt.

Sedan kan man se det ur djurskyddssynpunkt. Att släppa ut en katt i ett riskabelt område kan innebära att katten blir skadad och lidande. Då skulle man tekniskt sett ha begått ett brott mot djurskyddslagen. Man har alltså inte vidtagit lagstadgade åtgärder för att ha koll på- och skydda sitt djur.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[Nightcat]
4/28/13, 9:34 PM
#5

Beror ju på katten och var jag bor. Skulle aldrig få för mig att släppa ut en katt här, då det finns många katter runtomkring och det kan bli slagsmål.

carlas
4/28/13, 11:38 PM
#6

Frågan är ju "Hur ser du på att låta din/dina katter gå fritt ute i en miljö som du vet är riskabel?" Svaret blir alltså helt uppenbart nej, inte utan uppsyn!

Väljer dock inte "nej det borde vara förbjudet" eftersom ett lagförbud sannolikt endast skulle medföra att det blev ok för myndigheter att skjuta av el på annat sätt (fånga in och) avliva katter - nämligen i vad myndigheter anser vara "riskabla" miljöer. Men ändras lagstiftningen så att ägare snarare än katter får betala priset, ok. Fast då återstår fortf ngn slags avgränsning av "riskabel miljö", och för vem/vilka - länsstyrelser anser ju t ex att inomhus- och katthemsmiljön är riskabel, dvs skadlig, för förvildade/skygga katter, och att de därför hellre bör avlivas direkt.

Annons:
kattassen
4/29/13, 7:26 AM
#7

#6 Det var egentligen det som fick mig att tveka att välja förbud, men under uppsyn känns inte alltid tillräckligt säkert.😮

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Sabbekatt
4/29/13, 9:42 AM
#8

Jag svarade 4, "Nej inte utan uppsikt"
Jag har 3 katter och bor i en förort till Stockholm där det bara finns hyreshus.
Endast 1 av dem får gå ut i sele med mig (varför han är den enda av mina katter som får gå ut i sele, beror på att han är den enda som jag får på en sele). Skulle aldrig släppa ut mina katter utan tillsyn i den här miljön och då menar jag inte att jag har elaka grannar utan att det kör för mycket bilar på vägen utanför min lägenhet.

Lena
4/29/13, 10:41 AM
#9

Tyvärr är det allt färre utemiljöer som är lämpliga att ha katt fritt ute i. Tror många har en romantisk syn på "bondkatter" som lever det goda livet i lagårdar och stall. Att det är så som katter ska få leva sitt liv.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
4/29/13, 11:23 AM
#10

Några av mina katter får gå ut. Fast jag bor i stan. Jag har jättefin bakgård de kan vara på. Men gamlingen Klara går runt huset och sitter på framsidan av huset i rosenrabatten och snackar med folk. De andra är för försiktiga för att lämna bakgården. Så visst räknas jag som en försumlig kattägare så får jag ta det. Klara har gått där ute i 15 år. Den friheten vill jag inte ta ifrån henne. Skulle det hända henne eller någon av de andra som får lov att gå ut något, så är jag ändå säker på att de kommer att vara tacksam för att hon fått lov att ta sina turer ute. Tror förr att de kommer att klandra mig för att jag under så gott som hela deras liv haft jourkatter hemma som tagit min tid i anspråk. 

Mina katter är iaf harmoniska med varandra i jämförelse med många andras katter, som i sin frustration pga instängdheten och ägarens lathet när det gäller att aktivera katterna, flyger på och skadar både varandra och sin ägare som försöker dela på dem. 

Skada sig kan de göra hemma också. Mycket kan hända medan man är borta. Räknas man som försumlig, även om katten skulle trilla ner från sitt specialtillverkade klösträd eller fastna i ungsluckans handtag och bryta benet en timme efter att man gått på arbetet och katten ligger och väntar på hjälp 8-10 timmar?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
kattassen
4/29/13, 7:08 PM
#14

#11 #12 #13

Här har vi en personlig konflikt er emellan som jag föreslår att ni löser via PM och inte i offentligt forum.

Vare sig #3 eller #10 strider mot våra Skrivregler och kommer inte att tas bort. För den objektive läsaren uppfattas inte dessa inlägg provocerande gentemot varandra utan detta är er bådas personliga uppfattningar som uppenbarligen är grundade i något helt annat.

Ta det utanför!

Jag tar bort #11,12,13 och uppmanar till god ton.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Jessicahagstrom94
4/29/13, 7:10 PM
#15

Aldrig i livet att jag skulle släppa ut en katt i riskfylld miljö. Nej. Därför är våra katter innekatter med tillgång till nätad balkong och sele om så skulle önskas.

Sidentass
4/29/13, 8:55 PM
#16

Är miljön riskfylld så anser jag att man måste ha uppsikt över katten när den vistas ute, eller att man har inhägnad för dom. Mina katter vistas ute under dagtid när vi är hemma, men då har vi ett lugnt och kattvänligt område…skulle något förändras negativt i miljön fick man förstås tänka om på allvar..

Selma99
4/29/13, 10:31 PM
#17

Mina katter får vara ute då jag bor på landet i ett lugnt område. Bodde jag i stan (i olämpligt område) eller i närheten av en väg med mycket trafik skulle jag aldrig släppa ut mina katter. Dock kan aldrig miljön ute vara helt riskfri - men jag håller faktiskt med Josefa i inlägg #10 att även om man bor i ett område och har katter som varit utekatter i många år så vore det inte okej att låsa in katten.

carlas
4/30/13, 12:55 AM
#18

#7 förstår vad du säger och håller med 😮- en svår balansgång och ett evigt dilemma.

#10 Josefa, tack! Vi är många som känner just så, och vet. Fin innergård med bra grannar här också, i stan, och alltid under uppsikt. Orolig för deras välfärd om inne (för mycket?), och orolig för deras välfärd då ute (för lite?). Mängder av faktorer spelar in och och vi är flera som försöker göra det bästa av det mesta, med och mot oddsen, för våra egna och andras katter. I synnerhet du! 🌺

Se'n kan man radikalisera det här med "riskabel miljö".

I Gbg är en sjuk kattmördare lös just nu. Sådant hör inte till den vardag som det är rimligt att utgå ifrån, kan man tycka - lika lite som man inrättar sin vardag efter den eventuella förekomsten av bestialiskt sjuka hund- el barnamördare t ex. Men när och där det händer är det naturligt att stänga inne allt och alla, för att skydda. Det blir mer som ett krigs- och undantagstillstånd då. Inte något som ska gälla alla och alltid och överallt. Eller? Ibland undrar jag faktiskt. Kanske ska det gälla alla och alltid och överallt. Det är den värld och det samhälle vi faktiskt lever i …🤢

EDIT. PS Ser först nu att Lena i #0 förtydligat detta med "riskfylld miljö". Det är viktigt. Därmed är kanske enbart den senare delen av mitt inlägg relevant. DS

Upp till toppen
Annons: