Annons:
Etikettkattberättelser
Läst 1317 ggr
Buwenas
4/26/13, 1:42 PM

Kattungen som ingen ville ha

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På förmiddagen runt 11.00den 23 Aug 2011 så stannar en bil på en gata som på ena sidan har en 2meter långt dike och sedan en stor riksväg. På andra sidan är ett bostadsområde. Människan i bilen öppnar en dörr och släpper ut en 6veckor gammal undernärd kattunge. Och åker sedan iväg.

Kattungen valde som tur är att gå upp i bostadsområdet. Den följde efter folk så gott den kunde på sina vingliga små kattungeben och pep. Ingen stannade och plockade upp kattungen.

Ungefär vid 23tiden senare den dagen så får jag se ett facebook inlägg. En liten kattunge sitter på en trapp och piper för att den vill komma in. Men de kan inte släppa in den för att de har allergi.

Jag skrev till tjejen som gjort inlägget att hålla koll på kattungen så kommer jag. Jag skyndade mig att göra i ordning kattungelådan, ställa fram skålar och fyllde den ena med vatten, hämtade en av "lyxmjukmat" portionspåsarna och la vid den andra skålen, ställde in klösträd med gömställen både vid golvet och högre upp. Kollade så ingen vuxen katt var kvar i sovrummet och sen tog jag en burk tonfisk, kattburen och cyklade iväg.

Kattungen var rädd och osäker och när jag lockade så kom hon fram men stack som ett skott när jag skulle ta henne, tjejen berättar att deras hund hade vart den som upptäckt katten och hade skrämt kattungen rejält. Så jag öppnade tonfiskburken och la mig på marken vid burken och låg helt stilla. När hon kom fram och skulle äta så greppade jag henne fort och höll henne mot mig och satte in henne i buren efter en kort undersökning. Vi skyndar oss hem och jag tar ut henne ur buren.

Hon va så liten, undernärd och uttorkad. Jag hämtade vätskeersättning och fick i henne det. Maten mosade jag rejält och matade från fingret eftersom hon var så glupsk.  Av någon anledning så kunde hon inte gå på låda. Eller rättare sagt, hon kunde inte göra sina behov trotts att hon borde kunna det. Men när jag märkte det så hämtade jag ljjummet vatten i en skål och bomullstussar och hjälpte henne. Behövde bara göra det en gång så "kom hon igång".

Jag matade henne ofta, bara lite åt gången och från fingret. Första dygnen var jobbiga, matning och sen se till att hon gick på låda och inte "lär sig fel och sen ville hon bara sova innanför mitt linne, på brösten och med huvudet vid hjärtat. <3  Efter några dygn så började vi presentera henne för de andra katterna (hade givetvis vart till veterinär, avmaskat och allt sånt)

Ihopsättningen av katterna var kanon. Vår kastrerade hona kollade på henne en gång och förklarade sedan "det där ÄR min kattunge, den kommer jag ta hand om" och sen gjorde hon det. Så nu hade jag båda katterna vid mig när jag sov men efter ett tag så "dumpade" hon mig för sin nya "mamma".

Vi satte upp lappar, ringde polisstationer och allt annat vi kunde göra för att hitta en ägare som vi trodde skulle vara orolig och antagligen letar som en tok efter sin kattunge! Det var innan vi fick veta att någon medvetet dumpat av henne.

Först tänkte vi att vi skulle ha henne tills hon är stor nog och sen omplacera. Men vi kunde helt enkelt inte släppa henne, så hon bor kvar och kommer göra det för resten av sitt liv.

Detta är historien om Nässla. En kattunge som blivit dumpad i ett område hon inte känner, i en ålder där hon inte har en chans att överleva själv och dessutom har hon bett många människor om hjälp genom att gå efter och pipa. Och ingen brydde sig. Men denna historia slutade ändå bra. Men många gånger gör det inte det.

Och vi måste hindra detta så gott vi kan, om man promt måste ha sina katter springandes ute så kastrera dem. För även om "din" hane har ett bra och fint hem så kanske inte honan han hittar har det. Och har du en hona som är vanlig bondkatt så ta ingen kull. Det finns så många bondkatter som inte ens har hem, många av dem är kattungar. Så snälla. Hjälp till att förhindra att sånt här händer. Kastrera era katter, ta inga kullar och köp inte av privatpersoner utan gå till ett katthem om ni vill ha en vanlig bondkatt.

 Kommer lägga ut bilder. Skriver när det är den sista :-)

Denna bild togs någon timme efter att jag hämtade henne. Min hand är ungefär som en iphone i storlek, några cm längre. Då förstår ni hur liten hon var

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Annons:
Buwenas
4/26/13, 1:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Efter ett tag hemma hos oss så såg hon ut så här

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Buwenas
4/26/13, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och hon gillade att leka ;-)

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Buwenas
4/26/13, 1:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En till bild från den dagen

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Buwenas
4/26/13, 1:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och hon hade vänner som tog hand om henne. Skulle någon ens kröka ett hår på den kattungen så hade man fått tre katter och en hund efter sig. Här sover hon med sin hundkompis. Ungefär 6 mån tror jag hon va på denna bild

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Buwenas
4/26/13, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är hon ungefär 1år tillsammans med sin "mamma"

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Buwenas
4/26/13, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här hjälper Nässla sin kompis Tass (svarta klumpen längst bak) att göra mattes liv som författare jävligt svårt genom att stå så matte inte ser dataskärmen.

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Buwenas
4/26/13, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och så sista bilden. 👍

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Buwenas
4/26/13, 1:54 PM
#9

Förlåt det blev dubbelt på ett ställe såg jag nu. Ber om ursäkt för det och vill någon Medarbetare eller Sajtvärd ta bort den ena så gör gärna det

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Katthemsmatten
4/26/13, 2:28 PM
#10

Jag tog bort det dubbla inlägget. Inte för att det störde att se samma fina bild två gånger, men ändå.

Vilken tur den här lilla stackaren hade att den till slut blev sedd och att du råkade kolla rätt fb-sida precis då. 🌺

Hur den är funtad som inte bryr sig om en så här liten parvel förstår jag inte och vad jag skulle vilja säga till och göra med den som dumpade kattungen - det lämpar sig inte för skrift! 😈

Medarbetare Hittekatter iFokus

annebeate
4/26/13, 2:46 PM
#11

Så underbara bilder på lilla Nässla och hennes nya familj.❤️ Sådan tur för henne att du kom i hennes väg och gav henne kärlek och omtanke.❤️

Tyvärr tvingas man än en gång skämmas för hur människosläktet kan bete sig . Hur man  bara kan överge en liten värnlös kattunge på¨detta sätt  genom att bara köra därifrån utan tanke på¨vilket grymt öde kissen kan komma att gå till mötes är ofattbart.😡

Buwenas
4/26/13, 4:12 PM
#12

Om jag skulle få reda på vem som dumpade henne så vet jag faktiskt inte om jag skulle kunna hålla mig lugn och sansad. Troligtvis hade jag skrikit på hen och smällt till människan.

Det som gör mig mest ont är att även om min lilla Nässla nu lever med oss, äter mat av hög kvalitet, har en massa mysiga kattmöbler att ligga och spana och allt det där. Hur många kattungar är det inte som är där ute, som inte har ens någon mat, som kommer dö av svält eller av skador/rovdjur.

Det är hemsk hur folk tänker och jag är mest ledsen över att jag inte kan hjälpa alla. Men den dagen vi kan bygga ut och bygga om huset så kommer jag vi kanske kunna hjälpa någon mer katt. Dock vill jag även ha en balines men som sagt, när vi byggt om så finns det plats. Vi kommer efter ombyggnaden ha 120kvm hus för dem att vara i med gångar gjorda av plankor på väggarna nära taget osv.

Och sen ska vi ha tre kattgårdar på sammanlagt 25kvm och en inhägnad altan på 10-15kvm och sen tänker vi bygga en katthage på 50kvm, alltså inget tak utan bara staket, men med "stopp" längst upp med hjälp av delade 10litershinkar och lite hönsnät som man böjer in mot inhägnaden. De ska kunna gå ut i inhägnaden och kattgården från altanen. 

Inhägnaden kom jag på när jag kollade på den sidan som uppfödaren till den balines jag vill ha hade. De hade byggt en och det såg inte så svårt ut faktiskt.  Dock kommer inte detta ske förens jag är frisk och har jobb :-)

Och då ska jag kunna ha åtminsonde 6-8 katter och inte bara 3, den 4e (Diva)bor just nu hos svärfar för hon gillade inte pojkarna, de busar för hårt för den lilla prinsessan *S* Och hon älskar svärfar, han skämmer bort henne rejält med finaste maten som finns, gör fisk åt henne och allt det där, köper leksaker hela tiden och så får hon ligga och nagga på hans tumme på natten. Och han slipper att vara ensam. Hon har gjort mycket för honom ❤️

Med vänlig hälsning - Emelie

Sajtvärd för Australian Shepherd Hund  Katt Medarbetare på Huskatter

             

 

Sidentass
4/26/13, 6:24 PM
#13

Sitter här o blir alldeles tårögd av din fina berättelse…det var någon mening med att just du skulle få erfara den lille kissens öde..och vilken strålande insats du gjorde….helt underbart också, att det går så fint med dina andra djur därhemma..vilka fina bilder!!

Annons:
Lena
4/26/13, 6:43 PM
#14

En fin och gripande berättelse med söta bilder! Nässla hade som änglavakt när du fann henne. Underbart att läsa!

Ja det är ofattbart vilken grym värld som finns därute för katter. Det går aldrig att förstå hur människor som plågar och dumpar sina katter tänker.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: