Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1742 ggr
Jessicahagstrom94
4/24/13, 10:06 PM

Varför? Vad kan det vara?

Behandlar Jonna för öronskabb eftersom hon skakar på huvudet och kliar sig i öronen mer än normalt. (vad är normalt ens..?) Men mer än mina andra katter iaf.

har gett medicin för att döda skabben, och har behandlat öronen två gånger nu på samma sätt som de på katthemmet gör det, exakt likadant. Problemet är att jag inte får ut något typ, får ut YTTEPYTTEJÄTTELITE, "acceptabelt" lite. Inget jag tycker att hon ska ha symptom av ens. 

Frågan är då.. vad annars kan katter skaka på huvudet och klia sig mycket i öronen av? Kan huvudskakningarna och öronkliandet sitta kvar från förut när hon verkligen hade öronskabb? Att hon blivit så van att hon fortfarande gör det ändå? 

Dessutom, om hon hade haft märkvärdigt mycket skabb, hade inte Lukas som hon bor med, också haft det då? Det smittar ju när skabben lever?

Annons:
Lena
4/24/13, 11:23 PM
#1

Skulle misstänka att det är en öroninflammation som tillstött. Det är en vanlig komplikation vid öronskabb. Det blir inflammerat och irriterad av att katten rivit sig mycket i örat. För att få bukt på detta behövs det örondroppar - om det är en inflammation vill såga. Men det har dem symtomen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jessicahagstrom94
4/24/13, 11:29 PM
#2

#1 Ojdå..😕 vad för slags örondroppar? kan du länka någonstans där det står hur man ska hantera behandlingen? :)

carlas
4/24/13, 11:41 PM
#3

Missen behöver till vet för undersökning och provtagning!

En bekants hittemisse behandlades mot öronskabb. Efter en tid återkom problemen (med huvudruskningar och vinkling av örat, inte kliande). Det var öroninflammation, med åtföljande antibiotikabehandling. Trasig trumhinna så örondroppar skulle inte användas. Trumhinnan slutligen helad. Problem återkom (enl ovan). Undersökning och provtagning. Visade sig nu vara svamp i innerörat. Fortsatt antibiotikabehandling. (Eller nu var det kanske örondroppar trots allt. Kan ta reda på detaljerna, varit många turer.)

Ska tillbaka till vet i slutet av april för koll. Hoppas ok! (Nu kollar vi ju alla efter minsta vinkling av örat så det blir kanske övernojigt. Kliande har aldrig förekommit, men hon var ju full av öronskabb fr början. Helt synligt.) Missen har fått restriktion i Agrias försäkring. Alla besvär förbundna med öron ingår alltså ej i försäkringen. Om hon definitivt friskförklaras kan detta hävas.

Allt detta har gjort mig misstänksam mot hemmafixande av öronskabb. Till vet direkt, ordentlig undersökning, provtagning och behandling. Tjänar alla på! Det kan ju vara så att vissa katter har trånga öronkanaler, så att öronskabb, infektioner och svampbildningar får lättare fäste. Alltså inte säkert att samma "hemmafixande" fungerar för samtliga katter. Din Jonna kan ju ha den oturen. Och då blir det bra. Fast det tar tid och behöver vethjälp.

EDIT. Ser nu att Lena lagt in en artikel om öronskabb o öroninflammation. Jättebra! (inte hunnit läsa ännu)

Jessicahagstrom94
4/25/13, 8:34 AM
#4

Nej men hoppsan! Låter inte alls bra, nu blir jag ju orolig.. ska prata med dem på katthemmet också idag.. men det får väl bli undersökning hos vet. ändå då… verkligen inte vad vi ville, det lär ju kosta hela lönen.

emjon
4/25/13, 8:48 AM
#5

Håller helt med vad Carlas skriver mycket bättre för alla och särskilt kissen om veterinärbesök görs så rätt diagnos ställs för rätt behandling.

För många år sedan tog vi hand om en hemlös kisse som hade otroligt mycket skabb. Vi tog honom till vet direkt och han fick en första behandling där och vi fortsatte sedan hemma med örondroppar och luskam.

Vid återbesöket fanns inga levande djur kvar men örongångarna var helt igentäppta så vi skulle behandla några dagar med revaxsör för att lösa upp det. Jag hade känt att det luktade illa från munnen på kissen så bad vet kolla det. Det visade sig att han hade fått en halsinfektion till följd av skabben så nu skulle han äta antibiotika. Sedan tillbaka till vetten för spolning av öronen och när han ändå skulle sövas blev det kastrering och id-märkning samtidigt.  

Det bästa för Jonna är nog att du tar henne till vetten så du får besked om vad som är problemet. Med rätt diagnos och behandling så hoppas vi på att Jonna snart är helt bra igen.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Jessicahagstrom94
4/25/13, 10:25 AM
#6

låter ju som om det kan bli några besök om det ska vara på det viset.. herregud, hoppas min bror och min pappa kan dela på kostnaderna eftersom båda får lön och jag bara får studiebidrag……….

Annons:
Rödis
4/25/13, 10:41 AM
#7

Lycka till hos veterinären! Din katt har ingen försäkring om jag förstår rätt? Men det ska iaf finnas någon bra klinik i Gävle! Du har kanske en vet Du går hos redan o förhoppningsvis hittas problemet o kan lösas snabbt.

Jessicahagstrom94
4/25/13, 10:47 AM
#8

Jo hon är försäkrad, vi fick ju ta över försäkringen efter att vi adopterade henne på katthemmet.

Här finns gävle hund & katt praktik, där är vi jämt med våra djur. :) får hoppas att dom vet vad dom håller på med när det gäller sånt här.

Ska berätta för min pappa ikväll att vi måste till veterinären och kolla vad det är för fel, jag har inga pengar på mobilen & ska direkt till katthemmet när jag slutar skolan 15.30 så kan inte höra av mig till honom just nu.

Vi får ju antagligen be om en tid till vet, pappa kommer inte vara hemma på hela helgen. :/

Djurälskaren87
4/25/13, 5:49 PM
#9

Ring och rådfråga veterinär också '

Jessicahagstrom94
4/25/13, 8:24 PM
#10

Vi ska ringa veterinär imorgon.🙂

Vinterdag
4/25/13, 9:51 PM
#11

Kan också vara svamp. En av mina katter hade öronskabb när han kom till mig. Behandlingen hjälpte inte han fortsatte att klia sina öron. Veterinären tog ett nytt prov som visade att han hade svamp i öronen.  Han fick andra örondroppar och blev bra.

Jessicahagstrom94
4/25/13, 11:10 PM
#12

#11 Jo jag vet, därför vi ska boka tid så vi får veta om det är inflammation eller svamp :)

Jourhemmet
4/26/13, 9:31 AM
#13

Har du varit hos veterinär och fått konstaterat skabb? Det måste man alltid göra. Vad har du behandlat med? Det krävs Stronghold som är på recept för att få bukt med skabb.

Annons:
Jessicahagstrom94
4/26/13, 1:40 PM
#14

Nej inte varit hos veterinär men vi såg ju att det var skabb när vi kollade för de var sånt där svart i, Sedan försvann det när vi behandlade och hon fortsätter skaka. gjort som de gör på katthemmet och dem får ju veta från veterinär hur man gör. Så de vet hur man gör. Vi gjorde inte fel och var helt säker på att skabb fanns. :)

Jourhemmet
4/26/13, 4:09 PM
#15

Det kan du inte veta utan mikroskop. Svart gegg blir det även av öronvax, inflammation och svamp. Man ska aldrig behandla utan att ha varit hos veterinär!

Jessicahagstrom94
4/26/13, 4:41 PM
#16

Vi har tid hos veterinär på torsdag, fanns inget tidigare. 

Ok, vi gjorde fel IGEN som jag tydligen ALLTID gör enligt olika folk på iFokus :) kommer inte göra nån mer tråd på hela iFokus om mina djurs sjukdomar för man gör ju ingenting rätt :)

Jourhemmet
4/26/13, 7:02 PM
#17

Du startar en tråd för att fråga vad det är med din katts öron. Och när du får svar så blir du sur?

Lena
4/26/13, 8:17 PM
#18

Jag var nog otydlig när jag skriv mitt inlägg #1 - man ska absolut bege sig till veterinären för att få det konstaterat. Örondropparna är receptbelagda + att man aldrig ska behandla öron på eget bevåg. Det är viktigt att veterinären inspekterar med ortoscop. Katters öron är känsliga och det kan ha blivit besvärliga sår och infektioner av allt rivande.

#16 Ta det inte som kritik! Fel gör vi alla i början och då är det bra att få lära sig av andra som varit med lite längre. ☝️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jessicahagstrom94
4/27/13, 12:24 PM
#19

Känns bara ledsamt att man jämt gör fel med sina djur när man bara vill deras bästa, känner mej ju som världens sämsta djurägare som alltid får höra att man "borde ha gjort det istället för det" och "inte skulle ha gjort si och så" 

tror jag skippar djur efter att ha flyttat hemifrån, då slipper jag känna att jag alltid gör fel iaf.🙂

Lena
4/27/13, 1:57 PM
#20

#19 Men du gör ju ditt bästa. En bra sak är att ställa frågor för att lära sig mera som du ju gjort här. Ingen här kunde allt från början och vi gör fortfarande fel då katter är ett område där man aldrig blir fullärd. Det gäller framförallt hemlösa katter som det inte finns särskilt mycket litteratur om. Jag ser inte att någon svarar otrevligt i tråden. Tror du missuppfattar oss. Fortsätt att jobba för utsatta katter - de behöver dig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
Katthemsmatten
4/29/13, 4:34 PM
#21

#19 Att göra någonting är bättre än att inte göra någonting. Jag lovar dig att alla här inne har gjort fel i början, men under resans gång lärt sig vad vi borde ha gjort. Att sedan en del försöker lära andra av de egna misstagen genom en onödigt hård ton är ingenting jag vare sig vill försvara eller uppmuntra.

Du gör vad du tror är rätt och du försöker verkligen göra det allra bästa för din katt. Gott nog!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Jessicahagstrom94
4/29/13, 5:06 PM
#22

#20 Ja, jag försöker verkligen göra mitt bästa för min lilla Jonna.. inser själv att det kanske var lite dumt att inte gå till veterinär från hela början, men jag slutade ju som sagt behandla så fort jag insåg att det måste vara något annat än skabb, som jag insåg efter bara två gånger med medlet jag fick från katthemmet. Ingen större skada lär ju ha skett..? 
Nej, ingen var otrevlig, jag missuppfattade #15 väldigt mycket och tyckte personen lät väldigt hård. 

Kommer aldrig sluta jobba för utsatta kissemissar & jag ångrar mig, ska inte alls leva utan djur när jag bor själv, jag ska adoptera en katt eller två. :)

#21 Tyckte det jag också.

jo, klart att alla gör fel någon gång :/

Ja det försöker jag absolut.🐱

Jessicahagstrom94
5/2/13, 7:51 PM
#23

Jo förresten.

Det var en inflammation, men det var inte allvarligt. 3 örondroppar i båda öronen 2 gånger per dag i 7 dagar samt rengöring varannan dag :) 

Hon var superduktig och jag är en glad & stolt matte❤️

Katthemsmatten
5/2/13, 8:41 PM
#24

Det var en riktigt god nyhet!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
5/2/13, 11:37 PM
#25

#23 Så bra att du fått klarhet i vad det var och att kissen fått medicin. Det brukar hjälpa bra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jessicahagstrom94
5/3/13, 12:25 PM
#26

Känns väldigt skönt att veta vad det är och att vi kommer kunna hjälpa henne till att bli en helt frisk liten kattflicka :) men dem sa något om att hon kan bli sne, att hon går omkring och lutar på huvudet(?) för att man kommit åt trumhinnan(?), är det farligt? vi skulle höra av oss direkt isåfall..

Upp till toppen
Annons: