Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1692 ggr
Lena
4/18/13, 6:22 PM

KALMAR: 15 katter avlivas pga skabb

Länstyrelsen i Kalmar har beslutat sig för att avliva 15 katter på grund av att de har öronskabb. Katterna är misskötta av sin ägare och man är rädda för att de ska bli inavel. Till artikeln!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
carlas
4/19/13, 1:38 AM
#1

Fortsatt helt sanslöst fr länsstyrelsens djurskyddsinspektörers sida. 😭"… miljön helt olämplig för katterna att vistas i". Javisst, så ta dem därifrån då och/eller hjälp till att sanera miljön och levnadsförhållandena, inkl kastrering. Men nähä "Katter måste avlivas" är rubriken: 

Beslutet om omhändertagande och avlivning motiveras också med att det fanns katter som visade symptom på öronskabb, samt att ägaren inte kunde garantera tillsynen av ­katterna eftersom han inte var säker på hur många han hade.

Minst 15 katter … Risken för inavel, för att inte tala om förökning - med ty åtföljande problem med tillsynen - upphör vid kastrering. Öronskabb vid enkel och inte ssk kostsam behandling.

Varför ska alltid katter dödas, med el utan ägare?!??

Kan det möjligen finnas ngn kattförening som kan träda in och hjälpa? KKS? Vet, alla går på knäna redan … Omhändertagande och avlivning. Vad det ska kosta. Artikeln är fr 11 apr. Katterna är kanske redan dödade?

kattassen
4/19/13, 8:01 AM
#2

Eländet fortsätter och fullständigt inkompetenta krafter får råda och styra över liv.

Hur får man stopp på vansinnet?? 😭😡

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

annebeate
4/19/13, 8:08 AM
#3

Därför så viktigt att sprida vetskapen om protestlistan som nu behöver pushas på igen.❤️

Sidentass
4/19/13, 9:25 AM
#4

Fyyyyy.,…går kalla kårar när man får ta del av denna mördarhysteri!:-( 

Säger som Annebeate, putt för protestlistan!!

Gullimat
4/19/13, 11:12 PM
#5

Man kan väl inte skriva på hur många gånger som helst. Alla vi som skriver och läser här på Hittis har väl skrivit på hoppas jag.

carlas
4/20/13, 1:22 AM
#6

#5 Nej det kan vi ju inte 🤓Men alla som skriver och läser här på HiF har uppenbarligen inte skrivit på. Inte alla medlemmar på HiF iaf. Vore värdefullt att få veta skälen, så att vi kan få fortsätta att lägga fram argument. Alla sanslöst dödade friska hemlösa katter räcker tydligen inte som argument för en förändring. Kalmar-katterna är ytterligare ett exempel. 💔 Kom an, ni som inte skriver på, varför inte?

Annons:
ilb
4/20/13, 11:35 AM
#7

#6 Hur vet du det? Att alla som skriver och läser här inte skrivit på alltså. Det finns dom på listan som valt "Den som skrev på har valt att inte visa sitt namn på internet."  Om du nu vet vad alla som läser och skriver här heter och var dom bor alltså.

Det jag misstänker är att en hel del av dom som skrivit på missar/glömmer att bekräfta och då räknas inte det namnet.

Sen kan man skriva på flera gånger. Dom flesta har väl mer än en mailadress. Den som vill det kan ju dessutom ändra lite på namnet och/eller orten. För den goda sakens skull.

Mona22
4/21/13, 4:33 PM
#8

Att man kan vara så hjärtlös. Kastrera katterna så blir de inte fler och öronskabb går väl behandla?

Lena
4/21/13, 5:11 PM
#9

#7 När det gäller namninsamlingen: 

Av 5355 underskrifter kommer 4995 från olika IP adresser. Det indikerar att det inte är många som kommer från samma person. Av de 360 som kommer från samma IP-adress kan det vara personer från samma hushåll vilket jag vet är ganska vanligt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mona22
4/21/13, 5:13 PM
#10

#9 så är det nog i många fall.

carlas
4/21/13, 11:38 PM
#11

#7 ilb, du har så rätt! - det vet jag så klart inte alls, och absolut inte utifrån namn. Har ingen aning om vad folk här heter irl. Kändes uppenbart för mig att inte alla medlemmar bara för det att vi är ju närmare 4000 på HiF och då borde det vara många flera. Men många medlemmar är inte aktiva och då är det inte så lätt. Min uppmaning "kom an" var mera skämtsamt menad. Att ngn kom på att ahaja, det har jag ju inte gjort, skrivit på alltså, och har inga skäl att inte göra det, så GO! 🙂

Tror som du att det finns gluggar där med bekräftandet också.

#9+#10 Ja vi är flera i många hushåll. Utmärkt förhållande mellan signaturer och ip-adresser. Inga problem där.

Allmänt. Mest ville jag med inlägget tydligt innefatta de nu (troligen?😕) gm länsstyrelsens försorg dödade 15 katterna i Kalmar också i vår protestskrivelse. Vi glömmer inte er heller! ❤️

Det här är ju en protest mot djurskyddet så som det sköts idag vad gäller hemlösa och utsatta katter. Det är det som gäller.

#8 Precis så, ja. Hur kan man vara så hjärtlös?

Upp till toppen
Annons: