Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3166 ggr
AlexKatt
2013-04-18 12:17

Förstorad urinblåsa, erfarenhet?

Lilla 3-åringen blev diagnosticerad med en förstorad urinblåsa. Är det någon som känner till mer om detta? Han kissar, men har problem med att tömma helt. Blodvärden var helt ok, röntgen visade helt ok organ (förutom att tarmarna trycktes in av jätteurinblåsan, det tycker inte jag verkar ok), ultraljud på alla bukorgan visade inget onormalt, urinvärden (togs direkt ur buken) visade lite protein, liiite inflammation (försvann när de testade om på sjukhuset). Inga stenar eller kristaller. En gåta! Enligt sjukhuset i Gbg (Blå stjärnan) finns det misstanke om neurologisk fel, som han i såna fall haft länge (strikt innekatt), som kattunge. Men de menade att för att lokalisera neurologiska fel, får man använda rätt avancerade apparater, och att det skulle kosta oss för mycket.

Vid samtal med veterinär i USA, som känner till historien (vi har bott där, m.m), kom det fram att det visst finns mediciner för att stärka blåsan, men de verkar inte säljas i Sverige, eller i annat namn? Känner någon till vad såna mediciner kan heta här?

Tacksam för all info!

Annons:
AlexKatt
2013-04-18 12:41
#1

Jo förresten, medicinen kan jag fråga veterinären om, men jag tar gärna del av era erfarenheter med förstorad urinblåsa på katter. Kram!

Katthemsmatten
2013-04-18 13:31
#2

Första gången jag har hört talas om det. Betr. medicinen kan du kanske få tag i den på s.k. named patient bas. Dvs den skrivs ut på licens till just din katt om den inte är registrerad i Sverige. Kräver dock antingen att tillverkande företag är verksamt i Sverige eller att Läkemedelsverket ger tillstånd att importera det. Det kan du dock inte få som privatperson. Om du vet det generiska namnet (namnet på den verksamma substansen) så kan du söka i FASS för att hitta ett liknande medel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

AlexKatt
2013-04-19 10:37
#3

Det verkar inte vara vanligt alls i Sverige. Såg nu någon som hade fått Seraquin mot det, men sen såg jag att det är ett medel mot artros.

Letade upp det generiska namnet på FASS, medlet avregistrerades på 60-talet! Ojojoj, det får en att bli lite tveksamt, som sagt, i staterna ges det ut till både djur och människor.

Josefa
2013-04-19 11:28
#4

Glukosamin (verksamma ämnet i Seraquin) kan skydda slemhinnan i urinblåsan.

emjon
2013-04-19 13:04
#5

Har tidigare läst om ett kosttillskott som heter Cystease som kanske skulle kunna hjälpa din kisse. Seraquin har jag mycket goda erfarenheter av till både katt och hund men då för artrosproblem.

Precis som Josefa säger så kan glukosamin vara bra och det är med i Cystease.

Om du är intresserad så lämnar jag länk här att läsa om kosttillskottet

http://www.ceva.nu/Produkter/Produktlista/Cystease

Hoppas du hittar hjälp så din kisse snart mår bättre

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

AlexKatt
2013-04-21 00:21
#6

Köpt nu 😐 och hoppas på glukosaminen, tack!

Annons:
kattassen
2013-04-21 08:42
#7

Cystease ger jag mina katter som har lite trassel med kisseriet ibland. Det är några år sedan jag fick det tipset av en veterinär när min storkatt Baffe fick stressrelaterad urinblåseinflammation. Metacam för smärtstillande och inflammationshämmande effekt och sedan Cystease i en dryg vecka.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Upp till toppen
Annons: