Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1229 ggr
Roslyn
4/14/13, 1:36 PM

Stronghold

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Behandlar mina katter mot öronskabb. Socks har en extremt tät päls och jag tror det mesta hamnade i pälsen. Hur länge ska man vänta för att ge en ny dos stronghold?  Nästa gång ska jag försöka raka lite innan?

Annons:
Roslyn
4/14/13, 1:43 PM
#1

❤️ Solveigh till vänster och Socks till höger på den tiden de älskade varandra. Numera är de mer kombos som accepterar varandra men inte mer.

Lena
4/14/13, 4:25 PM
#2

Är det inte 1 månad mellan behandlingarna? Men det ska stå i förpackningen. Det som är viktigt efter att man administerat dropparna är att det får torka in ordentligt så de inte slickar sig där eller gnider bort substansen. Men det brukat gå in i huden rätt så snart.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Roslyn
4/14/13, 8:26 PM
#3

#2 Lena

Går det in i huden trots att det fastnat i pälsen?

kattassen
4/14/13, 9:07 PM
#4

Mot öronskabb på katt behövs endast en engångsdos.

Om du skulle vara orolig att det inte gick ner i huden kan du ju upprepa om en månad men det troliga är nog att det rinner ner längs hårstrået ner i huden.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19991125000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Våra katter får bara en dos om de uppvisar öronskabb vid kastreringen. I svårare fall där skabben inte velat ge sig har vi någon gång behövt upprepa dosen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Jourhemmet
4/14/13, 9:35 PM
#5

Dra håret mothårs i nacken så får du fram hud. Det viktiga är att rengöra öronen noggrant före och även några dagar efter behandlingen med tops.

Roslyn
4/15/13, 1:01 AM
#6

Har också kört med en behandling men måste jag verkligen vänta en månad om jag inte vet att dosen Stronghold "kommit rätt"?

Har alltid prickat huden vid andra tillfällen men Socks har en extremt tät päls. Känns ju inte bra att missa en månad på behandling i så fall .

Ska ringa och fråga veterinären i morgon. Blir nog lite e rakning i så fall. Och medhjälpare. Hon hatar  att  vara fasthållen även som "handuks😇kåldolm"

Annons:
Katthemsmatten
4/16/13, 5:36 PM
#7

Man ska nog inte ge mer ofta för att man inte ska överbelasta lever och njurar. Du vet ju inte hur mycket av substansen som faktiskt gått in genom huden.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: