Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (5) Senaste inläggen

Ny kategori 000. Vanliga frågor - FAQ - ej för diskussion! 001. Kattambassadörer TNR/Skygga Katter 02. Hittekatter i Fokus 03. Hittekatter i media 04. Katthem, jour- & stödhem, föreningar 05. Kattens status 06. Kastrering, ID-märking, Vaccination 07. Djurskyddsfrågor 08. Bilder & Filmklipp 09. Goda ideér, råd och tips! 10. Huskatten 11. Kattsjukdomar & problem 12. Kattmats relaterat 13. Kattprat i allmänhet 14. Katter söker hem! / Katter sökes! 15. Bortsprungna/upphittade katter 16. Transporthjälp önskas/erbjudes 17. Solskens- och molnhistorier 18. Evenemang på Katthemmen/ Kampanjer 19. Insamlingar, Auktioner 20. Dagens Ros & Ris! 21. Till minnet av 22. OT Utanför ämnet 23. Utsatta djur av annat slag 24. Annonsdiskussioner 25. Information om Forumet & oss Medlemmar Ny kategori
11. Kattsjukdomar & problem

Stronghold

2013-04-14 13:36 #0 av: Roslyn

Behandlar mina katter mot öronskabb. Socks har en extremt tät päls och jag tror det mesta hamnade i pälsen. Hur länge ska man vänta för att ge en ny dos stronghold?  Nästa gång ska jag försöka raka lite innan?

Anmäl
2013-04-14 13:43 #1 av: Roslyn

Hjärta Solveigh till vänster och Socks till höger på den tiden de älskade varandra. Numera är de mer kombos som accepterar varandra men inte mer.

Anmäl
2013-04-14 16:25 #2 av: Lena

Är det inte 1 månad mellan behandlingarna? Men det ska stå i förpackningen. Det som är viktigt efter att man administerat dropparna är att det får torka in ordentligt så de inte slickar sig där eller gnider bort substansen. Men det brukat gå in i huden rätt så snart. 

//Lena - sajtvärd Katter iFokus & medarbetare Hittekatter iFokus 

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Anmäl
2013-04-14 20:26 #3 av: Roslyn

#2 Lena

Går det in i huden trots att det fastnat i pälsen?

Anmäl
2013-04-14 21:07 #4 av: kattassen

Mot öronskabb på katt behövs endast en engångsdos.

Om du skulle vara orolig att det inte gick ner i huden kan du ju upprepa om en månad men det troliga är nog att det rinner ner längs hårstrået ner i huden.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19991125000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Våra katter får bara en dos om de uppvisar öronskabb vid kastreringen. I svårare fall där skabben inte velat ge sig har vi någon gång behövt upprepa dosen.

Anmäl
2013-04-14 21:35 #5 av: Jourhemmet

Dra håret mothårs i nacken så får du fram hud. Det viktiga är att rengöra öronen noggrant före och även några dagar efter behandlingen med tops.

Anmäl
2013-04-15 01:01 #6 av: Roslyn

Har också kört med en behandling men måste jag verkligen vänta en månad om jag inte vet att dosen Stronghold "kommit rätt"?

Har alltid prickat huden vid andra tillfällen men Socks har en extremt tät päls. Känns ju inte bra att missa en månad på behandling i så fall .

Ska ringa och fråga veterinären i morgon. Blir nog lite e rakning i så fall. Och medhjälpare. Hon hatar  att  vara fasthållen även som "handuksOskyldigkåldolm"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.