Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 5255 ggr
AlexKatt
2013-04-11 12:03

Katt med cysta, veterinär? (ny här)

Hej,

Bor i Gbg, fina veterinären pa Kattklinik har diagnosticerat en stor cysta i buken pa min lilla katt (3 ar), en katt som i övrigt mar bra men har gatt ner nagot i vikt. Nu har inte veterinären nagon röntgen i kliniken, är det nagon som känner till vad röntgen kostar pa andra ställen i Gbg? Var man kan ta röntgen? Om jag ska lita pa veterinären och lata katten bli opererad utan att ha tagit röntgenbild? Veterinären säger inte mycket vad det kan handla om, bara att det finns en rätt stor chans att det är nagot allvarligt (men inte akut tydligen) och komplicerat. Men han säger inte rakt ut vad det är!

:(

Annons:
kattassen
2013-04-11 13:14
#1

Är katten försäkrad? Kommer Glimåker att operera katten om han får röntgenplåtarna tillsända? Kommer han ändå att hänvisa till att göra operationen på ett djursjukhus skulle jag ta kontakt med Västra Djursjukhuset.

I annat fall kan säkert Husdjurshälsan eller Djurkliniken i Partille ta röntgenplåtar till ett hyfsat pris. Tror ändå att det ligger på runt 1500 kr för det.

Ring runt och kolla! Smådjursakuten och Blå Stjärna är dyrast i stan.

Majornas Djurklinik, Husdjurshälsan i Högsbo, Djurkliniken Partille är de vi brukar anlita.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Persifone
2013-04-11 21:12
#2

Brukar åka till en djurklinik en bit utanför gbg, i lerum. De är billiga och har trevlig personal. Lerums djurklinik heter den, finns en annan i lerum också, men är inte i närheten av så bra :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

AlexKatt
2013-04-12 09:07
#3

Tack för tipsen! Bor i Nordost utan bil och körkort, så jag har ringt de ställen som ligger mest centralt, eller där man inte behöver byta så många gånger. Min lilla kille är skygg och inte van vid stöket på vagnarna, hundarna i de bakre delen, etc. I Majorna påstådde en tjej (som sa att hon var ny, inte har koll, inte känner till hur röntgen utförs…) att det kunde gå på 650 kr, låter lite väl billigt, så jag väntar på bekräftelse därifrån. Vore ju surt om man får ett pris och väl där ett annat. #2, hade gärna tagit mig ut till Lerum, om det inte blev så dyrt med taxi dit, eller om vi hade en direktbuss :( men tack i alla fall för tipset! #1 Tack för det snabba svaret! Han kommer att operera om jag tar med plåtarna, men jag hör på hans röst att han nästan tycker det är så komplicerat att jag ska ta mig tid att tänka på ev. operation. Klart att jag har varit så trög att jag inte bestämde mig för försäkring förrän han började gå ner i vikt, och då var det för sent, nu får jag ta från bostadssparandet, suck. Om ni har erfarenhet av Vet. Glimåker, kanske ni kan upplysa mig om varför han inte vill säga allt rakt ut, men jag själv misstänker att han tycker jag verkar alldelles för skakig och nervös för att höra på jobbiga ord som cancer.

Och nervös, ledsen och skakig är jag förstås, det handlar om min bästa vän 💔

Josefa
2013-04-12 10:03
#4

Men var i buken har katten en cysta? ? Om det är på njurarna som brukar uppträda i unga år, så finns det tyvärr inget som kan göras.

AlexKatt
2013-04-12 11:23
#5

Han visste ej var den har sitt ursprung, men jag hoppas det går att utläsa från röntgen. Han är bara 3 år, så det kan mycket väl vara det. Jag har sett att vissa cystor opereras bort, men vissa går inte 😢 FIP är det andra som har att göra med vätskeansamling, men det nämnde han inte ens, så jag antar att han inte trodde det kunde vara en möjlighet.

Katthemsmatten
2013-04-12 16:26
#6

AlexKatt, håller tummarna för att det ska vara någonting som inte är svårt att åtgärda och som inte ger några men för din kisse.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
kattassen
2013-04-12 17:08
#7

#3/5

Det låter onekligen som din katt behöver en röntgen och en rejäl provtagning. Om du är orolig för FIP så kan jag säga att om det börjat bildas vätska i buken så går det jättefort. Låter hårt men är din katt fortfarande pigg och äter så känns det ändå osannolikt. När det väl börjar (våt FIP) så går det utför på bara några dagar.

Dock kan det ju röra sig om någon slags tumör (godartad cysta) som då kan vara behandlingsbar. Möjligen kräver detta sjukhusvård med allt vad det innebär. Oförsäkrad katt tillika är ju en stor ekonomisk faktor tyvärr.

Men om du fått ett pris på Majornas för röntgen (och om du väljer att åka dit) så tycker jag även att du bör be dem om att ta lite prover på katten så det inte är något annat bakomliggande.

Glimåker är bra och kan väldigt mycket om katter, men har som sagt lite begränsad utrustning. Vill han sedan utifrån resultatet av röntgen utföra operation är det ju väldigt bra.

Tror dock inte att du får vara främmande för att behöva bli hänvisad till djursjukhus om det visar sig vara något mer komplicerat. Välj då gärna Västra Djursjukhuset (också i Högsbo visserligen) Men det går att ta sig dit med kommunala medel. Buss 58 exempelvis från nordost går till Frölunda Smedja som är närmast hållplats.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Rödis
2013-04-12 19:55
#8

Undrar hur Du gjort med din kisse? Undrar också om ni menar Smådjurskliniken när ni skriver Majornas djurklinik? För ca ett år sen togs röntgenplåtar på min Blanche hos dem, Smådjurskliniken i Majorna alltså, ser att den kostade 340 kr för helstatus på munnen. Den summan är före moms. Lillebus hade en "hudtumör" o där togs flera bilder (läser i fakturan): 1-2 bilder 460kr, sen tillägg bild 3 ggr à 220 kr vardera. Detta var i dec 2010 på samma klinik. Även här före moms.

Husdjurshälsan har väl en klinik i Gråbo också, men kanske inte lättare ta sig dit än ner till Partille kommunalt.

En klinik som inte nämns alls här är Göteborgs Djurklinik, Backa Strandgata 10. Har flera mkt nöjda vänner som tar sina djur dit, de är också förhållandevis billiga. Tel 031-7421740

kattassen
2013-04-12 20:12
#9

#8 Var katten skygg så bör man ju ta det med i beräkningen vid val av veterinär också. Men katten var kanske inte skygg i bemärkelse "förvildad tamkatt".

Smådjurskliniken Majorna avsåg jag. Vet folk som varit där med något skygga katter vilket fungerat.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

kattassen
2013-04-12 20:13
#10

Till Partille når man också med buss 74 från Angereds Centrum. Eller buss 59 från Bellevue om man kommer från det hållet.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

AlexKatt
2013-04-15 10:06
#11

Tack för svaren! Usch, pratade med Majorna (Smådjurskliniken) som menade att det var lika bra att gå någonstans där de har ultraljud, så slipper katten åka in två ggr, de har bara röntgen. Cystan har också blivit mindre, och då är det ännu svårare att se varifrån den härstammar. Enda tips på ultradjur jag fick var Västra djursjukhuset, och det hade Kattassen också nämnt, tack! Och tack så mycket Katthemsmatten för dina ord, det uppskattas!

Så det blir att ringa snabbt till Västra och även kolla med City Hund och Katt, som ligger i Landala.

Söta ni är!

kattassen
2013-04-15 10:16
#12

#11 Lycka till med din misse. Hoppas du kan får hjälp av Västra Djursjukhuset. Det låter nog klokt att försöka få till stånd ultraljud på samma gång som röntgen. Kollade du med Djurkliniken i Partille? Kan vara värt att kolla i alla fall.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2013-04-16 17:37
#13

Att veterinären inte ville uttala sig beror säkert på att det inte går att säga säkert förrän katten genomgått röntgen och opererats. Det är inte alltid röntgen säger allt heller även om man får en bättre bild av det hela. Sedan är det ju även frågan om kostnaden om kissen ifråga inte är försäkrad. Hoppas på det bästa. Jobbigt när det blir så här.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
AlexKatt
2013-04-16 17:48
#14

Fick röntgen och rudimentär ultraljud, blodprov och prov på "cystan" på City Hund och Katt, 4000 kr. "Cystan" visade sig vara full av… urin, vid närmare ultraljud, remitterad till inte mindre än Blå Stjärnan (3300 kr) visade det sig att katten har en abnormt stor urinblåsa. Stort problem i sig, väntar på bakterieodling, men i övrigt inga stenar eller tumörer. Orsak de inte kunde undersöka: neurologisk! Har ni hört om det? Neurologiska "fel" gör att hann utvecklade en stor urinblåsa och andra problem.. Får väl undersöka vidare, efter att ha sålt min egen njure (det kan inte sägas för många ggr.. försäkra era fyrfota vänner!).

Tack igen för ert stöd! Ovärderligt!

Lena
2013-04-16 18:55
#15

#14 Nej det är vid sådana har tillfällen en försäkring är guld värd!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: