Annons:
Etikettkattprat
Läst 915 ggr
[Skyggisen]
2013-04-08 11:48

Kräsen katt

Tips på foder som kräsna katter äter?Har nog provat det mesta i torrfoder,Royal Canin,bl a,provade något foder av de som är för kräsna katter,men icke!Hon äter dock Purina One sterilisede,men det är ochså det enda hon äter.Vill gärna att hon äter lite blötmat ochså,men där är det bara tonfisk eller sardiner som gäller,tycker hellre hon ska äta något från vet,eller djuraffär,som har bra foder,men hon vägrar.Provade från vet,blötfoder för kastrerade,men nej då 🥵Hon kommer ibland och stryker sej runt benen som att hon vill ha något,jag ger henne,men nej,finns det inget som kan locka  kräsna katter att äta annat,än det hon envist håller fast vid?Kanske räcker med det foder hon äter (Purina)men får hon allt som en katt behöver i detta? Tacksam för råd och tips!En fråga till:Är sardiner i tomatsås bra för katter att få nångång som "godis"?

Annons:
Gatukorsning
2013-04-08 13:01
#1

Det där låter som min honkatt när det gäller kräsenheten!

Mjau blötmat i tetra accepterar hon, men endast de som heter oxkött i sås/gele eller nötfärs i sås/gele. Någon annan blötmatssmak äter hon inte. Men om hon fick betsämma så skulle hennes diet bestå av mattes blomma i köket, kattgräs och torrmat och inget annat.

Jag vet ingenting omvad Purina innehåller, men när du läser på innehållsförteckningen så ska du se till så att det inte är mycket spannmål i maten då det inte är så bra för katten (och bara utfyllnad egentligen).

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

KattkoloninBotkyrka
2013-04-08 16:10
#2

Jag har en super skyggis Pyret hos mig som äter endast Royal canin babycat. Hon vägrar äta nånting annat och ingen blötmat duger alls.

Jag har även lilla Busan här, en fd skyggis och hon är också extremt kräsen och äter bara Porta 21 feline finest. Jag har prövat allt och då menar jag ordagrant allt som finns i matväg och dessa damer har valt sitt foder. ❤️🐱

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

kattassen
2013-04-08 16:12
#3

James Wellbeloved Turkey&Rice har vi kört i många år. Alla nya katter som kommer hit och är lite "fisiga i maten" brukar tända till på det torrfodret.

Du har prövat RC Exigent (rosa eller brun förpackning) ? Det är också väldigt välsmakande och lockar i alla fall våra katter som vi skall fånga i fälla.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Uppkatten
2013-04-08 19:04
#4

RC Exigent gillade min kräsna svarta kattpojke som jag hade tidigare.

Även mina nuvarande katt-tjejer är ordentligt kräsna, speciellt när det gäller blötmat… Jag har provat igenom "hur många sorter som helst" och fått kasta det mesta…

Tonfisk kan de tänka sig att äta…

Ena missan gillar även Shebas ångkokta kyckling i portionspåse. Då kan hon t o m tänka sig att stryka sig mot mattes hand och gosa lite för att få smaka…! MEN den har nu gått ur sortimentet (ny gul påse finns - men med annat innehåll… som hon vägrar att ens nosa på…😭) så jag inhandlade typ 100 en-portionspåsar av gamla sorten (=alla jag hittade i handeln…)och lade upp ett lager… det lär räcka fram till sommaren ca…

(de får naturligtvis torrfoder också!).

Det är verkligen inte lätt med missar som anser att de ska bestämma själva vad de ska äta…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[Skyggisen]
2013-04-08 19:32
#5

RC Exigent den rosa har jag provat,men tyvärr!Kanske sak prova James Wellbeloved Turkey&Rice,den har jag inte hört talas om.Tack så hemskt mycket för tipsen 🌺

Upp till toppen
Annons: