Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2212 ggr
Mantissa
2013-03-31 22:42

Kastrera innan flytt?

Jag vet att det är standard att vänta tills katten är runt ett halvår gammal innan kastrering. Men har också sett att det är vanligt med kastrationer redan vid tre månaders ålder i amerika. Sedan har jag läst på svenska sidor att det är en god ide att kastrera katten innan den blir könsmogen, och de kan de ju bli redan vid 4 månader?
Jag frågade min veterinär och hon sa att det egentligen inte fanns någon anledning att inte kastrera kattungarna redan innan leverans. Att det var gamla missförstånd och fördommar som låg till grund till det nuvarande systemet.
Vad tycker ni? För visst vore det en klar fördel om uppfödare och katthem kunde sälja alla ungar som skulle till "sällskapshem" färdigkastrerade?

Annons:
Mari
2013-03-31 22:46
#1

Jag tycker det vore otroligt bra om veterinärerna gick med på att kastrera katter så tidigt som möjligt, det vore verkligen något som skulle underlätta för att slippa alla dessa "hoppsankullar" och skönt för katthemmen att kunna lämna ifrån sig färdiga katter direkt och inte behöva jaga ägarna sedan när katterna har åldern inne för kastrering

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jessicahagstrom94
2013-03-31 23:55
#2

Ja, det vore superbra om man kunde kastrera katten innan leverans.

Tyrisen
2013-04-01 03:10
#3

Ja det vore toppen om man kunde få det som standard!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Alexej
2013-04-01 08:37
#4

Tyvärr är många veterinärer emot tidiga kastreringar. Det finns egentligen bara fördelarm enda nakdel är narkosen som är svårare att bedöma hos ungar katter.

Inte länge sedan man rekommenderade kastreringar när katten var ett år. Veterinärförbundet rekommenderar 6 månader men accepterar tidiga kastreringar.

Vår veterinär vill inte göra det men 4-5 månader är okej för honom.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-04-02 21:20
#5

Jag kan förstå argumentet att det är svårt att bedömma hur mycket narkos man kan ge, men i övrigt tycker jag det vore en mycket stor fördel att kunna leverera kattungar kastrerade.

Medarbetare Hittekatter iFokus

kattassen
2013-04-02 21:33
#6

Likaså är det så hos vår veterinär att honor vill de gärna skall ha passerat 2,5 kg och 6 månader. Hanarna brukar vi kunna ta vid 4-5 månader. Vikten är väl för sövningen antar jag.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
IceJossan
2013-04-03 00:48
#7

Jag vet en veterinär (han är väldigt oldschool) som hävdar att katter får beteendeproblem och hälsoproblem om man kastrerar tidigt. Och med tidigt menar jag vid 6-7 månader……. Han anser att katten ska vara runt året innan man kastrerar.

Katthemsmatten
2013-04-03 16:13
#8

#7 När jag fick mina första katter för ca 40 år sedan så var det runt året som rekommenderades, så den veterinär som fortfarande rekommenderar det har nog inte läst en enda abstract en gång sedan 1970. Suck…….. Han gör ju verkligen sitt till för att det ska komma 'hoppsan' kullar.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tyrisen
2013-04-03 16:13
#9

Jag kan helt och hållet förstå de veterinärer som inte gör det, om det är pga att de känner sig osäkra och inte har kastrerat så små tidigare. Det är ju bra att de inte gör något de inte vet om de klarar :) Positivt vore väl om fler fick utbildning i detta, så blir det kanske vanligt en dag. Något för veterinärutbildningarna att införa?

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Katthemsmatten
2013-04-03 16:28
#10

Att söva en 12-13 veckors liten unge kräver handledning av en erfaren veterinär, men att söva en på 6-7 månader är mycket mindre komplicerat. Med tanke på att det gjorts i ganska många år vid det här laget är det bara bekvämlighet av de veterinärer som inte gör det. Och dessutom djupt beklagligt eftersom säkerligen många av de katter som inte blir kastrerade vid den ålder bidrar till att öka beståndet av katter. Hemlösa eller ej.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Krullsvans
2013-04-04 08:42
#11

Vår vet kastrerar honor tidigast vid 16v, hanar kan hon ta tidigare men tycker att 16v är rätt bra där med. Detta pga sövningen. Vi planerar att nya hemmen får ha ungen i jour tills det är dax, så ordnar vi kastreringen. När det är klart blir det adoption på riktigt. Vi har fått första kullen nu (vi har inte haft verksamhet så länge och har haft tur med kattorna hittills) så vi får se hur den lösningen blir i praktiken. :-) /Stina, Varma Tassar

Silvestris
2013-04-04 10:40
#12

#10

Enligt den forskning jag har läst och de veterinärer som har kastrerat mina kattungar tidigt är det inte mer komplicerat att lägga narkos på en kattungar på 12 veckor än en på 6 månader. Från 12 veckors ålder kan du använda samma narkos som du använder på andra katter eftersom njurarna vid den åldern är tillräckligt utvecklade. Narkosen administreras och doseras på samma sätt och enligt den forskning som finns har man inte sett någon ökad förekomst av morbiditet eller mortalitet hos "tidigt kastrerade" katter.

Kanadensiska veterinärstudenter kastrerar kattungar från 6 veckors ålder så det låter för mig väldigt märkligt att en svensk färdig veterinär inte skulle klara av att säkert kastrera en katt på 12 veckor.

Katthemsmatten
2013-04-04 12:58
#13

#12 Tack för intressant information. Nu finns det väl snart ingen som inte kan ta till sig värdet av tidig kastrering - hoppas jag.

Att svenska veterinärer ibland inte vet eller kan kastrera vid 12 veckor tror jag har att göra med att de inte vill följa med i utvecklingen. Sannolikt utför de sitt yrke exakt som de fick lära sig 'anno dazumal' även när det gäller allt annat också.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
Thaeri
2013-04-07 00:30
#14

Nu är jag inte uppfödare eller har tagit hand om hittekattungar, men om jag skulle befinna mig i någon av situationerna så skulle jag aldrig sälja en katt – oavsett ålder – som inte uttryckligen (enligt kontraktet alltså) sålts till avel okastrerad.

Och när det gäller hittekattungar innebär det ju att allihop utan undantag säljs till sällskap.

Men vad gäller raskattungar så ser jag det som att om köparen skulle vara intresserad av att ta en kull men inte är säker så får den säga det och kontraktet skrivs för att gälla en avelskatt bara för att vara på den säkra sidan – för både min och köparens skull.

Kastreras kissen utan att ha fått kull ändå för att köparen inte kände att avel var något för hen, ja då blir det så, och då skulle jag vara beredd att betala tillbaka mellanskillnaden för vad jag skulle ta för avelskatt jämfört med för en till sällskap. Lämpar sig katten inte till avel blir det samma sak, men då skulle även möjligheten att lämna tillbaks den i utbyte mot en ny katt finnas (inte för att jag skulle tycka om det, men juridik är juridik).

majvi
2013-04-07 09:37
#15

video från Cats Protection om tidig kastrering och hur det går till

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
2013-04-07 10:27
#16

Jag tror att mycket ändå beror på pengar.

De flesta kattungar bli förmedlade med 12 veckor. Skulle kattungen då kastreras innan flytten då kan det bli stora kostnader för en kattägare/katthem när kattungar dessutom måste dubbelvaccineras.

Det är rätt så lätt att förmedla en kattunge jämförd med en vuxen katt. Och jag tror att det inte bara beror på att kattungar är söta eller kan "präglas" tidigt på den nya ägaren utam det är för att en kattunge är billigare än en vuxen. Och en kastrering med alla kostnader skjuter man upp till framtiden. Det kan man ta när man har bättre råd.

Det är nog samma fenomen som med alla kreditavbetalningar. Man sparar inte för en sak utan vill ha det nu och betalningen skjuts upp till senare. Men det går snabbt från 12-veckorsunge till en könsmogen 6 månaders katt och då blir många katter ändå inte kastrerade för många har då fortfarande inga pengar för en kastrering. En honkastrering kan lätt kosta 1000 kronor.

Vi har kastreringskrav på katthemmet och vi har tagit tillbaka katter som inte blev kastrerade.

Jag skulle absolut önskar mig en förändrad inställning både från kattköpare och kattförmedlare så att det skulle vara självklart att alla kattungar är kastrerade innan omplaceringen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
2013-04-07 10:46
#17

#16

Eftersom nya rön visar att det är lämpligt att ge kattungar sin sista vaccination vid 16 veckors ålder eller senare skulle ju ett alternativ för katthemmen vara att bara ge en vaccination och kastrera. Sedan överlåta den andra vaccinationen till den nya ägaren.

Sedan är det självklart så att man ska mer betalt om man kastrerar. Man ska självklart ta betalt för de kostnader man har haft och för den nya ägaren spelar det ju i princip ingen roll om man betalar 500 kr extra när man köper katten än om man lägger ut 500 kr i ett senare skede för att kastrera den.

Lena
2013-04-07 11:25
#18

#17 Nej det borde ju vara en extra service att köpa katten kastrerad och klar. 

När det gäller tidig kastrering och ålder är det när katten är ännu yngre än 12 veckor som det är svårt med narkosen. I USA brukar de ha som gräns att katten ska väga minst 1000g innan den kastreras. Det hade något med utvecklingen av olika organ vill jag minnas. Det går att söva yngre katter med (t.ex. för akuta operationer) men där krävs det specialkunskaper.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-04-07 11:40
#19

#17 vad är det för rön att vaccinera med 16 veckor?

Helt krass är det så att katthem tjänar på kattungar och förlorar pengar på vuxna katter. Skulle alla katthem kastrera ungarna med 12 veckor skulle de bara förlora pengar. Det är alla kattungar som medfinanserar verksamheten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
2013-04-07 11:51
#20

#19 inte om man tar betalt för kastreringen. jag tycker det är ok att ungar kostar lite mer

Annons:
Silvestris
2013-04-07 11:55
#21

#19

Katthemmen skulle inte förlora på det om de tar betalt för kastreringen, vilket de självklart ska göra.

Här finns lite info om nya vaccinationsprotokoll.

Lena
2013-04-07 12:00
#22

Här är 2 artiklar om tidig kastering:

Tidig kastrering.

Tidig kastrering 2.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-04-07 12:01
#23

Problemet är att många katthem sitter fast med sina vuxna katter. Konkurrensen av andra katter som behöver nya hem är stora. Inte ovanligt med att vuxna katter finns kvar i många månader/år, framförallt katter som är svarta eller svart-vita.

Höjer man priser på kattungar sitter man också fast med ungarna som ingen köper. Nu går de som tur ändå ganska snabbt till nya hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
2013-04-07 12:06
#24

Jag tror inte de blir svårare att sälja. Kastreringen hade väll hemmen ändå räknat med att betala. Och katthemmet kanske har turen att ha ett avtal med en klinik så det blir lite billigare än för den nya ägaren att göra det själv. Jag hade själv gärna köpt en färdigkastrerad katt. För då vet jag att det är gjort, jag behöver inte oroa mig för att katten lyckas smita ut innan jag hunnit med (många vill att katterna ska gå ute från att de är små) och jag behöver inte oroa mig för själva kastreringen inte ska gå bra (det är trots allt alltid en viss risk).

Alexej
2013-04-07 12:07
#25

#21 Är inte bra på engelska men som jag fattar handlar det om en trippelvaccinering:

The recommendation of the VGG is for initial vaccination at 8–9 weeks of age followed by a second vaccination 3–4 weeks later, and a third vaccination given between 14–16 weeks of age.

The VGG recommends that whenever possible a third dose of core vaccine be given at 14–16 weeks of age.

----------

Läste att det finns priser på 400 kronor för en vaccinering.

Kattunge: 1200 kr vaccinering, kanske 400 kr id-märkning, kanske 1000 kr kastrering….

Vem köper en kattunge för 2600 kronor?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Silvestris
2013-04-07 12:07
#26

#23

Som 24 skriver, köparna ska ju ändå betala för en kastrering av sin kattunge senare så varför tror du inte att de skulle vara villiga att ta den kostnaden på en gång och få sin kattunge kastrerad? Då behöver de inte ens tänka på att boka tid för detta senare?

Mantissa
2013-04-07 12:10
#27

Ja så länge man uppget vad köparen betalar för tror jag det går bra.

Annons:
Alexej
2013-04-07 12:27
#28

#26/27 Tyvärr funkar det inte så.

En del är glada att den köpta katten är "färdig" men de flesta köper hellre en billigkatt.

Vi provade ett tag att ta betalt för kattungar incl kastrering (samma pris som vuxna) men det blev alldeles för dyrt. Det är kattungarna som (med)finanserar verksamheten. Dessutom flyttar många kattungar längre bort där det bara fanns dyra veterinärer med höga kastreringskostnader. 

Av någon anledning räknar folk inte att det skulle vara mycket billigare att vi kastrerar katten innan fast de 3 månader tills katten ska kastreras går snabba.

Och vi gör minus på alla kastrerade katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
2013-04-07 12:30
#29

Vi på Bill & Bull har samma pris för alla katter oavsett ålder, kön, hårlag, ras osv. Kattungar står vi för kastreringskostnaden om det görs hos någon av våra veterinärer. 
Vi går alltid back ekonomiskt på katterna. 

Men det hade varit väldigt skönt att kunna lämna ut alla katterna färdiga, för att slippa detta jagande med att få dem kastrerade när de har åldern inne.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mantissa
2013-04-07 12:33
#30

#28 Men om köparna bara vill ha en billig katt så hade de väll köpt en blocketkatt för en 50 lapp. Jag tro de som köper från katthem också vill känna att de inte stödjer oansvarsfull avel och istället stöder katthemens arbete.

Alexej
2013-04-07 12:41
#31

#30 Både ja och nej. Gärna ja så länge det inte kostar för mycket. Vi tar 800 kr för en färdig vuxen katt och 600 kr för en kattunge (plus 200 kr kastreringspant). Ändå går kattungarna väldigt snabba men vi sitter fast med många vuxna.

Men vi skulle inte kunna ha någon katthemsverksamhet om vi skulle sälja kattungarna till samma pris som vuxna och också betalar också deras kastrering.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
2013-04-07 12:49
#32

#31 går kattungarna väldigt snabbt så kanske det är ett tecken på att ni kan ta lite mer för dem😉

Silvestris
2013-04-07 12:51
#33

#25

Den sista vaccinationen kan man överlåta på de nya ägarna. Det är betydligt bättre att överlåta den sista vaccinationen än kastreringen på de nya ägarna.

Vill man placera ut sina katter (och då kanske i synnerhet okastrerade) till människor som bara vill ha en billig katt?

Alexej
2013-04-07 12:59
#34

Vi har kastreringskrav och också hämtad tillbaka katter- 2 stycken. Men det är flera hundra kattungar där vi fick tillbaka bekräftelsen från veterinären att katten är kastrerad nu - fast en del bara efter påminnelsen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Thaeri
2013-04-09 01:21
#35

#29, om man vill ha en "klar" katt från er, kan man få det?.

Alltså en kattunge på 12-16 veckor som är grundvaccinerad, märkt och kastrerad?

Mari
2013-04-09 06:00
#36

#35 Nej tyvärr, veterinärerna här vill att de ska minst vara 6 månader

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: