Annons:
Etikettsajten
Läst 1871 ggr
annebeate
3/27/13, 9:47 PM

Mitt hjärta gråter

❤️Idag avlivades  snälla sociala skogskatten Maya från Linköping. Hon var försvunnen under 6 veckor hösten 2012 då en kattvakt medvetet släppt ut henne. Hon återfanns i slutet av oktober och glädjen var total. Hon togs omhand av en tjej. Idag lät samma tjej avliva friska underbara Maya. Varför? Jo hon pratade och jamade för mycket. Tjejen sa att hon var van att vara ensam. Erbjudande om hem fanns men enligt uppgift var tjejen inte alls intresserad av detta och försök att hitta nytt hem hade tydligen inte skett av tjejen.  Maya skulle dö denna dag. ❤️

Gå in och läs om underbara Maya på www.katter.nu under Allmänt kattprat tråden " En mycket tråkig historia, sorgliga nyheter"❤️

Vad gör att en människa handlar så känslolöst?

Annons:
UlrikaD
3/27/13, 9:48 PM
#1

Men herregud, vad är det för fel på folk? När man inte tror att folk kan vara mer känslokalla och egoistiska…så kan dom det.

Jag gråter med dig!

Uppkatten
3/27/13, 10:05 PM
#2

Man blir så arg och ledsen…

Lilla vackra Maya…❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[eskils]
3/27/13, 10:15 PM
#3

Hemska människa! Måtte hon ångra sig bittert och skämmas!

Gatukorsning
3/27/13, 10:23 PM
#4

Usch, va fel och orättvist!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Lena
3/27/13, 11:09 PM
#5

Påminner om en tråd inne på Kattgruppen för ett tag sedan. En person beklagade sig över att katten pratade för mycket. Usch vad hemskt sådant här är.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
3/27/13, 11:47 PM
#6

Mayas grymma öde har skakat om mig och många andra. Hennes öde är ofattbart. Först släpps hon ut medvetet av en kattvakt för att kämpa ensam där ute i mörker och kyla i 6 veckor. Hittas sedan via några arbetare på en sopstation och därefter efter 5 månader avlivas på detta sätt. 

Maya en sådan rar, social pratsam liten kattflicka som bara ville känna av kärlek. Hur kan bara detta kunna ske?❤️

Annons:
Lena
3/27/13, 11:54 PM
#7

#6 Men varför kom inte kissen tillbaka till sin ägare efter att kattvakten släppt ut henne? Står det om det?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
3/28/13, 12:03 AM
#8

#7 Som jag uppfattat det var ägaren ett tag intagen på sjukhus för svår sjukdom, uppgavs var allergisk och  inte intresserad av katten och lär även varit inne på att avliva den.

Mantissa
3/28/13, 7:06 AM
#9

Fruktansvärt tråkig historia. Men det finns som vi alla vet många som rättfärdigar marginaliserandet av en katts liv med att "en död katt lider inte". Jag hade själv en kompis för många år sedan som tog bort sin ena supertrevliga katt för att "bajset luktade för illa". Det vågade hen inte erkänna var orsaken förrän nått år senare. Där försvann det sista uns respekt jag hade för den människan.

Alexej
3/28/13, 7:08 AM
#10

Ofattbart, vi har verkligen en skrämmande slit och kasta mentalitet. Skulle katten straffas med döden? Hur ska tjejen göra med sina egna barn när de skriker för mycket?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

lillmymlan
3/28/13, 9:26 AM
#11

Vad är det för fel på folk? 😭

Varför kunde inte katten fått en chans hos någon annan?… fy fan!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

emjon
3/28/13, 10:13 AM
#12

Fullständigt ofattbart och grymt handlat och så svårt att hitta rätta orden för all ilska och avsky jag känner inför denna person😭

Hur kan man välja att avliva en frisk kärleksfull katt med en stor personlighet när det direkt fanns möjlighet till nytt hem?😡😮

Här kan man ta lärdom av att aldrig någonsin överlåta en katt till någon annan utan att skriva överlåtelseavtal även mellan privatpersoner. En mycket trovärdig person som verkar alltigenom seriös kan helt plötsligt ändra sig. Detta har hänt mer än en gång och då bör man vara garderad.   

Alla de katter vi har adopterat finns kontrakt mellan mig och den som ansvarat för adoptionen oavsett förening eller privat. Det innebär att jag inte får avliva en frisk katt utan måste ta kontakt med den ansvarige först. Jag tycker det är en trygghet och absolut inget problem för mig.

Hade det handlat om svår sjukdom och lidande för katten så hade det varit helt annorlunda men detta är helt ofattbart😞

Hoppas att lilla Maya får leva lyckligt på de gröna ängarna tillsammans med alla kissar som redan finns där och är innerligt saknade❤️🐱

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

ilb
3/28/13, 10:48 AM
#13

Hur kan man göra så med en överlevare som klarat flera veckor ute.  Hon ville ju leva. 😡

RIP Maya 💔

Annons:
Katthemsmatten
3/28/13, 11:27 AM
#14

💔 😭

Medarbetare Hittekatter iFokus

zorro2
3/28/13, 12:32 PM
#15

R.I.P Maya

😭     💔

UlrikaD
3/28/13, 12:48 PM
#16

Det hemskaste i hela historien är ju att katten som inte var van att vara ute överlevde i 6 veckor ute när det var kallt. Hon hade uppenbarligen en stark livslust och ville komma hem igen.
Hemmet ville inte ha henne och sen ville inte det nya det heller.

Helt ärligt tycker jag det borde vara brottsligt sånt här och få rättsliga påföljder. Det är ju så fel det bara kan bli.

Isatis
3/28/13, 1:02 PM
#17

Så grymt och kärlekslöst.

[helenal]
3/28/13, 1:48 PM
#18

Så hemskt:/ hur kunde veterinären gått med på att avliva henne pga av de? Har inte veterinärer rätt att säga nrj till sånt?

Katthemsmatten
3/28/13, 2:24 PM
#19

#18 De flesta veterinärer tycker inte att det är OK, men de har ingen laglig möjlighet att tvinga ägaren till en omplacering. Dessvärre.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Mantissa
3/28/13, 2:38 PM
#20

Här så avlivar inte veterinären utan medicinsk orsak. Det blir vanligare och vanligare verkar det som

Annons:
Sidentass
3/28/13, 6:51 PM
#21

Ja..vad ska man säga…svårt att överhuvudtaget säga något överhuvud taget, för ord för detta finns helt enkelt inte…jag har också många gånger funderat över veterinärers ståndpunkt till att avliva friska katter, är de egna företagare kan jag inte förstå det, annars kanske man har regler att följa som kan driva en till vansinne många gånger..

Så oerhört ledsamt att höra detta..känner med dej..och jag delar din frustration och tunga känsla…

kram..

Gatukorsning
3/28/13, 7:27 PM
#22

Nä, de har har tyvärr ingen laglig rätt att tvinga ägaren tillomplacering i stället. Men många veterinärer förespråkar omplacering (främst av tama katter då, men det är ju en annan diskussion). Och ofta så betyder det att fd ägaren betalar den summa som det skulle ha kostat för att avliva katten men att pengarna går till omplacering i stället. I Sthlm kostar det runt tusenlappen att avliva en katt hos veterinär som privatperson.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

annebeate
3/28/13, 8:22 PM
#23

I kväll tänder jag ett ljus för lilla Maya  men också för alla andra katter i vårt land som mist sina liv på grund av människors dumhet, okunskap, egoism och känslolöshet.❤️

MSH
3/28/13, 9:33 PM
#24

Så fint av dig! När ska katter få en högre status…..?! I kväll grät jag med barnen då det var Bolibompa (barnprogram) om en pojke som behövde avliva sin hamster för att den var allvarligt sjuk (cancer). Den hamstern var så älskad och fick ett så fint liv. Vet inte vad jag ville komma med detta-men jag tänker att om barn lär sig tidigt hur man ska vara mot djur, så kanske problem med djurhållning senare i livet kan undvikas…….

annebeate
3/28/13, 10:25 PM
#25

MSH, det ligger mycket tänkvärt i vad du skriver.❤️

Jessicahagstrom94
3/29/13, 11:11 AM
#26

Så fruktansvärt.. och så onödigt! 

Min Lukas pratar mycket.. inte avlivar jag väl honom för det?! Nej, det var den mest elaka, själviska och korkade anledningen jag någonsin hört/läst.

KattkoloninBotkyrka
3/29/13, 1:18 PM
#27

Man blir arg och ledsen… Vilken hemsk människa 😮

Vila i frid söta lilla Maya❤️

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

Annons:
annebeate
3/30/13, 9:26 PM
#28

Påsken ger en tid för reflektion. Hoppas innerligt att medvetheten och omtanken ska bli större hos allmänheten när det gäller katter som lilla Maya och hemlösa katter. Vi måste börja reflektera över vilket samhälle vi vill ha.❤️

Tyrisen
4/1/13, 3:24 AM
#29

Jag minns mycket väl historien om denna kisse och den ignoranta kattvakten som släppte ut katten för att hon jamade för mycket eller var jobbig på något sätt? Helt ovan och på nytt ställe så var det inte så konstigt att hon försvann. En mycket snäll person (kanske någon av er som skriver här?) kämpade med alla medel för att hitta katten. Utan hennes hjälp hade Maya inte hittat hem, kattvakten gjorde knappt ett dyft åt saken. 

Så nu har alltså katten fått avlivas av någon ny ägare. Finner inga fler ord, mer än att denna katt har haft en förskräcklig otur när det gäller människor 💔 (förutom den fina person som gjorde så att Maya kunde hittas)

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Gullimat
4/1/13, 11:17 AM
#30

Fy vilken sorglig historia. Hur kan man vara så hjärtlös mot en stackars katt som bara ville leva. Hon har verkligen haft oturen att hamna hos okänsliga människor. Tänk om alla föräldrar ville lära sina barn att behandla djur med kärlek vilket ger så mycket tillbaka

Thaeri
4/7/13, 12:14 AM
#31

Ja, stackars lilla kissen.

Blir så ledsen när jag tänker på att hon hade kunnat ligga uppkrupen i mitt knä nu 😕

annebeate
4/7/13, 10:50 AM
#32

Thaeri, du visade sådan stor omtanke om Maya när du genast  var beredd att öppna ditt hem för henne. ❤️ Tyvärr gavs du aldrig den möjligheten och sorgen över vad som hände Maya är stor. Tänker själv ofta på henne.❤️

Lena
4/7/13, 11:35 AM
#33

Varför lät inte människan Maya komma till nytt hem med kattsällskap istället för att avliva henne? Kan inte begripa mig på den där typen av människor som så lät avlivar friska djur av ren och skär egoism och bekvämlighet. Som bara ser djur som en slit och släng vara som bara är till för deras eget nöje.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
4/9/13, 1:26 AM
#34

Hade hon kommit överens med mina stödkissar hade de verkligen varit perfekta för varandra också, aktiva bushuliganer till tusen… (De är så söta när de är igång.)

Och så hade Maya fått visa Ninja och Nellie hur man myser på riktigt.

Annons:
MSH
4/9/13, 8:22 PM
#35

Det är så himla sorgligt… Varför hon inte kunde få omplacerad är för mig helt oförståeligt och oförlåtligt!!

annebeate
4/9/13, 9:25 PM
#36

Så ofattbart och obegripligt och så oerhört sorgligt.❤️❤️❤️

zorro2
4/9/13, 9:37 PM
#37

konstig människa, hon var ensam så hon om nån burde ju tycka att det är mkt roligt med en pratig katt. sen att hon inte kunde låta en kisse vara lycklig bara för att hon inte var lycklig…hemska människa.

jag var inneboende och där bodde även en väldig pratglad kisse, och det roligaste var när jag kom hem och inga andra var hemma förutom herr Ruffe då, och prata och prata, han hadde mkt att berätta om. Iblandt så var det jag som hadde mkt att berätta, och han lyssnade och svarade.

Sagolika
4/13/13, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Verkligen fruktansvärt att det gick så för katten Maya 😕

Jag har precis stött på två jättefina sociala huskatter som fick flytta pga tidsbrist hos tidigare ägare som arbetade mkt och var iväg mkt från hemmet. Nu har nya ägaren tröttnat efter bara ett par månader och kommer att avliva dem då de är uppe på bordet osv. Varför ska friska, unga katter behöva dö bara för att de haft oturen att hamna hos någon som inte förstår sig på dem? Det finns dock fortfarande tid att rädda dem om någon har möjlighet. De finns i Helsingborg.

Gatukorsning
4/13/13, 4:15 PM
#39

#38 Jag fattar inte grejen. Ska katterna bli avlivade för att de beter sig som katter och för att deras nya ägare varken har tid, ork eller tålamod att uppfostra dem? 

Och nej, mina katter får inte heller vara på bordet i köket eller uppe på köksbänken (för sjutton gubbar, jag har ju gasspis!). Och det vet de om, de har kärt sig detta. Just för att jag har uppfostrat dem till att förstå. Och nej, det var varken svårt, jobbigt eller särskilt betungande att göra så. Var de är på nätterna kan ju jag omöjligt veta iofs. 

Jösses alltså…vad är det med folk idag? Hur svårt ska det vara att ta ansvar? Suck va tröttsamt…

Hoppas att vetten inte går med på det. De vettiga veterinärerna avlivar inte friska djur.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

annebeate
4/13/13, 9:16 PM
#40

Sagolika, hoppas inte dessa katter går samma grymma öde tillmötes som Maya. Finns det utlagt på någon sajt och i så fall vilken?

annebeate
4/13/13, 9:33 PM
#41

Såg nu att de ligger ute på Kattgruppen, kanske även på fler. Inte ska de behöva dö!❤️❤️

Annons:
zorro2
4/13/13, 9:57 PM
#42

VAD F…..ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK!!! ohhhhh, blir så arg och ledsen.

får ont i hjärtat när jag ser bilden på dessa två katter så söta, så oskyldiga så kärleksfulla och fulla av liv. HjärtaHjärta

Sagolika
4/14/13, 7:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

De ligger på Kattgruppen och så har jag kontaktat Kattjouren. Tänkte även föreslå ägaren en annons på Blocket, för om man sållar så brukar det kunna dyka upp bra hem där med.

Gatukorsning
4/14/13, 12:42 PM
#44

#43 Äsch, på det där bordet på bilden så ligger det ju så mycket andra grejer, så vad gör det att katten är där också! Om jag vore katt så skulle jag också ta mina chanser att hoppa upp på bordet ibland. Man vet ju inte, det kan ju finnas något spännande där!

Hoppas su får hjälp från KJ nu.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: