Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1025 ggr
Missne
3/27/13, 6:23 PM

Ett inlägg i debatten om katters liv

Detta är ett långt inlägg. Jag försöker arbeta för alla djurs värde och speciellt katters. Så därför vill jag berätta en liten historia som andra gärna får använda för samma syfte, alltså för att öka katters status…

Sagan om Frida och Ida

Hunden Frida vaknar och krafsar på dörren – jag vill ut! Matte öppnar glatt och släpper ut Frida att följa sina naturliga instinkter – att vara med sin flock, leka med kompisar och kanske hitta en hanne att få ungar med. Matte är upprörd över det hon läst i tidningen – att någon går och har ihjäl hundar i området, det är hemskt! Frida drar iväg och hittar genast sina vanliga kompisar som hon glatt springer omkring med. De drar över till grannens tomt. Där sitter en skata som man kan jaga upp. Åhå, titta en dörr är öppen! Glatt springer hon in och hittar lite god mat att slafsa i sig. Husets hund ser ingenting där han ligger och sover på sin vanliga plats vid husses säng. Frida hoppar upp i soffan och klöser lite på ryggstödet innan surgrannen kommer och ryter: UT ur mitt hus!! Frida försöker i stället gladeligen hälsa på surgrannen men han föser ut henne genom dörren och stänger den. Jaha, då får man väl hitta på nya äventyr, tänker Frida. Hon springer över vägen där bilar visslar fram – men hon är ju snabbare och klarar det den här gången också. Hon ser sig inte särskilt mycket för – hon är så glad och nyfiken! Som tur är går hon precis en halvmeter ifrån den riktigt onda grannens fälla – han som hatar alla hundar av någon anledning. På andra sidan finns en överraskning – en stilig prins Pluto! De smiter iväg ensamma och har skojigt hela dagen tills kvällen kommer. Då känner Frida att hon nog är lite hungrig och kanske ska gå hem igen. Så hon springer över visslande vägen igen i ett snabbt skutt. Frida har ju nio liv så åtminstone åtta gånger borde hon kunna springa utan risk. Dörren är stängd så hon gläfser lite och krafsar så öppnar matte dörren. God mat på fat! Hon somnar trött vid mattes fötter efter lite kel vid öronen. Några veckor senare konstaterar matte att Frida är rund om magen – åh, så skoj, nu ska vi ha valpar! Eller, nej förresten, inte nu igen, vi var ju tvungna att avliva förra gången också – vi kan ju inte ha hur många hundar som helst, det räcker med en. Ja, matte behöll ju en förstås, Karo.

Katten Ida vaknar och sträcker på sig. Hon spanar från fönstret på skatan och slickar på ena tassen. Jag skulle kunna ta dig om jag ville, men jag vill inte faktiskt. Efter en delikat frukost så sätter husse på henne sele och koppel och de tar sig en promenad i sakta mak. Ida undersöker grässtrået noga. Tuggar lite. Sen går de förbi vägen, men den är farlig har husse sagt, så Ida tycker inte om den. Husse får bära henne en bit tills de är helt förbi. Där träffar de på Gossan som är ute på promenad med sin matte. Matten och hussen vill gärna prata men de får hålla i sina missar på lite lagom avstånd, för missarna är inte lika goda vänner som sina människor. Men det är intressant att titta, på avstånd, även om man kanske måste visa tänderna lite och sätta sig i respekt. Några hundar drar förbi i full galopp efter en plastpåse som blåser i vinden. Efter promenaden är Ida nöjd och får lite mer mat av husse. Ida vill äta ofta och lite, helst ska maten stå framme hela tiden. Ida lägger sig i en solfläck och vilar middag. Ida har en kompis också, som heter Vide. Han kom till familjen för några månader sedan, och husse valde noga ut honom och de hade båda längtat länge efter lilla Vide. Ida kan inte få kattungar, för husse har precis som många andra inte tänkt hålla på med avel. Det är tur man inte är hund!

***

Katter och hundar har funnits länge som människans följeslagare. I början fanns varken så många människor eller så många hundar och katter som idag och heller inga bilar. Barn, hundar och katter sprang omkring utan fara. Livet var hårt för alla – ju större faror i livet desto oftare och fler ungar måste människor, hundar och katter producera – så att någon överlever.

Idag tar vi ansvar för bilar och barn och för bilar och hundar. Människor föder färre barn och färre dör i barnsäng pga läkekonsten och hygien. Vi tar ansvar för hundars barnafödande.

Vi tar inte ansvar för bilar och katter. Vi tar inte ansvar för katters barnafödande.

Dags för ansvar!!!

Annons:
Lena
3/27/13, 7:53 PM
#1

Det var en bra liknelse! Konstigt nog gör många fortfarande stor skillnad på hund och katt. Även på raskatt och huskatt. Finner ingen logik alls i detta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
3/28/13, 10:50 AM
#2

TS, vilken jättebra historia! Jag undrar hur många som reagerar på de ombytta rollerna. 😕

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
3/29/13, 1:19 PM
#3

Puttar upp den så läsvärda historia för att flera ska se den och läsa den.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
4/1/13, 12:57 AM
#4

Puttar för en mycket tänkvärd historia.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Tyrisen
4/1/13, 3:09 AM
#5

Mycket, mycket läsvärt. Tack för en bra historia!

www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter

Stoppa BYB!

Sidentass
4/1/13, 1:12 PM
#6

Åhhh vilken bra historia..den borde läsas av många!!

Annons:
Alexej
4/1/13, 1:30 PM
#7

Det finns ca 4.5 miljoner bilar i Sverige, en fördubbling sedan 1970.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

indra-bus
4/1/13, 3:37 PM
#8

Mycket bra. Kan man inte lägga in den på djur skydd oxå?

Kanske fler läser.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Missne
4/1/13, 7:24 PM
#9

#8 Lade in inlägget där också. Ser dubbelt ut, men det kanske ska vara så.

kattassen
4/1/13, 8:30 PM
#10

#9 Det har blivit dubbelt publicerat. Jag tar bort det andra och lägger detta i rätt kategori.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Missne
4/1/13, 8:32 PM
#11

OK!

Upp till toppen
Annons: