Annons:
Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 3330 ggr
Headturners
3/24/13, 5:53 PM

Till er som jobbar på katthem

Tycker ni ska läsa vad sajtvärdarna på detta forum tycker om katthemmen i sverige… skamliga anklagelser..

http://etiskdjurhallning.ifokus.se/discussions/514f2733ce12c4519f0005ee-djurplageri-i-katthem

Annons:
kattassen
3/24/13, 6:35 PM
#1

#0 Tack Headturners för att du uppmärksammade denna tråd. På detta nybakade forum har de personer samlats som står bakom Länsstyrelsernas och avlivningsinrättningarnas ideologier.

Jag läste som hastigast och får fundera på hur man bemöter detta.

Som involverad i viss form av katthjälpsorganisation får dessa inlägg min ragg att resa sig. Det är inte mycket av verkligheten som dessa skribenter har sett uppenbarligen…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Gatukorsning
3/24/13, 7:11 PM
#2

Oj. Jag vågar knappt kommentera min åsikt där, det känns som att vildvittran redan har bestämt att alla katthem är av ondo.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gatukorsning
3/24/13, 7:21 PM
#3

Kunde inte vara tyst…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[sakring2]
3/24/13, 7:39 PM
#4

# 2 Jag jag förtod nästan det när vi diskuterade i tråden om att katten måste vara frigående. Glad att någon starade denna tråd i alla fall.

Alexej
3/24/13, 8:11 PM
#5

Skrämmande vilka åsikter det finns.  Men deras åsikter passar inte på en sajt som ska handla om etik. De leker gud och bestämmer vilka djur som ska avlivas eller slaktas när det passar och gömmer det bakom ordet etik.

Samtidigt uttrycker de vad många "Svensson" ute i landet tänker. Störande vildkatter? Bort med de….Störande invandare? Bort med de… Störande handikappade/sjuka/ arbetsoförmögna människor? Bort med de…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

majvi
3/24/13, 8:32 PM
#6

En del gör allt för att få uppmärksamhet. De vill väl ha ett aktivt forum.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Annons:
Headturners
3/24/13, 8:35 PM
#7

Blir illamående hur dessa sajtvärdar beter sig 😕Hoppas verkligen forumet inte bli långlivat …..

kattassen
3/24/13, 8:41 PM
#8

Att försöka skriva något vettigt där är som att kasta pärlor åt svinen. Det tar bara massor av energi som ändå inte leder någon vart. Inställningen är dessvärre djupt rotad och något vidvinkelobjektiv finns inte. 😕

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
3/24/13, 8:43 PM
#9

#8 Är böjd att hålla med dig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mallabralla
3/24/13, 8:47 PM
#10

jag har anmält dem till iFokus, det är inte bara i denna tråd dem beter sig så här utan genomgående på hela sidan.

Sajtvärd på Perser iFokus

Alexej
3/24/13, 8:47 PM
#11

Samtidigt är det viktigt att stoppa såna människor. Man måste vara engagerad hela tiden så att idioterna inte får överhand. Samma problem med alöla SD-väljare. Håller man bara tyst händer inget.

Men det känns olustigt att skriva där.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mallabralla
3/24/13, 8:53 PM
#12

#11

klart man måste agera, jag har tom skrivit till sajtvärden men fick inget svar, jag har blivit avstängd och bortröstad otaliga gånger så jag ser bara att anmäla som ända utvägen, om fler anmäler måste iFokus uppmärkssamma.

sajten handlar inte ens om etisk djurhållning utan om hur mänskligheten ska gå tillbaka till att bli bönder.

Sajtvärd på Perser iFokus

Alexej
3/24/13, 9:15 PM
#13

Och mina inlägg blev också bortröstade av sajtvärdsclanen…;)

Bortröstat inlägg (#54 - Djurplågeri i katthem?)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Headturners
3/24/13, 9:16 PM
#14

#13 Då kommer snart ditt skrivförbud också 😃

Alexej
3/24/13, 9:20 PM
#15

#50 Då kan jag upplyser dig att det hör jag hela tiden. Ungarna är redan bokade….Som om det inte redan finns 150 000 katter som också vill ha ett hem. Och det finns aldrig garantier. Vi får mängder av samtal från kattägare som av olika anledningar inte kan behålla sina katter och som nu märker att det finns ett överskott på katter och tiderna har förändrats sedan man kunde skänka bort alla sina kattungar till grannerna.

Vansinne, att ha en okastrerad utekatt som ska producera ännu fler katter. Vill man ha en bra musjägare kan man köpa en katt från katthemmet. Jag känner mina katthemskatter och kan bedömma vilka som skulle vara bra stallkatter eller musjägare.

---------------

#45 Och varför har du en okastrerad utekatt som ska producera ännu fler katter? Det är pga av såna kattägare som du det finns hemlösa och oftast skygga katter. Eller ska ungarna också slaktas? Eller ska de hamna på ett katthem (om de har tur)?

Att ha en okastrerade utekatt betyder inget annat än att vara en okunnig, oansvarig och snål kattägare.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mallabralla
3/24/13, 9:20 PM
#16

#13

så ser det ut i alla trådar ;) fast sajtvärdarnas kommentarer står alltid kvar oavsätt hur kränkande dem än är.

Sajtvärd på Perser iFokus

Lovelines
3/24/13, 9:37 PM
#17

Japp….nu har nog jag oxå satt min sista potatis  där inne. Blir påhoppad så fort man öppnar munnen. Bara värdarna som får tycka o tänka som de vill. Hoppas sajten går under.

//Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

mallabralla
3/24/13, 9:40 PM
#18

#15

nu har du fått varning om att du snart blir bortröstad igen och då blir man låst från att kommentera, väldigt praktiskt för sajtvärdarna att rösta bort inlägg från besvärliga besökare så att dem blir avstängda, ska inte sajtvärdarna hålla sig lite i bakgrund och låta medlemmarna föra diskussionerna?

Sajtvärd på Perser iFokus

Alexej
3/24/13, 9:44 PM
#19

Och jag som trodde att etik är ett fint ord men missbrukas hela tiden liksom olika religioner….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gatukorsning
3/24/13, 9:45 PM
#20

Jag gick och åt middag. Gosade sedan en stund med min fd skyggis. Gick tillbaka till datorn och loggade in. Vad ser jag? Jo, jag har fått en kommentar blockad!
För att jag frågade vad som var syftet med att ha en okastrerad utekatt!

Jag bara: VA? Första gången jag blivit bortplockad…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
mallabralla
3/24/13, 10:31 PM
#21

#20

japp, du är inte ensam, men dem ser inget fel i sina egna kommentarer.

Sajtvärd på Perser iFokus

[sakring2]
3/24/13, 10:37 PM
#22

Vill man ha en debatt så får man göra som på poltik. Höja ribban så det blir så många som måste rösta det inte finns folk till det. Sen får värdarna gå igenom det hela. Men dessa värdar är inte vem som helst.😢

Lena
3/24/13, 11:08 PM
#23

Märkligt agerande! Med en sådan hållning lär det nog bara bli en snävare krets som blir kvar på den sajten. En sak om de som sajtvärdar/medarbetare vill sälla sig till debatten, men man kan inte ta bort allas åsikter som går emot sin egen. Då får man istället höja ribban.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring2]
3/24/13, 11:11 PM
#24

# 23 Helt riktigt, annars blir det en förening för inbördes beundran och då blir den inte långvarig.

carlas
3/24/13, 11:24 PM
#25

Men jag förstår inte. Det är ju katthems/skyggiskatternas sida som har alla gillamarkeringar i den aktuella tråden. 🙂Finns inga gillare av sajtvärdens och dennas enda (verkar det) copycats synpunkter. 🙂

Ingen kunskap el erfarenhet av katthem heller. Och inga argument el sakliga belägg. Väldigt liten förening det där … Men bra att eländet vädras ut! Helst för gott!

Sov gott alla kattvänner med missar. Till en ny och fruktbar(are) vecka. ❤️🌺

martdat
3/25/13, 7:07 AM
#26

blir bara förbannad .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jessicahagstrom94
3/25/13, 8:43 AM
#27

Jag gjorde misstaget att lägga min åsikt där, som ni kanske har sett? Tycker att jag sa bra saker, men det var ju lönlöst att ens försöka.

Annons:
Alexej
3/25/13, 9:08 AM
#28

#27 Du skrev jättebra saker! Och det var inte lönlöst för du fick ju sedan stöd av andra. Det är alltid svårast att protestera mot något innan man får hjälp av andra. Det är det som är så viktigt, att visa civilkurage och inte låta sig drar med allmänheten eller ignorera skit.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jessicahagstrom94
3/25/13, 9:15 AM
#29

#28 Såg att det uppskattades av rätt många ändå, det jag skrev :) kul!

Gatukorsning
3/25/13, 10:36 AM
#30

"modereringsfrågor tas bäst via pm"

??? Va? Någon har gått in och ändrat i mitt inlägg. Får en Sajtvärd göra så?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Katthemsmatten
3/25/13, 10:55 AM
#31

Håller med Alexej att du skrev jättebra saker. Jag hör till dem som gick in och gillade. Vill inte skriva någonting själv på den sajten. Nivån på inläggen är så dålig att jag mår illa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

LillKira
3/25/13, 3:46 PM
#32

Fyy. Jag blev både ledsen och rädd när jag läste :'( Samtidigt vet jag alltför väl hur många ser på våra stackars "hemlösingar" . Undrar om dom själva skulle vilja bli avlivade för att dom tappat tron på vänlighet!!??

mallabralla
3/25/13, 3:52 PM
#33

#32

dem jämför inte djur med människor, så dem kan aldrig se den kopplingen tyvärr :(

Sajtvärd på Perser iFokus

Hesat
3/25/13, 3:52 PM
#34

Problemet uppstår när medlemmar medvetet eller omedvetet maskerar åsiktsargument som sakliga påståenden (sakargument). När det kommer till kritan visar det sig vara rena åsikter och inte sakargument. Det är mycket oprofessionellt att göra så (speciellt när det gäller moderatorer, Medarbetare osv.) och hämmar diskussioner markant eftersom de vanligtvis drar ner en tråd till sandlådenivå mycket snabbt.

Ska jag använda mig av åsiktsargument så ska jag använda tydliga sådana så resterande medlemmar eller gäster i en tråd förstår att det är min personliga åsikt och inte baserat på fakta. Om sedan min åsikt är vettig eller ens värd att läsa är upp till var och en att bestämma. Står det ex. "Jag tycker", "Jag anser" etc. så kan de som inte bryr sig om min enskilda åsikt slippa läsa den delen.

Framför jag sakargument ska det finnas belägg för detta genom pålitliga källor, härledning el. dyl. Om källor, härledning efterfrågas ska jag då kunna ta fram dessa.

Resultatet i den urspårade tråden blir en enda massa av flygande åsikter om vems åsikt som är "bäst", istället för att ifrågasätta vikten av framförda påståenden.

Medarbetare - Halloween.ifokus

Annons:
mallabralla
3/25/13, 3:57 PM
#35

#34

väldigt bra skrivet, tyvärr ser alla trådar lika dana ut på det forumet, kan man göra något? jag mailade iFokus, vet inte om det finns nån anmälsnings funktion.

Sajtvärd på Perser iFokus

Katthemsmatten
3/25/13, 3:59 PM
#36

#34 Mycket klokt inlägg. Personligen orkar jag inte lägga någon energi på den där tråden just för att sajtvärden har bestämt sig för att det är hennes åsikt som gäller och att hon alltid har rätt. Även när hon har fel.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Hesat
3/25/13, 4:19 PM
#37

#35 Jag skulle tro att det mest anses ofint att föra argumentation med "fulknep", så länge det inte rör sig om rena påhopp. Det bästa enligt min erfarenhet på gaming-forum är att möta åsiktsargument med sakargument (fakta, statistik, härledning etc.). Alternativt kräv vederbörande på källor för sina påståenden om de är osanna. Det gäller att inte falla ner till samma nivå. Det är svårt men inte omöjligt.

Medarbetare - Halloween.ifokus

mallabralla
3/25/13, 4:57 PM
#38

#37

flera med mig har testat denna metod och den kontras bara med samma tråkiga attityder och enligt mig fåniga sätt att leda över ämnet på annat.

som tex i en diskussion om ifall människan behöver äta kött för att överleva.

någon sade att vi varit köttätare sedan människans födelse, varpå jag sade detta inte stämde och hänvisade till en artikel.

jag emotsatte mig dock inte att dagens människokropp lämpar sig för köttätande.

då får jag till svar en länk till en video med shimpanser som äter termiter som då skall vara ett bevis på att vi alltid ätit kött följt av en spydig kommentar. 

det är lika dant genomgående, så trist. mailade som sagt sajtvärden och klagade men denne har inte svarat på mitt mail, det tolkar jag som att denne inte bryr sig om eller är förmögen att ta åt sig kritik.

Sajtvärd på Perser iFokus

Lena
4/30/13, 11:04 AM
#39

Trist med den typen av trådar. Nu har vi ju åsiktsfrihet både i Sverige och på iFokus. Med andra ord får folk tycka vad de vill även om katthem och oss som arbetar inom området hemlösa katter. Allmänt tyckande är dock just vad det är och långt ifrån absoluta sanningar. Sedan går det inte att dra alla ca 100 katthem i landet över en kam. Det varierar ganska friskt vilken policy man har på de olika katthemmen. Det som är gemensam är dock att alla arbetar så gott som helt ideellt med Sveriges största djurskyddsproblem. Om inte katthemmen fanns skulle ännu flera katter gå ute på gatan utan hem. Katter som finns där ute på grund av att vi har så många oansvariga kattägare i landet…

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Upp till toppen
Annons: