Annons:
Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 4377 ggr
[Lizzier_83]
2013-03-22 18:22

Upphittad katt, hur gör man? Hjälp!

När jag skulle ut och hämta posten för en stund sedan  satt en liten katt under vår studsmatta. Den kom framspringande direkt jag tittade på den, pratade väldigt och ville ha uppmärksamhet. Skrapade på vår dörr och ville in. Katten saknar halsband och är fruktansvärt tovig. Kroppen är alldeles knölig och består mest av stora enorma kakor av ihoptovad päls. Vad gör jag? Jag kan ju inte efterlysa ägaren och lämna tillbaka katten till en människa som låter den gå runt som den gör nu men jag kan ju inte bara ta in den heller.

Annons:
[YukiOni]
2013-03-22 18:25
#1

Sätt upp lappar: 

Upphittad katt
Utbytes mot beskrivning
**telefon nr**

När du hittat en katt

Evisen
2013-03-22 18:27
#2

Har du något katthem i din närhet, ring dem och fråga. Annars kan du väl alltid ringa polisen och be dem ta hand om den? Kanske finns någon som lämnat in en efterlysning på just den katten som är hos dig. Eller kolla blocket under efterlysningar.

[Lizzier_83]
2013-03-22 18:27
#3

Men jag vill ju inte lämna katten till ägaren. Hade katten varit fin och välmående så hade jag självklart tapetserat orten med lappar om katten. Måste man lämna tillbaka även vanvårdade djur till deras ägare?

[Lizzier_83]
2013-03-22 18:28
#4

#2# Kan polisen ta sig an den?

VildaVittra
2013-03-22 18:33
#5

#3 Katten kan ju ha varit på rymmen ett tag och därför ser pälsen ut som den gör. Ta kontakt med ägaren, katten tillhör denne och inte dig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Lizzier_83]
2013-03-22 18:36
#6

#5#Nej men va?? Gör den inte? Jag trodde den var min bara för att den satt på vår trappa och jag frågar här för skojs skull bara för att jag inte har något bättre för mig . Har alltid drömt om en svårt ihoptovad, avmagrad katt med öronskabb så självklart var första tanken att försöka stjäla den från ägaren!!

Annons:
[Lizzier_83]
2013-03-22 18:40
#8

#7# Inte vad jag kan se lite snabbt men svårt att se. Men den har blivit hanterad av någon eftersom den är tam.

Alexej
2013-03-22 18:42
#9

Att lämna in en katt hos polisen betyder för det mesta att katten avlivas beroende var du bor. Har du möjlighet att ta in katten? Kolla hos veterinären om den är id-märkt och vilket kön/kastrerad/ålder.

Anmäl hos polisen att du har hittad en katt, kanske de har en efterlysning. Kolla alla katthem/föreningar i närheten om det finns efterlysningar. Häng upp lappar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Lizzier_83]
2013-03-22 18:44
#10

#9# Är det 114 14 man ringer då? Kan man ringa dit och bara berätta situationen och fråga om råd vad man ska göra? Jag kan tyvärr inte ta in den då den har öronskabb och jag inte vill att vår egen katt och hunden smittas. Men om ingen ägare hittas är jag beredd att betala veterinärskostnaderna för rakning av pälsen för det var det värsta jag någonsin sett.

[helenal]
2013-03-22 19:36
#11

Jag tycker du skall ta in den o den kanske kan vars i ett rum där den inte har kontakt med dina andra djur o sen ge den öronbehandling. Ring inte polisen o be dom omhänderta den för troligtvis avlivar dom:/ ge den åtminstone mat tycker jag och om du kan om du absolut ej vill ta in den ngt varmt den kan vara i under natten eller ngt

Alexej
2013-03-22 19:36
#12

Skabb är lätt att behandla med Stronghold. Skabb borde aldrig vara anledning att inte ta in en katt. Kan ju också vara smuts. Har du inte plats i badrummet som jag har som karantän. Risken finns ju att katten annars försvinner när den inte får hjälp av dig.

Ja, det är 11414 eller bättre gå direkt till polisen hos er. Finns poliser som låtsas ta emot en anmälan genom telefon. Var bor du? Kanske finns nåt bra katthem i närheten?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Lizzier_83]
2013-03-22 19:43
#13

För mig är det en anledning och så är det med den saken. Om det gör mig elak och kallhjärtad så kan jag leva med det och ändå sova gott. 

Däremot står förrådet öppen med en bäddad kattsäng, mat och vatten och så får det vara tills jag pratat med polisen.

Annons:
MSH
2013-03-22 20:07
#14

Jag tänkte nog som dig, tidigare om "upphittade" katter; inte för att jag hittat någon men tanken på - om man skulle hitta en tovig/smutsig katt med ohyra eller liknande. Men lyckligtvis har jag lärt mig- tyvärr genom att vår kattflicka är bortsprungen att så kan det se ut… Hon kan hittas av någon, smutsig, helt avmagrad, med skabb, fästingar, skador eller liknande. Dock så har hon har varit en mycket välkammad / tvättad/ omskött familjekatt!! MEN som sagt; många många månader på vift kan ju ha ändrat på den saken…. Så tänk inte att katten måste vara misskött……. Hoppas du hittar ägaren, det är hemskt att sakna sin lilla pälskling! Lycka till!!

bymaruska
2013-03-22 20:43
#15

Om Du berättar var Du bor så finns det många här som jobbar eller kanske kan tipsa dig om ett riktigt bra katthem i närheten. Dom kanske inte kan ta in katten på direkten men ge dig bra tips osv. Hoppa över polisen om du inte vet att de sammarbetar med ett bra katthem som ser till katten och jobbar för ett bra stödhem eller nytt hem.

Lycka till och glöm inte bort att den lilla visna själen inte valt själv att gå hungrig och tovig.

VildaVittra
2013-03-22 20:50
#16

#15 Så om ägaren anmält sin katt försvunnen hos polisen så ska denna inte få veta att katten är hittad?

Polisen kommer inte och sliter upphittade djur ur händerna på en, de blir glada o man erbjuder sig att ta hand om djuret tills dess att ägaren hittats.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[helenal]
2013-03-22 21:00
#17

13# så bra att du kan sova gott;) men bra för katten att du fixat en o Plats till den och kolla gärna med Katthem också och kanske folk du känner som kan ha katten tills ev ägare är funnen? Katten behöver vård för skabb o kanske mer…? Tack för du finns iaf :)

[Lizzier_83]
2013-03-22 21:59
#18

#15# Om jag ansett att den valt det själv hade jag aldrig brytt mig om att ge mig i kast med kattfolket på iFokus :)

#16# Du verkar ha personliga problem a.n.g borttappade katter, kanske dags att bearbeta dem istället för att vara bitter i trådar.

#17# Katten behöver definitivt en genomgång, jag tror skabben är dess minsta problem om jag ska vara ärlig. Tovorna gör nog ordentligt ont med tanke på hur hårt de sitter. Jag försökte klippa bort de värsta men det var svårt att komma åt. Usch har aldrig sett något liknande. Men jag ska försöka göra mitt bästa för den, iallafall vad gäller behandling. Tror dock inte att kraken kan bo här då vi har en mycket egensinnig dam på snart elva som inte accepterar andra katter. Men vi får se hur det blir, håll tummarna att det löser sig för den.

Uppkatten
2013-03-22 22:01
#19

Bra att misse fått mat, vatten och skydd!

Nästa steg är att hjälpa misse att få komma in i värmen och att försöka få tag på matte/husse. Misse kan ha varit på rymmen länge, och ha en familj som sökt högt o lågt efter honom/henne. Tyvärr täcker polisens register inte hela landet, men det kan ändå vara bra att höra efter om det finns ngn efterlyst misse med det här signalementet i närområdet.

Missar kan dock ta sig mkt långt för egen tass. 10-tals mil. Därför är det viktigt att annonsera efter ägaren även digitalt, t ex på Blocket och på katthemmens hemsidor. Finns även facebook-sidor där man kan annonsera ang. borttappade/upphittade djur.

Men viktigast av allt är att ta reda på om misse är id-märkt eller inte. Den hjälpen kan du få t ex hos veterinären, men också på många katthem eller hos polisen. Hos veterinären kan du också få en skattning av misses ålder, få hjälp att ta reda på misses kön, få hjälp att sätta in ev. behandling som behövs, få hjälp att raka bort tovor etc (men rakas misse så måste misse få vara inne i värmen sedan).

För semi-långhåriga missar är det särskilt plågsamt att vara vilsna/hemlösa eftersom den ihoptovade pälsen kan ge upphov till hudirritationer (under tovorna), tovorna kan också hindra misse från att röra sig normalt, och de kan streta och dra och göra ont när misse rör sig. Många tror att dessa katter blir varma o goa av pälsen, men pälsen ställer tvärtom mest till problem för katten.

Är misse kraftigt avmagrad så måste du vara försiktig med matningen. Ge SMÅ portioner mat ofta! Annars kan misse få problem med magen.

Känner du att du har svårt att hjälpa misse tillräckligt bra på egen hand så kolla på SVEKATTs hemsida vilka no-kill katthem som finns i din närhet och ta kontakt med dessa. Förmodligen har de ont om plats, men det är ändå värt ett försök! Undvik att lämna ifrån dig katten till andra typer av katthem/polis eftersom det annars finns en reell risk att misse avlivas inom kort (det beror lite på var i landet du bor någonstans).

Skriv gärna ungefär var i landet du bor, så kan du få bra tips om katthem etc även här, som kanske kan hjälpa dig o misse vidare!

Lägger du upp foton på misse liksom foton på ev. öronmärkning här i tråden så kan vi hjälpas åt att leta på nätet efter ägaren. Det finns inget nationellt register över borttappade katter, men om vi hjälps åt att leta på katthemmens hemsidor och på olika efterlyst sidor så kanske någon av oss kan få napp! Vi är många här som är vana vid att söka på nätet efter katter! En del försvunna katter bär man alltid med sig "i bakhuvudet" IFALL de en dag skulle dyka upp (på nätet) som upphittade. #14 s "Lilla K" är en sådan katt! Vi är många som ständigt söker efter henne när vi är ute på kattsajterna, efterlyst- och upphittatsidorna etc.

Tillsammans har vi störst chanser att lyckas hjälpa vilsna missar att hitta hem! ❤️

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MSH
2013-03-22 22:12
#20

Bra inlägg Uppkatten! ((Tack också för din omtanke om lilla K…! Fick en bild på en sköldpadda igår (från en internet-sida) det var dock inte lilla K, så ja-vi letar och hoppas fortfarande……!!!))

Annons:
Alexej
2013-03-22 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Bifogar en bild av en tuva efter en hemlös katt som fick rakas.

Övre bild är katten efter att pälsen växte ut igen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Madameh
2013-03-23 05:40
#22

Berätta för oss hur det gick med lilla missen. Tog du nån bild på den?

pia-app
2013-03-23 12:46
#23

Men var bor du , Kan du inte skriva det så kan någon härinne kanske hjälpa till.

Pia 

9Liv Östergötland

Katthemsmatten
2013-03-26 15:49
#24

Något nytt om katten du hittat?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gatukorsning
2013-03-26 20:35
#25

TS - Hur har det gått? Hoppas att Uppkattens råd har varit till god hjälp, Uppkatten har bra koll på läget med bortsprungna katter vad jag förstår.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: