Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 5517 ggr
pia-app
2013-03-20 21:32

Kattungar söker fostermamma !!

Vi har börjat arbeta med att hjälpa en man att minska ner sitt kattantal från 34 katter till 9. 

Vi började med att ta in två högdräktiga honor så att det inte skulle bli  nya katter där. De hann inte mer än in till oss innan ungarna föddes. Honorna är väldigt gamla ,enligt mannnen 15 och 18 år. Den yngre fick 3 ungar och det fungerar bra . Men den äldre födde under det senaste dygnet 7 ungar varav två var döda när de kom ut. Ungarna är skapligt pigga även om det känns lite extra kritiskt för den yngsta som bara vägde 64 gram när han föddes. Men mamma är skygg och väldigt trött och vill inte låta ungarna dia. Dom får ligga hos henne men hon lägger sig inte så att de kommer åt. Nu har vi lagt henne och ungarna i en stor bur med filtar över i ett eget rum så att hon får vara ifred och hoppas att hon ska ta sig an dom. Vi stödmatar självklart hela tiden också. Känns hemskt att en så gammal katt ska behöva vara med om det här.

Men om det nu inte går så undrar vi om någon/några har en mamma som kan ta sig an ungarna. Känns ju bäst om de får vara hos en mamma i ställer för att vi ska flasmata dom.

Vi kan köra en bit från Norrköping om det behövs

Pia

9Liv

Annons:
ElmerKrudd
2013-03-20 21:41
#1

Kan inte den andra honan ta sig an ungarna ?

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

pia-app
2013-03-20 21:46
#2

Den andra honan fick ungar 10 dagar tidigare och de är väldigt stora och framåt så jag tror inte att de här små har någon chans att komma till. 

Det var vår första tanke men när vi var och såg hur stora de blivit så kändes det som att det inte är någon bra idé.

pia-app
2013-03-20 21:48
#3

Den mamman är också mer misstänksam och vill inte att vi styr så mycket med henne och hennes ungar. Så det skulle vara svårt att få hjälpa till med att se till att dom får komma fram till en spene.

ElmerKrudd
2013-03-20 21:49
#4

#2 synd, annars hade ju det varit toppen. Tyvärr har jag själv ingen hona som är fertil. Eller har kull. Hoppas att ni hittar någon snart nog! Hemskt att så gamla damer ska behöva få ungar :/

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[helenal]
2013-03-21 13:02
#5

Putt

Katthemsmatten
2013-03-21 15:21
#6

Någon som har en amma att erbjuda?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
pia-app
2013-03-21 22:54
#7

Nu är det bara tre kvar. Den minsta som bara vägde 64 gram när han föddes dog i eftermiddag och den unge som föddes sist dog i kväll. Känns tufft men det är väl inte så mycket mer att räkna med när mamman är så gammal och med 7 ungar .

Nu får jag klappa mamma men hon är så slut så vi åker till vet för att kolla henne i morgon. Ungarna får ligga hos henne och letar tuttar men jag har känt efter och det verkar inte finnas någon mjölk. Men hon har i alla fall slickat lite på dom när jag kletade kattungemjölk på dom.

MSH
2013-03-22 08:20
#8

Men så tufft och sorgligt…… Har ju ingen amma att bidra med, men sätter in en slant när räkningarna betalas. Stackars mamman!

Josefa
2013-03-22 08:52
#9

Så synd att ni finns så långt borta. Jag har ingen amma, men hade gärna flaskmatat dem.

pia-app
2013-03-22 10:14
#10

Dm är med mig på jobbet nu som tur är har vi studiedag både fredag och måndag. Mammakatt är hos veterinären. De har ätit bra under natten och nu på fm ur flaskan.

Katthemsmatten
2013-03-22 10:36
#11

Så sorgligt att 2 ungar avlidit, men det kanske inte är mer än man kan förvänta när mamma är 'pensionär'. Stackars mammakatt som utsatts för detta och säkert heller inte bara en gång per år…..😢

Bidrag till veterinärräkningar och KMR överförs idag.

Medarbetare Hittekatter iFokus

pia-app
2013-03-22 11:39
#12

Ännu sorgligare, mammakatt hade ytterligare en unge i magen ,död. Så alltså 8 ungar . Man kan bli tokig på att katten skulle behöva vara med om det här. Nu är hon kastrerad och ska få medicin och vila upp sig hos oss. Men ta till sig sina ungar kan hon ju inte så det blir flaskmatning om vi inte hittar en amma.

Katthemsmatten
2013-03-22 11:46
#13

Men stackars, stackar gamla mamman. Som om vi skulle få barn i 80-årsåldern……..

Kan någon förklara för mig varför datorer måste vara lediga lördagar och söndagar och inte kan skicka över pengar förrän påföljande vardag? (Det bokförs en liten slant på måndag sa min bankapp.) Misstänker starkt att bankerna tjänar massor av pengar på dessa 'float'.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
ElmerKrudd
2013-03-22 12:56
#14

Åh va trist :/ Har dock en hona, kastrerad, som börjar producera mjölk så fort hon ser en kattunge typ.. Men det är väl tyvärr inte vad som behövs :/

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Josefa
2013-03-22 13:55
#15

#12 Ändå skönt att veta vad som var orsaken till att mamman mådde dåligt.  Tror du inte att mamman tar till sig ungarna och börjar producera mjölk  nu när hon nu har fått hjälp. Honor som förlöses med kejsarsnitt kastreras ju ibland direkt, och tar ändå hand om ungarna efter några dagar med vila.

pia-app
2013-03-22 15:37
#16

ska höra vad veterinären säger när vi hämtar henne om vi ev kan lägga ungarna hos henne igen.

carlas
2013-03-23 01:44
#17

Så hjärtskärande med denna 80-åriga mamma. Hur går det? Nödropar du på kattforum.se också? Där borde finnas en del rasavelsmammor kanske som kan hjälpa de små.

Sen undrar jag över #14. Om missen producerar mjölk, varför skulle det inte vara vad som behövs? Kanske är skämt el ironi, ber om ursäkt för min okunnighet el humorlöshet då. Hoppas bara det ordnar sig för mamma och småmissarna!

pia-app
2013-03-23 08:43
#18

Kattmamma är tillbaka och nu när hon är lite bättre så är hon mycket mer misstänksam mot mig så vi ska ha en diskussion sen om vikten av att ta Vetrimoxin. Men ärligt talat så vet jag inte om hon klarar det här.

De tre ungar som är kvar mår riktigt bra, de äter ung 3 ml varannan timma ur flaskan. Ska sätta ut ett nödrop på Kattforum också.

Josefa jag har skickat ett pm till dig

pia-app
2013-03-24 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här kommer lite bilder på våra småttingar som är nästan 5 dygn gamla.

pia-app
2013-03-24 10:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Här äts de tre milliliterna snabbt så att det rinner utanför munnen också.

Annons:
pia-app
2013-03-24 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Vi tror att det är två hanar och en hona

IceJossan
2013-03-24 11:31
#22

Om #14 har en katt som producerar mjölk när hon får ha kattungar hos sig så är ju detta en toppenamma att ta till! Det måste inte vara en kattmamma som tar sig an ungarna, en kastrerad bäbisälskande hona funkar bra det med!

pia-app
2013-03-24 11:40
#23

Men det som är viktigt är att man är beredd på att man kan få mata varannnan ,var tredje timme dygnet runt i alla fall för det är inte säkert att honan producerar tillräckligt med mjölk. Det är ett tufft jobb och det tar inte slut på några få veckor utan håller på ganska länge. Har man sen jobb så blir det tufft. Menar bara att det är mycket viktigt att inse vad man ger sig in på,har haft flera som efter de första nätterna inte tyckt att det är så kul längre.

Skulle vilja ha en hona på nära håll så att vi kan hjälpas åt om det inte fungerar. Men just nu är vi tre stycken som kan turas om så det fungerar även om det är bäst för ungarna med en mammakatt. Vi har en hona hos en av våra styrelsemedlemmar  på gång också som är mammig så det ska vi pröva.

ElmerKrudd
2013-03-24 11:50
#24

Jag har ju inget jobb, utan pluggar bara på distans. Men sen så bor jag i hälsingland också. Men om det inte funkar nu för er så ställer Borst gärna upp som stand-in mamma :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

pia-app
2013-03-24 12:54
#25

Bra då vet vi det om det inte fungerar här

ElmerKrudd
2013-03-24 13:07
#26

#25 :) Fast det verkar ju gå bra för er att hålla ungarna igång liksom. Det finns säkerligen en hona närmare er som skulle kunna ta hand om dom och lära dom vara katter så att säga :) Hoppas allt löser sig för småplupparna :P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

MSH
2013-03-24 13:12
#27

De är SÅ söta!!!!! Hoppas allt går bra för dem!

Annons:
xteph
2013-03-27 08:45
#28

Hej! Kan ni ta er till Stockholm? Har en kisse som precis fått två kattungar och skulle kunna hjälpa till!

Katthemsmatten
2013-03-27 10:20
#29

Det går säkert att få till en körkedja om det behövs.

Medarbetare Hittekatter iFokus

pia-app
2013-03-27 13:01
#30

#28 

Är larvig och noga med ungarna så vi vill gärna veta lite om dig,din katt,kattvana först. Kan du inte maila och berätta lite och sen lämna ditt telefonnummer så att vi kan höras av.

Verkligen tacksam att du hörde av dig

Vår mailadress är

foreningen9liv@hotmail.com

Pia

9Liv

xteph
2013-03-27 13:13
#31

Absolut! Mailar ikväll är jag kommer hem!

MSH
2013-03-27 19:12
#32

Pia, om det fungerar med amma och ni behöver hjälp med transport, säg till oss så kan vi kanske hjälpa till??!! (det finns några barn som gärna skulle vilja ha kattungar i bilen;-))

MSH
2013-03-27 20:12
#33

Har satt in en summa för de små;-)!

pia-app
2013-03-28 07:17
#34

Tack för att ni vill hjälpa till att skjutsa, Men om vi ska pröva den mamman så åker vi självklart dit och är med och ser hur det går. Om det inte fungerar ska dom ju med hit igen. 

Kommer dock avvakta lite då vi ev har en annan mamma på gång på närmre håll och dessutom är det något som inte är riktigt ok med en av dom.

Annons:
[helenal]
2013-03-28 08:39
#35

34# inte ok men ungarna?

JenL
2013-04-09 19:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Hej,

tänkte uppdatera lite med fotos. De tre småttingar mår relativt bra men det finns alltid rädsla och problem med förstoppning. De får lite paraffin i mjölkersättning varje dag nu.

Har har vi Linus, Mandis och Virre:

Hälsningar,

Jennifer
Föreningen 9 Liv

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

JenL
2013-04-09 19:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Här är Linus

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

JenL
2013-04-09 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Och här är Amanda (Mandis)

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

MSH
2013-04-09 20:23
#39

Men så söta de är!!'

Uppkatten
2013-04-09 20:48
#40

Jag kan inget om små kattungar, men måste få fråga om paraffinolja (som jag antar att du menar?) är bra för små katter. Hade en gammal katt som jag först gav paraffinolja, men fick veta att det hämmade upptaget av vissa näringsämnen om det gavs regelbundet. Veterinären på djursjukhuset uppmanade mig att gå över till laktulos istället. Kvartersveterinären höll med.

Även när min ponny blev riktigt gammal för många år sedan fick jag höra att jag skulle vara restriktiv med användningen av paraffinolja just för att det hämmar upptaget av vissa näringsämnen. Men hur är det med små kattungar? Är det trots allt det som fungerar bäst för dem? Lär mig! Underbart söta småkatter!!! ❤️Härligt att se dem!!!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Josefa
2013-04-09 21:07
#41

Jag tror inte heller att det är bra att ge paraffinolja varje dag. Den lägger sig som en hinna på tarmväggen som hindrar näringsupptaget. Kan du inte prova med att göra mjölken lite tunnare? Och någon grad svalare i boet. 

Men bebisarna är underbart söta.

Annons:
Gatukorsning
2013-04-09 21:23
#42

Kan mamman amma nu eller är det bara stödmatning som gäller?

Fina ungar, och stackars lilla mammakatt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

UlrikaD
2013-04-09 21:56
#43

Paraffin ska ju aldrig ges i förebyggande syfte. Det hindrar näringsupptagningen alldeles för mycket. Speciellt på bebisar, oavsett djurslag.
De behöver då ha i sig ännu mer mat för att få i sig det de behöver och det fixar inte deras magar.

JenL
2013-04-10 11:36
#44

Tack så mycket för era erfaranheter om paraffinoljan. Jag ska ser om jag kan prata med veterinären imorgon om att ger dem Laktulos istället.

De går upp ordentlig i vikt, ca 10g per dag, men som sagt vi har ju problem med förstoppning även om vi använder 2 delar vatten & 1 del mjölkersättningspulver.

Vi matar de helt med nappflaska. Har nu köpt speciellt råmjölk för nyfödda kattungar i tyskland i fall vi far samma problem igen någon gång.  Vi vill ju att de nyfödda får i sig antikroppar.

Tack,

Jennifer
9 Liv

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

pia-app
2013-04-10 12:35
#45

De har ju gått upp ordentligt än så länge men har ni fler tips om hur vi sak hålla magarna i gång så tar vi gärna emot dom.

pia-app
2013-04-10 12:36
#46

De har ju gått upp ordentligt än så länge men har ni fler tips om hur vi sak hålla magarna i gång så tar vi gärna emot dom.

bubbelbruden
2013-04-10 15:13
#47

Hur gamla är dom nu??

Uppkatten
2013-04-10 17:18
#48

På vuxna/äldre katter kan man använda sig av psylliumfrö mot förstoppade magar, men jag vet inte alls om det är bra för kattungar. Jag vill minnas att jag lade psylliumfröna i vatten först ett tag, och att de bildade som en gele, och att jag sedan rörde ner frön + gele i blötfoder och gav (det var ett par år sedan).

Psylliumfrön ingår också i en del torrfoder för katt, t ex i foder som ska motverka hårbollar.

Messmör har jag också för mig att en del använder mot förstoppning/hård mage hos katt. Har inte provat det själv.

Men kolla med veterinär vad som är OK att ge till just kattungar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
Josefa
2013-04-10 17:58
#49

Nej testa inga egna hopkok nu. Kattungarna är 3 veckor gamla nu. De kommer snart att kunna börja äta riktig mat och röra sig mer. Då kommer också magarna att sköta sig bättre. Om någon dag kan ni börja att ge dem lite rå köttfärs.

Uppkatten
2013-04-10 18:39
#50

Tillägg till #48. Psylliumfrö gavs på ordination av veterinär. MEN det var till gammal katt, inte till bebisar. Samma veterinär tipsade också om messmör resp. laktulos och förklarade att paraffin var ngt man skulle undvika. Men småbebisar är känsliga - där ska man alltid kolla med veterinär innan man ger ngt, och som Josefa skriver så kommer det snart att bli riktig mat och mer bus - och mer bus blir nog jättebra för de här små bebismagarna! :-)

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sidentass
2013-04-10 20:15
#51

Men så rara små liv..härliga bilder…känner med er i sorgen efter de små som gått över till regnbågsbron, ha själv varit med om olycksam födsel, och det känns minsann ända in i hjärteroten..just nu pendlar jag mellan Linköping o örebro i och med att vi håller på att flytta ut ur min fars lägenhet med allt vad det innebär…annars brukar jag vara öppen för att nappa eftersom jag gjort det tidigare med lyckat resultat och vet vilket jobb det innebär..känslan är stor när man lyckats!

Önska er all lycka med dom små och deras gamla  Mamsing!❤️

pia-app
2013-04-10 22:16
#52

Nu har lilla Mandis bajsat ordentligt också efter mycket masserande, så nu ska vi bara få Linus också att göra det så är det lugnt för i dag. Men de är pigga,hungriga och nyfikna så just nu känns det bra .

pia-app
2013-04-10 22:17
#53

Vi har inte gett mer Paraffin nu utan tänker nog lite som Josefa att de kommer att äta mer vanlig mat snart och röra sig mer. Vi masserar ännu mer i stället.

Katthemsmatten
2013-04-11 11:20
#54

Ni gör verkligen så mycket för att de ska få en chans att växa och bli stora, trygga missar. Håller tummarna för att allt slit ska bära frukt.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[helenal]
2013-04-11 15:27
#55

Vad hände med mamman?

Annons:
Katthemsmatten
2013-04-11 16:32
#56

Eftersom det är 9 Liv som har hand om katterna tar jag för givet att mamman bor i jourhem. Hon var ju fruktansvärt gammal och ville inte ta hand om sina barn. Tror sjutton det - som att bli mamma i 85-årsåldern. Stackars katt!

Medarbetare Hittekatter iFokus

pia-app
2013-04-11 17:37
#57

Mamman är just nu i vår gillestuga. Hon är skygg men går att klappa litegrann. Vi trodde att vi skulle kunna lämna tillbaka henne och att hon skulle få bo inne i mannens eget hus men han vill inte förstå varför hon ska göra det. Så vi måste ordna ett hem åt henne så fort som möjligt och vi har inget stödhem åt henne och det är ohållbart att ha henne här då jag behöver öppna upp för mina egna katter.

Om det finns någon här inne som kan tänka sig att ge henne något eller några bra år så snälla hör av er. Tror att hon skulle trivas med flera andra katter då hon är van vid det. Vi skjutsar henne om ni bor en bit bort.

Gatukorsning
2013-04-11 18:53
#58

#57 -  hur tror du att mammakatt vill bo? Hus, lägenhet, ute, inne?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

pia-app
2013-04-11 19:28
#59

Hon har ju varit inne i det huset som mannen har alla katter i så hon bör nog vara innekatt , Annars har det nog ingen betydelse med hus eller lägenhet. Däremot att det är mycket lugnt och att det finns andra katter tror jag. Sen måste man ju självklart vara van vid skyggisar.

Önskar så att hon ska få några bra år i en lugn,trygg och ren miljö. Det förtjänar hon.

Gatukorsning
2013-04-11 20:39
#60

#59 Ok. Är det den äldsta mammakatten (hon som är runt 18 va?) eller den andra som du skriver om du? Jag skulle eventuellt kunna erbjuda mitt hem som fristad då. Men här bor det redan två i en liten lägenhet, en som fyller 2 i juni, och en som jag inte har någon aning om hur gammal han är. Någonstans mellan 5-9 säger veterinären. Den lilla har varit en skyggis, den äldre är det fortfarande, dessutom har han en del sjukdomar (forl, arytmi och astma). Den lilla är ganska så härjig, den äldre är kolugn. Vi finns i Stockholm.

Och så måste jag kolla med min man såklart…

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-04-11 22:47
#61

60# hoppas! Du verkar vara sån himla bra Kattägare så skulle hon få sina sista år hos dig hade hon varit överlycklig

pia-app
2013-04-12 06:49
#62

Det är den äldsta mammakatten. Du kan väl prata med din man,det vore jättesnällt !

Pia

Annons:
Sidentass
2013-04-12 10:06
#63

Åhhh..håller tummarna nu för att det ska ordna sig för mammakatt!

Gatukorsning
2013-04-12 19:26
#64

#62 Ska prata om detta i helgen. Alla är lugnade och sansade i det här hemmet, förutom hoppetossan då…men hon är ju tonåring också. Lugnar nog ner sig så småning. Pia, jag hör av mig efter helgen.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

pia-app
2013-04-13 09:40
#65

Tack så jättemycket, jag håller tummarna för att du lyckas övertala din man :). Tycker så synd om henne när hon är ensam i gillestugan.

Gatukorsning
2013-04-13 11:29
#66

#65 Jag och min man hade ett långt samtal om detta igår kväll. Tyvärr har vi kommit fram till att det inte vore rätt mot Leon (vår sjuka skyggis). Han kräver mycket tid just nu, och vi måste se till så att han mår bra såklart. Dessutom så bor vi litet, i en etta. Det känns inte riktigt rätt mot kattmamman heller, då hon inte skulle få så mycket egen plats. Hjärtat vill så gärna, men min man har rätt i detta. Förlåt om jag gav dig förhoppningar. Det var inte menat så. Jag vill egentligen öppna upp mitt hem för henne. Men det går inte just nu, Leon måste få en chans att bli frisk och må bra.

Fan…önskar så att jag bodde i ett stort hus på landet med obegränsat med rum och plats…

Men hur som helst så ska jag se vad jag kan göra här, ska kolla runt i hela mitt kontaktnät! Är kattmamman ok frisk i övrigt nu? Förutom hennes tragiska historia som du berättat om tidigare? Tror du hon skulle kunna bo med en annan supersocial och galet pratsam hittekatt? (har ett annat hem i åtanke där såklart).

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

pia-app
2013-04-13 13:19
#67

Hej

Jag förstår dig ,är själv likadan att hjärtat säger en sak och sen får någon förståndig återföra mig till verkligheten.

kattmamma är kollad av vet och hon är helt ok nu. Tror att det skulle vara jättebra med en social katt som kompis som kan uppmuntra henne lite. Släppte in en av mina sociala och snälla katter och hon gjorde ingenting när min nosade på henne.

Så har du något hem på förslag så vore det toppen

Hälsn

Pia

[helenal]
2013-04-15 07:53
#68

Putt

Gatukorsning
2013-04-15 18:57
#69

Puttar upp!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Katthemsmatten
2013-04-16 17:12
#70

Putt för 9 Livs små bebisar

Medarbetare Hittekatter iFokus

JenL
2013-04-18 16:35
#71

Tyvärr går det inte så bra just nu 😕

Lilla Mandis blev helt plötslig sjuk igår någonstans mellan kl 3 och kl 7. När jag ville mata de kl 7 reste hon sig inte. När jag lyftade ut henne från deras bur såg jag att hon hade kissat ner sig totalt. Hon var apatisk och ville inte dricker. Jag tvingade i henne ca 3 ml mjölkersättning. Hon hade gått ner 20g över natt. Sen ringde jag runt efter veterinärstid. Norsholm & Kneippen hade stängt, personal på Smådjurskliniken var sjuk … men till sist hamnda vi hos Destriktveterinären i Söderköping. De tog hand om Mandis, undersökte henne någrannt. Hon fick lite vätska i nacken och alla kattungar ska nu äter Vetrimoxin i 4-5 dagar. Hennes slemhinnor i munnen var mycket röd och hon vägra suga från sin nappflaska, ser ut som det gör ont. Sedan dess har det gått upp och ner. Igår kväll kräktes hon upp allt mjölk efter hon fick Vetrimoxinet. Hon dricker bara ca. 3-4 ml vid varje tillfälle. Ibland verkar hon jätte trött, ibland leker hon och putsar sig. Hon väger bara 340g nu så hon verkligen måste börja äter igen snart. Hon fick lite vätska med B-vitamin idag och ska också får det imorgon.

Håll tummerna !

Jennifer
9 Liv

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Katthemsmatten
2013-04-18 16:37
#72

Lilla snuttan då! Håller tummarna för att det ska vända. Du gör ett fantastiskt jobb, Jennifer!! 🌺

Medarbetare Hittekatter iFokus

MSH
2013-04-18 18:29
#73

Men snuttan:-(! Har de fått ngn infektion eller vad kan det vara? Är hon på sjukhus nu?

Josefa
2013-04-18 18:51
#74

Har de blivit avmaskade någon gång?

Gatukorsning
2013-04-18 20:16
#75

Usch, va jobbigt!

Jag letar fortfarande efter ett hem till mammakatt, bara så att du vet. Hör av mig om jag får tag på någon som jag litar på och verkar vettig.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

JenL
2013-04-18 20:58
#76

Veterinären vet inte vad det kan vara men eftersom de inte fick något råmjölk i sig är de ju jätte känslig för infektioner.

Josefa, vi vågade ännu inte att avmaska de; de är bara 4 veckor. Tänkte vänta tills de är 7 veckor.

I natt tar Pia hand om kattungarna så jag kan sova lite :-) Och Mandis var lite piggare nu på kvällen.

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Annons:
Josefa
2013-04-18 21:11
#77

Jag avmaskar alltid kattungarna första gången när de är mellan 2 och 3 veckor. Kattungar kan bli riktigt dåliga och tom dö om de har spolmask. Och jag tycker mig märka att flaskmatade kattungar är extra känsliga, precis som om modersmjölken gör kattungarna mer motståndskraftiga mot masken. 

Men bara väldigt mild avmaskningsmedel får användas på så små kisar.

pia-app
2013-04-18 21:56
#78

Vilket maskmedel har du använt Josefa ?

Josefa
2013-04-19 08:10
#79

Banminth. Milt medel som kan ges från 2 veckors ålder.

Sidentass
2013-04-19 09:32
#80

#71 Men lilla kissevännen..vad händer…vi håller tassar o tummar här…

Önskar så också att kattmamman må finna ett hem…vi har ju en hel oktett här nu..så tyvärr  för knökfullt…även om hjärtat har utrymme i överflöd…!

pia-app
2013-04-19 10:45
#81

De äter bättre nu allihop och Linus tyckte att köttfärs var jättesmaskens. Men nu är det stopp i magarna igen och inget bajsande. Men de ska till veterinären i dag igen så då får dom hjälpa till med lite laxerande .

IceJossan
2013-04-19 13:31
#82

Jag tycker också att avmaskning vore lämpligt. Jag har hört om kattungar som dött av att en klump med mask har stoppat upp tarmen. Tyvärr kan även det hända när masken dött efter avmaskningen, men min veterinär säger gång på gång att vi måste avmaska alla katter som kommer in utifrån för att minimera risken att detta händer.

JenL
2013-04-19 17:49
#83

Veterinären som jag var hoss idag tyckte att man ska avmaska kattungar inte före de är 8 veckor.  Han tror också att de tre är säkert maskfri eftersom de fick inte dia hos sin mamma eller hade kontakt med henne efter förlossning överhuvudtagen.

De fick alla Microlax i sig under mycket högljud protest, sen tog det bara 6 minuter och de hade bajsat. 

De äter som hästar, leker, hoppar på varandra och putsar sig.

Jennifer

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Annons:
Josefa
2013-04-19 18:19
#84

#83 Om de inte har diat någonting alls eller blivit tvättade av någon katt, så finns ingen anledning att avmaska vid 8 veckors ålder heller. Såvida ni inte tänker mata dem med möss, fåglar osv. De måste bli smittade av mask för att kunna ha det.

pia-app
2013-04-19 22:05
#85

Nu har de ätit kvällsmat med god aptit,undersökt rummet lite och sen somnat i gosefilten. Jag ska slänga mig i sängen nu och sova till fyra i alla fall har jag tänkt mig.

JenL
2013-04-24 09:31
#86
ilb
2013-04-24 09:47
#87

Bebisar som busar på fortfarande en aning ostadiga ben det är ❤️❤️❤️

Josefa
2013-04-24 11:13
#88

De är så söta när de ska visa sig tuffa och studsar på sidan på alla 4 tassarna. Och så vinglar till.

UlrikaD
2013-04-24 14:08
#89

Tycker det är roligt när de busar, snubblar och ramlar. Och sen tittar på en precis som om de säger: Jamen, det var faktiskt meningen, jag gjorde det med flit. Så det så!😃

JenL
2013-04-30 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Idag togs det nya fotos på kattungarna. De är 6 veckor nu.

Virre

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Annons:
JenL
2013-04-30 19:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Mandis

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

JenL
2013-04-30 19:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Linus

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Lena
2013-04-30 23:37
#93

#92 Vilka små söta ulltutar!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gatukorsning
2013-05-01 12:26
#94

Hur går det för er? Har ni hittat något hem till mammakatt än?

Jag rycker i alla trådar jag har men har än så länge inte hittat något.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

pia-app
2013-05-01 15:12
#95

I dag har vi varit och lämnat mammakatt till ett stödhem som verkade mycket bra. Det finns två katter till där varav den ena var en mycket snäll kattherre som nosade försiktigt på henne. Håller nu tummarna att det ska fungera.

Katthemsmatten
2013-05-02 12:55
#96

Härligt att det verkar lösa sig för mamma-katt. Fantastiskt bra annons för adoption av kattungarna!

Medarbetare Hittekatter iFokus

JenL
2013-05-03 07:46
#97

Tyvärr har lilla Virre förstoppning.

Vi var hos veterinär igår och han fick stannar där och fick kontrastmedel och de tog röntgenbilder. Det finns mycket bajs i honom och veterinären var inte helt säkert vad hon såg på bilderna men kanske tarmen har vridit sig på fel sätt. Kanske det blir en röntgenbild til idag och sen bestämmer vi vad kan göras. Någon av kattungarna hade bajsat lite diarré-lik avföring igår kväll och jag hoppas det var Virre (men jag såg inte det vita kontrastmedel som veterinären sadde att jag ska håller utsikt på).

Jennifer
9 Liv

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Annons:
JenL
2013-05-04 18:02
#98

Virre mår lite bättre men så blev Linus sjuk idag:-(  Vi fick åker akut till Valla i Linköping med honom och han har urinvägsinfektion. Nu måste han äter antibiotika för 10 dagar och vi fick betala 1900kr. 

Hoppas verkligen att de stannar frisk nu ! Jag blir jätteorolig varje gång en av de blir sjuk.

Jennifer
9 Liv

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

Lena
2013-05-04 23:55
#99

#99 Typiskt kissarna ska bli sjuka på helgerna när det är jourtaxa och allt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

JenL
2013-05-09 08:07
#100

Och så var vi tvungen att ta Virre till veterinär igen - jourtid självklart.

Vi var där ca. 4 timmar, han fick vätska och microlax. Han har fortfarande förstoppning som det ser ut. Nu ska han få Minifoam i mjölken, han ska ta kattmalz, b-vitamin, 2 gånger per dag 0,2ml Luctulos, och äter I/D mat plus W/D mat (som han hatar). 

Jennifer
9 Liv

Föreningen 9 Liv Östergötland
Email: foreningen9liv@hotmail.com
Hemsida: http://www.foreningen9liv.se

Facebook: http://www.facebook.com/foreningen9liv

pia-app
2013-05-09 23:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Här är en bild på den gamla mamman Sofie som fått ett stödhem. Hon vågar sig redan fram och äter torrfoder . Känns jättebra då hon bara gömde sig när hon var hos oss. Tror att det är närvaron av två katter till som gör det då hon är van vid att bo med andra katter.

Känns så bra när vi får sådana här bilder från stödhemmen.

pia-app
2013-05-09 23:42
#102

Ni får väl vrida lite på huvudet när ni ska se på bilden🙂

Gatukorsning
2013-05-10 18:19
#103

Åh!!! Hjärtat! ❤️

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: