Annons:
Annons:
[Sol69]
2013-03-19 19:14
#1

Läste om det vist är det hemskt.. Hoppas katten får ett bättre hem och en ny chans till ett bra liv 🤔

Lena
2013-03-19 19:19
#2

Tragiskt och bedrövligt! Hoppas nu bara inte katten blir avlivad. Är det ingen i Göteborgstrakten som kan kontakta polisen och se vad som händer kissen?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2013-03-19 20:05
#3

Verkligen angeläget att kolla vad som händer katten. Någon i Göteborgstrakten som kan hjälpa till?

[helenal]
2013-03-19 23:01
#4

Fy vad hemskt. Jag ringer polisen imorgon och kollar.bor i gbg

carlas
2013-03-20 00:23
#5

#4 Tack! Verkar vara Mölndals kommun (tänk på detta bara då du ringer så det inte snurrar till sig med Göteborgspolisen). Ringer gärna också men hinner inte förrän sen em. Kan inte ta hand om katten själv, och det kan väl inte du heller, men alltid bättre med flera förfrågningar. Gäller en tamkatt så uppstallning i 5-10 dgr borde gälla åtminstone? Fråga var katten förvaras så kollar vi av med varandra senare.

Sjuk j*la typ som lämnat. Fattar intet.

UlrikaD
2013-03-20 02:32
#6

Katten är nu på samma pensionat där alla Vargön katterna var. Finns jourhem som väntar har jag läst.

Annons:
kattassen
2013-03-20 07:40
#7

Läste att han hade försökt lämna in den hos Djurskyddsföreningen i Mölnlycke först - men de hade inte plats. Då kontaktade han polisen i Mölndal och de tog hand om katten. Uppenbarligen hade väl inte Djurskyddsföreningen plats (inte ens för polisärende) så då kom väl den stackaren till "känt hundpang"…

Egentligen borde upphittaren informeras om att kattens liv kan vara i fara och be honom göra "anspråk på godset". Han har hittat katten och har således full rättighet att ta hand om katten själv. (Eller lämna den till något seriöst katthem…) Då sparar polisen pengar och behöver inte stalla upp någon katt.

Om jag hittar en märkt katt så anmäler jag den till polisen men säger att jag tar hand om katten själv och "gör anspråk på godset". Efter 3 månader (hittegodsregeltid) kommer det en bekräftelse på att katten är "min".

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[helenal]
2013-03-20 10:59
#8

Okej behöver jag inte ringa då? Mycket tråkigt detta. Stackars katt men antar att den är en tamkatt? Då har den kanske bättre tur än vargön katterna

carlas
2013-03-20 18:24
#9

Läser nu på Göteborgs Katthjälps FB-sida att en person varit i kontakt med både hundpanget, där katten finns (stackarn!), och polisen samt lämnat in intresseanmälan att få adoptera katten. Hon väntar nu på samtal fr den polis som har hand om ärendet. (Är skrivet för 6 tim sedan. Inget mer därefter.)

#8 Nej det är nog inte meningsfullt för oss att ringa då. Hoppas på ovan!

#7 Var ju ett ganska ovanligt namn så borde inte vara omöjligt att hitta (men av artikeln att döma var denne inte intresserad av att ta hand om katten själv?). Ffa skulle man ju vilja ha signalement på personen som lämnade katten i buren och gick sin väg! Bor kanske i området …

carlas
2013-03-20 19:25
#10

Och nu ser jag på FB att upphittaren och Änglakatten har kontakt, och Änglakatten jobbar med jour-/permanenthem åt den dumpade katten. Det ska nog ordna sig för missen! 🙂

[Bara så kusligt detta med hundpanget. 🥶]

UlrikaD
2013-03-20 21:33
#11

Läste att Änglakatten får inte hämta ut katten från hundpensionatet förrän 10 dagar har gått. Fastän de har stödhem. Och sen ska de betala 1000kr för de 10 dagarna.

kattassen
2013-03-20 21:59
#12

#11 Herregud…

Det är verkligen något att tänka på om man anmäler en upphittad katt till polisen… Om man har möjlighet - säg att man ordnar med uppstallning själv. Det får man!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

carlas
2013-03-20 22:46
#13

#11 Har tydligen att göra med att katten inte riktigt (formellt sett) kan bedömas som övergiven el borttappad… OCH att han (sägs det) är märkt men man kan inte finna ägare (inte registrerat med andra ord). Då måste ev ägare få 10 dgr på sig att ev höra av sig. Så är reglerna. Ja jag hatar dem. Sprid protestlistan till jordbruksverk och länsstyrelser.

#12 Skulle inte drömma om att våga anmäla upphittad katt till polis överhuvudtaget. Det blir dessvärre resultatet av det hela.

Det är sjukt, men tusenlappen kan säkert lätt skrapas ihop (hjälper gärna till själv). Det värsta är att katten måste sitta på hundpanget under denna tid.

Annons:
Lena
2013-03-20 23:54
#14

Ja det var ju inte alls bra det här! Tror jag får spader!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
2013-03-21 08:27
#15

Polisen skulle kunna likabra låta katten sitter på Änglakatten i 10 dagar, gratis…

Spekeröd 🧟‍♂️som bara vill tjäna pengar. Stor skandal.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

kattassen
2013-03-21 10:06
#16

Detta är inget länsstyrelseärende utan gäller en upphittad katt (troligen ägd) och då gäller polisens regler om hittegods.

Så här gick det till när vi kontaktade polisen i Göteborg när vi fann en ID-märkt katt:

1) Jag ringde polisen och sa att jag hittat en katt som verkade bortsprungen. Den är tatuerad i örat och jag hade inte fått någon träff på SKK eller Sverak. Dvs ingen ägare var registrerad. Följande frågor dryftades:

- Eftersom katten är märkt kan den ha en ägare och vi är då skyldiga att söka en sådan, ingen anmälan om bortsprungen katt hade kommit in som passade in på katten (som var lite speciell i färg)

- Polisen upplyste om att katten kommer att lyda under hittegodsreglerna och bli uppstallad i 3 månader vilket är den tid som gäller för hittegods.

- Polisen frågade mig och vi ville att de stallade upp katten. Jag frågade vart den i så fall skulle placeras. Det var hos Djurskyddsföreningen i Mölnlycke fick jag till svar. Då svarade jag att jag tar hand om katten själv i väntan på att någon ägare spåras (under 3-månaders perioden). Det var helt OK - de var till och med glada att inte behöva belasta Mölnlycke.

- Nästa fråga var "om jag gjorde anspråk på godset" ifall ingen ägare hittades efter 3 månader. Ja - naturligtvis gjorde jag det.

- Efter 3 månader (katten var i ett av våra jourhem under tiden) så kom ett brev från polisen där man upplyste att ingen hade hört av sig så det gick bra att hämta katten på "hittegodsavdelningen" ( 😃 ) "Som om det var en gammal cykel vi talade om). Katten är nu placerad i ett permanent hem och har det jättebra.

I det aktuella ärende skulle möjligen upphittaren själv gjort anspråk på katten vid inlämnandet om någon annan (utöver upphandlat katthem) skulle fått möjlighet att agera…

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

[helenal]
2013-03-21 12:29
#17

Det är inte alltid lätt för upphittade som inte är informerade eller vet vad som gäller eller vad som händer med djur som är övergivna. Många tror att ringa polisen är en god gärning vilket tyvärr inte är fallet. Sitter katten i en liten bur nu då i tio dgr? Och vem ville ta hand om katten?

zorro2
2013-03-21 14:26
#18

fatter ingenting jag….det är för f… en levande varelse vi snacker om och ingen produkt/vara. är det pga at man inte har en vel fungerande djurskydd som poliskopplas inn. Alltså jeg kan jo forstå at polisen kopplas inn när ägaren är aggressiv eller gör motstånd.

carlas
2013-03-21 15:56
#19

Den dumpade katten som lämnats till polis av upphittare betraktas nu som hittegods, ja. (#18 jo det är visst så att katten räknas som en "vara/sak" i dessa sammanhang!) Ska förvaras på polisens uppstallningsplats i 10 dgr för att ge ev ägare en chans att göra anspråk på sin egendom. Fet chans/risk i detta fall… Och det kostar!

Änglakatten har varit i kontakt med pressen. Finns en uppföljare idag, här

http://www.expressen.se/gt/overgivna-katten-kan-avlivas-om-inget-gors/

kattassen
2013-03-21 16:10
#20

#19 Jag skickade en kommentar och rättelse till Expressen då det i artikeln står omnämnt Spekeröds KATT-pensionat. Det vill jag få ändrat till vad de verkligen heter: Spekeröds HUND-pensionat. Poängterade vikten av att understryka att Spekeröd inte är att rekommendera för omhändertagande av katter då de i huvudsak ägnar sig åt hundverksamhet.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
Maria P.
2013-03-21 16:12
#21

Kommentera gärna (går att göra lite länge ner i artikeln):

http://www.aftonbladet.se/debatt/article16444830.ab

carlas
2013-03-21 16:29
#22

#20 jättebra!!

#21 tack, den länken hade jag inte sett!

EDIT. #21 den länken rör debatten kring nya djurskyddslagstiftningen i stort - jätteviktigt. Bör få en egen tråd!

tussesmatte
2013-03-21 16:44
#23

#20 Jag skickade en liknande kommentar till Expressens skribent.

tussesmatte
2013-03-21 17:09
#24

Fick just följande svar från Expressen: "De är både hund och kattpensionat, efter vad de säger till mig."  😡

Alexej
2013-03-21 18:00
#25

Var finns logiken? Då hade ju också TDH fått betala för Vrgönkatterna?

Änglakatten borde kontakta polisen direkt och inte Spekeröd.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-03-21 18:02
#26

Märkliga turer! Om jag fattar det rätt får hundpensionatet betalt av Polisen om ingen ägare hör av sig. Hör någon förening eller privatperson av sig och vill ta emot katten är det dem som åker på att betala uppställningen, annars avlivas katten och Polisen får betala såväl uppstallning som avlivning = våra skattepengar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2013-03-21 18:07
#27

#24 Fast då skall du svara Expressen att det ändå är viktigt att de benämns med sitt korrekta namn "SPEKERÖDS HUNDCENTER" och inget annat.

Att de förvarar 5 katter (fler har de inte tillstånd för) i betongbunkers kallar jag inte att ha kattpensionatverksamhet.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Annons:
tussesmatte
2013-03-21 18:17
#28

#27 Jag svarade ungefär så, och lite till, men inget mer svar. Var väl knappast väntat…

carlas
2013-03-21 18:54
#29

#25+26 Det har ni rätt i: verkar ologiskt och märkligt. Jag tänkte att skilda regler eftersom denna katt (Murre) av polisen kommit att bedömas som hittegods; då är det polisens ärende helt o hållet, inte länsstyrelsens - Murre ska alltså inte "bedömas" av hundcentrat etc, endast förvaras i väntan på ev ägare. (Vargönkatterna var ju aldrig hittegods.) Men det är ändå inte alls vettigt för varför ska förening el privatperson som övertar katten, då ingen ägare hört av sig, betala för detta?

Fattar fr Änglakatten att upphittaren tar över Murre efter den stipulerade väntetiden (=fått erbjudandet av polisen och tackat ja), och att denne får hjälp av Änglakatten med jour/permanent hem.

Men fortfarande, varför ska ngn av dem betala Spekeröd?

Det kanske klarnar…. Man lär så länge man lever. Snart räcker det!

Alexej
2013-03-21 19:42
#30

Hittegodslagen träder -som jag vet-bara i kraft när det finns ett värde i det upphittade. Utkastade eller hemlösa katter (förutom raskatter) anses inte som värdefulla och faller därmed inte under hittegodslagen. Någon jämförde en upphittad katt med en upphittad tidning.

Det är därför ett katthem kan omplacera en upphittad, omärkt katt efter en dag. Vore omöjligt att vänta 30 dagar med en omlacering.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-03-21 20:14
#31

Vi tog ju över en katt som upphittats på en järnvägsstation nere i Skåne. Upphittaren lämnade in katten till Polisen som sedan placerade den på ett djurpensionat utanför Ängelholm. Efter 10 dagar kunde den utlämnas om ingen ägare hörde av sig. Om ingen hämtade ut honom skulle han avlivas. För att rädda kissen hämtade Kattassen honom och vi tog emot den som jourhem åt Naquita. Men vi behövde inte betala något alls den gången. Det var bara om ägaren gav sig till känna som det blev aktuellt.  

PS! Idag bor kissen hos våra grannar och trivs med livet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattassen
2013-03-21 21:15
#32

Vem skulle Änglakatten betala 1600 till? Var det till polisen eller till Spekeröd? Var det det sistnämnda luktar det som de försöker göra sig förtjänst på ärendet. De har avtal med polisen och det är klart att i detta läge så rör det sig om ett rent pensionats-ärende. Man får in en katt att stalla i 10 dagar och kan fakturera polisen några tusenlappar för detta.

Måste de bryta sina 10 dagar i förtid anser de väl att de förlorar inkomst som de har blivit avtalsenligt lovade och vill ha ersättning för förlorad inkomst - i detta fallet 1600 :-

Vet inte om min teori stämmer men det känns onekligen som det kan ha gått till så. Hoppas vi får en förklaring hur det ligger till.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

annebeate
2013-03-21 22:47
#33

Har någon kontakt med Änglakatten och kan hålla oss informerade  så Murre inte mister livet pga utebliven betalning? Vi går nu snart in i påskveckan så Murre får inte glömmas bort och dagarna går ju så snabbt.

Lena
2013-03-21 23:21
#34

#33 Ja jag har kontakt via FB.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
carlas
2013-03-21 23:42
#35

#32 låter som stämmer helt!

#33 ja jätteviktigt!

#334Så bra att du har kontakt via FB! Betalningen är inga problem om det är DET kattens liv hänger på. (Hur ont det än gör att betala till Spekeröd 🤢) Kattstackarn är huvudsaken nu.

[helenal]
2013-03-22 08:29
#36

Stör mig så på att oseriösa organisationer alltid tänker på pengar i alla lägen!!! Hotar/avlivar om inte pengar är inne ett visst datum osv.. Gaah Synd att upphittaren inte kände till änglakatten direkt:/ är änglakatten seriösa och bra organisation? Finns dom i Gbg? Så om jag förstått de rätt har ägaren som faktiskt dumpade katten tio dgr på sig att hämta katten annars tar upphittaren katten och lämnar sen till änglakatten? Mycket turer…så man blir lite snurrig. Att ägaren ens skall få chans att hämta sin katt efter de som hänt. Han förtjänar inte murre

Alexej
2013-03-22 09:00
#37

Jätteviktigt att Änglakatter tar kontakt med polisen annars kommer Spekeröd att ta dubbelt betalt för katten. Nu är det polisen som bestämmer över katten, efter 10 dagar får Spekeröd sälja eller avliva katten.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-03-22 11:19
#38

Kan någon fixa ett bank- eller plusgironummer om det är pengarna det handlar om för att Murre inte ska avlivas? Någon hundralapp eller 2 kan jag skrapa fram även fast lönen inte kommer förrän på måndag. Visserligen gillar jag inte att 'föda fienden' men Murres liv går före mina principer.

Medarbetare Hittekatter iFokus

bymaruska
2013-03-22 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

#38

Malin "lillmymlan" o jag länsade fika kassan på jobbet 😉 så att lösa ut missen är inte ett penga krux längre! Nu håller vi tummarna att Murre får ett nytt tryggt hem som alla missar ska ha!!

Katthemsmatten
2013-03-22 13:13
#40

Men Maruska, då får ni ju inget fika?! 😕 Vi får väl bidra litet till kaffekassan istället.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
2013-03-23 01:50
#41

🙂Det har kommit in mycken hjälp till Murre på Änglakattens facebooksidan, och en hel drös fr spargrisen enl #39. Tillräckligt för ransom. Och lite till! Blomma

Nu försöker man besöka missen på avlivningscentralen Spekeröd Hundcenter tydligen. All lycka!

Annons:
Alexej
2013-03-23 07:39
#42

Men pengarna ska betalas till polisen. Det är en poliskatt!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-03-23 16:26
#43

Tycker det är mycket märkligt att polisen kräver dessa pengar av dem som vill ta hand om kissen om nu inte ägaren (föga troligt) anmäler sig. Att de kräver det av ägaren är inte så konstigt. Men att kräva dem av dem som på ideell grund vill rädda kissen blir mycket märkligt. Ingen vinner ju på att kissen inte blir omhändertagen. Då får Polisen ändå betala vistelsen plus att de även åker på avlivningskostnaden. Det blir ju fruktansvärt absurpt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-03-24 23:07
#44

Hur har det gått i det här ärendet?

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
2013-03-26 15:50
#45

Undrar också hur det går? Lösensumman finns ju! Enl Änglakattens FB får man inte kontakt med polisen och hundpanget i sin tur hänvisar till polisen, som man inte får kontakt med. Ngn som känner igen turerna?

annebeate
2013-03-26 19:56
#46

Nu går det mycket snabbt tills de 10 dagarna har gått. ❤️Sker under påskhelgen och då svårt eller rent av omöjligt att få tag på ansvariga personer. 

Ärendet måste bevakas! Vem har behövliga kontakter med Änglakatten/polisen  så det inte går riktigt illa för katten?

Lena
2013-03-28 12:38
#47

Fick idag följande meddelande från Änglakatten:

Jag har äntligen fått tag i ansvarig utredare för Murre. Han blev registrerad som hittegods när han kom in men detta är nu ändrat till "Omhändertagande av djur". Idag sänder polisen över ärendet till Länsstyrelsen, som har ansvar för "bedömningen" av Murre (hälsa/grad av skygghet).

Polisen trodde inte det skulle vara några problem eftersom Murre verkar vara i gott skick, men vem vet? 

____

Nu ligger således Murres öde i händerna på Lst! Antar att det är Lst i Göteborg som har hand om ärendet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-03-28 13:00
#48

Det här känns inte bra! Varför blir det plötsligt en ändring från hittegods till omhändertagande? Och varför har det tagit så lång tid att få besked om katten? Många frågor blir det……

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
[helenal]
2013-03-28 13:02
#49

47# men varför är de så svårt att få ut katten från pensionatet? Jag fattar inte… Dom vill ju bli av me katten om ej ägaren hör av sig inom 10 dgr så varför kan msn inte få hämta ut katten efter dom dagarna? Varför skickas ärende vidare och vidare…. Km någon få tag i lst??

Lena
2013-03-28 13:18
#50

Försökt ringa Lst i Göteborg men de har stängt för Påskhelgen redan kl. 12:00 idag. Det går med andra ord inte att få några besked innan Påsk av dem. 

Jag fattar inte heller varför man ändrat från hittegods till omhändertagande av djur? Mycket märkligt!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
2013-03-28 13:27
#51

Tycker faktiskt de är lite djurplågeri att ha katten på ett sånt pensionat i så många dagar. Murre har redan varit med om så mycket kan han inte bara få lugn och ro:( hoppas lst lärt sig något från vargön…

UlrikaD
2013-03-28 13:39
#52

Och nu blir han sittandes över hela påsken också. Istället för att få mysa i lugn och ro i ett hem. Vad är detta för utstuderat djurplågeri egentligen?

[helenal]
2013-03-28 13:44
#53

52# och dessa människor skall värna om djur??:/

Lena
2013-03-28 14:47
#54

Polisen hade tydligen efter mycket funderingar ändrat ärenderubriseringen från "hittegods" till "omhändertagande av djur". 

 Hade Murre setts som hittegods hade inte ärendet hamnat på Lst bord. Men eftersom katten enligt vittnen blivit dumpad anser man efter en lång betänketid att han inte är att betrakta som hittegods längre. (Han var inte en bortsprungen katt menar man.) 

Velerierna är högst olyckliga då dessa 10 dagar inte hade behövt inväntats om man från början bestämt sig för att Murre var ett omhändertaget djur.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zorro2
2013-03-28 19:02
#55

jag är så glad att jag hittade till sajten hittekatter iFokus, man lär sig så mkt. Men samtidig forstår man sig mindre mindre på människosläkten och alla dessa lagar och regler. Visst har lärt mig endel på det också men blir väldig arg och ledsen.

fatter inte varför man inte bara kan åke och hämte ut Murre, han är ingen hittegods längre…..bara benämningen hittegods på en levande varalse för mig att gå i taket. han är et omhändertaget djur, ergo burde det jo inte vara svårt att köpa ut honom, tycker man jo. men det verkar som att lst åter vill visa vem som har makten, idioter hele bunten.

Annons:
Lena
2013-03-28 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Lägger upp ett nytt upprop som Änglakatten har gjort på facebook.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
2013-03-28 19:17
#57

Har någon "full koll" på det här ärendet nu, så att misse inte hamnar hos avlivningsveterinären? VET Lst mfl att det finns hem som vill ta emot misse, annars vore det väl bra att mejla info till Lst om detta redan nu (och följa upp så snart det blir vardag igen)? Eftersom flera av oss har fått mejl från Lst vid mkt udda tider på dygnet etc så kanske det finns möjlighet att ngn på Lst läser mejl även under påskhelgen…?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Gatukorsning
2013-03-28 22:31
#58

Ja, Spekeröd lär ju inte dra sig  för att måsta anlita en svindyr veterinär mitt i helgen för att denne veterinär sedan ska kunna konstatera att katten "har ett vilt lynne" eller någon annan formulering och sedan så kan de använda detta som underlag för att behöva döda katten på långfredagen då det är på fredagar som denna veterinär kommer som en bödel i hundpanget….

Jag kräks. 🤮

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[eskils]
2013-03-28 22:48
#59

Enligt affischen i #56 har Änglakatten tagit över äganderätten till Murre, så det måtte väl Spekeröd och vetten vara informerade om, att det rör sig om en ägd katt??!! Pengar har de också samlat in så det räcker att lösa ut kissen.

carlas
2013-03-28 23:17
#60

#59 Tror inte det funkar så. Då Murre var "hittegods" enl polisen erbjöds upphittaren att ta över äganderätten efter att hittegodstiden gått ut (OM ingen ägare anmälde sig). Då Murre nu rubriceras som övergiven och därmed "omhändertagen" istället så finns ingen ägare, och finns ingen äganderätt. Någonstans. Utan det är endast lst som avgör. Där är vi i precis samma läge som med de omhändertagna Vargönkatterna t ex.

Änglakatten erbjuder hem för Murre. Men det erbjöds hem även för Vargönkatterna. Det hör liksom inte hit, eller dit. Finns ingen ägare, och ingen äganderätt. Ingen som har rätt att överklaga till förvaltningsrätten heller. Det är lst:s "egendom". Troligtvis kan då heller inte utkrävas betalning för förvaring, fr Änglakatten el ngn annan, OM Murre släpps av lst, dvs OM Murre betraktas som omplaceringsbar av veterinären.

Det senare är väl ändå rimligt sannolikt? - inte alls med tanke på veterinärens goda omdöme, för ngt sådant existerar helt uppenbart INTE. Men med tanke på uppmärksamheten, även i media, och flera vittnesmål - av upphittare och, förmodar jag, polis. Där man kunnat konstatera att det är en tam katt, även tydligt på bilder som visats. Veterinären tjänar visserligen en del extra på att åka helg och avliva, p g a "vilt lynne" el "öronskabb" el dyl. Men har han riktigt råd med det, ryktesvis? Lst tror jag gör vad som helst för prestigen. Men i det här ärendet finns inte samma hävdelsebehov fr lst:s sida, som i Vargönfallet.

Herregud, bara ber för morgondagen, långfredagen, då lst:s domar vanligen faller.

Kräks också … 

PS. Åkte Änglakatten någonsin för att besöka Murre på Spekeröd. Det var tal om det på FB-sidan. Kanske nekades de? DS

annebeate
2013-03-28 23:43
#61

Känns verkligen oroligt särskilt som påskhelgen nu börjar. GT och  Expressen publicerade  om Murre och engagemang från deras sida skulle behövas nu!

Johan Sköld på GT skrev artikeln om Murre  johan.skold@gt.se

carlas
2013-03-28 23:57
#62

#61 Ja det är oroligt med påskhelgen. Bara det att katten ska vara kvar så länge på detta hemska ställe är vidrigt, och näst intill djurplågeri.

Kontakt med Johan Sköld vore jättebra. Brukar vara nyhetstorka under långhelger också så kan finnas intresse för en katthistoria, för att uttrycka det sorgligt krasst. Har ngn kontakt med Änglakatten för att tipsa om det, el så har Änglakatten förhoppningsvis redan tänkt på detta själva!? All uppmärksamhet är bra. Det hjälper även andra katter i länsstyrelsen VG och Spekeröds våld. Bl a.

Annons:
Lena
2013-03-29 12:58
#63

#60 Som du skriver ligger Murres öde nu i Lst händer. Det är inte gångbart att hävda någon äganderätt eftersom katten bedöms som dumpad och hemlös. Vi får dock hoppas att han inte visar några vilda tendenser eller på något annat sätt visar på några tecken som de kan tyda på olämpliga i omplaceringshänseende. 

Trisst att Murre skulle hamna i den byråkratiska snårskogen på det här sättet. Nu kostar han skattebetalarna en massa extra pengar helt i onödan. Pengar som inte går till något nyttigt alls.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Gutte
2013-03-29 14:31
#64

Nu har det ljusnat för Murre. Lst har meddelat att detta ärende kan Polisen sköta själva då katten varken är vild eller vanvårdad. Så nu kan man kanske börja hoppas igen.

[eskils]
2013-03-29 15:50
#65

YES! Hurra för duktiga Murre som inte lät sig stressas på hundpanget! ❤️

Hur och när har Lst meddelat detta, #64? Trodde de inte jobbade idag.

Gutte
2013-03-29 16:02
#66

Det var Lena på Änglakatten som lade ut det, det är väl troligen någon som har jour hos Lst.

Lena
2013-03-29 17:54
#67

#64 Låter ju bra i alla fall. Lst borde ju tillräckligt att jobba med och inte behöva ägna sig åt denna typ av katter.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2013-03-29 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Så här skriver Änglakatten på sin FB-sida:

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

carlas
2013-03-29 19:26
#69

En lättnad! - att lst avsagt sig fallet.

Kan lst VG inte hitta på en ens tillnärmelsevis rimlig ursäkt för avliva katter så tappar de intresset tydligen. Lika gott. Bra också att de nu officiellt konstaterat att Murre varken är vanvårdad el skadad (enl #68). För skulle lst ändra sig igen (efter helgen t ex) måste de inrymma att Murre skadats/vanvårdats på och av Spekeröd hundcenter. Och de vill lst nog inte.

Heja Murre!! ❤️Hoppas polisen är mindre byråkratisk och låter missen komma loss före tisdag. Andas ut kan man inte förrän Murre är i Änglakattens vård. Allt gott!

Annons:
carlas
2013-03-29 19:30
#70

Ibland har jag undrat och undrar vad dumparen av Murre i Mölndal tänker och känner, så här i påskhelgen … Ofattbart vidrig typ, som jag önskar allt ont. Ville bara få det på pränt också.

Lena
2013-03-29 19:52
#71

#70 Han kan ju inte ha undgått att märka vilken uppståndelse hans dåd väckt över helt landet. Svårt att begripa hur någon kan göra på det här viset. Kan det ha varit någon form av hämndaktion tro?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
2013-03-30 09:27
#72

Hade jag bott själv så hade jag gärna hämtat murre hit som vän till min hittekatt Stella . Hoppas Han får ett bra hem med massa kärlek

UlrikaD
2013-04-05 18:29
#74

Härligt att han äntligen blivit frisläppt från fängelset.

Vem betalade notan och vad slutade den på, någon som vet?

zorro2
2013-04-05 21:32
#75

stakkarn, lille kissen. Hoppas att han kommer till ett godt och kärleksfullt hem. Lille söta Murre

Fillixa
2013-04-05 22:31
#76

Bilder på ❤️Murre❤️ i sitt nya jourhem!

Länk till bilder på facebook:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=439818419435014&set=a.433402800076576.1073741825.167356360014556&type=1&theater

Annons:
carlas
2013-04-06 02:50
#77

Tack så jättemycket för info och bilder Fillixa. All lycka liten Murre med nytt gott hem. Gladsvansen! ❤️

---

Mitt i allt det hemska mörka och förfärliga som skett och sker nu på kattfronten hjälper detta till att orka vidare igen. Därmed ingen gömd och ingen glömd. Tvärtom. Inte heller dumparen av Murre för den delen. Och undrar också över slutnotan och vem den kom till godo. Samt ögonvittnesskildringar fr slakteriet Spekeröd Hundcenter med föreståndare. Delansvariga, tills m länsstyrelsen VG, för dödandet av vem vet hur många katter, iaf 19 stycken under ngr dgr i feb 2013. DET vet vi.

zorro2
2013-04-06 09:30
#78

Ohhh, sååå söt, hur kan man bara lämna en sån goding.

all lycka till dig, lille kissen

Lena
2013-04-06 18:04
#79

Inte en dag för tidigt! Härligt att läsa och se att allt har ordnat sig så bra till slut för Murre! ❤️ Synd bara att det skulle behöva ta så lång tid. Undrar också hur det blev med slutnotan?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fillixa
2013-04-06 18:30
#80
Gatukorsning
2013-04-06 22:51
#81

Bra att veta att Änglakatten inte betalar något till Spekeröd i alla fall. Synd att skattebetalarna får göra det…skulle aldrig i hela mitt liv ge något alls till Spekeröd. Aldrig någonsin.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

kattassen
2013-04-06 23:10
#82

#81 Det har vi nog redan gjort i rätt stor utsträckning både du och jag … tyvärr 😕

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Katthemsmatten
2013-04-07 16:23
#83

#82 Visst har vi betalat via skattsedeln, men jag är ändå glad att mina skattepengar gick till att låta en kissen överleva och inte som tidigare .

Såg en kommentar i slutet av fb-tråden där någon tror att katten fortfarande är polisens. Finns någon, som till skillnad från mig, är med på fb som kan förklara att katten är överlåten och tiden för en eventuell ägare att höra av sig redan har gått. Murre 'ägs' alltså av den förening som placerat honom i jourhemmet och jag gissar att han kommer att säljas därifrån. Om inte den lille charmören fixar ett permanent hem just där.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
UlrikaD
2013-04-07 16:30
#84

#83 Säg var det står på fb så kan jag gå in och skriva. Vet inte var jag ska leta bara.

Katthemsmatten
2013-04-07 16:40
#85

Jag klickade på länken i #80. Toppen om du kommenterar 🙂

Medarbetare Hittekatter iFokus

UlrikaD
2013-04-07 16:48
#86

Skrivit i tråden att katten är Änglakattens.

Fillixa
2013-04-07 17:25
carlas
2013-04-07 17:37
#88

#83 + #86 Korrekt! Änglakattens fb-sida anger att hämtar Murre och "även har äganderätten från och med idag", dvs fre 5/4 🙂, här https://www.facebook.com/photo.php?fbid=439687012781488&set=a.433402800076576.1073741825.167356360014556&type=1&theater

Men märkligt är att samma frågeställning finns på TDP:s fb-sida, http://www.facebook.com/pages/Trollh%C3%A4ttans-Djurhj%C3%A4lp-Pensionat/182713995194767 . Också här tycks man föreställa sig att katthemmet "äger" och därmed kan omplacera katten först efter 3 månader (utom Alexej). Kanske ska gälla upphittade och ej av myndigheter överskrivna då? 

Eller så är det lika godtyckligt och rättslöst som det mesta annat när det kommer till katter … man får liksom bita på naglarna och hoppas på det bästa för katten i varje enskilt fall. Trist!

Katthemsmatten
2013-04-07 18:02
#89

Jag 'landade' på samma ställe oavsett vilken länk jag klickade på. Hur som helst, myndigheten har ingen anledning att betala för uppstallning i 3 månader, så jag tror att det handlar om okunskap om man säger att katten ska ha varit omhändertagen i 3 månader.

Om en lst om händertar ett djur från en ägare har myndigheten en viss tid för att formulera beslut om omhändertagande och meddela ägaren. Sedan har ägaren 3 veckor på sig att överklaga beslutet. (Totalt 6 veckor om jag minns korrekt.) Efter ett (snabbt) beslut från lst skrivs äganderätten över till uppstallningsplatsen.

Katter som kommer via polisen och där ägaren är okänd brukar skrivas över inom 2 veckor. Det handlar om uppstallningskostnaden, gissar jag. Varför ska staten bekosta mer än ett minimum? (På gott och ont.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fillixa
2013-04-07 19:00
#90

För er som inte har facebook så länkar jag en till bild på Murre!

Sötnosen Murre njuter❤️!

Länk:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=440537939363062&set=a.167401226676736.43586.167356360014556&type=1&theater

Annons:
carlas
2013-04-07 19:22
#91

#89 Det är det här resonemanget på TDP:s sida jag menar:

http://www.facebook.com/pages/Trollh%C3%A4ttans-Djurhj%C3%A4lp-Pensionat/182713995194767 

TDP frågar (31 mars)

Till katthem och privatpersoner som tar hand om hemlösa katter:
Hur lång tid måste upphittade katter vara hos er innan ni omplacerar dem? Skicka gärna pm eller maila TDP om ni inte vill skriva ut det här!

  • Svar 1: Vi brukar säga minst tre veckor för karantän

  • Svar 2: Det vet jag inte däremot. Är jourhem jag bara. Men jag brukar ha dom tills dom får nya hem. Men jag tror att saknar man sin katt borde man ju annonsera ganska fort

  • (http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=289913397808159&id=182713995194767&comment_id=1298672&offset=0&total_comments=9)Svar 4: Tre månader eftet att katten blev anmält som upphittad.

  • Svar 5:  www.polisen.se/Service/Hittegods/Upphittade-djur/

    Upphittat djur

    www.polisen.se

  • Om du hittar ett djur som verkar borttappat eller övergivet ska du kontakta polisen. Besök närmaste polisstation eller ring 114 14.

  • Svar 6: Här står det som [svar 4] skriver om 3 månader!

  • Svar 7: En katt som inte id-märkt anses som ägarlös och förmedlas efter karatäntiden. Inget katthem kan hålla katter i 3 månader. Upphittade katter i polisens förvar avlivas eller skrivs över nästan alltid efter 10-14 dagar. Hittegodslagen träder i kraft när det handlar om gods av ett värde och det gör inte huskatter. Kostnader för förvaring skulle överskrida katternas värde vid 3 månaders förvaring.

  • Svar 8: Privata upphittare brukar ibland försöka hålla på det som står på polisens sida, 3 mån alltså!

  • Svar 9: TDP har också 3 månader men vi har förstått att det är lite olika med detta varav vi ställde frågan..

Har tagit bort namnen i citatet fr fb-sidan här, därav numreringen. Strukit under de svar som refererar till 3 månader.

Vad sedan gäller polisens regler för upphittade djur (andra än hundar, som t ex katter då?) så påtalas (i länken till polisen som ges ovan) att djuret måste bedömas som borttappat (inte övergivet) för att alls falla under hittegodslagen, och det är tydligen där de 3 månaderna gäller, formellt. Där står inget om eventuellt monetärt värde dock. Här (kursiverat):

Äganderätt för andra djur

När det gäller andra husdjur än hundar kan du som upphittare få behålla djuret efter en viss tid, om du vill det.

Djuret tillfaller upphittaren:

1. Om ägaren inte är känd inom tre månader från det fyndet anmäldes hos polismyndigheten,

2. Om inte ägaren hämtar djuret inom en månad från det han eller hon av polismyndigheten underrättats om fyndet,

3. Om ägaren till djuret inte vill ha tillbaka djuret.

Om du som upphittare vill ha djuret är du skyldig att ersätta Polisen vad det kostat att hantera djuret under tiden. Betalar du inte inom en månad tillfaller djuret staten.

Märk att det är upphittaren/motsv som betalar uppstallningen i dylika fall, inte myndigheten. Å andra sidan, om upphittaren/motsv inte vill ha djuret blir det ju myndigheterna som betalar, efter 3 månader, enligt reglerna. Hur praxis ser ut är en annan sak tydligen!

Vad gäller t ex Murre (hos Änglakatten) - samt t ex Vargönkatterna (hos TDP) - så bedömdes ju dessa som övergivna, inte borttappade. Så hittegodslagen är inte tillämplig alls. Förstår inte varför man håller på och surrar om dessa 3 månader då?

Förstår inte heller varför det inte går att finna några av myndigheter utfärdade gemensamma regler för uppstallningstid, överföring av äganderätt etc, när det gäller djur som bedöms som övergivna, inte borttappade, så som t ex katter. 

Alltså. I de fall regler existerar (= borttappade katter) så följs dessa inte i praxis. Och i de fall regler saknas (= övergivna katter) så är det varierande praxis som gäller. På gott och ont, ja. Det är just detta som är godtycke och rättslöshet. Mer än okunskap?

carlas
2013-04-07 23:16
#92

#90 Missade. Underbart fint att sötnosen Murre njuter. För det ser man verkligen att han gör! 🐱❤️Låter som kastrering imorgon också. Se'n blir det ännu bättre! 🙂

------

Vill bara att diskussionen kring problematiska fall som bl a detta fortsätter. Vi behöver lära av alla falska turer från myndigheters sida för att vi bättre och bättre ska kunna bemöta och hantera - till alla katters gagn.

[helenal]
2013-04-09 10:51
#93

Jag har en fråga: är de med katter som med hunds jobbigt för dom att gå från hem till hem? Vet med hundar att de inte är bra psykisk om dom byter hem för ofta men hur är de för katter?

Gatukorsning
2013-04-09 12:20
#94

#93 - Katter gillar inte heller att bli flyttade på hit och dit med nya personer hela tiden. Vissa anpassar sig dock bättre än andra.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[helenal]
2013-04-09 22:04
#95

94# tack för svar:)

Upp till toppen
Annons: