Annons:
Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1018 ggr
[eskils]
3/17/13, 10:09 PM

Djursamlare i Småland

Kvinnan fick djurförbud 2008 vilket hon bröt mot 2009. Nu 2013 kommer Länsstyrelsen igen på besök och finner ett stort antal vanvårdade katter och hundar i hennes bostad. Alla "omhändertas" som vanligt. Varför inte komma oftare till folk med djurförbud???

http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/kvinna-med-djurforbud-hade-drygt-20-katter(3679841).gm

Annons:
Lena
3/17/13, 10:23 PM
#1

Ja de tär ju den gamla vanliga visan det där att samma sak går i repris. De borde myndigheten veta och därför hålla järnkoll på denna typ av personer.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

martdat
3/18/13, 6:18 AM
#2

tredje gången gillt för henne. de har ju kommit på henne en gång emellan med.  de kan ha omhändertagits på riktigt . det är perserkatter det handlar om, första gången detta hände så stallade polisen upp dem på en kostnad av ca 200 000 om jag minns summan rätt. de flessta fick nytt hem.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mantissa
3/18/13, 7:13 AM
#3

tragiskt

Alexej
3/18/13, 9:57 AM
#4

http://www.expressen.se/kvp/polis-raddade-katter---fick-betala-200-000/
Här handlar det om en fd uppfödare och en fd aktiv inom Sverak och hon skyddades då av andra perseruppfödare.

När lär sig Länsstyrelsen att kolla upp folk med djurförbud mycket bättre? Nästan alla skaffar nya djur direkt.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Magi-cat
3/18/13, 10:12 AM
#5

Förut fanns djurskyddsinspektörerna inom kommunen. Sedan några år tillbaka är det Länsstyrelserna som tagit över.

Har ni någon uppfattning om ifall det blivit sämre sedan dess? Jag kan tänka mig som i den kommun jag bor i, att där hade kommunens inspektörer rätt bra hum om var de skulle tittat lite extra, de var  närmare invånarna. Men Länsstyrelsens folk är liksom mer anonyma och längre bort, inte minst geografiskt. Och har väl fullt med ärenden kan jag tänka mig….

Bara undrar om ni har någon känsla av om det blivit en skillnad….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Josefa
3/18/13, 10:52 AM
#6

Tror tyvärr att Lst prioriterar fel ärenden.

Annons:
Katthemsmatten
3/18/13, 11:05 AM
#7

Har ni läst texten i länken som Alexej postade? Man kan få hjärnblödning för mindre! Kommungubben tycker att det inte var rätt prioritering att en polisman ska ägna två veckor åt att leta hem åt perserkatterna "de borde avlivats istället" 😡

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
3/18/13, 11:18 AM
#8

#5 Absolut. Förut fanns det mer samma folk på samma ställe och de kände till sina pappenheimer.

Nu sitter det några djurskyddsinspektörer centralt i större städer. Problemet är också att en djurskyddsinspektör har inte kunskaper om alla djur. Många är tex hundägare och har mindre kunskaper/förståelse för katter.

Desutom verkar de byter arbetsplats hela tiden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Magi-cat
3/18/13, 12:31 PM
#9

#8 Precis vad jag misstänkte. 

Nu är de för få och centralt placerade, antagligen överhopade med pappersexercis och måste prioritera hårt. Antar att ömmande kattfall eller hunden som är ensam om dagarna och inte får tillräckligt med mat någonstans i utkanten av länet inte får besök i första hand precis, kanske aldrig….

Tidigare kunde miljöskydd och djurskydd arbeta tillsammans eftersom frågorna ofta går i varandra, men nu är de helt åtskilda. Det måste vara sämre - för djuren.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sakring2]
3/18/13, 12:43 PM
#10

När kommunerna hade ansvaret så gjordes 23.000 inspektioner. Året efter då Lst hade tagit över ansvaret gjordes 12.731. De allra flesta utryckningar gällde katter.

Källa Kattliv nr 2/2013

Magi-cat
3/18/13, 1:04 PM
#11

#10 nästan en halvering alltså…

Blir lite förvånad ändå om de flesta gäller katter? Inte kor eller andra produktionsdjur?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: