Annons:
Etikettkattprat
Läst 4917 ggr
zorro2
3/16/13, 9:31 AM

räk skal

hei!

nu har hänt nåt dumt, men katten verkar må bra så jag undrar bara. Köpte frysta räkor i lösvikt. vel hemma la jag dom på bänken för tining och sen skulle kissen få detta. Sen fick jag lämna lägenheten lite brått och glömde att ställa in dom i kylskåpet. När jag kom hem typ drygt efter 3h så fans inte en räka kvar, rubb och stubb allt var borta, några långa hårda stäljerker fans kvar.

så katten har alltså ätit upp 10räkor med skal, han såg väldig glad och nöjd ut när jag kom hem och han verkar må bra. det har gått 2dagar nu.

Äter inte räkor själv, men köper iblandt till kissen och då skalar jag det alltid åt honom.

Annons:
Mooniq
3/16/13, 9:32 AM
#1

ring o kolla med veterinär för säkerhets skull, det hade jag gjort. räkskal är ganska hårda på vissa ställen, tyvärr.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

ilb
3/16/13, 10:42 AM
#2

Själv skalar jag alltid katternas räkor. Får dom en räka med skal tittar dom bara på den och vet inte riktigt vad dom ska göra med den.😛 Men min mor gav i alla år dom hade katt enbart räkskalen till katterna. Katterna åt dom och det hände aldrig något vad jag vet.

Lena
3/16/13, 11:19 AM
#3

Vissa katter kan vara ganska glupska av sig. Det du bör hålla koll på är om katten inte går på toa som den ska och/eller börjar kräkas häftigt och mycket. Om så skulle ske bör du uppsöka veterinär akut. Det kan nämligen vara tecken på tarmstopp - att skalen stoppat upp i tarmen. Det är ett allvarligt tillstånd. 

I regel brukar katterna kräkas upp sådana här saker. De är ju gjorda för att äta olika bytesdjur. Skinn, senor, benbitar etc brukar de kräkas upp i bollar. är det organiskt material brukar det inte vara några problem. Värre om det är snören, saker av plast etc.

Om det redan gått flera dagar och du inget märkt tror jag inte du behöver vara orolig. 

När det gäller räkor bör man inte ge katterna för många åt gången. De är ju ganska salta och innehåller tydligen något annat ämne som inte är bra för katter om det blir för mycket av det goda. 2-3 räkor är inget problem.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[sakring2]
3/16/13, 2:36 PM
#4

Själv brukar jag lägga mina katträkor i blöt i varmt vatten för då tinar de snabbt samtidigt som det lakas ut lite salt.

Lena
3/16/13, 2:39 PM
#5

#4 Ja det är en smart ide! ☝️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Uppkatten
3/16/13, 3:04 PM
#6

#3 Det är väl magnesiumet man varnar för, då det är mkt magnesium i räkor o det kan orsaka problem med njurarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Annons:
zorro2
3/16/13, 3:25 PM
#7

väldig klantigt och dumt av mig, ger heller aldrig mer enn 4-5 räkor, ser nu att även det verkar vara mkt. fatter inte varför jag lot alla räkor stå framme. jag låter också dom ligga i varmtvatten, den mängd han ska få men denna dag forsvann all sund fornuftLedsen

han har inte kräkst nåt och går i lådan när så behövs och inget problem verkar det vara.

äter inte själv räkor så hadde ingen aning att dom var salta, men nu vet jag och har lärt mig.

Upp till toppen
Annons: