Annons:
Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 3828 ggr
Lena
2013-03-15 17:47

AKUT: Vargökatt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trollhättans Djurhjälp och Pensionat som tagit hand om Vargökatt Nr 7 har fått problem med jourhemmet. 

Statusuppdatering

Av Trollhättans Djurhjälp & Pensionat

VI BEHÖVER AKUT HJÄLP! 

Lille Ture från Vargön gör sina behov utanför lådan och kan inte stanna kvar i sitt jourhem just nu och vi har ingen stans att placera honom så finns det någon underbar människa som kan tänka sig att hjälpa Ture i några dagar tills han har förstått detta med lådan? 
Det Ture behöver är ett eget rum eller badrum där han kan få vara utan att det gör något om han bajsar utanför lådan tills han har lärt sig var han ska göra det. 

SNÄLLA ring mig på 073-3629431 eller maila till djurhjalp@hotmail.com eller skriv ett meddelande här på facebook för vi MÅSTE FLYTTA PÅ TURE IDAG. Dela dela dela!!! 
Mvh Malin TDP

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
lillmymlan
2013-03-15 18:06
#1

😭 nä… stackars katt som måste flyttas igen säger jag bara!

Hur länge har missen varit i stödhemmet?

Så ledsamt för missens skull 😕

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

emjon
2013-03-15 18:48
#2

Nej förstår inte heller för det verkar som lille Ture placerats i fel jourhem som saknar rätt förutsättningar både vad gäller utrymme och förståelse😕.Man kan väl inte flytta runt på katten för att han skall förstå detta med lådan😮

Lille Ture har väl haft nog med otäcka upplevelser och hoppas nu han får komma till någon som har rätt förståelse för vad en tidigare hemlösing behöver.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

kattassen
2013-03-15 18:50
#3

Jourhemmets bostad är tydligen inte optimal för skygg och ovan inne-kisse. Mer än så vet jag inte.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2013-03-15 19:02
#4

#2 Det är inte så många dagar. Tisdags - onsdags tror jag. Nej det är ingen höjdare att kissen måste flytta igen innan han har landat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

annebeate
2013-03-15 21:47
#5

Bättre att Ture  så fort som möjligt nu får komma till någon som kan ge honom optimala förutsättningar för ett bra liv. Han förtjänar det bästa.❤️

hamsternlukas1
2013-03-15 22:17
#6

Jag tycker att man ger en katt åtminstone några veckor att landa och anpassa sig…innan man ens funderar på att släppa taget.

Vad sjutton föreställer man sig om man tar emot en katt som levt ute??

Annons:
Lena
2013-03-16 00:57
#7

Nej täta omflyttningar i det här läget är inte vad Ture behöver. Mycket olyckligt att det skulle bli på det här sättet. Otrygghet hos katten är en vanlig anledning till att de kissar/bajsar fel.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2013-03-16 07:46
#8

Jag tror att han skulle känna sig lite tryggare om han hade fått en kompis med sig,men kompisarna fick aldrig chansen.

Hoppas att ett nytt hem har hittats

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Katthemsmatten
2013-03-16 15:34
#9

Hur har det gått? Har man hittat ett bra och engagerat jourhem till Ture?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
2013-03-16 16:03
#10

Vad jag vet letar men fortfarande efter ett jourhem. Konkreta förslag har presenterats, men jag tror inget är bestämt ännu.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-03-16 16:09
#11

Håller tummarna för att han snart får ett hem.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2013-03-16 17:19
#12

Tycker det är så otroligt dåligt skött. Dockan är efter 4 veckor fortfarande inte kastrerad och blev av med skabb nu. De vill att en katt ska kommer till ro först men jag tror det hänger också på saknande pengar. TDH sa att katterna är innekatter och därför är det inte akut med kastreringar. Men också innekatter kan rymma.

Jag erbjöd mig att ta både Dockan och Ture. Dockan var inte aktuell och Ture ville hon inte lämna till mig för jag sa att då skulle jag kastrera honom och förmedla själv. Men nej, katten ska stanna innom TDH-okastrerad.

Han bajsar inte på lådan men har säkert gjort det på Spekeröd. Annars hade de inte behållit honom i över 3 veckor. Han är okastrerad vilket inte underlättar att få honom rumsrent-igen. Han är stressad och fick bara stanna 2 dagar på jourhemmet. Att låsa in honom i badrummet tills han är rumsrent var inte aktuell för han behöver yta han röra på sig. Nu flyttas han istället från jourhem till jourhem.

Jag var och är jourhem för flera olika katthem och har alltid förmedlad katten härifrån. Normalt brukar katthemmet betalar veterinären/kastreringen. Har en förening inte råd till det, betalar jag men behåller försäljningssumman.

Men TDH var bara intresserad av mig som jourhem tills katten är rumsrent för att sedan flytta till ett annat jourhem. Trollhättan ligger 8 mil härifrån så avståndet var inte problemet utan prestigen att vilja behålla katten/kontrollen själv.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Katthemsmatten
2013-03-16 17:26
#13

#12 Det är bedrövligt om det nu ska gå prestige i det här. Hur farligt kan det vara att inrymma att man inte har lyckats hitta jourhem med erforderlig kunskap om skyggare katter och glatt och villigt ta emot den hjälp som erbjuds från dem som har kunskap och resurser att göra det bästa för katten. Och jag håller med dig, det är sämre att inte kastrera snarast möjligt eftersom katten förlorar en del av den tillit som byggts upp när man tar den till veterinär och den kommer tillbaka och har ont. Det är lättare att göra det först och bygga upp tilliten efter det.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Annons:
carlas
2013-03-16 18:50
#14

#12 Riktigt sorglig utveckling detta. Låter inte som TDP är riktigt mogen för uppgiften. Så mkt viktigare då att ta emot den erfarna hjälp som erbjuds, för katten/katternas skull! Det är ju liksom det, katternas välmående, som är hela vitsen med verksamheten. Eller?

Håller också med om att kastrering fortast möjligt är det bästa; jobbigt för katterna inte minst att gå runt fertila, i mars månad … med överhängande rymningsrisk därtill.

Så vitt jag kan se är nödropet om nytt jourhem (enl #0) borttaget fr TDP:s facebooksida. Betyder det att man funnit en god lösning för Ture, tro? Hoppas!

Lena
2013-03-16 19:32
#15

Jag har ingen aning om hur det har gått för lilla Ture. Igår var det bara en ytterst temporär lösning som stod till buds tills en bättre lösning hade infunnit sig. Vi får hoppas på det bästa!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

majvi
2013-03-17 08:19
#16

Med tanke på att det finns katter kvar som ska fångas in är det extra olyckligt om Ture får flytta mellan olika jourhem och att det dröjer med kastrering för den andra katten

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Alexej
2013-03-17 08:32
#17

Ja, för Länsstyrelsen läser säkert också på FB. Nu är tråden borttagen där men många kunde läsa.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
2013-03-17 12:17
#18

#16 Ja är böjd att hålla med dig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Fillixa
2013-03-17 15:26
#19

Ture har gått på lådan skriver Trollhättans Djurhjälp & Pensionat på fb idag!

Lena
2013-03-17 16:11
#20

#19 Läste just detta! När han var på hundpensionatet var det också lite si och så med lådan första dagarna. Ibland gick han på den, ibland inte enligt anteckningarna jag fått ta del av. Men det ordnar med all säkerhet till sig när han väl kommer sig till ro.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
TDP
2013-03-21 12:09
#21

Från TDP:s sida är det helt otroligt att vissa personer håller på å spekulera om Dockan & Ture på det sätt som görs på denna sida. Två saker har TDP dock lärt sig av att be om hjälp vilket är att det finns två typer av människor som tar hand om hemlösa & vanvårdade katter = de som gör det av hela sitt hjärta och som gärna hjälper andra då det behövs kontra de som gör det men som även är väldigt negativa och som klagar på andra då de själva vet & kan allt bäst (tror de) utan att ens vara insatta i det de yppar sig om. Det andra vi har lärt oss är att inte be om hjälp då somligas "hjälp" består i att sprida rykten som helt och hållet saknar både sanning & förnuft vilket för oss i TDP är helt ofattbart eftersom vi själva anser att alla som vill katternas bästa bör hjälpas åt på ett betydligt mycket trevligare sätt än det TDP har blivit utsatta för. Nu har vi i alla fall lärt oss vilka personer vi kan rådfråga & be om hjälp framöver och vilka vi absolut inte ska yppa ett ord till, tråkigt men sant.

Lena
2013-03-21 12:59
#22

#21 Den här tråden startade jag efter önskemål från er på TDP. Lade även upp nödropet på vår FB-sida plus FB grupp. Jag lade en hel del tid på att kontakta olika personer som skulle kunna hjälpa till i det akuta nödläge som uppstod. Om jag inte är fel underrättad har ni väl även fått erbjudande om hjälp med Ture? Det var ju det som denna tråd också handlade om. Varför detta missnöje? Det känns lite orättvist tycker jag. Att det inte är så vidare bra med flera omflyttningar för en stukad kisse  är vi väl ändå överens om.

Hoppas det har löst sig nu för Ture. Det hoppas vi nog alla!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-03-21 14:58
#23

Jag förstår inte varför TDP blivit så illa berörda. Det är aldrig bra för katter som varit utsatta för den enorma stress som Vargökatterna har varit att flyttas runt i tillfälliga hem. De behöver tid att landa och det bästa är givetvis att det får stanna i ett och samma jourhem så länge det behövs för att antingen bli bortadopterade till egna hem, eller bli lugna och tama igen. Det brukar också vara lämpligt att de har andra katter omkring sig för att det ska finnas några de känner igen beteendet hos. Speciellt de katter som levt i större kolonier.

Tråkigt om någon känner sig 'trampad på tårna' när alla bara vill katternas bästa.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
2013-03-21 15:46
#24

Förstår heller ingenting av #21 !? 😮 Är det ngn sida och ngn sajt vars värd, Medarbetare och medlemmar arbetat intensivt för Vargönkatternas bästa, inklusive Dockan och Ture, så är det väl denna. Med mycket konkreta och handfasta erbjudanden om hjälp i den svåra situation som Ture och Tures jourhem hamnade i också. Känns "lite orättvist" är milt uttryckt. Tycker TDP ska förklara sig, en ursäkt är på plats, och framförallt tala om hur det har löst sig för katten Ture. Vi hoppas alla på det allra bästa för honom!

carlas
2013-03-23 02:02
#25

Puttar för min egen och mångas undran.

TDP, hur går det för våra älskade Vargönkatterna Dockan och Ture? Vi är många som vill hjälpa! Det är det enda som räknas nu. ❤️

Katthemsmatten
2013-03-24 23:15
#26

Det bästa vore självklart att de får komma till ett permanent hem. Givetvis kastrerade, vaccinerade och id-märkta före leverans.

Medarbetare Hittekatter iFokus

carlas
2013-03-24 23:30
#27

#26 Oh ja det vore givetvis det allra bästa för missarna. Om det bara kan ordnas! Hoppas TDP får napp. Inte så lätt att hitta permanenthem antar jag. Men Dockan och Ture har ju haft "tur" hittills så hoppas hoppas hoppas att TDP kan föra mera tur med sig. ❤️

Annons:
carlas
2013-03-25 23:18
#28

Någon som har hört något om hur det går för TDP att få napp vad gäller jour- eller permanenthem till Dockan och Ture? Hoppas hoppas!

Gatukorsning
2013-03-26 20:26
#29

Hur har det gått för katterna som engagerat så många? Hoppas de mår bra nu och får vara tillsammans om de trivs ihop!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Upp till toppen
Annons: