Annons:
Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 1053 ggr
Roslyn
3/9/13, 11:32 AM

Vilken olja till fiskallergiker?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Sofia är fisk och skaldjursallergiker. Hon var riktigt , riktigt sjuk i sitt första skov i augusti förra året. Först efter en kortisonspruta blev hon bättre och är nu nästan symptomfri. Har testat foder med fiskolja då jag hört att det är proteinet som utlöser allergi men det blev kli direkt.

Känner på hennes päls/hud att den känns torr o lite "skrovlig". Vilken olja kan jag använda för att förbättra päls och hud?

Annons:
emjon
3/9/13, 12:18 PM
#1

Har du testat ett rent allergifoder på Sofia?

Jag har ju Mimmi som också är allergisk mot all fisk och skaldjur och så fort hon kom åt de andra kissarnas mat så fick hon kli direkt.

När Mimmi fick sin allergi så hade jag hill´s foder till katterna och började då ge Mimmi Hill's d/d som hon svarade väldigt bra på.

Hade sedan gått över till RC veterinärfoder då katterna tycker bättre om det och då Mimmi tröttnat på d/d fick hon RC Hypoallergenic som också gick bra.

När jag träffade en representant från RC och pratade om Mimmi så fick jag tips om RC Sensitivity och det gillar Mimmi både torrt och blött. Glädjande nog så tål hon hon dessa och det behöver inte bli så enformigt.  

Hoppas du hittar ett foder som Sofia tål och gillar.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Roslyn
3/9/13, 1:06 PM
#2

Hej Emjon = )

Jo Sofia har testat de flesta allergifoder men inget hon äter. Fick ge upp. Hon äter RC Exigent  nu som inte innehåller något fiskrelaterat.. 

Knepigt att hålla henne ifrån de andras mat men det funkar bra. Problemet är att hon är så torr i hud och päls så jag skulle behöva tillsätta någon form av olja, men vet inte vilken som skulle funka bäst.

Jäkla kräsen är hon också. Det enda i blötfoderväg är såsen från Bozitas köttförpackningar.

emjon
3/9/13, 3:10 PM
#3

Ja det är trickigt ibland när de är kräsna de små liven.

www.djurhalsobutiken.se läste jag om Viacutan Plus för både hund och katt. Innerhåller både Omega 3 och Omega 6 och är det brist på det så blir huden torr och de kliar sig.

Kanske finns annat som kan fungera också.

Jag handlar på Zooplus och då köper jag Salmo pet Laxolja som hundarna får i sin mat varje dag. Några av katterna gillar den också och andra vill inte ha. Har däremot inte provat på Mimmi när det fungerar med fodret.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Upp till toppen
Annons: