Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2127 ggr
Gullan402
3/8/13, 9:30 AM

Utekatt blir innekatt

Vår Loke är en katthemskatt som var 8 månader då vi skaffade honom. Nu är han snart 7 år gammal. Eftersom vi bodde i hus på landet så blev han utekatt. Egen kattlucka så han kom och gick i stort sett när han ville. Aldrig långt borta men ändock ute. Kom på inkallning :) En fri katt som tydligt visade att om han ville gå ut så skullle han minsann gå ut!!! Duktig råttjägare trots att han är en stor kastrat.

Vi har nu flyttat till en lägenhet i samhället och Loketok har blivit Innekatten Loke utan några större problem. Första natten var det mycket pip och krafsande och t o m skrikande men sen har det varit tyst. Han verkar otroligt nöjd med tillvaron. Han har sin stora trygga hundkompis med sig att gosa ner sig hos, sin snälla kanin att snusa på genom gallret och sina uppfinningsrika lillmattar som på uppdrag av matte leker/aktiverar Loke med roliga och nya saker/lekar en stund varje dag.

Till våren/sommaren ska vi näta in balkongen så vi kan ha öppet utan oro för att Loke ska hoppa ut.

Vad jag vill säga med detta inlägg är att det faktiskt går att förändra både katten och människorna i samband med en flytt. Alla negativa olyckskorpar som kraxat till både mig och barnen att det kommer aldrig att gå att hålla Loke instängd, stackars katt. etc. Loke verkar inte alls fara illa (även om min mamma tror att han innerst inne far illa i alla fall av att bo inne på heltid), snarare tvärt om.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
Gullan402
3/8/13, 9:31 AM
#1

Naturligtvis så är det ingen nyhet för er här inne på hittekatter att det går att förändra en katt :) men jag ville ändå delge er vår historia.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

emjon
3/8/13, 9:49 AM
#2

Tack för att du vill dela med dig av dina erfarenheter och roligt att det gick bra med flytten av kissen. Härligt också att du inte lyssnade på olyckskorparna utan ville bilda dig en egen uppfattning.

När jag tidigare bodde heltid på landet så hade jag mina katter ute på dagarna men var alltid inne på nätterna.

När jag flyttade till lägenhet i stan så hade jag samma tankar som dig hur det skulle gå att ändra från ute till innekatt.

Precis som du erfarit behövde jag inte alls oroa mig katterna trivdes utmärkt och blev oerhört mycket keligare. De har tillgång till inglasad balkong som de trivs att vara på med flera klösmöbler.

Inne har vi många klösmöbler från golv till tak och även mindre samt många bäddar och krypin. De leker mycket med varandra och vi leker med dem med laserpekare olika vippor och Da birden är en favorit hos alla kissarna.

På sommaren får de vara på landet med innätade altaner med rastgård så  de har gått utmärkt att kombinera. Katterna visar helt klart om de trivs eller inte och är det en katt som absolut vill vara ute så måste man ju ordna det.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Katthemsmatten
3/8/13, 10:13 AM
#3

Min första egna katt lärde sig omgående att lägenheten i förorten = vara inne, sommarhuset på landet = vara ute. Katter är smarta djur och inser vad som gäller. TS, jättebra att du gick på din intuition och struntade i olyckskorparna. Jag är övertygad om att katter som tvingats leva ute under en större eller mindre del av sitt liv oftast är överlyckliga över att slippa det hårda utelivet och njuter av möjligheten att kunna sova utan att ha halva sinnet vaket.

En innätad balkong eller ett fönster med nät räcker långt. De får känna vind och de kan sitta och analysera de dofter som kommer med vinden. T o m ett fönster på glänt ger den möjligheten.

Vill också poängtera att kastrater blir bättre råttfångare än fertila hanar eftersom de senare är mer intresserade av att fånga 'mus'. (Ursäkta den dåliga ordvitsen.) 😉

Medarbetare Hittekatter iFokus

Gullimat
3/8/13, 5:36 PM
#4

Ditt budskap försöker jag sprida till alla som kraxar emot

Upp till toppen
Annons: