Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1133 ggr
gickan87
3/3/13, 8:37 PM

"Lapp"

Vad tror ni om att sätta upp en lapp med denna text på den lokala affären?

Kattägare!

Nu är våren snart kommen och med den kommer katternas lustar.

För att spara på era katter så snälla kastrera dem!

En okastrerad hankatt har stora områden att gå igenom vilket betyder många faror Bl.a bilvägar.

En kastrerad katt håller sig hemmavid, är trevilgare att äga och framför allt stör inte grannarna.

En honkatt kan börja kissa inne under sina löp och sätter ytterligare oönskade kattungar till världen

Det finns redan tillräckligt med hemlösa katter som får leva ett hårt och svårt liv. Visst, kattungar är söta

men rädda då en som redan finns istället för att sätta 2-9 kattungar till världen när ni ändå bara vill ha en,

om ni ens vill ha en.

Påstå inte att det är dyrt, ni har råd att köpa cigaretter/snus/annat onödigt.

När man skaffar katt följer liksom ansvaret med på köpet.

 Så ta ansvar för sin katt kastrera den!

MVH Erika :)

Annons:
gickan87
3/3/13, 8:40 PM
#1

Kanske att man skriver ungefärligt pris och vilka veterinärer i området som utför kastrering?

MVH Erika :)

Lena
3/3/13, 8:40 PM
#2

Jättebra med tankeväckande information. Kanske komplettera med den här bilden jag just såg på facebook.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

_Charlie
3/3/13, 8:41 PM
#3

Jag skriver inte här i vanliga fall, men jag tycker det är en bra idé! Jag hade dock avslutat lappen vid "Det finns redan tillräckligt med hemlösa katter som får leva ett hårt och svårt liv" då jag kände mig anklagad av resten fast det inte gällde mig. Jag tror ett trevligt och informativt budskap når längre än att anklaga folk för att vara dåliga ägare som prioriterar annat. ;)

Informera och lär ut, anklaga inte, tror jag håller längre. :)


Andina
3/3/13, 8:43 PM
#4

Mycket Bra idé! Tips: Varför inte skriva nå't om id-märkning och vikten av den?

Och kanske 'baka in' lite snyggt riskerna med att/om LST kopplas in eller ska fånga in hemlösa katter i samma område som 'deras katt'…

Ba' lite tankar…

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Andina
3/3/13, 8:43 PM
#5

P.S. Så'na lappar kan jag tänka mig att sätta upp lite här och där - även i zoobutiker!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

gickan87
3/3/13, 8:44 PM
#6

#3 Hmm ja, det blir kanske lite väl anklagande. Men då klipper jag bort resten och kompletterar med #2 bild istället :)

MVH Erika :)

Annons:
[Skyggis]
3/3/13, 8:46 PM
#7

Bra idé med en upplysande lapp i affärer. Där människor dagligen rör sig är det ypperligt att nå ut och nå fram! Man kan skriva till vilka katthem som finns i närheten också.

Andina
3/3/13, 8:51 PM
#8

Jag kan tänka mig att utveckla detta till en bra grej där man kanske t o m kan kontakta en veterinär på orten som rekommenderas på lappen… Kanske t o m kunna ge rabatt på kombinerad kastrering o id-märkning under en viss tid, eller om man anger en speciell kod som står på lappen…

Hmm… nu sätter min idéspruta igång lite… Det skulle t o m kunna utvecklas till en slags kampanj över hela landet - om några eldsjälar på "varje ort" vill ta detta med veterinärkontakten… 

Kanske även med Hittekatter iFokus och kanske lokala katthem som "huvudsponsorer"/avsändare… 

Uj, vad det tickar iväg här av tankar… hmmm 🤔☝️🤪

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Katthemsmatten
3/4/13, 8:36 PM
#9

TS och Andina, ni har verkligen utvecklat ett bra koncept. Får försöka hinna skriva till några av de lokala veterinärerna där jag bor för att höra om de har intresse av en sådan kampanj.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: