Annons:
Etikettmedia
Läst 1758 ggr
Alexej
3/2/13, 8:41 AM

Länsstyrelsen avlivade tre kattungar

Det är så skrämmande hur okunniga och empatilösa anställda på Länsstyrelsen Uddevalla kunde bestämma avlivning av tre kattungar.

Kopiera ihop handlingar:

Obs. det här hände redan 2010.

Länsstyrelsen beslutar med stöd av 32 § p 1-3 djurskyddslagen (1988:534) att omedelbart omhänderta en övergiven katthona med 3 ungar med okänd ägare. Katterna har följande signalement: Honkatten är blekt sköldpaddfär-gad (trefärgad - grå/orange/vit) och har 1 röd, en grå och en sköldpaddfär-gad kattunge.

Länsstyrelsen har den 2 augusti 2010 mottagit en angående en övergiven kattmamma med fyra kattungar. (Anmälaren har uppgett att en kattunge har försvunnit och att det nu bara finns 3 kattungar kvar.) Kattmamman upplevs som skygg men att det går att komma ganska nära den, ungarna är mycket skygga.

Kattmamman med ungar har hållit till i förrådet i ca 3-4 månader. Länssty-relsen har vid kontroll på plats den 25 augusti 2010 inte sett till katterna, men konstaterat att katterna håller till i förrådet på Doktor Forsgrens väg. Dörren till förrådet är inte låst och någon har ställt till dem mat och vatten. Katterna går in genom ett hål i väggen till förrådet.

Enligt 34 § djurskyddslagen ska Länsstyrelsen besluta om vad som skall hända med omhändertagna djur. Länsstyrelsen har idag beslutat att katt-mamman som omfattas av detta omhändertagandebeslut skall överlåtas eller säljas, och om detta inte är möjligt inom en vecka ska den avlivas, kattung-arna ska avlivas. Beslut enligt 34 § djurskyddslagen är fattat muntligt, före-dragande har varit länsveterinär Karin Lundborg beslutande har varit länsjurist Andreas Fagrell.

Länsstyrelsen har fattat beslut om att kattungarna skall avlivas på grund av att de är helt förvildade, kattmamman är mindre skygg och kan överlåtas eller säljas och om detta inte är möjligt inom en vecka ska hon avlivas.

Verkställandet sker lämpligen genom att ni kontaktar en skytt som kan om-besörja infångning av alla katterna och ev. avlivning av kattungarna. (Grannarna på Doktor Forsgrens väg har uttryckt önskemål om att kattungarna inte skjuts på plats).

En man vid namn xxx har kontaktat Länsstyrelsen vi två till-fällen. Han har sett anslagen och vill gärna ta hand om kattmamman när den har fångats in. (Om katten är omärkt är det i så fall lämpligt att leverera katten direkt till honom så slipper den sitta i bur längre än nödvändigt).

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
Lena
3/2/13, 9:21 AM
#1

Fick ju ta del av handlingarna och de lämnar mycket kvar att önska precis som i Vargöfallet. Här ser vi ännu ett exempel hur samma Länsstyrelse lättvindligt tar beslut om avlivning utan att ens ha sett alla katterna. I just det här fallet har de inte sett katterna över huvud taget utan bara gått på andrahandsuppgifter. Att det sedan rör sig om kattungar gör naturligtvis saken ännu mer anmärkningsvärd.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lillmymlan
3/2/13, 9:26 AM
#2

😭 det är sååå hemskt att jag inte kan mer än gråta just nu! Fy fan för människor med makt, de som utövar den och låter djuren dö istället för att leva! Jag skäms så! 😭

Förlåt missarna att det finns så många okunniga människor! Förlåt!

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

[helenal]
3/2/13, 9:37 AM
#3

Jag kan känna att LST lurar folket lite eftersom allmänheten tror nog att genom att ringa LST så får katterna omlaceras och LST löser det, men så är det ju inte i många fall. Tycker det är hemskt och jag hoppas det sprids bland allmänheten att ringa lst ger inte katterna en chans snarare tvärtom.

Lena
3/2/13, 10:49 AM
#4

#3 Det är i tyvärr nästan aldrig som en av Länsstyrelsen omhändertagen katt får leva vidare. Tyvärr gör Länsstyrelens sitt allra bästa för att hitta en anledning att ta den av daga. Minsta lilla krämpa eller blyghet så är det kört. Det behöver inte alls vara att  katten ifråga är dödligt sjuk. Räcker med att de har en ögoninflammation. Detta gäller i synnerhet Länsstyrelsen i Västra Götaland. På vissa andra håll i landet fungerar det tack och lov lite bättre.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[helenal]
3/2/13, 11:17 AM
#5

4# jo jag vet men jag tycker att det bör spridas till allmänheten för jag tror MÅNGA tror att dom ger katterna en chans att få leva om dom ringer LST då dom flesta tror att LST värnar om djuren men så är inte fallet. Dom tycker det är enklare att avliva en frisk katt istället för att omplacera den för det ger dom mer jobb. Nä har inget förtroende alls för lst efter att ha läst artiklar angående deras synsätt och arbetssätt. Fy fan säger jag bara blir så arg.

Gatukorsning
3/2/13, 1:02 PM
#6

Och gisa vilka det är som får betala för detta…

De hade inte låtit varken Andra Saker eller hennes två bröder leva om de hade sett dem när de var 5 veckor gamla och inte så glada i människor…att det sedan tog två månader innan jag fick klappa henne är ju ingen tid alls med tanke på att jag hoppas att hon får vara frisk och leva i kanske 12-15 år minst i alla fall. Jösses….vilken inkompetens och avlivningsglad människa på lst detta är.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
Sagolika
3/2/13, 2:33 PM
#7

Dessutom borde de kunna vad katternas färger heter! Grå finns inte. Möjligen menar man blå. Blekt sköldpaddsfärgad finns inte heller, däremot blåsköldpadda. Orange nej! Däremot röd. Suck!

Lena
3/2/13, 2:43 PM
#8

Ja deras sätt att hantera och resonera i kattärenden gör det uppenbart att det råder stor inkompetens inom myndigheten.  Egna erfarenheter verkar de sakna helt och hållet. 

Så här uttalar sig en tjänsteman inom Jordbruksverket våren 2010 på frågan angående vilken vetenskaplig grund de lutar sig på när de anser att skygga katter lider så svårt av att omhändertas att man gör bäst i att avliva dem: 

"det är som sagt inte säkert att man hittar vetenskapliga artiklar som behandlar precis det djurslag som man  föreskriver om och då får man försöka och leta efter det som finns"

Det kanske är därför Lst i VG´s rutiner är så färgade av hur hundar betéer sig. 🤦‍♂️

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Skyggis]
3/2/13, 6:00 PM
#9

Det är kunskap som saknas, men det är också på andra håll det brister, saker som man med deras befattning borde ha som krav att de ska besitta, men som saknas. Jag skulle faktiskt vilja se en psykologisk utredning 🤐 av några stycken där, för att om möjligt försöka få fram vad som t ex kan ha bidragit till att de brustit så enormt i den djupare förståelsen.. varför de inte kan samarbeta.. osv..

[Skyggis]
3/2/13, 6:09 PM
#10

Älskade kattungar, jag kände er aldrig men älskar er ändå. Min gamla saknade Herr Winther som också är på ängarna nu, har alltid sin gosiga famn öppen för er i den vackra värld ni nu befinner er i, där ni kan få vara lyckliga med spring i benen.❤️ 🌺

Rödis
3/2/13, 8:39 PM
#11

Lessen…

Upp till toppen
Annons: