Annons:
Etikettmedia
Läst 1770 ggr
[sakring2]
2013-03-01 16:50

Katter och vanvård

Katter är Sverige mest vanvådade djur. I det senaste numret av Kattliv finns flera artiklar om just detta och om kattsamlare. Det finns naturligtsvis flera som har åsikter om det som står men i stort sett så tycker jag att det är bra att det skrivs i en sådan tidskift om detta.

Bl.a så står det att länsstyrelsen i Västra Götaland lanserade en kampanj för att höja kattens status och informera kattägare om vad som krävs för att katter ska må bra.

Annons:
carlas
2013-03-01 19:47
#1

Har inte läst artikeln i Kattliv men verkar inte som de begripit mkt av länsstyrelsens i VG arbetssätt för att sänka kattens status, inte du heller.

Om lst:s informationsfolder ("kampanj" 2012) kan du annars läsa mera här:

http://katter.ifokus.se/discussions/511e722988f4720a0a01b127-hjalp-mig-maila-lst-i-vastra-gotaland?discussions-3

För foldern och kritisk granskning, se ex #0 + samt märk ex #11 + #15 + #17 + #18 + #19 + #20

samt här

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/511ac9fcd3b4fd4c070005af-rip-katterna-i-vargon-trad-2?discussions-1, #281

[sakring2]
2013-03-01 20:43
#2

# 1 Ursäkta mig men vad har jag med saken att göra. Jag talar om vad det står i en tidskrift, jag har inte lagt något som helst värde på det mer än att jag säger att det är bra att det tas upp. Jag känner väl till länsstyrelsen i VG, det var en av anledningarna att jag skrev det.

Och läs rubriken för 17!!!!

Lena
2013-03-01 20:51
#3

Försök nu att hålla sans och balans i denna tråd kattvänner. Bråk är vad vi allra minst behöver just nu. 

Naturligtvis är det bra att problemen omskrivs och att det bedrivs kampanjer om kastrering och hur man tar hand om sin katt. Även när det sker av en myndighet som gör mycket annat bakvänt.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
2013-03-01 21:11
#4

Jag har tittat lite i tidningen. Man intervjuar en djurskyddskontrollant från VG därför att det är det län där flest djurförbud delas ut per år.

[sakring2]
2013-03-01 21:43
#5

# 3 Anledningen till att nämna VG var just min kunskap om dem. Anledningen att nämna artiklarna i Kattliv var att jag anser att det är bra att en sådan tidskrift tar upp problemet och det står faktisk att katter är vårt mest vanvårdade djur. Det torde var fler som läser det där än vad som läser på hittekatter i fokus.

Alexej
2013-03-01 22:18
#6

Tror nog att det finns många djur som blir mer vanvårdad än katter, tex höns som sitter i små burar och aldrig se solen, har ett kort liv med blodiga fötter och utan fjäder. Grisar som vanvårdas redan som kultingar tills det är dags för slakten. Och grisar är mycket intelligentare än katter ändå är de bara köttproducenter som oftast bara har en smutsig betonggolv och kan knappt röra på sig….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Annons:
[sakring2]
2013-03-02 09:51
#7

# 6 Det är mycket möjligt att du har rätt. Men rubriken på artikeln lyder Sveriges mest vanvårdade djur, det är vad jag återger. Jag har inte lagt någon värdering i det hela.

Jag ville bara tala om att Kattliv har en artikel om katter som vanvårdas och vad som kallas kattsamlande ifall någon skulle vara intresserad av att läsa den.

Alexej
2013-03-02 09:56
#8

#7 Men det är jättebra att kattliv tar upp eländet omkring katter. Kattliv har ofta bra artiklar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gatukorsning
2013-03-02 13:08
#9

Jag tycker också att det är bra att Kattliv skriver om detta. De når ju ut till många, och kanske till och med till släkt eller vänner till någon som faktiskt är kattsamlare och inte ger katten det bästa livet i en miljö i misär. Hoppas på fler artiklar om hur illa folk behandlar sina katter, en del på ren illvilja så klart men jag tror tyvärr att för många ligger det en del sjukdomar bakom också. Så att det kanske inte förstår att det de gör är orätt mot katten.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Rödis
2013-03-02 14:28
#10

Jag önskar att man hade en öppen debatt, tillgänglig/lättåtkomlig för alla o envar, om vilka metoder man tänker sig använda för att "höja kattens status".  De flesta som läser dessa rekomendationer vet inte alls något om "striden" vad gäller tillvägagångssätt, rätta mig om jag har fel! Alla som bryr sig är nog tämligen överens om att ägare skall, inte bara bör, ta ansvar fullt ut men alla redan hemlösa o mer eller mindre skygga… Där är vi på intet vis överens!

Undrar om Lst överhuvudtaget vill ha en öppen diskusion med folk i allmänhet? Då menar jag utan omskrivningar som "omhändertagande" när det handlar om "avlivning". Och vill/vågar vi som bryr oss om även de skygga hemlösa ta den debatten. Hur skulle en demokratisk omröstning se ut… ge för resultat tror ni? Vad föredrar svenska folket om de får välja?

Förresten kan jag ju ta upp det med Lst, fast jag kanske bara får ett schablonmässigt svar. Kanske skulle skriva till de närvarande vid mötet angående Vargökatterna, en chans att de minns mig o svarar mer mänskligt…

[sakring2]
2013-03-02 15:06
#11

Det sägs ju, inte minst här på hittekatter, att just hemlösa katter är vårt största djurskyddsproblem. Tyvärr så vet inte allmäheten om detta.

Alexej
2013-03-02 16:09
#12

#11 Jag vet inte hur det kom upp. Jag har aldrig gillad meningen. Kanske största djurskyddsproblem bland sällskapsdjur? Fast jag vet inte hur många hamstrar, marsvin, möss osv plågas ihjäl av barn och ungdomar eller dör av tristess och vanvård? Hur många fiskar dör inte pga ägaren inte har kunskaper eller tröttnad?

Det räknas med 1, 7 miljoner katter i Sverige och de flesta har det nog bra ändå. Men vi måste få ner antalet så att alla hemlösa, omhändertagna eller vanvårdade katter också kan få ett bra hem och det får vi bara med fler kastreringar.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
2013-03-02 16:36
#13

Tänk alla burfåglar som sitter och glor på sin spegelbild dagarna i ända, eller alla marsvin och kaniner som sitter i sina små nersmutsade burar och nästan aldrig får komma utanför och röra på sig. 

Eller slöjstjärtarna i sina runda glasskålar.

Annons:
[sakring2]
2013-03-02 20:32
#14

# 12 Det är de 100.000 hemlösa katterna man avser. Och det är 1,3 miljoner katter enligt uppgift från Agria i Sverige.

carlas
2013-03-03 00:47
#15

Missade fortsättningen här i tråden. Så:

Läsare av Kattliv tar antagligen väl hand om sina katter. Möjligen tar en del av dem ungar på sina söta honor, och bidrar därmed till eländet. Får läsare av Kattliv upplysning om att låta bli med det, fine. Frågan är vad vi ska göra åt misären. Och hur.

Att skriva om LST:s kampanj för att höja kattens status - utan att alls ta reda på vad denna innebär (nämligen att avliva katter) - tycker jag är olyckligt. Speciellt som/om Kattliv läses av så många flera än här på hittekatter.ifokus, enl #5. Det är innebörden av denna "kampanj" av LST som jag åsyftar, och informerar om, i inlägg #1, med hänvisningar. Detta ska läsas, är meningen. Och så kan det diskuteras. Hur informativa Kattlivs artikel/artiklar är i den frågan kan jag inte veta, då jag inte läst Kattliv. Men jag fick intrycket att de inget begripit, liksom inte heller TS, som jag säger i #1. Har inte fått ngn anledning att dementera.

Det här är ett diskussionsforum. Att göra ett inlägg med (ofullständigt) referat och hänvisning till lst:s höjande av kattens status, utan att inlägga värderingar, tycker jag är stötande - och fegt.

I övrigt tänker jag inte diskutera saken vidare i denna tråd. Det finns relevantare trådar för det. I den här tråden kan kanske tidskriften Kattliv och dess kunskaper el okunskaper fortsatt dryftas.

TACK #10 Rödis. Precis vad jag åsyftar. Det är dit vi behöver komma!

[sakring2]
2013-03-03 06:17
#16

# 15 Det står dig fritt att ha dins åsikt. Jag refererade enbart till tidskriften jag lade inte någon synpunkt om det var en bra artikel eller inte. Däremot så anser jag det bra att det diskusteras i den typ av media.

Alexej
2013-03-03 07:36
#17

#12 Agria beräkningar är från 2006:

En SCB-undersökning från 2006 visar att antalet hundar i Sverige uppgår till cirka 730 000 och antalet katter till cirka 1,3 miljoner. http://www.agria.se/agria/artikel/scb-studie-av-antalet-sallskapsdjur2007-02-06

Antalet katter har stigit för varje år i Sverige, kanske pga att så många mer räddas idag?

Har sett flera undersökningar där uppskattad antal katter idag ligger på 1,6-1,7 miljoner katter. Och att antalet hemlösa katter snarare ligger på 150 000 katter än de 100 000 som har uppskattas under många år nu.

Och jag tror nog att det finns mer än 100 000 plågade höns, grisar ,kaniner, hamster osv.

Skulle önskar mig att avel av alla smådjur skulle begränsas totalt och att inga barn får ha smådjur om inte föräldrarna ställa upp till 100 %. Där finns det en hopplös vanvård och inte många som jobbar emot det…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sakring2]
2013-03-03 11:07
#18

Jag har sett siffror på 1,7 miljoner katter också men hörde av mig till Agria men fick svaret at de är 1,3 miljoner.

Mantissa
2013-03-03 11:36
#19

I lagens mening så är (små) guldfiskar i skålar, burhöns, smådjur i små (men lagliga burar) och grisar inte vanvårdade. Katter som nekas veterinärvård vid behov och allmän omsorg räknas däremot som vanvårdade.

[sakring2]
2013-03-03 14:16
#20

Alla djur om nekas veterinärvård då de behöve är vanvårdade. Men sen är det så att katten räknas som ett sällskapsdjur. De flesta som föder upp grisar och kycklingar har dem inte som sällskap.

Annons:
Mantissa
2013-03-03 14:18
#21

#20 absolut. Men när det gäller levnadsmiljö så är det så jättemycket mer slappare regler för produktionsdjur och labbdjur (och arter som används till sådant) så vad vi kanske tycker är oacceptabelt endå inte räknas som vanvård i lagens mening. Jag kan absolut tro på att katter är det mest vanvårdade djuret sett till antal djurskyddsärenden, till stor del för att det finns så många av dem. Det stora flertalet katter behandlas ju naturlligtvis bra.

Alexej
2013-03-03 14:44
#22

#18 Manimalis studie (där Agria hämtade sina uppgifter) är från 2006…SLU räknar tom med 2 miljoner katter:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4282922

Antalet smådjur:

En rapport från Manimalis från 1999 som bygger på uppskattningar från marknadsundersökningar, foderproducenter, myndigheter och föreningar uppskattade att det fanns 3,26 miljoner "övriga familjedjur" (exklusive akvariefiskar). I "övriga familjedjur" ingår kaniner, fåglar, möss, råttor, reptiler, sköldpaddor med flera.

Det uppskattades att det fanns 4,5 miljoner akvariefiskar.
Djurens Rätt

Jag tror ändå att de flesta smådjur har ett värre liv än vad katter har. De flesta katter har ett bra liv!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Josefa
2013-03-03 16:09
#23

Lst får antagligen inte in så många anmälningar på undulater som sitter i på tok för små burar eller gnagare som får trampa runt i skitigt, nerkissat burspån.

[sakring2]
2013-03-03 17:25
#24

Fast djurskyddsproblemet som det talas om här på hittekatter är att det finns 150.000 katter som är hemlösa.

Läste artiklen som det var länkat till och jag tror inte att en majoritet eller inte ens 10% används för att hålla skadedjur borta. Det är ett förlegat synsätt för det finns inte så många bönder.

Att det skulle vara omkring 2 miljoner katter kan jag tro. Här hade vi en katt och nu helt plötsligt så är de 5 stycken, hur det nu har gått till😃

Alexej
2013-03-03 17:47
#25

Och nästan alla mina är för lata för att fånga möss, tror den genen avlas bort…Men 10% kan stämma, kanske en av 10 här jagar.

Men jag tror nog att den stigande utvecklingen har nått toppen men det kommer att ta många år innan antalet katter sjunker. Mycket kommer att hända när det blir kastreringskrav.

Men vi borde komma under en miljon katter så att alla hemlösa katter kan få ett hem och att de som nu har många katter kan minska antalet. Och att katthem kan hjälpa till med förmedling av ägda katter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
2013-03-03 18:02
#26

Är det pågång en lag om idmärkningskrav på katter? Eller finns det kanske redan?

#25 Vad är det för kastreringskrav? Hur kommer det fungera i praktiken?

[sakring2]
2013-03-03 18:23
#27

För lata för att fånga möss? Det kan du inte mena? Mina fångar på löpande band så fort det finns tillfälle, framförallt britterna.

Det jag menade var att det är <cikra 9 % som är bondkatter dvs finns på bondgårdar för att hålla undan skadedjur, en stor del av katterna finns också inomhus.

Annons:
Alexej
2013-03-03 18:50
#28

#26 Det är en ny djurskyddslag på gång som bl annat äntligen skulle förbjuda sex med djur. Och en massa annat som kastrerings-och idkrav för alla utegående katter som skulle träda ikraft 2014.

Men vi är inte överens vad som ska hända med alla katter som inte är kastrerade och id-märkta. Myndigheterna vill avliva alla och kräver samma av alla katthem. Redan nu försöker polisen i Stockholm få in avlivningskrav i upphandlingar med katthem som ska ta hand om upphittade katter.

Så det kommer att dröja innan alla är överens om den nya djurskyddslagen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: