Annons:
Etikettkattprat
Läst 72422 ggr
IceJossan
2013-02-26 21:53

Kattfärger = bra att veta!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj!

Tänkte dela med mig även här av det här med kattfärger! Det kan vara väldigt bra att kunna detta åtminstone någotsånär, även när det handlar om att hjälpa katter. Färgbeskrivningar är ofta svåra att tolka eftersom många skriver till exempel "grå" vilket kan betyda nästan vad som helst. Vet man färgen och mönstret på katten är det lättare att beskriva den, vilket kan behövas många gånger vid samarbete vid infångning etc. Det har hjälpt mig mycket sen jag lärde mig detta!

Här är trådarna på Katter Ifokus: Nr.1, Nr.2.

Det är en hel vetenskap det här, men här kommer samlad och kortfattad information:

Några vanliga färgexempel:
Om katten har vitt lägger man till "med vitt" efter färgbenämningen.

Svart = svart

Sandfärg = creme

Orange = röd

Blyertsgrå = blå

Svart+orange = svart+röd = svartsköldpadda

Grå+sandfärg = blå+creme = blåsköldpadda

Grått + sandfärg + mörkgrå ränder = blåsköldpaddstigré

Brun/gråbrun (beige underull) med svarta ränder = bruntigré

Svart + vit botten/underull = svartsmoke

Ljusgrå + vit botten/underull + mörkrandig = svartsilvertigré

Brun + röd + breda svarta ränder/krumelurmönster = svartsköldpaddstabby

Ljus kropp + mörkt ansikte öron, ben och svans = maskad, t.ex. brunmaskad

Vit = vit

Solid:

En katt som inte har något mönster kallas solid. Solid=omönstrad. Är katten jämnt färgad i ansiktet så är den solid. Har den ljust runt munnen, kring ögonen, på hakan och under svansen så är den inte solid utan mönstrad.

Mönster:

Alla katter har vad man kan kalla två färglager. Ett undre "mönsterfärglager" och det övre är täckfärg. För att en katt ska vara genetiskt mönstrad ska båda färglagrena vara mönstrade, den är då ljus kring ögonen, runt munnen, på hakan och under svansen. Om den inte är ljus på dessa partier så är den inte mönstrad. Men likväl kan den se ut att vara det. Det är vanligt hos t.ex. röda katter. Dessa katter har svag täckfärg, mer som en lasyr, som gör att det undre mönsterlagret syns igenom. Dessa katter är som sagt jämnt färgade i ansiktet, utan ljusare partier kring munnen m.m.

Marmormönster/krumelurmelerad = tabby

Tigerrandig = tigré

Prickig = spotted

Jämnt fördelad färg men varje enskilt hårstrå är randigt = tickad (som abessinier)

Spökmönster:

En katt kan som sagt se mönstrad ut utan att genetiskt vara det. Typiskt på till exempel katter som är röda och svartsmoke. Om katten inte har de typiska mönster-tecknen (ljust runt munnen, kring ögonen, på hakan och under svansen) men ändå ser ut att vara mönstrad så kallas det spökmönster. "Mönster som syns med inte finns" för att täckfärgen är svag och därför inte täcker det underliggande mönstret. Katten på den här bilden är solid eftersom hon inte har ljust på de nämnda områdena, men täckfärgen är dålig så hon har spökmönster.

Dilution (blekning):

Svart, blått och den ovanliga färgen lila (ovanlig hos huskatter) är samma grundfärg (svart), precis som att rött och creme är samma (rött). Dilution innebär att färgen är blek. En katt med dubbla dilutionsgener (en från mamma och en från pappa) föds alltså med en blek variant av grundfärgen = svart blir blå eller lila och röd blir creme. Två svarta katter som båda två bär på dilutionsgenen kan få blåa ungar.

Vitfläck:

Mindre än 25% vitt = "med vitt" (t.ex. svart med vitt)

25-50% vitt = bicolor (t.ex. brunspotted bicolor)

50-75% vitt = harlekin (t.ex. svartsköldpadd harlekin

Mer än 75% vitt = van (t.ex. svart van)

Hur ärvs färgen?

Färgen sitter på X-kromosomen. Hanar har XY och ärver alltså 1 färg. Honor har XX och ärver alltså två färger. Hanar ärver sin färg från sin mor, honor ärver en färg från sin mor och en färg av sin far.

Om en röd hane parar en svart hona ärver hankattungarna mammas svarta färg och honkattungarna pappas röda och mammas svarta färg. Resultatet blir svarta hanar och svartsköldpaddsfärgade honor.

Hur ärvs mönster?

Om en förälder är mönstrad och den andra är solid (omönstrad) så kan ungarna bli mönstrade. Tickat är dominant över de andra mönstersorterna. Spotted/tigré är dominant över tabby. Det innebär att två tabby-katter aldrig kan få spottade eller tickade ungar. Och två tigrerade eller spottade katter måste båda bära på tabby-anlaget för att de ska få tabbymönstrade ungar.

Annons:
kattassen
2013-02-26 22:21
#1

Jag klistrade denna tråd för det var intressant och lärorikt!

Tack för informationen! 🙂🐱

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

 

Lena
2013-02-26 23:41
#2

Tusen tack så mycket för denna lärorika tråd!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2013-02-27 11:32
#3

Mycket lärorikt! Tack IceJossan för artikeln och kattassen som klistrade tråden. Den kommer jag ha stor glädje av att kunna gå tillbaka till.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Kattprinsessa
2013-03-05 03:58
#4

Väldigt intressant och lärorik artikel!! Då vet jag att min favoritmönstring, strimmigt, heter tigre'. Och det är ju precis vad de är, tigerrandiga!! :-) Mmm, underbara små tigerkissar!! :-) Och den här Barney, vad har det blivit av honom?? :-)

IceJossan
2013-03-05 11:52
#5

#4 Tack :) Han har fått ett hem och mår kalasbra! :)

Sidentass
2013-03-06 15:13
#6

Tack så mycket! Lärorikt, jag är inget ess på detta så det var intressan t!

Annons:
Aspen32
2013-03-08 16:19
#7

intressant.. undrar hur fader och modern till min katt ser ut.. då min katt är svart men.. i ljuset syns att han är mer brun.. samt att han har några svarta ränder som syns då.  🙂

IceJossan
2013-03-08 17:44
#8

#7 Morsan hans måste vara svart, eftersom han ärvt hennes färg. Pappan kan ha sett ut hur som helst.

Att han skiftar lite i brunt och man ser svaga ränder i solljus är för att hans täckfärg inte är jättestark, den täcker inte över helt enkelt. Spökmönster kallas det :)

Jag har haft en jourkatt med riktigt läcker spökmarkering. Hon är svart, men alldeles chokladbrun i direkt solljus och då har hon stora spottar (prickar) på ena sidan och ränder på andra - skitläckert :)

Roslyn
2013-03-19 20:08
#9

Undrar över mina Stigs Center kissar. Mamma Saga är tabby. Vad vi tror är pappan svart.

Ungarna är en blå hane, två blåtigre hanar, en blåtigre tös och en tabby tös.

Kan det verkligen stämma här att pappan är svart?

Tacksam för svar.

Mvh Anette

IceJossan
2013-03-20 00:26
#10

#9 Jag utgår från att du menar bruntabby (även kallad svarttabby) när du skriver tabby.

Blått och svart är samma grundfärg. En blå katt har dubbla dilutionsanlag. En svart katt kan bära på ett dilutionsanlag även om den är svart. Då kan ungarna ärva detta enda dilutionsanlag.

Mamman är svart (med mönster) och kan bära på ett dilutionsanlag som hon ärvt ned till sina ungar.

4 av ungarna ärvde varsitt dilutionsanlag från mamman och varsitt från pappan, vilket resulterade i att ungarna fick dubbla dilutionsanlag = de blev blåa.

Den 5e ungen blev svart med mönster.

Alla flickor har ärvt en färg av mamma och en av pappa = alla blev blåa eller svarta. Mamma är svart (med ett dilutionsanlag) och pappa är svart (med ett dilutionsanlag) ELLER blå (med två dilutionsanlag).

Pappan var inte mönstrad eftersom en av ungarna blev solid.

Ungarna ärvde sina mönster av sin mor. Tigrémönstret är dominant över tabbymönstret.

Slutsatsen är: Javisst kan pappan ha varit svart! Det är rimligt.

Roslyn
2013-03-20 10:56
#11

Tack snälla!

Jag hade börjat undra om det fanns fler aktuella pappor. Vad du är duktig. Det är verkligen en hel vetenskap detta. Ska försöka sätta mig in i detta. Ja mamman är bruntabby.

Det kändes så märkligt att två så ordinärt färgade katter kunde få desa "skönheter till ungar". Jag har alltid trott att det svarta är helt dominant dvs att det skulle fötts åtminstone en eller två svarta ungar med den kombinationen. Nu vet jag bättre.

Sagas ungar från fjolåret var bruntigre. Tror det var en annan pappa som vi fick in år 2011.

Återigen tack.

Mvh Anette

TerriZue
2013-03-22 14:23
#12

Mycket bra, lärorik tråd. Det här med färger tycker jag har varit en djungel men nu känner jag att jag fått lite mer koll. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Gatukorsning
2013-03-31 00:05
#13

Hur är det nu med svart egentligen. Jag har en katt som är helsvart men med vita/gråa hårstrån på ryggen och i nacken. Men i starkt solljus eller annat starkt ljus (som hos veterinären) så skiftar färgen i brunt, och med ränder som aldrig syns annars.

Är det det som kallas spökmönster eller är jag helt ute och cyklar nu?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
IceJossan
2013-03-31 00:55
#14

#13 De gråvita stråna är vita stickelhår, kallar man det. Inte vitfläck utan bara enstaka vita hår.

De ränder som syns anas i starkt ljus är spökmönster, det stämmer! Kattens täckfärg är lite svag så det undre syns liksom igenom trots att det inte "borde" eftersom han inte är mönstrad. För hade han varit mönstrad hade han varit bruntigré :) Att han skiftar i brunt kan vara pga solblekning :) Många svarta katter blir såna om de ofta ligger i solen inne eller ute.

Gatukorsning
2013-03-31 20:33
#15

#14 Han är en riktig liten skyggis, så när jag är hemma ligger han aldrig i solen! Men vem vet hur han har haft det innan, när han bpdde i kolonin?

Tack för svar IceJossan!

En fråga bara, angående kattens täckfärg. Betyder det att det "yttre lagret" av päls ändrar färg då? Alltså att pälsen har olika färg beroende på om det är undre eller övre lagret? Förstår du hur jag menar?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

IceJossan
2013-04-01 12:19
#16

#15 Nej alltså katten har två färglager (samma färg) men det undre har alltid ett mönster även om katten är solid (omönstrad). Om även det övre färglagret, täckfärgen, har ett mönster så är katten mönstrad. Det ser man att den är genom att den är ljus runt munnen, ögonen, på hakan och under svansen. Om den ser mönstrad ut men inte är ljus på dessa partier så är inte katten mönstrad utan då är det bara så att det övre färglagret, täckfärgen, är lite "genomskinlig". Som på din katt som i skarpt ljus har svaga ränder. Hans täckfärg är lite svag helt enkelt.

Gatukorsning
2013-04-01 16:45
#17

#16 Tusen tack för ditt förtydligande! Kul att veta faktiskt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

IceJossan
2013-04-01 20:21
#18

Ja verkligen! Jag kunde ingenting förut men har verkligen försökt söka fakta och det är riktigt kul när man lärt sig sånt här och kan hjälpa andra lära sig :)

Klara_lkpg
2013-06-11 20:26
#19

Hej!

Jag försöker förstå hur man enklast skulle designa ett system för att söka katter efter utseende (den som hittar en borttappad katt kanske nödvändigtvis inte kan vet färgen heter). 

- Kan colorpoint och vitfläck finnas hos en och samma katt?

**- Finns denna typ av sökmotor redan på internet?
**

Annars är indelningen som följer (alternativen kommer inte presenteras med text men med bilder):

Är katten enfärgad?

Ja -> färgval (klart)
Nej ->  har katten vitfläck? 

Ja-> Val av vita färgens utbredning och sen vad övriga färger/mönster är. (klart)
Nej -> Har katten colorpoint? (eftersom jag tror det är antingen colorpoint eller vitfläck eller inget)
Ja ->  färgval (klart)

Nej ->  Tabbymönster och färg (klart)

Tänkte även ta med gradering om huruvida mönstret är tydligt eller ej.

Gatukorsning
2013-06-11 22:23
#20

Ice Jossan!

Jag har upptäckt en vit fläck under magen p den svarta skyggisen som bor här. En liten vit fläck som jag aldrig har sett förut (han har ju som sagt varit superskygg och inte velat visa magen). Nu får jag klappa han på magen och det var nu jag såg det.

Så, då blir han alltså en svart katt med vitt och spökmönster?

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Annons:
IceJossan
2013-06-12 07:13
#21

Japp! Fast man säger bara svart med vitt även om det är spökmönster också.

Gatukorsning
2013-06-12 21:06
#22

#21 Jag kommer nog att påpeka att han har spökmönster i alla fall om någon undrar vad han har för färg. Spökmönster låter ganska så häftigt ju! 😉

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Cazzos
2013-08-14 16:13
#23

En solid är ingen färg utan ett "mösnter"? Så t.ex. helsvarta, helvita och helgråa är solid?


IceJossan
2013-08-15 09:34
#24

#23 Solid betyder omönstrad. Alltså den har inget utanpå-mönster. Alla katter har ett underliggande mönster, det är det som kan "lysa igenom" och visas som spökmönster på solida katter. Solida har alltså bara det underliggande mönstret, inget "utanpå". De katter som är mönstrade har både underliggande och "utanpåliggande" mönster och det syns på ljusade partier i ansiktet, på hakan och under svansen. Vitt är inte en färg utan vitfläck är en egen gen som hamnar utanpå färgen. En vit katt kan alltså vara svart, röd eller annat men med så mycket vitt att det täcker hela katten. Men genetiskt sett så finns färgen där under ändå.

Cazzos
2013-08-15 14:41
#25

#24 Det låter så komplicerat 😮 Jag måste läsa lite mer om kattfärger, haha 👍


IceJossan
2013-08-15 23:05
#26

#25 Fast den "enkla" biten av färggenetiken är inte så konstig egentligen: Alla katter har två färglager. Det undre är alltid med mönster. Det övre är antingen mönstrat (då är katten mönstrad) eller inte mönstrad (då är katten inte mönstrad, vilket kallas solid). Vitt är ingen egen färg utan mer som om man spillt färg på katten - den ser vit ut där man spillt färg men den har ändå sin riktiga färg under. Om man spillt lite så syns ju den vanliga färgen men har man spillt ner hela katten med vitfärg så ser den ju helvit ut. Så funkar det :)

Lena
2013-08-16 12:25
#27

#26 Vita katter som är döva skiljer de sig färgmässigt åt från en vit katt som inte är döv?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Annons:
IceJossan
2013-08-16 15:51
#28

#27 Det tror jag inte men det här med dövhet är ingenting jag kan och vågar säga så mycket om tyärr :/

Jessicahagstrom94
2013-09-19 21:46
#29

Efterlyser hjälp här också :)

finns det någon som kan färgbestämma någon av katthemmets katter? jag har fler bilder på de flesta katterna om det behövs.

http://geflekatthem.se/

IceJossan
2013-09-20 00:52
#30

Hedda, bruntabby Frodo, bruntabby Kyra, bruntigré Pralin, bruntabby Dutchess, bruntigré med vitt Popy, svart med vitt Theodor, bruntabby Scrabble, blå med vitt Pussel, svart med vitt Chess, svart med vitt Bingo, blå med vitt Twister, blå med vitt Monopol, svart med vitt Tummeflisa, blåtabby Tummelisa, blåtabby med vitt Ebony, svart med vitt Malte, svart Milla, svart semilånghår Grace, blåtabby Esperanza, bruntabby semilånghår Thor, bruntigré med vitt Lovisa, svart med vitt Garbo, blå Bea, svartsköldpaddstigré Felicia, svartsköldpadd Fanny, svart Willimina, bruntabby Oliver, svart Matteus, svart med vitt (mängden vitt kallas van, alltså svart van) Pinglan, svart Lasse, bruntigré med vitt Piff, svart med vitt Puff, svart Bild från sidan behövs på Illana, Gabriel, Tolouse, Berlioz, Ronon, Teyla, Lucky, Balthazar, Uno, Marlena (rödbruna inslag i pälsen, eller luras ljuset?), Mags, Yatzy (bild på ryggen, är det en cremefläck där?), Juli, Frigga (bild på rygg och svans, är undersidan av svansen ljus?), Sigge (i skarpare ljus, är han creme som jag tror eller röd?) och Herman (sära på pälsen, är underulllen alldeles vit? Isf svartsmoke, annars svart).

Jessicahagstrom94
2013-09-20 13:13
#31

#30 Jag svarade i den andra tråden inne på katter :) tusen tack ännu en gång!

SandraMH
2013-10-02 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Intressant tråd, vad kallas Pysens färg?

IceJossan
2013-10-02 15:23
#33

#32 Creme tror jag, om solljuset gör färgerna i bilden så varma som jag tycker att det ser ut som. Annars röd, och färgen är starkare. Creme är mer sandfärgat. Kan du lägga upp en inomhusbild?

SandraMH
2013-10-02 20:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Det var inte det lättaste att hitta en bra bild… :) Vad kallas hans "sotfläckar" på tassar, ben, svans och rygg?

Annons:
SandraMH
2013-10-02 20:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Detta är Pysens mamma (älskad och saknad <3)

IceJossan
2013-10-02 23:36
#36

#34 Men herregud, han är ju blåsköldpadda!! Är du heeeelt 100 på att det är en hane? Haha. Färgen sitter på X-kromosomen. Det ska till två X-kromosomer för att en katt ska kunna ha två grundfärger (svart och rött, som blir blå och creme i din katts fall). Honor har XX och kan alltså ha två grundfärger, hanar har XY och kan alltså bara ha en geundfärg. För att en hane ska kunna få två grundfärger så måste det till en extra kromosom, alltså XXY. Är din katt verkligen en hane så har du en katt på miljonen kan jag lova!! Haha har du lust att fota honom i rumpan?? Jag bara måste få se om det verkligen är en hane innan jag vågar tro det :p

SandraMH
2013-10-03 09:45
#37

Ja han är en hanne…. han är kastrerad och jag har flaskmatat honom (och hans fyra syskon) sen tre veckors ålder då hans mor blev påkörd. Han försökte också göra sin syster på smällen…  ;) Han är ovanlig jag vet… t o m veterinären tappade hakan och frågade om det verkligen var en hanne. Haha! Hans syster har fått två blåsköldpaddungar i år. :) Men det är flickor.

Tror du inte mig så kan jag fota honom… hihi.. :)

SandraMH
2013-10-03 09:46
#38

Hane stavas det ju… 😃

Jag tänkte ta fram honom på SVERAK, men jag minns inte ID-numret i huvudet. Men om han är blåsköldpadda så tror jag att det står fel. Det måste jag faktiskt kolla upp när jag kommer hem!

Måste tillägga att jag visste inte att färgen han har kallades blåsköldpadda. Att hans syskonbarn är det, det visste jag. Men det är ju mer uppenbart på dom… han har ju bara fläckar på benen, ryggen och svansen. Så fort han föddes sa jag att den kissen flyttar ingenstans! Men just då visste jag inte att det var en hane.

IceJossan
2013-10-03 09:56
#39

Att honor blir blåsköldpaddor är inte ovanligt, men en hane, det är verkligen extremt ovanligt. Jag har aldrig någonsin sett detta!

SandraMH
2013-10-03 10:04
#40

Jag redigerade mitt svar ovan.. :) Nej, men jag har fått en kattunge för ca 15 år sedan som också hade en svart fläck på magen, en hane. Han var mer röd dock så jag vet inte om det kan ha varit många mörka röda strån samlade på ett ställe. Vilket jag läste nånstans att det kunde bli så.

Jessicahagstrom94
2013-10-03 11:41
#41

Blåsköldpaddshane!?! WOW :D

Annons:
SandraMH
2013-10-03 12:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Jag visste att han var speciell… men inte såå speciell. Jag ska pussa extra på min ovanliga pojke ikväll! ❤️

Jessicahagstrom94
2013-10-03 12:10
#43

Ge honom en puss på huvudet från mig! Han är väldigt fin din speciella pojke. Och jag som trodde jag hade en lite speciell katt, men där fick jag så jag teg :)

SandraMH
2013-10-03 12:25
#44

Tack, det ska jag göra! Nu är det nästan så jag vill låsa in honom… men då det skulle bli vilda protester… 😉 

❤️

Jessicahagstrom94
2013-10-03 12:27
#45

#44 Hahaha!😂

Gatukorsning
2013-10-03 20:46
#46

Coolt! Med hanpaddan alltså!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Gullimat
2013-10-13 10:39
#47

Detta är jätteintressant, kan hjälpa till i infångningssyfte när man kanske inte alltid vet vem som är mamman.

IceJossan
2013-10-13 12:48
#48

#47: Precis! Har ett litet men enormt infångningsprojekt igång och tack vare ungarnas utseende så kan vi med rätt stor säkerhet säga vem som är pappan, som också ska fångas in.

Annons:
[Mustangcab]
2013-10-16 18:45
#49

Men är inte hanar som är paddor infertila?

IceJossan
2013-10-16 21:13
#50

#49 Jo i de allra flesta fall, men det ska visst finnas ett fåtal av de mycket sällsynta hanpaddorna som är fertila.

[Mustangcab]
2013-10-17 00:45
#51

OK! Jag undrade då denne  hanpadda försökte para sig med sin syster.

IceJossan
2013-10-17 07:18
#52

Kastrering, kastrering, kastrering på båda ;)

SandraMH
2013-10-22 16:08
#53

Han är kastrerad och hann inte göra sin syster med småttingar. Om nu detta hade fungerat vill säga…

Han har råkat ut för en olycka och har varit hos veterinär. Han har fått sig en smäll och svansen har gått av. Förmodligen kommer hans svans amputeras. :( Han blev en favorit hos personalen då han är översocial och älskar alla. :) Att han var en padda tyckte dom var riktigt häftigt. Veterinären hade sett det en gång tidigare, vilket mycket väl kan ha varit pysen, då samma veterinär kastrerade och öronmärkte honom för ca ett år sedan. :)

Bru-Zar-Nas
2013-10-31 18:35
#54

ville bara rätta TS

svart blir blå

choklad blir lila

http://emmisibirier.bloggagratis.se/2009/05/17/1681477-kattfarger/

Cahira
2013-11-03 02:35
#55

Det kan vara en chimera, ett ägg, två spermier, tvåäggstvillingar i en och samma katt. 

Tetragametic chimerism is a form of congenital chimerism. This condition occurs through the fertilization of two separate ova by two sperm, followed by the fusion of the two at the blastocyst or zygote stages. This results in the development of an organism with intermingled cell lines. Put another way, the chimera is formed from the merging of two nonidentical twins (although a similar merging presumably occurs with identical twins, but as their DNA is almost identical, the presence would not be immediately detectable in a very early (zygote or blastocyst) phase). As such, they can be male, female, or hermaphroditic.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chimera_(genetics)

mindre information på den svenska: http://sv.wikipedia.org/wiki/Chimär

många gånger verkar chimera katter se ut som sverakloggan om man googlar på det https://www.google.com/search?q=chimera+cat&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=vaZ1Uo-kNcqAygHLo4DgAQ&ved=0CCoQsAQ&biw=1366&bih=667

Men i andra djur kan det visa sig på mer fläckvisa sätt. http://www.ashgi.org/color/PHOTOS/SomaticMutations/chimera2.jpg

http://retrieverman.files.wordpress.com/2011/06/peter-fox.jpg

http://smg.photobucket.com/user/DogRose/media/SpottyFace.jpg.html

förekommer även hos häst. http://25.media.tumblr.com/tumblr_m5d72ekdyl1rqginlo1_500.jpg

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Jessicahagstrom94
2013-11-03 16:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Svartsmoke? 

Pälsen är vit längre in mot huden.

IceJossan
2013-11-03 23:44
#57

#56: Jupp, svartsmoke :)

Jessicahagstrom94
2013-11-17 10:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Svartsköldpadda med vitt? långhår/semilånghår?

Jessicahagstrom94
2013-11-17 10:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Creme/vit?

Han är mer mot gul/sandfärgad, inte orange som röda katter brukar kunna kallas..

IceJossan
2013-11-17 17:45
#60

#58 Det stämmer!

#59 Om färgerna på den bilden stämmer så är han röd med vitt, möjligen mönstrad - är han ljus på undersidan av svansen?

Rött kommer i många olika nyanser. Denna katt ser ut att vara väldigt ljust röd, vilket är pga att han har väldigt lite rufism (en pigmentering som gör färgen djup och varm). En riktigt kraftigt röd katt har mycket rufism.

Jessicahagstrom94
2013-11-17 18:16
#61

#60 Jag ska kolla upp det på tisdag, han är så ljus så jag inbillade mig att det var creme :)

Jessicahagstrom94
2013-11-21 12:00
#62

Jo förresten - han är ljus under svansen. Väldigt ljus. Sören alltså, i #59 :)

Annons:
IceJossan
2013-11-21 22:32
#63

#62 Då är han rödtigré med vitt :)

Han är inte vit i underullen va? Bara normalt ljus?

MsSallylover
2013-11-26 09:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Jag skulle bli väldigt glad om någon skulle vilja färgbestämma min katt Sally?

Tacksam för svar!

//Filippa

Mvh Filippa, Roxy, Bonnie, Sally och Pelle!

[Mustangcab]
2013-11-26 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

# 60 Jag bedömer också denna katt att vara creme med vitt. Min Memmiz är creme solid och han är också vitare på svansen. Ett foto på hans svansundersida och hans mage.

Jessicahagstrom94
2013-11-26 21:45
#66

#63 Jo, han är vit i underullen. Kollade idag.🙂

IceJossan
2013-11-28 19:27
#67

#64: Röd :) Omönstrad är hon, kallat solid.

#66: Är han ljusare eller VIT i underullen? För är underullen VIT så är han rödsilvertigré med vitt. Jag tycker att han är så ljus på flanken/höften för att bara vara rödmönstrad.

Jessicahagstrom94
2013-11-28 19:52
#68

#67 Vit🙂 tack!

kulanturbo
2013-12-02 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Mycket intressant tråd. Är det någon som kan säga vad mina två huskatter har för färg?

Annons:
kulanturbo
2013-12-02 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Mycket intressant tråd. Är det någon som kan säga vad mina två huskatter har för färg?

IceJossan
2013-12-02 22:00
#71

#69 är bruntigré med vitt, eller möjligen spotted - kan du lägga in en bild där katten står upp och pälsen är plattklappad och bilden är tagen rakt från sidan?

#70 är brunspotted med vitt :)

kulanturbo
2013-12-02 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Tack så jättemycket för svaret. Har tagit en bild när han står upp. Han är aldrig stilla när jag ska fota honom bara…

kulanturbo
2013-12-02 22:39
#73

Oj bilden blev upp o ner. Haha. Hoppas du kan se ändå. Skickar från mobilen så jag såg inte det

IceJossan
2013-12-03 20:24
#74

En klassiskt spigré! Haha, blandning mellan spotted och tigré alltså :) Jag säger tigré ändå!

kulanturbo
2013-12-04 18:32
#75

Tack så jätte mycket. Så duktig du är!

IceJossan
2013-12-07 10:09
#76

Tack :) Man lär så länge man lever och det är kul att hjälpa andra lära sig :)

Annons:
fridanordqvist
2013-12-22 18:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Kan det här vara en blåsköldpaddstigré kanske? :)
Är enda bilden jag har på henne där man ser lite av hennes ränder, dom gömmer sig tyvärr gärna från kameran när man ska fota 'riktigt'.

IceJossan
2013-12-24 14:05
#78

#77 Nästan rätt! Hon är blåsköldpadda med vitt.

Man ska inte låta sig luras av de svaga ränderna. De finns mer eller mindre där hos alla katter, men på de solida (omönstrade) "ska" de inte synas men gör det ibland ändå. Det kallas spökmönster - mönster som syns men inte finns! En katt som är mönstrad, t.ex. tigré, så är även det övre färglagret mönstrat och mönstret är därmed klart skarpare än på din kisse. Vi kan jämföra med katten i den här länken, hon är blåsköldpaddstigré med vitt och där ser man tydligt hur hon är mönstrad. Områden att titta på är kring ögonen, mellan nos och mun, på hakan och under svansen. På en mönstrad katt är dessa partier alltid ljusa. Kika under din katts svans så ser du att undersidan har samma färg som ovansidan. Hon är alltså inte mönstrad. En katt kan se hur mönstrad ut som helst men är den inte ljus på dessa partier så är den inte mönstrad genetiskt sett :)

fridanordqvist
2013-12-24 20:47
#79

#78 tackar! Man lär sig nåt nytt hela tiden :)

tinaliden
2014-02-17 18:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Intressant information!

Men trots all info ovanför så är jag fortfarande inte säker på vad min katts färg heter. Max var helt vit när han var liten men blir mörkare med tiden (är nu 15mån). Han har nu beigea ränder i ansiktet och en beige-rödaktig färg på lite av rumpan och ovansidan av svansen. Han har ingen mörkare färg på benen eller tassarna och är ljus under svansen och på magen. Underullen är vit och han har vita markeringar runt ögonen och på hakan. 

Mamman var en chinchilla perser i färgen shaded-silver och Max var den enda vita i en kull på 6 ungar. 

Så han kanske är nån variant av en spök creme tigré? =)

IceJossan
2014-02-18 08:40
#81

Som vi fnular på i andra tråden: Troligen rödsilvershaded eller cremesilvershaded :)

erraticus
2014-05-14 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Hej!

Tänkte teckna försäkring för min andra katt nu, men har ingen susning om vad jag ska fylla i som färg. Kanske inte den mest smickrande bilden, men tyckte den var klarast.

IceJossan
2014-05-16 08:42
#83

Svartsköldpaddsmönstrad är hon men jag ser inte vilket mönster. Troligen tigré?

Annons:
Sandra-B
2014-07-06 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Jag har hjälpt till att fånga in två hemlösa katthonor med tre respektive fyra ungar.

Skulle gärna vilja få hjälp med att färgbestämma dem, hoppas på att någon här kan hjälpa till då jag har absolut noll koll när det handlar om katter…

Mamma Ängla

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
2014-07-06 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Å-delia

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
2014-07-06 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Å-livia (möjligen Å-liver)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
2014-07-06 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

Å-ttilia

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
2014-07-06 16:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Sixten

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
2014-07-06 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Hjördis

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sandra-B
2014-07-06 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Esther och Doris

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
Vixxen
2014-07-06 20:28
#91

Mamma Ängla: Svartsköldpadda, mönstrad, ev. tabby?, harlekin dvs. 50-75% vit

Å-delia: Svartsköldpadda, mönstrad, ev. tigre/tabby ?, van eller harlekin  svårt att avgöra mängden vitt utifrån bilden

Å-livia (Å-liver): Blå, ev, mönstrad ?, med vitt (kanske bicolor?)

Å-ttilia:  Svartsköldpadda, mönstrad, van dvs. höggradigt vit

Sixten: Brunmönstrad med vitt

Hjördis: Svart

Esther och Doris: Brunmönstrade (ev. tigré?) med vitt

Sandra-B
2014-07-08 22:08
#92

#91

Tack för svar! :-)

Känner mig dock fortfarande osäker. Du har skrivit en del frågetecken, hur avgör man/jag vilket som är rätt? Vad är skillnaderna så att säga?

Har verkligen noll koll när det kommer till katter, tyvärr…

Finns det någon bra sida någonstans som man kan använda för att läsa på angående färger/teckningar?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Vixxen
2014-07-09 13:46
#93

# 92 Det är svårt att avgöra utifrån dessa bilder då man inte ser hela katten tex.

SVERAK har detta: 

http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_om_katt.htm

http://www.sverak.se/SVERAK/Uppfodning/index_uppfodning.htm

Några pälsmönster…

Tabby

EMS-kod 22

Tigré

EMS-kod 23

Spotted

EMS-kod 24

Färg på kroppen / maskning

Tonkanes

EMS-kod 32

Siames, maskad

EMS-kod 33

bilderna publicerade med tillåtelse från FIFe

EMS-system

Den 1 januari 1992 ersatte och förenklade FIFes ras- och färgnummerlista ”Easy Mind System” (EMS) det gamla systemet med krångliga bokstavs- och sifferkombinationer som var olika för varje ras och färg.

Idag har alla raser, färger och mönster på stambokförda katter en förkortning. Rasen anges med tre bokstäver; PER står till exempel för perser. Efter rasen följer kod för kattens färg och mönster. För vissa färgvarianter ingår också kod för ögonfärg, och manxkatten har även kod för svansens längd.

Som exempel; en röd katt får alltid färgkoden ”d” oavsett ras, en maskad katt får alltid mönsterkoden ”33” och så vidare; det vill säga – en rödmaskad perser får EMS-kod PER d 33. Enkelt (?) eller hur!

Men – ingen regel utan undantag för när det gäller rasspecifik färg, till exempel 33 (maskad) för helig birma och siames (som ju är maskade raser), 31 (burmamaskad) på burma och 01 (van) på turkisk van behövs inte detta anges.

Några ytterligare exempel:

PER fs 11, Perser svartsköldpadd shaded silver

PER w 62, Perser vit gulögd

Rasernas förkortningar kan du hitta under rubriken Kattraser.

Läs mer om färger och EMS på FIFes sida 

Vitfläcksindelning - 01, 02, 03 och 09

VAN - 01

Mer än 75% vitt. Den idealiska vanteckningen är färgad svans och två färgade fläckar på huvudet, separerade med en vit bläs. Hela magen är vit. Några små fläckar på kroppen eller benen är ok.

Pälsfärg

Två färgade fält i ansiktet, separerade av en vit bläs. Ett färgat fält börjar på rumpan och slutar vid svanstippen. Inga vita hårstrån får förekomma i den solida färgfälten. Tre små oregelbundet fördelade färgfält får förekomma på kroppen och / eller på benen. Bröst och mage måste vara helt vit. Vita öron med rosa insida är att föredra.
Med agouti: Mönstringen kan vara tabby, tigré, spotted eller ospecificerad. Den registreras under samma EMS-kod *01 21.

Nosspegel

Solid: Rosa eller i linje med den solida färgvarianten.
Sköldpaddsfärgad: Färgen kan vara fläckad och / eller marmorerad med rosa.
Agouti: Rosa / rosaröd (tegel) omgärdad av samma färg som pälsen.

Trampdynor

Rosa eller i linje med den solida färgvarianten.
Sköldpaddsfärgad: Färgen kan vara fläckad och / eller marmorerad med rosa.

HARLEKIN - 02

50-75 % vitt. Den idealiska harlekinteckningen har färgade fläckar som är helt omringade av vitt. Oftast är hela undersidan av katten helt vit.

Pälsfärg

De solida färgade fälten måste täcka minst en fjärdedel men ej mer än halva kroppen. Helst ska de färgade områdena bestå av flera fält som är omgärdade av vitt. Inga vita hårstrån får förekomma i de solida färgfälten.
Med agouti: Mönstringen kan vara tabby, tigré, spotted eller ospecificerad. Den registreras under samma EMS-kod *02 21.

Nosspegel

Solid: Rosa eller i linje med den solida färgvarianten.
Sköldpaddsfärgad: Färgen kan vara fläckad och / eller marmorerad med rosa.
Agouti: Rosa / rosaröd (tegel) omgärdad av samma färg som pälsen.

Trampdynor

Rosa eller i linje med den solida färgvarianten.
Sköldpaddsfärgad: Färgen kan vara fläckad och / eller marmorerad med rosa.

BICOLOUR - 03

25-50 % vitt. Den idealiska bicolourteckningen har vitt på benen, bröstet, ansiktet och magen, och man ser att det är en vitfläckskatt från alla håll, dvs uppifrån, underifrån och från sidorna.

Pälsfärg

De solida färgade fälten måste vara tydligt separerade från varandra, jämna i färgen och harmoniskt fördelade. Åtminstone halva kroppen måste vara färgen men ej mer än tre fjärdedelar, resten är vitt. En vit bläs i ansiktet samt vitt på ryggen är att föredra. Det måste finnas vitt på benen, på bröstet, ansiktet och magen. Inga vita hårstrån får förekomma i de solida färgfälten.
Sköldpadsfärgad: Fläckarna är stora och väl definierade och ska vara fördelade över hela kroppen. Färgen måste vara klar och tydlig. Stora och små fläckar av de två färgerna är tillåtna inom färgfördelningen.
Med agouti: Mönstringen kan vara tabby, tigré eller spotted och registreras under EMS-kod *03 22, *03 23 eller *03 24.

Nosspegel

Solid: Rosa eller i linje med den solida färgvarianten.
Sköldpaddsfärgad: Färgen kan vara fläckad och / eller marmorerad med rosa.
Agouti: Rosa / rosaröd (tegel) omgärdad av samma färg som pälsen.

Trampdynor

Rosa eller i linje med den solida färgvarianten.
Sköldpaddsfärgad: Färgen kan vara fläckad och / eller marmorerad med rosa.

OSPECIFICERAD - 09

Ospecificerad mängd vitt, eller mindre än 25%.

Pälsfärg

Katten kan ha hur lite vitt som helst, till exempel vit bläs, vit medaljong, vitt på magen eller vita tår. Det finns ingen restriktion rörande mängden av vitt eller fördelningen mellan färg / er och vitt.

Nosspegel

I harmoni med de färgade fläckarna och / eller rosa.

Trampdynor

I harmoni med de färgade fläckarna och / eller rosa.

© copyright SVERAK www.sverak.se

[MikaelaR]
2014-07-10 11:39
#94

Hej hade en bondkatt för några år sedan en hankatt som var helsvart hans mamma var bruntigre färgad pappan vet man inte färgen från eftersom mamman gått och parat sig när ingen sett, vad tror du pappan var för färg isåfall? de blev två syskon(honor) till den helsvarta hanen dem var också svarta fast med vita tassar osv :)

kalindas
2014-07-10 13:13
#95

Hade mamma vita tassar också? Annars var pappan nästan garanterat bicolour. Men färgen? Svartvit eller någon brunagouti färg och vit. Bara gissning.

/Elisa

[MikaelaR]
2014-07-10 21:26
#96

Mamman har vita tassar om jag minns rätt ja! men hon var bruntigre.

Pappan vet vi ju inte färgen av men som sagt; Hanen blev kolsvart, dem två syskonen(svarta förutom vita tassar osv)

kalindas
2014-07-10 21:27
#97

#96
En bruntigré och svart är samma färg. Bara det att den ena är mönstrad. 🙂

/Elisa

Annons:
[MikaelaR]
2014-07-10 21:30
#98

Aha ok

Uppkatten
2020-10-21 17:30
#99

Den här tråden är spännande tycker jag, även om jag nog aldrig blir så där riktigt bra på det här med kattfärger 😊.

Men jag tänker att om jag återkommer till tråden lite då och då, ja - då borde jag lära mig lite mer för varje gång 😊.

Har själv en svart katt och en svart-vit katt. Men egentligen är det inte riktigt sant, för när min långhåriga svarta katt fäller, så visar det sig varje år att hon har en vit fläck på bröstet! 😎 Men den försvinner liksom i allt lurv större delen av året och syns inte.

Kommer hon vilse så får jag alltså fundera på hur hon ser ut just då när jag gör min efterlysning. D v s ska jag efterlysa en helsvart semilånghårig katt, eller en svart semilånghårig katt med en diffus vit fläck på bröstet… 😊

Fast självklart hoppas jag att vi slipper att ö h t hamna i den situationen. 😊

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

C
2021-10-25 00:12
#100

48F820B5-75DB-4191-8DDC-05C8F1714CDD.jpegC1598C38-40E5-4787-A40F-8716F99F5D93.jpeg51E714F0-8064-41BC-9F24-188405E906C1.jpeg30F58265-FE67-4484-9716-B8479B38DBA4.jpeg

C
2021-10-25 00:17
#101

#100: Hej! Postade just 4 bilder på en liten kattkille, endast 6 v gammal. Lite tidigt att sia om hur han kommer att se ut kanske?
Hans mamma är sköldpadda tigre, pappan helsvart.
Mamma är Maine Coon, pappa huskatt.
Morfar smoke, mormor sköldpadda.
Hans syskon är alla tigre/spotted, både röda hanar och både honor och hanar i tigre; vitt, svart, rött.
Någon som vågar ge sig på en gissning?

OberonsMatte
2021-10-25 07:46
#102

#101 Hur kommer det sig att en stambokförd raskatt har fött en huskattkull?

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: